RallyBaron  Samppasport

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
En tiedä onko Volvossa huonot valot, mutta kukaan ei ole vilkutellut vaikka pimeällä aina ajan automaatilla.

Eipä meillekään XC90:llä ajettaessa. Yhden ainoan kerran eräänä syksynä joku rekkapena.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Näin rekkapenana todettakoon, että aika monesti olen joutunut vilauttamaan pitkiä vastaantuleville uusille autoille, etenkin Volvoille.

En niin paljoa tiedä näiden tekniikasta, mutta olettaisin, että eivät aina "tunnista" vastaantulevaa isoa autoa.

Pari esimerkkiä.

Edessäni meni henkilöauto ja vastaan tuli V90. Hienosti varjosti edessäni menevän auton, mutta ohitettuaan sen, räiskäisi "kaikki päälle". Vilautin pitkiä, V90 vaihtoi lyhyille. Kohdallani vilautti vilkkua vasemmalle, tulkitsin anteeksipyynnöksi. :D


Takanani tuli niin ikään V90. Taas hienosti varjosti oman retelini niin, että pientareet oli valaistu jopa minusta eteenpäin. Peileistä ei kuitenkaan häikäissyt. Ohitettuaan minut, laittoi tämäkin kaikki päälle, vaikka vastaan tuli rekka. Vastaantulija vilautti pitkiä ja V90 vaihtoi lyhyille valoille. Vastaantulevat henkilöautot kyllä varjosti, niin kuin kuuluukin.

Moottoritiellä olen työautolla aina ottanut pitkät pois, kun vastaan tulee auto. Tuossa on kuitenkin sen verren leveä valokeila, että siinä on koko moottoritie valaistu reunasta reunaan.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Volvon automaattivalot ei tunnu ymmärtävän isojen autojen äärivaloja vastaantulijaksi. Aika usein joutuu vaihtamaan käsin lyhyille, kun raskasta kalustoa tulee loivan mäen takaa vastaan.
Käänteinen ominaisuus on sitten haja-asutusalueella pihavalojen kanssa. Auto vaihtaa lyhyille nähdessään parin saunalyhtyjä. :D

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Taitaa olla ihan suunniteltu toimimattomuus ... ainakin V60 vm2016 käyttöohjekirjaa muistellen. Eli periaatteessa tunnistaa vain ajovalot ... ja sopivasti sijoitellut lyhdyt talojen pihoilla.

Äärivaloja automatiikka ei tajua ja rekassahan voi ohjaamo pilkottaa kumpareen yli jo kauan ennen kuin ajovalot ilmaantuvat näkyviin, joten hereillä pitää käsikäytön kanssa olla.

Tämä ilmeisesti syynä siihenkin, ettei automatiikka lainkaan suostu ottamaan kaukovaloja käyttöön moottoritiellä. Vastaantulijoiden lähivalot kun saattaisivat jäädä keskikaiteen taakse piiloon, mutta rekan nuppiin piisaisi paistetta. On vaan hölmöä, ettei edes tien oikeaan reunaan saa sitten lisävaloa.

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Opin tänään uuden termin: psykologinen häikäistyminen. Pitkistä muka häikäistyminen on valitettavan tuttu ilmiö.
https://www.is.fi/autot/art-2000008654513.html

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Opin tänään uuden termin: psykologinen häikäistyminen. Pitkistä muka häikäistyminen on valitettavan tuttu ilmiö.
https://www.is.fi/autot/art-2000008654513.html
Pimeällä ajaessa myös niska kipeytyy, tulee käännettyä kohtaamisessa päätä oikealle vaistonvaraisesti, kun ei tiedä kuinka kusipää onkaan vastaan tulija eli räväyttää pitkät päälle ennen kohtaamista. Joskus autokouluissa opetettiin vaihtamaan pitkille liian aikaisin. Itse vaihdan vasta kun perävalot näkyy taustapeilissä. Hölmömmät puolustelee tuota ennenaikaista vaihtamista "turvallisuudella" , itse pidän sitä omahyväisyytenä
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuossa artikkelissakin kehoitettiin kytkemään pitkät juuri ennen kohtaamista. Perseestä tuollainen

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuossa artikkelissakin kehoitettiin kytkemään pitkät juuri ennen kohtaamista. Perseestä tuollainen

Ne vaihdetaan heti kohtaamisen jälkeen ettei sokaista vastaantulevaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Viikon verran kokemusta 2022 V60:sta. Ajovaloista sen verran että en vaihtaisi pois ja aina automaattipitkät valmiudessa, on se vaan niin rentoa ku ei tarvi itse kytätä vastaantulijoita ja edellämenijöitä kun auto hoitaa ajovalot  ;) no syksyllä sitten näkee paremmin miten ne oikeasti toimivat mutta ensikokemukset ovat kyllä tuoneet vau efektin.
Okei kyllä ne sittenkin saattavat joitakin häikäistä, varsinkin jos auto tulee mäen takaa jossa olisi ennakkoon hyvä pistää pitkät pois mutta kone ei sitä tietysti osaa. Enkä ihan nyt varma ole tuosta mukautuvasta valokuviosta että siirtääkö se nyt kunnolla valon pois vastaantulijoiden silmistä ja edellämenijöiden peileistä.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2022, 21:48:05 kirjoittanut Volvocars97 »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eilen illalla Porista ajelin Parkanon ja Keuruun kautta Jyväskylään. Kirkas taivas ja melkein 50 sankaria ajeli sumuvalot päällä.

