Futurez  Kulkukoira

Bensalinja pohdintaa

  • 16 Vastauksia
  • 10874 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Bensalinja pohdintaa
« : 05.04.2014, 04:18:39 »
Mistä materiaalista nuo bensalinjat olisi hyvä tehdä? Lähinnä siis auton pohjassa meneviä osuuksia tarkoitan. Kuparista tai alumiinista ovat ilmeisesti monet tehneet, mutta tässä täytyy huomioida ettei putket ole kosketuksissa koriin. Sisähalkaisijana on ollut suunnitelmissa 10mm, ja mietin sopisiko perus kumiletku koko matkalle, punos-sukka suojaamassa kiveniskuilta? Kumiletku toimisi ainakin periaatteessa kun polttoaineena on bensa. Kyseessä on siis b230ft moottori 19t mitsulla, ja aineen kuljettaa keruusäiliöltä bensakiskolle 044 bosch.. Lähinnä tuo koko sentakia että on vähän pelivaraa tulevaisuutta silmällä pitäen :)

En nopealla haulla löytänyt näistä keskustelua..

Poissa Maukki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • www.vrcf.fi
    • Galleria
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #1 : 05.04.2014, 07:54:00 »
Itsellä putket ovat ruostumatonta/ hapokasta, muihin en luota tuossa kohtaa. Kupari syöpyy ajan kanssa ja viimeksi laittamani kumiletkut olivat murtunut kaikki parin vuoden jälkeen.

Tietysti pätkiä pitää laittaa joustavaakin sinne pumpulle jos auton alla niin jos vain pystyy niin teettää teflonista puristetuilla päillä ja helmiliitoksella tuohon kovaan putkeen.

Moottorin ja tankin päähän käyttää sitten vaikka kumia tai teflonia....
940 Stw Classic
242 2.3 tic -75

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #2 : 05.04.2014, 12:53:02 »
Mistäs noita kantsii käydä ostaa?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #3 : 05.04.2014, 14:47:34 »
Teflonista olen linjat tehnyt (painepumpulle asti vakio linjaa ja painepumpulta bensakiskolle teflonilla). paikallisesta hydrauliikka liikkeestä noita saa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #4 : 05.04.2014, 20:56:53 »
Joku 10mm riittää halkaisijaltaan tosi korkeisiin lukemiin...

Ittellä hapokkaasta ja teräspunospäällysteistä teflonpukea linjat ja jotenkin vieroksun noita bensaletkuvirityksiä koko matkalla. Kyllähän tuonne putket laittaa kannakkeilla suht helposti alle...
raw d

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #5 : 05.04.2014, 21:42:52 »
Omaan tekasin viimekesänä nylonputkesta "väliaikais ratkaisuna" kun vanha pamahti totaalipaskas suodatinta vaihdellessa. Hyvin on toiminu jo melkein vuoden elikkä täysin pätevä ratkasu eikä ainakaan ruostu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #6 : 05.04.2014, 21:47:34 »
Mulla käytössä 240 turbon vakiolinjat vakiopumpuilla. Riittää todistetusti 423hv moottoritehoon (pitkäisku 16v b230 ja hx40 super).

Eli jos ei ihan kuuhun tarvitse mennä, niin vakiolinjoilla pääsee kohtuullisen pitkälle. Onkohan noi vakiolinjat 6mm sisähalkasijalla? Mulla paikallaan kaikki k-jetin bensalinjaromut mitä tehtaalla laitettu. ( tankkipumppu,painepumppu,paineakku ja suodatin) Polttoainekisko ja paineensäädinkin on vakioromuja.



« Viimeksi muokattu: 05.04.2014, 21:50:12 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #7 : 06.04.2014, 01:48:55 »
Oukkei hyvä tietää ;D täytyy kattoa minkä kokosta nuo vaparin linjat on. Jos siitä haponkestävästä ne vetäsis niin mistä sitä putkea löytyy? Vakio menolinjaan kun tulisi turhan paljon liitoksia kun painepumppu ja keruusäiliö siirretty konttiin, ja pohjasta poistettu vakio pumppusuodatin tsydeemi..

Poissa Maukki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • www.vrcf.fi
    • Galleria
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #8 : 06.04.2014, 11:17:55 »
Lvi-tukusta nyt ainakin, hydraulikaupastakin voi kysellä, sieltä ainakin saa hyvät kannakkeet putkelle.

http://www.artve.fi/fi/verkkokauppa/tarvikkeet/hydrauliikka-ja-pneumatiikka/hydrauliputket-ja-osat/kaksoiskiinnittimet
940 Stw Classic
242 2.3 tic -75

MiKo

  • Vieras
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #9 : 06.04.2014, 16:20:03 »
Lvi-tukusta nyt ainakin, hydraulikaupastakin voi kysellä, sieltä ainakin saa hyvät kannakkeet putkelle.

http://www.artve.fi/fi/verkkokauppa/tarvikkeet/hydrauliikka-ja-pneumatiikka/hydrauliputket-ja-osat/kaksoiskiinnittimet
Miten tuon putken mitta on ilmotettu eli vaikka 10x1,5 onko 10 sisämitta vai ulkomitta?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #10 : 06.04.2014, 17:08:23 »
Itellä sekä veneessä että 340 (kummassakin 2,5L 16v turbovinokone) ihan normi 6/8mm nylonletku. Veneessä paluuna on 6/8mm kupariputki, kun se on kuidutettu runkoon.

