Proturbo  Autodiagnoosi

S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta

  • 1688 Vastauksia
  • 564604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1650 : 02.07.2022, 00:37:39 »
Jep, autohommia tehty 40 vuotta, mutta nyt (vasta) on käsissä ensimmäinen Volvo. Tai no, kotona oli joskus -70 luvulla 142GL. Eli, ei mitään käsitystä volvo-slangista, eri mallisarjoista jne, joten armoa sen suhteen.

Ostin siis käyttöpeliksi -02 V70 2.4T, mittarissa jo päälle 400k, mutta sisältä kuin uusi, kopassa jotain pieniä muistoja menneistä taisteluista, ei mitään, mikä vaatisi heti jotain toimenpiteitä. Kaikki varusteet tuntuvat pelaavan, ilmastointi lykkää kylmää jne. Bueno.

Mutta, ostaessa oli jo tiedossa että myyjän mukaan "ahtopaineen säädin pitää vaihtaa". Missä tämä sijaitsee? En ole vielä käyttänyt vikakoodin lukijaa kiinni, joten en tiedä tuleeko tästä vikakoodia, vai mistä tuollainen käsitys on syntynyt. Vikavalo ei kuitenkaan pala. Kuulemma oirehtii vain niin, että kuumana pitää startata kaksi kertaa...  ::) Ei vielä havaintoa tästä. Vetoja on kuulemma normaalisti, ei tästäkään muuta todistusta kuin myyjän sana.

Samaten tiedossa on, että ilmastoinnin kompura ääntää. Ainakin se siis. Kuuluu sisälle eräänlaisena kierroksista riippuvana vonkumisena noin 2000 rpm asti, sitten todnäk äänen taajuus ylittää meikäläisen kuuloalueen ja/tai peittyy muun alle. Pikatestinä ilmastointi off, niin ääni oli ainakin selvästi vaimeampi. Ehkä joku muukin pyörivä osa ääntää. Minkälainen operaatio vaihtaa ja löytyykö kompuraa sopuhintaan? Aineet lienee syytä otattaa pois ensin.

Automaatti on jotenkin vähän "äkkinäinen". Yleensähän näissä automaateissa vehje pyrkii ryömimään heti kun höllää jarrusta. Tämä ei, vaan pitää antaa kaasua, jolloin lähtö on vähän kulmikas ja tarkka ryömitys vaikka seinää vasten on hiukan hankalaa.

Kuinka rajusti jarrut lämpenevät näillä keleillä? Tämä on siis kuusi viikkoa sitten katsastettu ja sen jälkeen ollut ajamatta. Ajoin ostopaikasta kotiin, noin 40 km ja vanteisiin ei tehnyt mieli kättä laittaa, vähän eri lämpöisiä olivat, mutta kuumimpaan ei tosiaan kärsinyt juuri koskea. Kuulemma ainakin taakse on vaihdettu palat ja levyt hiljattain, uudet näköiset kyllä ovat. Äkkiseltään tuntuisi, että jarrut laahaa ja on siis varmaan sukua tuolle edelliselle ilmiölle.

Renkaissa on pintaa, mutta melutaso ei ole alhaisimmasta päästä, tai sitten joku laakeri tms ääntää myös.

Toiveena oli löytää puolihuoleton käyttöpeli, jää nähtäväksi  :)

Edit: Ai niin, onko volvoihin jotain online-räjäytyskuvasysteemiä? Kuten esim tutumpaan BMW:hen löytyy.

« Viimeksi muokattu: 02.07.2022, 00:59:08 kirjoittanut V70-24t »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1651 : 02.07.2022, 18:00:07 »
Vastaan mihin pystyn.. en tiedä onko ahtopaineen säädin niin vakava asia että pystyy estämään käynnistyksen, tulee joku muu anturi kuten kampiakselin asentoanturi mieleen. Oma ja ne samalla laatikolla varustetut millä olen ajanut ryömii kun vaihde päällä ja jalka ei jarrulla. Jos laatikossa on Neutral Control-ohjelma, se voi kyllä aiheuttaa tökkimistä. Kannattaa katsoa että laatikossa on (kuumana) oikea määrä öljyä (auto käynnissä ja vaihdekaavio läpi käytynä). Nämä myös tykkää että öljyjä on huuhdeltu reilulla määräällä uutta öljyä (12l ->) 60-80tkm välein.

Apulaitepuoli jos ääntää niin laturin rulla ja muut rullat kannattaa tarkistaa myös, hihna irrallaan.

Omassa kun jarrusatulat on kunnossa, pitkänkin ajon jälkeen kestää koskea paljaalla kädellä vanteisiin, ei yleensä ole kovin lämpimät jos ei ole just jarrutellut. Joskus kun takasatula jumitti, oli vanne tulikuuma ja siihen tarttui paremmin likakin kuin muihin vanteisiin ja jarrupalan hajun haistoi. Jos jarrut on ihan jumissa voi tietysti vaikuttaa liikkeellelähtöönkin. Takarummun sisällä oleva käsijarru voi myös hajota ja jumittaa. Nostaisin autoa ylös ja kokeilisin käsin pyörittää pyöriä.

Näissä vaihtuu koko napa laakerin mukana, on aika helppo homma vaihtaa kun saa vaan vanhan navan ensin irti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1652 : 03.07.2022, 00:09:17 »
Jossain jenkkifoorumilla on juttua tuosta säätimestä ja vikakoodeista P0235-P0237. Kovasti uskotellaan, että vaikka vikalamppu on sammunut, niin ECM ei ole siitä toipunut. Nuo ovat oirehtineet juuri samoin kuin minulla, tyhjäkäynti on "rough" ja on jopa sammunut. Kuten minullakin tänään, ryömitin ratti linkussa parkkiruutuun, niin sakkasi käsiin. Tämän jälkeen sai startata pari kertaa, muuten on lähtenyt kerrasta. No, niin tai näin, vaihtoon menee anturi. Pitänee malliksi nykäistä vanha kertaalleen irti, että saa tilattua oikean näköisen.

Autossa on huhtikuinen päästömittauslappu. Hylätty, koodi P0235 on muistissa, lamppu ei palanut. Jotenkin tuo on sitten saatu pysymään aisoissa sen aikaa, että auto on katsastettu 17.5. josta se oli laitettu suoraan seisontaan. Lukaisin tänään koodit, niin löytyikin P0237, vikavalo ei kuitenkaan pala. Vähän himmeä juttu... Nollasin sen pois ja nyt sitten seurataan tilannetta. Sen sijaan ilmoittaa, että sivuvalo olisi rikki, mutta ainakin vilkut toimii ihan ok, mitä tuo nyt sitten meinaakaan...?

Ja siis kyllä ainakin kylmänä ryömii ihan asiallisen tuntuisesti. Mutta, siitä kun heittää N:lle ja antaa hiipua, niin vauhti hiljenee ja lopussa pysähtyy töksähtäen. Jarrut laahaa, ei siitä pääse mihinkään. Tuntuu että kuumetessaan varmaan laahaa enemmän ja ryömii huonommin. Tästä nyt kuitenkin aloitetaan, tsekataan hillitsimet ja varmaan myös tuo laatikon öljynvaihto lienee paikallaan. Huoltokirjassa on siitä merkintä, tehty joskus aikoja sitten.

Hihnat ja kiristimet on vaihdettu melko hiljattain huoltokirjan mukaan. Kompura on vähän kysymysmerkki. Samoin ajaessa kuuluva ulina, mutta hoidellaan ensin toi jarrupuoli kuntoon ja anturi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1653 : 03.07.2022, 09:24:21 »
Voi olla kaasuläppäkin se käyntihäiriö. Kannattaisi ehkä sitä käsitellä tuolla korjaamotopicissa pidemmälle eikä täällä hankintaosiossa ;) Jarrusatulat näihin ei ihmeitä maksa, takasatulat taitaa olla 60eur/kappale kun viimeksi katsoin niin ei kannata liikaa mäntiä elvytellä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Pesola

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1654 : 12.08.2022, 15:45:52 »
Rouvalle olisi "kauppakassi" hakusessa ja tässä kohtaa vahva ehdokas voisi olla V70 Mk2, bensiinikoneella. Lähtökohtaisesti ajatellut 2.4 vaparia manuaalin kanssa, mutta tuuminut että oikean ykislön kohdalla voisi mennä turbolla ja/tai tomaatillakin. Auton tarpeet suht vähäiset, joten suuria toiveita ei muuta kuin että olisi perussiisti ja varma käytössä. Onko jotain tärppejä tyyppivioista mitä etsiä, tai malleista mitä varoa? Useamman auton katsonut, mutta useammassa ohjaustehostin vuotanut, parhaimmillaan varmaan menee se 1500 € pajalla hammastankoon kun itsellä ei saumaa laitella(?). Muutenkin vikoja oven lukoissa, takalasin pyyhkijöissä jne jne. tullut vastaan yllättävän paljon verrattuna siihen mihin olen tottunut saman ikäisissä peleissä mitä muuten katsellut - tai millä (vastaavan ikäisillä) autoilla olen ajellut.

Lähdin alkuun siitä että löytäisin jonkun 06-07 -mallin noin 200-250 tkm ajettuna asialliseen hintaan (~6000-7000€ tms), mutta lähiseudun koeajetut yksilöt eivät ole miellyttäneet ja olen laajentanut hakua siten että kunhan nyt on tuota korimallia ja läheltä löytyisi, koska myyjien puheisiin ei oikein osaa enää luottaa ja näkemykset kunnostakin tämän selkeästi ikäisissä vaihtelevat. Mietin että vanhempi ja/tai enemmän ajettu siistikuntoinen yksilö voisi mennä aivan hyvin, kunhan ei kovin vikainen olisi, kun emäntähän ei vikoja kanssa elä. Tässä kohtaa näyttäisikin että parhaat yksilöt olleet 300-350 tkm ajettuja 2002-03 -mallisia, joilla pyynnit enää noin 3k€ haminoissa.

Onko siis jotain tärppejä mitä etsiä/välttää? Onko kokemusta tomaattien tai koneiden kestosta ja ongelmista 2.4 vs. 2.4t vs 2.5t? Mieluummin ottaisin manuaalin, kun se kytkinremppa halvempi vs. tomaatti... jonka laitto melkein tarkoittaisi (ainakin noissa 2-3k € arvoisissa) pian auton paalausta. Omin käsin laitto ja/tai viikkojen laatikon kyttäys/odottelu ei ole minulle mahdollisuus. Entäpä muuten ylipäätään noiden eri koneiden ja turbon kesto? Olen lähtenyt siitä ajatuksesta että mitä tuhnumpi pata, niin sitä kauemmin kestää, kun kaakeille ei rouvan ajossa tarvetta ole. Enimmäkseen tulee ihan nurkka-ajoon ja muutamille satunnaisille pidemmille reissuille vuodessa, kokonaiskilsoja saattaa tulla ehkä reilut 5000, joista iso osa jo kun rouva polkee 1-2 Oulu-Turku-Oulu -reissua. Näihin tarpeisiin varmaan ihan sopiva peli olisi jokin perusvarma Toi-ota tai Foordi, mutta jostain syystä ajatus on kuitenkin vahvasti V70:ssä.

Eli kommenttia tyyppivioista, kulutuksesta, luotettavuudesta V70 2.4 vs turbovärkit. Turboversioita tomaatilla näyttäisi paremmin olevan kohtuuhintaan saatavilla ja koeajetuista nuo olleet keskimäärin yksilöinä parempia. Mutta ajettu nimenomaan niitä "kohtuuhintaisia" - ja niitä mitä Oulun perukoilla ollut saatavilla. Ihan hyvin voisin sen 6000-8000 € sijoittaa pomminvarmaan peliin, jos tietäisin ettei tule turhaa hakureissua - ja että on "pomminvarma" tapaus kyseessä.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1655 : 12.08.2022, 17:02:55 »
 Katso tuo lista huolella läpi niin saatat autonkin löytää ja onhan niitä toki ympäri suomea muuallakin.  :)
https://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=216222445&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=216222445@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=216222445@tb=tmp_find_agent&sortCol=mileage&ord=ASC ;D

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5109
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1656 : 12.08.2022, 17:14:40 »
Turbo, automaatti ja facelift oli mun valinta kun tuon nykyisen käyttöauton ostin 4 vuotta sitten..
Kaupunkipyörityksessä maistuu bentsiini, mutta maantiellä pääsee 7-8 litran pintaan jos jaksaa ajaa nätisti.

Niiden vanhempien mallien ongelmia taitaa olla kaasuläppäkotelot, CEM-yksikön lahoamiset, mutta joukossa voi olla aarteitakin jos kohdalle sattuu.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1657 : 12.08.2022, 17:21:32 »
Rouvalle olisi "kauppakassi" hakusessa ja tässä kohtaa vahva ehdokas voisi olla V70 Mk2, bensiinikoneella. ...

Aikanaan ostin ensimmäisiä rekisteröityjä kakkoskoppaisia 230tkm ajetun 2.4t automaatin ja ajelin sillä 9v noin 355tkm asti. Kallein yksittäinen homma mitä piti tuona aikana tehdä oli jakopäähuolto. Perus kuluvien osien lisäksi tuli laitettua: oikea vetari, takaoven lukko, TCV-venttiili, huohottimen öljyloukku, virtalukon pohja. Jos muuta meni niin aika on kullannut muistot  ;D jälkiviisaana ei ois pitäny mennä tonnilla myymään...
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Visakoivu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1658 : 28.08.2022, 10:34:39 »
XC90 D5 aut. 03-05 300-350tkm
1. Onko normaalia, että vaihteistossa R tai D asennossa paikallaan tuntuu tärisevää tms ääntä? Kaikissa kokeilluissa on näin, etenkin R-asennossa. Kuuluuko tuntua kytkeytymisnykäystä? Vaihtamiset ja toiminta muuten on siis siistiä.
3. Miten automaatin tulisi käyttäytyä ja saako kuulua mitään ylimääräistä ääntä, kun testaa sitä painamalla D-asennossa yhtä aikaa kaasua ja jarrua?
2. Mistä voisi johtua naputtava ääni tyhjäkäynnillä kuskin puoleisessa päädyssä yläosassa? Ei erota ääntä kierroksia nostaessa. Venttiili, ruisku?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1659 : 28.08.2022, 17:42:22 »
1. Moottorin ja vaihteiston tuennat tsekkaisin