Toinen huomio on nämä mielensäpahoittajat, jotka tuijottavat vastaantulevan auton pitkiä valoja vasten (Eivät oikeaan reunaan) ja välkyttelevät omia pitkiä, jos et vaihda lyhyille ennen aikoja. Tuossa Kankaanpää-Parkano välillä on pitkää suoraa, niin paras rupesi välkyttelemään omia pitkiä 33 sekunttia ennen kohtaamista eli noin 1.5km ennen kohtaamista.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei kai se oikeaan reunaan katseleminen ole merkittävä tekijä kuin vasta lähempänä kohtaamista kun ollaan jo lähivaloilla (toivottavasti). Kun ollaan vielä niin kaukana että käytetään kaukovaloja se vastaantulevan auton valo ja tien oikea reuna ovat jonkun asteen kymmenyksen päässä toisistaan, ei kenenkään ihmisen silmässä noin kapea ole se tarkka sektori.

Tuon saman periaatteesta häikäistymisen havaitsee myös moottoritiellä. Ja niistä surkeista sumarin tuikuista.

Jonkinlainen matriisivalosysteemi olisi kyllä poikaa.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Noi pitkät valot olisi mukava sammutella portaittain. Se 20000 lumenia tuottava aurinko led bar, kun havaitsee vastaantulevan auton. Ja sitten auton normipitkät siinä normietäisyydellä kun pitkät pitää muutenkin sammuttaa. Vaikka kuinka yrittää tuijottaa tien laitaa, se äärimmäisen kirkas piste vastaantulevasta autosta, joka ylimääräisistä lisävaloista syntyy, tuppaan kiinnittämään huomion ja tulee sitä vilkaistua. Vaikka ei kattois niin silti laskee vaan sekuntteja, milloin se sammuu. Ja se vie keskittymistä juuri pientareelta hyppivien hirvien seurannalta.

Mulla on lisävaloille erillinen katkaisin, mutta ei sitä ole niin helppo käyttää kun ei ole ihan suoraan näppäilyetäisyydellä, kuin pitkien alkupeäistä viikseä, että noin aikaisemmin kertomani mukaan tulisi toimittua.  Ois kätevä jos sen pystyisi jollain valoautomatiikalla rakentelee tai integroimaan pitkien viikseen.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Noi pitkät valot olisi mukava sammutella portaittain. Se 20000 lumenia tuottava aurinko led bar, kun havaitsee vastaantulevan auton. Ja sitten auton normipitkät siinä normietäisyydellä kun pitkät pitää muutenkin sammuttaa. Vaikka kuinka yrittää tuijottaa tien laitaa, se äärimmäisen kirkas piste vastaantulevasta autosta, joka ylimääräisistä lisävaloista syntyy, tuppaan kiinnittämään huomion ja tulee sitä vilkaistua. Vaikka ei kattois niin silti laskee vaan sekuntteja, milloin se sammuu. Ja se vie keskittymistä juuri pientareelta hyppivien hirvien seurannalta.

Miksi nämä mielensäpahoittajat ovat juuri niitä joilla ei ole lisävaloja?

Ja kyllä molemmissa autoissa on lailliset lisävalot.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1011
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen

Toinen huomio on nämä mielensäpahoittajat, jotka tuijottavat vastaantulevan auton pitkiä valoja vasten (Eivät oikeaan reunaan) ja välkyttelevät omia pitkiä, jos et vaihda lyhyille ennen aikoja. Tuossa Kankaanpää-Parkano välillä on pitkää suoraa, niin paras rupesi välkyttelemään omia pitkiä 33 sekunttia ennen kohtaamista eli noin 1.5km ennen kohtaamista.

Tuo on kyllä aika suoritus, kun pystyy vastaantulevien autojen kuljettajien silmämunien suuntaukset noissa olosuhteissa havaitsemaan  :idiot2:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuo on kyllä aika suoritus, kun pystyy vastaantulevien autojen kuljettajien silmämunien suuntaukset noissa olosuhteissa havaitsemaan  :idiot2:

"Autoilijat vahtivat liikaa vastaantulevan valoja, sanoo liikenneopettajien kouluttaja Ylelle."
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015111820687572

https://www.is.fi/autot/art-2000008654513.html

" Jos häikäistyminen lisääntyy liikenneolosuhteiden muuttumatta, on syytä epäillä alkavaa harmaakaihia. Harmaakaihin yleisimmät oireet ovat näöntarkkuuden heikkeneminen ja häikäistymisen tunne."

"Häikäistymistä tapahtuu herkemmin, jos oman auton valot ovat heikommat kuin vastaantulevien ajoneuvojen valot. Tällaisessa tapauksessa häikäistyminen on ehkä enemmän psykologista kuin fysiologista, eli näkökyvyn heikkeneminen on vähäisempää kuin todellisessa häikäistymisessä."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

RallyBaron  Samppasport