0
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Tein tästä kysymyksestäsi oman aiheen, kun ei oikein sovi tuonne lisälämmitin keskusteluun.Ilmastoinnin voit pitää päällä läpi vuoden, kompressori ei kytkeydy pakkasella päälle, joten siitä ei ole mitään hyötyä, joskaan ei mitään haittaakaan.
Eikö kuormita kompuraa pakkasella ollenkaan?? Tämä on ihan uutta mulle
Niin on joo. Oisko se ollu jopa jotain +4 astetta minkä jälkeen kompura ei kytkeydy päällä enään. Mulle neuvoivat ilmastointi huollossa että olis talvella hyvä käyttää kerran kuussa jossakin lämpimässä hallissa hetken aikaa, että pääsisi kompura pyörimään. Ettei stefat kovetu. En sit tiä miten totta tuokaan on.
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.
Mielenkiintoista... Missäs kohtaa sellanen paineanturi on? Ei kait siellä kovasti painetta normaalisti ole silloin kun kompura ei kuormita...
Se riippu täysin järjestelmästä, että missä anturi on.n. 5bar luokkaa on muistaakseni r134a:n ominaispaine +25-asteen lämpötilassa (paine ja lämpö mutua ja huonon muistin varaista)Mitä kylmempi, sen pienempi paine.
Jos tätä pystyy tulkitsemaan siten, kuin kuvittelen, niin paine olisi 2,5bar tietämissä +5 asteessa ja -30 asteessa aine supistuisi kasaan niin paljon, että olisi alipainetta http://www.csgnetwork.com/r134apresstempconv.htmlMutta itseppä en tiedä paine ja aine jutuista niin paljoa, että kannattaisi kirjoitukseni tähän topic:iin ottaa kovin vakavasti tai täytenä faktana.
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.Näissä 2000-luvun kulkineissa on lisäksi höyrystimen lämpötila-anturi joka katkaiseen kompressorin käynnin, kun lämpötila siinä höyrystimen vieressä on laskenut 3-4 asteen tuntumaa (kesälläkin).Mutta pääsyy silloi toimimattomuudelle on mielestäni tuo kylmä-aineen paine joka on liian matala.