Proturbo  Autodiagnoosi

D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa

  • 197 Vastauksia
  • 60093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #120 : 02.01.2018, 10:31:37 »
Tuskin  koneesta johtuu kun olikohan jotain 70-80thkm ajettu omalla autolla. Väittäisin että on ohjelmallinen "vika/omaisuus" kun se loppuu manuaali puolella ja näkyy diagnostiikassa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #121 : 21.02.2018, 10:25:21 »
Eilen ostamassani 2007 XC90:ssä havaitsin tuota kierrosten heijaamista 85-90 km/h nopeudessa. Kierrokset heijasivat muistaakseni noin 100rpm:ää jyrkässä ylämäessä cruise päällä ajaessa.

En usko, että laatikossa mitään vikaa on, kun tosiaan pakkovaihteella poistuu ongelma ja laatikko on rempattu noin 50tkm sitten. Laatikko toimii muuten kuin unelma edelliseen 2008 D5 V70:een verrattuna, mm. ylimääräiset "vaihdot" puuttuvat joidenkin vaihteiden väliltä ym.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #122 : 25.02.2018, 00:44:19 »
Tässä mietin neliveto Volvon huoltoa, niin kun autossani on laatikko irroitettu ja kunnostettu äskettäin, niin onkohan samalla vaihtunut muitakin voimansiirtoon liittyviä öljyjä? Jos laatikon irroittaa XC90:stä, vaihtuuko samalla ns. Pakolla myös muita öljyjä, kuten peräöljyt ja kulmavaihteen öljyt? Eli valuuko ulos laatikon irroituksessa myös muut nesteet?

Poissa Uijui

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #123 : 03.04.2018, 19:56:55 »
Onkos kellään ko. ongelmasta kärsineestä ollut EGR mekaanisesti "tulpattuna"? Bemarifoorumilla on juttua kuinka EGR on ainakin osaltaan ollut syynä vastaavanlaiseen oireiluun. Oma ajatukseni on tässä kohtaa se että vaikka itsellänikin EGR on ohjelmallisesti poissa pelistä niin mikäli tuo hökötys kuitenkin jostain syystä vuotaa pakokaasua ilmanottoon niin se voisi olla aivan mahdollinen oireilun aiheuttaja.  ??? ..mutta ajattelin nyt kysellä onko muilla asiasta kokemusta ennen kuin lähden tulppaamaan tuota.

Meidän M47N2 koneisessa bemarissa kaikki nämä oireet aiheutuivat EGR:stä.

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #124 : 03.04.2018, 20:03:11 »
Tässä mietin neliveto Volvon huoltoa, niin kun autossani on laatikko irroitettu ja kunnostettu äskettäin, niin onkohan samalla vaihtunut muitakin voimansiirtoon liittyviä öljyjä? Jos laatikon irroittaa XC90:stä, vaihtuuko samalla ns. Pakolla myös muita öljyjä, kuten peräöljyt ja kulmavaihteen öljyt? Eli valuuko ulos laatikon irroituksessa myös muut nesteet?


Ei, peräöljy.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #125 : 05.11.2018, 21:30:58 »
Oman XC90:n käytin laatikon oljynvaihdossa, huuhtelemalla tekivät. Samalla ilmeisesti nollasivat laatikon ohjelman. Tuntuu, että laatikko vaihtaa nyt huomattavasti helpommin pienemmälle vaihteelle. Samassa ylämäessä, jossa kierrosten heijaaminen alkoi noin 90km/h mittarinoupeutta, vaihtoi laatikko nyt pykälää pienemmälle hyvin kevyesti kaasua painamalla. Aiemmin olisi tosiaan laatikko vain heijannut kierroksi.

Ehkä se laatikko oppii taas tuon heijaamisen takaisin, kunhan on tehnyt sen oppimisvaiheen taas.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #126 : 05.11.2018, 23:05:17 »
Mä olen huomannut että 2010 xc60 tekee sellaista että juuri tuossa alle 90km/h mittarinopeudessa kun painaa vähän kaasua, niin se nostaa sellaisen 200rpm kierroksia, eli juurikin sellainen turbiinilukon lievä avautuminen. Onko tuo laatikko porsimassa, vai onko sinne tosiaan rakennettu tietoisesti tuollainen ominaisuus? Cruisella ajellessa en ole kiinnittänyt huomiota kierroksiin.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #127 : 06.11.2018, 07:37:07 »
Turbiinilukon solenoidiin tulee välystä.

Solenoidin sisällä on mäntä ja jousi.

Oma teoria on, että säätöruuvi on säädetty hieman rajoille ja/tai jousi väsyy ja siitä syntyy tuo välys ajan kanssa.

Varmasti softalla asiaan pystyisi myös vaikuttamaan.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #128 : 06.11.2018, 07:42:18 »
Varmasti softalla asiaan pystyisi myös vaikuttamaan.
Tätä miettinyt koska manuaalipuolella ainakaan omassa autossa ei kierrokset heijaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #129 : 06.11.2018, 10:16:03 »
Tätä miettinyt koska manuaalipuolella ainakaan omassa autossa ei kierrokset heijaa.

