Kulkukoira  Proturbo

D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa

  • 197 Vastauksia
  • 60048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #105 : 05.07.2017, 21:11:05 »
Tuo olisi pitänyt tilata. Olikin väärä kitti. :facepalm:

No läjätään huomenna ja jatketaan harjoituksia.

Jos tuon heijaamisen olisi saanut pois. Katsotaan josko nyt ennalleen palaisi purku ja kasausjumpan jälkeen. Tuossa sinun linkissähän mainitaan mihin vaikuttaa. :)
Miten oli väärä, tilasit TF80SC tarkoitetun kitin?
Osaan hakea autoon osia ulkomailta, mutta kun en ymmärrä  ??? muuta kuin härmää ja google kääntäjä jne ei tyhjentävästi avaa noita.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #106 : 05.07.2017, 22:06:54 »
Juu, oli TF80 kitti. No eihän se ollut hyllyssä ku vajaa kaksi vuotta odottamassa. :D

Katsotaan tuoko pelkkä solenoidien läpikäynti mitään muutosta, kun venttiilipöydän vielä laittaa kasaan.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #107 : 06.07.2017, 15:58:06 »
Auto on taas liikenteessä.

Nyt siis tehtiin vain solenoidien tarkistus ja putsaus, TCC-solenoidia vähän säädin pienemmälle välykselle, sekä vaihdoin öljyt. Öljyn adaptoinnit nollattu.

Katsotaan adptoiko itsensä taas heijausmoodiin vai jäikö se pois. Jos ominaisuus uusiutuu, niin laitan sen oikean shift-kitin, kunhan rantautuu Suomeen.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #108 : 06.07.2017, 16:14:37 »
TF80SC ja TF81SC tuntuu että näistä ensimmäistä tarjotaan useammin näihin vaihteistoihin.
Mutta se mitä itse olen ymmärtänyt niin tuota TF80SC on vanhemmissa kuusivaihteisissa malleissa, jonka tunnistaa korkeasta öljypohjasta. TF81SC on taas uudemmissa missä on öljypohja matala ja sen pintaa on muotoiltu uritus.
 
Tänään juttelin autonasentajan kanssa shift kitin hyödyistä. Oli sitä mieltä ettei korjaa vaihteistossa esiintyviä ongelmia.
mm. jenkeissä tuolla haetaan vaihtoihin napakkuutta eli ei luistata niin paljoa.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2017, 16:32:13 kirjoittanut virkpe »

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #109 : 06.07.2017, 16:32:10 »
Tuo Transgon kitti on korjaussarja tiettyihin vikoihin, eli ei voi yleistää. Tuoteselosteesta tuo käy ilmi.

Tässä vain harrastelen ja otan selvää korjaako se tuon heijausvian, kuten luvataan. :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #110 : 06.07.2017, 16:34:39 »
Toivottavasti on apua, mielenkiinnolla odotan testi tuloksia.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #111 : 06.07.2017, 20:13:04 »
Jostain syystä mulla ei heijaa lainkaan. Mutta taajamanopeuksissa "nykyttää" rytmikkäästi. Välillä lievästi ja välillä vähän rankemmin. En oikein jaksa uskoa että olis moottorista lähtöisin kun se tekee sitä rytmikkäästi ja periaattessa loputtomiin kunnes löysään/painan kaasua tai laatikko vaihtaa pienemmälle. Moottori ei ylipäänsä kakistele koskaan paitsi että tyhjäkäynnillä joskus sekunnin murto-osan mittaisia "pausseja". Veikkaan laatikon ikääntymistä. Mittarissa 328tkm
« Viimeksi muokattu: 06.07.2017, 20:15:25 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #112 : 06.07.2017, 20:47:57 »
Jostain syystä mulla ei heijaa lainkaan. Mutta taajamanopeuksissa "nykyttää" rytmikkäästi. Välillä lievästi ja välillä vähän rankemmin. En oikein jaksa uskoa että olis moottorista lähtöisin kun se tekee sitä rytmikkäästi ja periaattessa loputtomiin kunnes löysään/painan kaasua tai laatikko vaihtaa pienemmälle. Moottori ei ylipäänsä kakistele koskaan paitsi että tyhjäkäynnillä joskus sekunnin murto-osan mittaisia "pausseja". Veikkaan laatikon ikääntymistä. Mittarissa 328tkm
Tutun kuuloisia oireita, tarkistapa että letkut on kunnolla kiinni ja suuttimien liittimet.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #113 : 07.07.2017, 00:40:36 »
Tutun kuuloisia oireita, tarkistapa että letkut on kunnolla kiinni ja suuttimien liittimet.

Mitä letkuja tarkoitat?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #114 : 07.07.2017, 06:47:53 »
Mitä letkuja tarkoitat?
Huonosti ilmaisin. Eli turbolta imusarjaan jne. Ja kokeile ottaa suuttimien pistokokkeet irti ja painat huolella kiinni.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #115 : 07.07.2017, 19:17:34 »
Huonosti ilmaisin. Eli turbolta imusarjaan jne. Ja kokeile ottaa suuttimien pistokokkeet irti ja painat huolella kiinni.

Suuttimien liittimet oli nopea käydä läpi ja teinkin sen samantien. Liittimet auki, crc elmec cleaneriä ja liitin auki-kiinni jokusen kerran. Aivan kuin ois auttanut hieman mut pitää seurailla. Ahtoputkisto onkin töisevämpi tarkistaa. Suhina kuuluu kun antaa kunnolla hanaa ja vaikuttaa että oikealle kaarrettaessa ja samaan aikaan kiihdytettäessä kovin suhina. Mutta mitään ilmeistä vuotoa ei kuulu paikallaan kaasutellessa. Ei vikakoodeja, ei savua (putken päästä ei jää nokea sormeen yhtään..!) ja vedot mainiot. Ahtoja on nostettu kyllä, ehkä suhina kuuluu asiaan (?)

Edit: egr-imusarja välinen "mutkaputki" on sen näköinen et jotain sieltä liitoksesta hiljalleen tihkuu/hikoilee. Klemmarit on jokin aika sitten kiristetty kyllä. Mahtaakohan olla ihan joku halkeama tuossa putkessa :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 07.07.2017, 19:23:35 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #116 : 07.07.2017, 19:35:07 »
Pienistä tihkumisista tuskin paljon haitta vaikutusta, mutta parempi että on hyvin kiinni. Minulla oli ahtoputki jäänyt aikalailla löysälle.
Omassa oli viitos suuttimen liitimessä jotain sanomista.
Olen myös suihkuttanut ilmamassa anturin CRC:n aineella.
Nyt ei ole ollut ongelmia tyhjäkäynnissä ja tasaisella nopeudella.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #117 : 15.07.2017, 21:34:36 »
Tullut nyt ajettua noin 400km remontin ja adaptoinnin nollauksen jälkeen. Aluksi ei ollut humpaamista lainkaan, mutta on paljon lievempi kuin koskaan aikaisemmin.

Tässä vaiheessa nyhtäminen tapahtuu vain pienessä ylämäessä ja heijaus on 50-100rpm, eli ei kovin suuri entiseen 300rpm nyhtämiseen. Tasaisella tiellä ei nyhdä enää lainkaan, ainakaan vielä. Vaatii vielä lisää testikilometrejä alle.

Uskoisin, että suurin vaikutus oli TCC-solenoidin välyksen pieni hienosäätö solenoidin päästä. Ehkä sen jousi ajan kuluessa väsyy ja menee pois säädetyistä arvoista. Tekisi mieli säätää välystä vielä vähän ja katsoa mitä tapahtuu.

Tosin oikea shiftkit on tulossa maailmalta, joten menee varmasti samalla kerralla siitä hilut paikoileen. Tällöin en koske TCC-solenoidin säätöön enää.

Laittelen raporttia kun harrasteluprojekti etenee.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa ärzy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #118 : 01.01.2018, 15:05:37 »
Tätä aihetta jälleen pohdittuani olen likimain täysin vakuuttunut siitä että vika ei ole vaihdelaatikossa. Vaihteiston säädöllä vikaa saadaan todennäköisesti hieman lievennettyä, mutta vian todellinen aiheuttaja jää silti olemaan. Oman auton laatikko käytettiin irti peräti kahteen otteeseen ja siihen uusittiin käytännössä kaikki: pakkojen, uuden venttiilikoneiston ja turbiinin lisäksi jopa pumppu. Sopeutusajo tehtiin useampaan kertaan. Vika oli ja pysyi lähestulkoon ennallaan.

Autoa vaivasi myös salaperäinen vikakoodi "Cylinder 4 Misfire". Salaperäinen se oli siksi että kyseinen vikakoodi tallentui vain silloin tällöin. Vaihdoin nelospytyn suuttimen tuloksetta. Myöskään suuttimien korjausarvoista ei voinut loppujen lopuksi päätellä mitään suurempaa suutinpuolen vikaa. Suutinten paluupuolen virtaukset tarkastin myös.

Kun olin hankkinut kyseisen menopelin kuulostelin useampaankin kertaan moottorista tyhjäkäynnillä tulevaa "papatusta". Tämä kuitenkin unohtui pian kun EGR:n ohjelmointi pois vaimensi tuon äänen. Todellinen vian aiheuttaja tuo EGR ei varmastikaan ollut ja jälleen kerran vian todellinen aiheuttaja jäi olemaan.

Villi veikkaukseni on että em. "papatus" sekä ajossa havaittava kierrosten heijaus johtuu yhdestä ja samasta vian aiheuttajasta, mikä voisi hyvinkin olla moottorin venttiilin nostimet/keinut. Mitä näiden korjaukseen tulee niin ainakin em. "papatus" on monella korjaantunut. Teoriaa siitä että heijausvika juontuu samasta syystä tukee myös se kun tarkastelin vanhoja Vidan logeja ja em. salaperäinen vikakoodi "Cylinder 4 Misfire" oli rekisteröitynyt poikkeuksetta aina silloin kun kierrokset olivat 1500rpm tuntumassa ja ajonopeus oli juurikin sitä luokkaa jolloin kierrosten heijauskin esiintyi. Uskoisin että vaihteiston TCM on niin herkkä lukiessaan moottorilta saatavaa dataa että edellä kerrotun kaltainen vika voisi saada TCM:n avaamaan turbiinilukon. En valitettavasti päässyt koskaan itse toteamaan olisiko venttiiliremontista ollut apua sillä auton ehdin muista syistä vaihtaa farmari-malliseen. Joka tapauksessa moottorin puolelta vikaa etsisin. Tämä kaikki kirjoittamani on kuitenkin vain oma henkilökohtainen hyvä arvaukseni. Toivottavasti tästä on jollekin muulle hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2018, 17:43:42 kirjoittanut ärzy »

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1697
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #119 : 02.01.2018, 04:06:59 »
Mulla ei loppunut papatus nostimien ja rullien vaihdon jälkeen. Egr tulpattu kauan sitten.   
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Proturbo  Autodiagnoosi