Ateho  Elekma

V70 -02 Korottaminen

  • 34 Vastauksia
  • 18441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #15 : 14.09.2019, 09:50:17 »
.. takapäähän pitäisi vielä vaihtaa osat, niin saisi kutakuinkin samat sentit sinne. (Kesä)renkaina ennen korotusta 215/55/17 jotka hieman ääriasennossa ottaa sisälokareihin, mutta eppäilenpä että ei ota ennää. Korotusosat maksoivat kaikkineen noin 300e.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #16 : 14.09.2019, 18:59:18 »
.. takapäähän pitäisi vielä vaihtaa osat, niin saisi kutakuinkin samat sentit sinne. (Kesä)renkaina ennen korotusta 215/55/17 jotka hieman ääriasennossa ottaa sisälokareihin, mutta eppäilenpä että ei ota ennää. Korotusosat maksoivat kaikkineen noin 300e.

Kirjoittamattomien sääntöjen tai suositusten mukaan olisi mukava kuulla millä tavoin/osilla teit sen korotuksen. Ehkä mahdollisesti auttaisi muita? - Kiitos.
"If I die... I die..." <- joku

Poissa V7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #17 : 14.09.2019, 20:57:03 »
Tokitoki! Niinkin monimutkaisen homman tein, kuin että laitoin vain XC70:n jouset omien tilalle. Toki samalla uusin iskaritkin. Eli xc:n jouset ja V70 iskarit. En jaksanut alkaa xc:n iskareita enää mittailemaan... näytti aikamoiselta sekamelskalta jo.. Joten ajattelin, että pelkät jousetkin riittää. Ja ne näyttäis riittävän erittäinkin hyvin!

V70 olis täydellinen auto, jos se olis vähän korkeampi. Minusta xc:n neliveto on ihan turha kapistus. Jos etuvetoisella ei pääsee samaan, minne tuollaisella pari cm. korkeammalla nelivedolla, niin eiks sole jo kuskista kiinni.. Pohjastahan net aina talvella on kiinni. Ei ole enää...

Saksanmaan varaosaliikkeiden nettisivuihin surffailuun joutuu tosin käyttää "hetken" aikaa, että löytää sopivalla ulkohalkaisijalla olevat (itseasiassa käytin ihan hele...tisti aikaa siihen ennen kuin asia avautui)! Jousissa ja malleissa kun oli aikamoista variaatiota. Jousimateriaalin paksuudessakin pieniä eroja. XC:n jouset oli nähdäkseni jousen mallista ja merkistä riippuen noin 3-7cm korkeammat. Myös auton vuosimallit yms. antoi eri kokoja jousille.

Mie löysin ja tilasin noin 4cm korkeammat. Paksuus taisi olla sama (jotain 13,5-14mm luokkaa) ja ulkohalkaisija niissä oli muistaakseni 5mm pienempi kuin alkuperäisissä, mutta sopi ihan hyvin ja korotus on kyllä makea! Ei raavi enää pohja maahan. Tosin takapäähän kamat on vielä vaihtamatta, joten nyt autossa on etupää korkealla. Laittelen infoa miten takapään kanssa käy. Vähän arpapeliähän tuo kuitenkin oli, mutta ajattelin että ei tuosta korkealta tipu. Jouset maksoi suunnilleen noin 45e. kpl. Ja suurin ongelma se ulkohalkaisija. XC:n jouset ainakin näytti olevan aika paljon pienemmät ulkohalkaisijalta.

Autona siis 2005 mallin 185hp, 6-vaihteinen manuaali.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #18 : 16.09.2019, 15:12:03 »
Mitähän esim. vetonivelet tykkää kun noin alkaa korottamaan? Tai en tiedä tuleeko samanlaisia ongelmia kuin kovissa madalluksissa että alkaa vetoniveliä menemään.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa V7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #19 : 16.09.2019, 20:33:22 »
Parin tonnin auto kyseessä, niin ihan sama mitä vetarit tykkää kunhan ei oo jokasessa lumikinoksessa enää kiinni, eikä raavi pohja maahan. Kokeiluhan tämä on. Laitan infoa miten etenee. So far, so good, enkä usko että parin sentin jousien korotukset hirveästi vetareiden elämään vaikuttaa, kun iskaritkin kuitenki on alkuperäiset. Ja nivelikshän net ovat alkaneet, että olisivat miettineet ennen kun siihen hommaan alkoivat...

Poissa ropaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #20 : 16.09.2019, 21:13:30 »
Taitaa nivelet päästä korotuksessa helpommalla, kuin madalluksessa.
Akselihan lyhenee sisäänjoustossa korotetussa mallissa. Madalletussa mallissa se joutuu venymään, jolloin nivelet rasittavat enemmän.

Poissa V7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #21 : 01.01.2020, 12:11:13 »
Heps,

autolla ajettu nyt jo reilusti korotuksen jälkeen, eikä mitään vikoja ole ilmennyt. Ei vaikuta niveliin minusta mitään. Maavara oli ennen korotusta maasta lokasuojan reunaan mitattuna noin 69cm. Nyt siis 73-74cm. Edessä XC70 jouset ja taaksehan ne äxceen jouset eivät sovi, koska niissä on halkaisija paljon pienempi. Taakse tilasin kybin kuormajouset, joilla maavara nousi kuin nousikin sen nelisen senttiä. Etupää nousi ehkä hieman liikaakin, joten kun niitä jousia on eri mitoilla pilvin ja pimein saatavilla, niin ottaisin sentin lyhyemmät, tai sitten laikalla pikku pala pois. Ajettavuus erittäin hyvä edelleen. Mahtavaa, kun ei tarvitse joka kiveä kiertää nyt. Jousia vaihtaessani huomasin, että takapäätähän saisi ilmeisesti korotettua sitenkin, että ottaa (tai vain löysää) korista niitä "jousikuppeja" ja laittaa sinne tallaa alle. Toki sitten ehkä pitää vaihtaa niihin myös pitemmät pultit, jos paljonkin aikoisi laittaa.