Sama juttu itsellä.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa VelluHassi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #130 : 02.03.2020, 19:39:48 »
Saiko kukaan tähän asiaan selvyyttä?

Itselläni 300tkm ajettu AWD. Vaihteisto remontoitu seuraavien oireiden takia: kierrokset heijaa tiettyä nopeutta ajaessa noin 200rpm ja tuntuu myös kulkemisessa. Sama oire manuaalia käyttäessä. Täristi myös välillä tietyssä nopeudessa (se kuuluisa noin 85km/h todellinen nopeus, mutta myös muissa vauhdeissa satunnaisesti.) Myös satasen vauhdista kun painoi kaasua niin täristi.

Korjauksen tulos: samat viat edelleen. Laatikkoon uusittu turbiini ja venttiilikoneisto.

Vikaa yritetty etsiä moottorin ohjainlaitteesta, suuttimista (näistä antaa 1 ja 5 suuttimesta vikakoodin testerillä luettaessa, vika ei siirtynyt suuttimen mukana kun paikkaa vaihdettiin), suuttimien liittimet uusittu, johtosarja ainakin päällisin puolin kunnossa.

Onko tuota turbiinin solenoidista mitään uutta tietoa voisiko johtua sellaisesta? Itsestäni tuntuu vaan että nimenomaan se turbiinin toimimattomuus aiheuttaa oireet, mutta millä ihmeellä sen saa kuntoon? 1-3 vaihteilla en ole oireita ikinä saanut ilmenemään, mutta 4-6 vaihteilla kaikilla.

Poissa Ozzi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #131 : 31.08.2020, 10:08:36 »
Onko kukaan löytänyt ratkaisuja tähän ongelmaan? Itsellä samainen "vika" ja tuntuu että kierrosten heijaaminen vähenee, kun DPFn poltto on juuri tapahtunut.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #132 : 02.09.2020, 19:35:59 »
Mä olen tätä hieman ihmetellyt tässä viimeaikoina..

Se kierrosten heijaamisen kaava menee jokseenkin näin:
-Nopeus 85km/h, ajetaan cruisella ns. pintakaasulla
-Turbiinilukkoa avataan ohjelmiston komentamana hieman.
-Moottorin kierrokset nousevat 100-200rpm
-Nopeus putoaa ihan vähän (0,1km/h tjsp)
-Cruise komentaa lisää kaasua
-Ohjelmisto kiristää turbiinilukkoa kun annetaan enemmän kaasua ettei lukko luista niin paljoa.
-Kierrokset laskevat 100-200rpm, turbiini ei luista
-Nopeus nousee ihan vähän (0,2km/h tjsp)
-Cruise keventää hieman kaasua.
-jne...

Ongelman aiheuttaa siis kolme tekijää yhtäaikaa: pintakaasulla luistava turbiinilukko ja tarkasti "kaasun" liikkeeseen reagoiva moottori ja tavoitenopeuteen pyrkivä cruise.

Tuo pintakaasulla luistava turbiinilukko on tuon vaiheiston suunniteltu ominaisuus. Syytä siihen en tiedä, mutta viran puolesta joudun ajamaan Toyota Proacella, jossa sama vaihdelaatikko, ja siinä on ihan samalla tavalla luistava laatikko, vaikka se onkin ohjelmoitu muuten aivan eri tavoin toimivaksi (taloudellisuus edellä, lukko napsahtaa heti kakkosella kiinni, ja eikä sitä päästetä sen jälkeen luistamaan - muuten kuin pintakaasulla). Toinen merkittävä ero on kaasupolkimen herkkyydessä. Proacen moottori reagoi kaasun liikkeisiin hyvin rauhallisesti ja pitkällä viiveellä, kierrokset saa tasaisella nopeudella heijaamaan kun sen tarkoituksella nilkalla siihen usuttaa.

Kuvittelisin että jos moottorin kumityynyt alkavat väsyä tuo heijaamisilmiö pahenee volvossa, sitä voisi jollain konehuoneeseen sijoitetulla kameralla tutkia.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2920
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #133 : 02.09.2020, 21:25:31 »
Olen nyt pikkuhiljaa nettiä lukiessani ymmärtänyt, että tuo TF80-SCn turbiininlukon osittainen luistatus on tarkoituksellinen piirre. Jos itse ajelen cruisella vaikkapa 80km/h niin turbiininlukkohan on jatkuvasti hiukan luistavassa tilassa. Mikä mahtaa olla tämän ominaisuuden vaikutus turbiininlukon kestöikään? Eihän se kitkamateriaali ikuista ole. Ja liekö tässä osasyy miksi näissä TF80-SC laatikoissa menee joskus öljysihti tukkoon, kun tuota kitkamateriaalia lähtee turbiinista?

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2920
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #134 : 09.09.2020, 04:39:45 »
Olenko oikeasti ainoa, joka vaivaa päätään tällä asialla? :2funny:

 

Proturbo  Autodiagnoosi