340 tuo nylonputki on muoviletkun sisällä ja kulkee koko matkan runkopalkin sisällä konehuoneeseen asti, ettei varmana mikään pääse särkemään sitä. Veneessä nylonletku on kanssa muoviputken sisällä joka on kuidutettu runkoon, ettei pääse aallokossa liikkumaan ja hankaamaan.

Vakiona melkein joka autossa on samaa 6/8mm nylonputkea, mm myös Audi A8L W12 koneella (450hv), 300 sarjan ruiskupeleissä, S90, lähes joka volvossa.

600hv-> rupeisin miettimään 8mm sisähalkaisijalla olevaa letkua, ja sit 1000hv+ ni voi miettiä 10mm sisähalkaisijaa.

Noissa metalliputkissa on vaan sellanen ongelma, etenkin hehkutettu kupari, että saattavat haljeta tärinästä, en laittaisi painepuolelle ainakaan hehkutettua kupariputkea. HST/RST käy tottakai, mutta en sit tiedä onko tarpeellista.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Maukki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • www.vrcf.fi
    • Galleria
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #11 : 06.04.2014, 21:18:23 »
Miten tuon putken mitta on ilmotettu eli vaikka 10x1,5 onko 10 sisämitta vai ulkomitta?
10 on ulkomitta ja 1,5 seinämävahvuus eli 7mm sisähalkaisija. 10x1,0 taitaa olla itsellä, mukavampi väännellä pokkarilla ja käsinkin menee loivemmat mutkat...
940 Stw Classic
242 2.3 tic -75

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #12 : 11.04.2014, 11:25:39 »


Noissa metalliputkissa on vaan sellanen ongelma, etenkin hehkutettu kupari, että saattavat haljeta tärinästä, en laittaisi painepuolelle ainakaan hehkutettua kupariputkea. HST/RST käy tottakai, mutta en sit tiedä onko tarpeellista.

Eikö tota hehkutettua kupariputkea käytetä jarrulinjoissakin?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #13 : 11.04.2014, 12:51:48 »
Eikö tota hehkutettua kupariputkea käytetä jarrulinjoissakin?
Käytetään, mutta seinämävahvuus vs putken paksuus on ihan eri, 4mm putki ja 1mm seinämä. Bensalinjassa 8mm vs 1mm seinämä. Eli tuo jarruputki on huomattavasti kestävempää, eikä pääse sillätavalla "tärisemään" itseänsä halki. Ongwlmahan on tosiaan että tuo hehkutettu putki kovenee tärinästä, ja sit saattaa haljeta.

Kyllä sitä hehkutettua putkea voi käyttää, MUTTA tukeminen on ensisijaisen tärkeää, eli kiinniikkeet 30-50cm välein. Mutta miksi käyttää, kun nylonputki on helpompi, hinta about sama, ja varmempi?

Veneissä voi käyttää, kunhan tosiaan se kuidutetaan kiinni runkoon ja irtovedot kumiletkulla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Bensalinja pohdintaa
« Vastaus #14 : 11.04.2014, 17:56:52 »
Käytetään, mutta seinämävahvuus vs putken paksuus on ihan eri, 4mm putki ja 1mm seinämä. Bensalinjassa 8mm vs 1mm seinämä. Eli tuo jarruputki on huomattavasti kestävempää, eikä pääse sillätavalla "tärisemään" itseänsä halki. Ongwlmahan on tosiaan että tuo hehkutettu putki kovenee tärinästä, ja sit saattaa haljeta.

Kyllä sitä hehkutettua putkea voi käyttää, MUTTA tukeminen on ensisijaisen tärkeää, eli kiinniikkeet 30-50cm välein. Mutta miksi käyttää, kun nylonputki on helpompi, hinta about sama, ja varmempi?

Veneissä voi käyttää, kunhan tosiaan se kuidutetaan kiinni runkoon ja irtovedot kumiletkulla.

Aino huonopuoli minkä ite oon tuosta nylonputkesta löytäny on se, ettei pysty tekemmään kovin jyrkkiä mutkia. Lämmittämällä ja omassa tapauksessa putken päälle laitetulla kastelu letkulla saa jonkin laisen mutkan aikaan.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Futurez  Kulkukoira