Poissa Marko Haapasaari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #22 : 19.11.2020, 20:08:28 »
Heps,

autolla ajettu nyt jo reilusti korotuksen jälkeen, eikä mitään vikoja ole ilmennyt. Ei vaikuta niveliin minusta mitään. Maavara oli ennen korotusta maasta lokasuojan reunaan mitattuna noin 69cm. Nyt siis 73-74cm. Edessä XC70 jouset ja taaksehan ne äxceen jouset eivät sovi, koska niissä on halkaisija paljon pienempi. Taakse tilasin kybin kuormajouset, joilla maavara nousi kuin nousikin sen nelisen senttiä. Etupää nousi ehkä hieman liikaakin, joten kun niitä jousia on eri mitoilla pilvin ja pimein saatavilla, niin ottaisin sentin lyhyemmät, tai sitten laikalla pikku pala pois. Ajettavuus erittäin hyvä edelleen. Mahtavaa, kun ei tarvitse joka kiveä kiertää nyt. Jousia vaihtaessani huomasin, että takapäätähän saisi ilmeisesti korotettua sitenkin, että ottaa (tai vain löysää) korista niitä "jousikuppeja" ja laittaa sinne tallaa alle. Toki sitten ehkä pitää vaihtaa niihin myös pitemmät pultit, jos paljonkin aikoisi laittaa.

Toivottavasti vielä luet tätä. Miten on käyttö sujunut korotuksella? Miksi muuten taakse ei sovi xc:n jouset jos ne ovat kapeita jos siihen vaihtaisi xc: iskaritkin, vai onko siinä joku muu rakenteellinen juttu?

Poissa awd5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #23 : 23.11.2020, 20:44:15 »
Miksi muuten taakse ei sovi xc:n jouset jos ne ovat kapeita jos siihen vaihtaisi xc: iskaritkin, vai onko siinä joku muu rakenteellinen juttu?
Nelivedon taka-akseli on erilainen lienee pääsyy.
V70-AWD-D5-M66-2006

Poissa Marko Haapasaari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #24 : 23.11.2020, 23:25:11 »
Nelivedon taka-akseli on erilainen lienee pääsyy.
Ok, kiitos!

Poissa Silppuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • Kemisti
    • Grilliwiki - Kaikki Suomen grillit yhdessä paikassa
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #25 : 06.11.2022, 18:10:54 »
Tein korotuksen tänään, kiitos käyttäjälle V7 noista ylläolevista tiedoista! Eli eteen 475 mm pitkät XC70:n jouset, Autodocin osanumero 188C0215 (24,54 €/kpl), ja taakse en vaihtanut lainkaan. Kyllä tuli makea korotus, eipä raavi enää pohja mihinkään tämän jälkeen. Noin 3 h meni kaiken kaikkiaan tässä hommassa. Kuolemanloukkujousenpuristimien käyttö on aina vähän jännittävää, mutta eipä siinä mitään kun rauhaksiin tekee ja pitää sormet ja kädet ristissä.

« Viimeksi muokattu: 10.10.2023, 15:33:37 kirjoittanut Silppuri »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #26 : 07.11.2022, 00:00:53 »
Minkähän mittaiset XC90 jouset on? Siis mk2 XC70 vs XC90 jousien pituuserot? Onko kukaan mittaillu? Eikös näissä ole pohjalevy sama? Eli jouset ja iskaritolpat pitäisi sopia edessä ristiin.

Onko XC90 takana joku lehtijousi? Vai sama kierrejousi kuin XC70?

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #27 : 07.11.2022, 11:17:42 »
Minkähän mittaiset XC90 jouset on? Siis mk2 XC70 vs XC90 jousien pituuserot? Onko kukaan mittaillu? Eikös näissä ole pohjalevy sama? Eli jouset ja iskaritolpat pitäisi sopia edessä ristiin.

Onko XC90 takana joku lehtijousi? Vai sama kierrejousi kuin XC70?
Esim skruvatista vertailemalla molempien mallien takajousia näkee pituus ja halkaisija erot.
 Ei taida olla käypäset keskenään.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #28 : 07.11.2022, 14:17:34 »
XC90 takajouset ei ainakaan käy 70 malleihin. Takana pyörän ripustus on erilainen. Edessä alatukivarret ainakin on erilaiset, XC70 en ole varma.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -02 Korottaminen
« Vastaus #29 : 07.11.2022, 14:19:51 »
XC70 jouset --> awd V70 olis varmaan helpoin ratkaisu.

Onko kukaan korottanut autoa apurungolle? Sopivan paksuiset korokkeet kiinnityspisteiden väliin ja pidemmät pultit auton ja  etu / takakelkan väliin. Esim. 30-50mm.  Millaista muuta muutettavaa tästä voisi seurata?

 

Kulkukoira  Proturbo