2.alipainepumppu? Meneekö samaa tahtia kuin potpotus öljykorkkia avatessa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Eskonen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1660 : 03.09.2022, 09:24:10 »
Tervehdys foorumi. Ensimmäinen volvo on hakusessa ja kiikarissa v70 2.4d 130hv, 2005. Auto oli muuten viimeisen päälle, mutta mittaristoon syttyi keltainen kolmio ja teksti "motor wart erforderl" ja tehot hävisi. Tuo vika tuli silloin kun lähdin kiihdyttämään maantienopeuteen, ja polkaisin kaasua vähän reippaammin.

Vikakoodit lähtivät nollaamalla pois, oliko vain käytön puutetta, vai onko oire jostakin isommasta (kalliista) viasta

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1661 : 03.09.2022, 09:41:14 »
Veikkaan että saat tuon toistettua seuraavassa kiihdytyksessä ja sit kannattaa katsoa mitä ne vikakoodit sanoo. Vikatilaan on jouduttu ja mahdollisuuksia esim. ahtovuoto, polttoainesuodatin tukossa, egr.., turbon ohjaus,  ei välttämättä kallista korjata mutta korjattava kuitenkin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa oceanic7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1662 : 07.09.2022, 15:35:19 »
Ajattelin siirtyä vaihteeksi Volvo-leiriin ja tähtäimessä olisi tämä:

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/13084244

Mutta olen hyvin epäonninen kaveri autojen suhteen, uskaltaako tuota ostaa kun näissä on ne pyörreläpät ongelmineen, tuon automaatin öljyjä ei ole vissiin vaihdettu ikinä, jne.
Edelliset Volvokokemukset aikojen takaa jolloin mulla oli pari v70 bensaa ja yksi TDi sekä vanha 940 deeku. Niiden kanssa pystyi vielä kotikorjaamokin toimimaan.
Pidän myös s80 mk3 joka on hieno auto mutta tuttu sanoi että kyseessä on Mondeo että ei kannata sekaantua lainkaan  :(
« Viimeksi muokattu: 07.09.2022, 15:38:49 kirjoittanut oceanic7 »
V70 2.5t -98

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5109
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1663 : 07.09.2022, 16:02:15 »
Ajattelin siirtyä vaihteeksi Volvo-leiriin ja tähtäimessä olisi tämä:

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/13084244

Mutta olen hyvin epäonninen kaveri autojen suhteen, uskaltaako tuota ostaa kun näissä on ne pyörreläpät ongelmineen, tuon automaatin öljyjä ei ole vissiin vaihdettu ikinä, jne.
Edelliset Volvokokemukset aikojen takaa jolloin mulla oli pari v70 bensaa ja yksi TDi sekä vanha 940 deeku. Niiden kanssa pystyi vielä kotikorjaamokin toimimaan.
Pidän myös s80 mk3 joka on hieno auto mutta tuttu sanoi että kyseessä on Mondeo että ei kannata sekaantua lainkaan  :(

Tuohan on MK2 korinen ja jos näkyvää ruostetta ei ole, niin korin puolesta ei ole ongelmia.

Käy ajamassa ja kokeile lootan toiminta kylmänä ja kuumana.

Pyörreläpät saa korjattua tai vaikka poistettuakin kokonaan.

Automaatin öljyt vaihtaisin huuhtelemalla ja mielellään enenmpi kuin se 4-6 litraa..
Omaan farkkuun vaihdettiin aikoinaan mannoilit lootaan ja vasta 16 litran kohdalla alkoi tulla täysin punaista öljyä ulos.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2022, 16:04:12 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa janpabox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1664 : 07.09.2022, 21:53:37 »
Anteeksi, olen uusi täällä ja yritä kovasti aloittaa uutta viestiä siinä onnistumatta. Samalla kysyn, pitääkö joka kerta tuo epäselvä kirjainhirviö yrittää tihrustaa kun vastaa tms... toivottavasti joku vastaa vaikka yv;nä...

 

Samppasport  Futurez