Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto

  • 6 Vastauksia
  • 15456 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto
« : 18.11.2013, 19:35:20 »
Äkkiä en hakemalla riittäviä neuvoja löytänyt, joten kysytään uudella aiheella.

Tuulilasille ei tule pesunestettä lainkaan. Tarkistettu on että nestesäiliö on täynnä nestettä ja suuttimet eivät ole jäässä (+5 ast). Samaten sulake ehjä (-05 ja sulake nro 34 kuskin jalkatilassa). Ajovalojen korkeapainepesurit toimivat normaalisti. Ajovalojen pesuripumppu meni rikki vuosi sitten ja vaihdettu kevät talvella (meni rikki ~215tkm paikkeilla, nyt mittarissa 245tkm).

Oma arvio oli siten että pumppu on rikki ja kävin töistä tullessa moisen Volvolta hakemassa.

Kysymys on nyt että saako pumpun vaihdettua irroittamatta puskuria?
Ajovalojen pesuria ei pystytyt vaihtamaan irroittamatta puskuria (koitin) ja vaihtoivat sitten sen huollossa. Muistelisin aiemmin arvioineeni että tuulilasin pesurin pystyisi vaihtamaan, mutta varma tästä en ole. Kuvankin kävin ottamassa ja mieli tekisi käyttää auto nosturilla huomenna. Puskurin irroittamiseen en kuitenkin viitsisi yksin alkaa minuuttivelotteisella nosturilla.
Tässä vielä kuva aiheesta:

https://lh5.googleusercontent.com/-h_qo2LZ3YOE/Uooi7OTthqI/AAAAAAAAK5M/VOxsunL1Jaw/w1329-h997-no/PB180091.JPG


Pumpun vaihdossa ei liene muuta erikoista?
Paineletku irti ja säiliön valutus tyhjäksi, liittimen haitta on hankalammalla puolella ja sitten vain vedetään pumppu irti. Uusi paikoilleen ja letku ja liitin kiinni.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto
« Vastaus #1 : 19.11.2013, 18:10:05 »
Itse itselleni vastaten:

Pumppu on todella helppo vaihtaa irroittamatta puskuria, jos käytössä on nosturi tai auton keulaa saa muuten ylös sen verran että näkee ilman peiliä tilanteen.

1. Pumpun paineletku irti ja tilalle silikoniletku ja letkun toinen pää tyhjään astiaan. Anna pesunestesäiliön valua tyhjäksi (muutama minuutti)
2. Sähköliitintä ei saa vielä irti, vaan vedä ensin irti pumppu säiliöstä. Pumppu ei ole kovin tiukassa.
3. Irroita sähköliitin pumpusta ja uusi pumppu tilalle.
4. Varmista että pumppu tulee kunnolla säiliöön kiinni ja paineletku on tiiviisti paikoillaan. Lisää nestettä säiliöön ja katso ettei pumppun ja säiliön liitoksesta vuoda pesunestettä.
5. Ilmaa tyhjäksi valunut paineletku muutaman sekuntin pesurin pyörittämisellä ja nauti puhtaasta tuulilasista kurakeleillä.

Eli pumppu oli sökö ja lähti helposti toimimaan, kun maltoin vaan pyörittää pesuria riittävän kauan että letku ilmaantui. Helppo ja siisti homma, ilman ihmettelyjä ja säätämisiä olisi helposti mennyt vartissa nosturilla. Pumpussakin näytti olevan päiväys 2004 vuodelta eli alkuperäinen pumppu kesti tällä kertaa 245tkm ja ~9a.

Kuva vielä säiliön tyhjäämisestä:

https://lh6.googleusercontent.com/-EW9lvoueWc8/UouKzY8w_RI/AAAAAAAAK5s/jFq7LEAE2I4/w1329-h997-no/PB190095.JPG

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto
« Vastaus #2 : 31.12.2018, 10:17:27 »
Kysytäämpä täältä, osaisko joku ehdottaa. Millä konepellissä olevat suuttimet sais pysymään jäätymättä. Ajoin viime yönä Rovaniemelle
 ja takaisin(1150km 15h), pakkasta -20-23ast. Neste pitäis olla -30ast, mutta suutimet jäätyivät,myös takana. Kerran kahvin jälkeen hetken toimi, Konehuoneesta ilmeisesti lämpö sulatti??

Lisäys: omostan2 jäähdytysnestemittaria, mutta muistikuva, että ei onnistu mittaamaan tuota pesuaineen pakkasta. :'(
« Viimeksi muokattu: 31.12.2018, 10:50:01 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto
« Vastaus #3 : 31.12.2018, 12:24:35 »
Minkä takia -20 asteen lämpötiloissa pitää käyttää tuulilasin pesuria? Ei luulisi loan lentävän.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto
« Vastaus #4 : 31.12.2018, 13:05:28 »
Kyllä sitä suolaa tai mitä se on nousee ilmaan edellä ajavalta autolta,vaikka on pakkasta. Kyllä Volvo paskanen tuon reissun jälkeen, ei edes pesussa puhdistuni, tallissa jakui siivoominen. >:(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto
« Vastaus #5 : 04.01.2019, 20:19:15 »
Lämmitettävät pesusuuttimet olis välillä hyvät pikkupakkasilla liikkeellelähdössä. Itsekin mietin taannoin onko kukaan näihin niitä tuunannut.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Volvo S60, tuulilasin pesurinpumpun vaihto
« Vastaus #6 : 04.01.2019, 21:39:11 »
Tuli vaan noista lämpiävistä suuttimista mieleen että Bemareissahan ne ovat tainneet aiheuttaa kohtuu paljon moottoritilapaloja  :(

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron