KL-varaosat  Race.fi

E10-optimointia?

  • 44 Vastauksia
  • 23867 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikamars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
E10-optimointia?
« : 10.12.2010, 18:35:50 »
Kovasti kiinnostaisi tietää, että onko tarjolle tulossa mitään softapäivityksiä Volvoihin, jotta niitä vois paremmin E-kympillä käyttää? Tiedän, että moni aikoo ajella ysikasilla ainakin aikansa, mutta monelle on silti edessä jossain vaiheessa toi E-kymppiin siirtyminen uudempien Volvojen osalta.

Tuohan on kyllä melkoinen arvoitus, että mitä se tekee yleensäkään koneelle pitkäaikaisessa käytössä sekä miten se vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Useiden lähteiden mukaan voidaan kuitenkin olettaa, että E-kymppiä kuluu enemmän ku perinteistä ysivitosta, ja etenkin enemmän ku ysikasia. Olis mukava tietää kokemuksia kulutuksesta, sit ku joku sitä käyttämään alkaa. Itteä kiinnostais tietty V50 2.4 koneen kulutus näillä uusilla bensoilla, kun tuollaisen auton omistan.

Ruottin puolellahan on tuota E85:ta ollut jo aikansa, ja sille on kehitelty erinäisiä optimointeja. Esimerkiksi tuolta löytyy sille kehiteltyä softaa: http://en.bsr.se/e85/ . Tuotahan ei oo kukaan paljoa vielä ehtiny pohtimaan, mutta tuntuis ihan järkevälle että moottoria kannattais optimoida toimimaan paremmin E-kympillä ja tulevaisuudessa korkeammilla etanoliasteilla? Että siinä sitten halukkaille yrittäjille liikeideaa  ;)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #1 : 10.12.2010, 20:18:10 »
Ei E10 vaadi tahi tarvitse vielä minkäänlaista optimointia. Nykyinen 95E on jo saattanut sisältää maksimissaan 5% viinaa, joten muutos tulevaan ei ole kovin suuri. Ja muutenkin E10 kelpaa kaikkiin bensa-Volvoihin vuodesta 1984. Toisaalta tietysti teoriassa voitaisiin ahdetuissa vehkeissä vetää hieman hoikemmalla seoksella ja kovemmilla ennakoilla, sillä molempiin viinablandis tuo positiivisen muutoksen. Joku viisas on aikanaan testannut, että 20% viina/bensaseos on optimaalisin, sen suurempi viinamäärä heikentää "oktaania".

Tämä siis vain vanhemmissa viritetyissä autoissa, joissa on joku DIY ruisku. Lähestulkoon kaikki tehdastekoiset uudehkot autot/ moottorit vetävät koko ajan nakutusta vasten, eli sytkää ja ruiskua säädellään jatkuvasti ja jopa sylinteri kohtaisesti juuri nakutus rajalle parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi. Näissä voi siirtyminen E10:iin tuoda teoriassa lisää tehoa, mutta siis vain teoriassa. Persdyno ei sitä huomaa.

Ja mitä kulutukseen tulee, niin arvioiden perusteella E10:ä kuluu 3-4% enemmän kuin 95E:tä, joten riippuen tulevan mömmön hinnasta, hyöty tai haitta on lähinnä marginaalinen. E85 on sitten jo ihan eri asia, ja sen käyttö vaatiikin jo huomattavasti suurempi muutoksia niin polttoaine laitteisiin kuin perus moottoriinkin.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #2 : 10.12.2010, 20:20:12 »
Tuossa 95E10 -bensassa etanolin osuus on vielä niin pieni, että erilliset säädöt/optimoinnit sitä varten lienee kannattamattomia. Suurempi kulutus johtuu yksinkertaisesti etanolin pienemmästä energiasisällöstä bensiiniin nähden. Tässä tuskin on merkittäviä säästöjä saavutettavissa pelkällä softalla. En toki tiedä varmaksi asiaa, mutta näin järkeilemällä.

Mielenkiinnolla toki itsekin odotan kun E10 tulee tarjolle. Tuolla vaimon kauppakassilla (S60 2,4T) on nyt pari tankillista ajettu, ensimmäinen 98:lla ja toinen 95:lla. Ajattelin ainakin aluksi mennä tuolla E10-aineella, pitää tosin katsoa miten hintataso menee.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #3 : 10.12.2010, 21:15:25 »
Mielenkiinnolla toki itsekin odotan kun E10 tulee tarjolle. Tuolla vaimon kauppakassilla (S60 2,4T) on nyt pari tankillista ajettu, ensimmäinen 98:lla ja toinen 95:lla. Ajattelin ainakin aluksi mennä tuolla E10-aineella, pitää tosin katsoa miten hintataso menee.
paitsi jos sorrut laittomiin tappajaviri-softiin niin joudut 98E:tä tankkaamaan ;D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #4 : 10.12.2010, 21:48:10 »
... Ja muutenkin E10 kelpaa kaikkiin bensa-Volvoihin vuodesta 1976....
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #5 : 11.12.2010, 00:03:05 »


Katoppas, virallista tietoa onkin näköjään päivitelty lähipäivinä. Myönnä erheen, siis jo vuodesta -76  :nuhtelu

http://www.e10bensiini.fi/files/159/E10_soveltuvuus_henkiloautoihin_02_12_2010.pdf
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa mikamars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #6 : 11.12.2010, 00:10:32 »
Niin, tokihan tuo E85 on seossuhteeltaan ihan toisinpäin (85% etanolia). Voipihan tuo olla, että moottoriohjaussoftan optimointi saavuttaa lähinnä teoreettista hyötyä. Tuntuu oudolta kuitenkin se seikka, että miksi joihinkin uusiin autoihin ei sitten sitä E-kymppiä voida tankata, sekä mitä muutoksia sellainen auto vaatisi, että sitä sinne voitaisiin tankata, kun kerran ero on niin pieni.

Varmasti uusissa autoissa joudutaan moottorisuunnittelussa enemmän paneutumaan näiden etanolibensojen käyttöön, sekä etenkin pitkäaikaisvaikutuksiin. Onhan tämä homma suunniteltu muutenkin siten, että kukaan ei ota vastuuta jos sitä vahingossa sellaiseen pirssiin tankkaa, johon se ei sitten soveltunutkaan. Se on sitten voi voi ja itku silmään  :'(

Onkos jollain tietoa, mihin nuo E10-sivuston tiedot perustuu? Siis että mistä ne tiedot on saatu, että mihin autoihin E-kymppiä voidaan laittaa. Kaveri oli soittanut asiasta maahantuojalle varmistellakseen asiaa, eikä siellä ainakaan virallista lausuntoa haluttu antaa (kyseessä tosin ihan eri merkki). Kukapa sen vastuun sitten haluaa kantaa, kun jokin auto olikin listassa mutta ei sitten tykännytkään E-kympistä ihan niin paljon kun oli luvattu...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #7 : 11.12.2010, 01:12:49 »
Siis syy siihen että e10 ei käy joihinkin autoihin on se että polttoaine pääsee kosketuksiin sellaisten materiaalien kanssa jotka eivät pitemmän päälle kestä etanolia.
 Esim kaasuttimen / mekaanisen bensapumpun kalvo voisi olla sellainen osa jota saa vaihtaa useammin. Myös jotkut polttoainetankit/ -letkut voivat haurastua ajan myötä.

  Tätä haurastuttamiseroa on huomattu jo nyky 95/98 bensojen välillä. Erään tutun moottoripyörän imukaulan kumikurkku meni vaihtokuntoon 1-2vuodessa 95 bensiinillä. Kun vaihtoi käyttämään 98:a, ei ole tarvinnut kumia vaihtaa enää uuteen. Johtuiko bensasta vai jostain muusta, en ole varma, jokainen päätelköön itse.

Ja olikohan se joku fordin malli johon etanoli käy valmistajan puolesta kun vaihtaa yhden tietyn o-renkaan päivitettyyn versioon ;D.

Virallista lausuntoa ei voida antaa kaikista autoista kun niitä ei ole tutkittu. Jos menet virallisen lausunnon kanssa valittamaan poikkeuksellisen nopeasti haurastuneista tiivisteistä, voi olla että he joutuvat maksajiksi.

Varmaan parhaiten vanhojen autojen kanssa selviää e10:n käyminen kun vain kokeilee ja sitten tuloksia jos alkaa osia haurastumaan.

Volvohan antaa luvan kaikille bensamalleille 1976 ylöspäin (ei eritelty ruiskuja/kaasareita) joten en tajua miksei kävisi myös tappikoneilla varustettuihin volvoihin kun vinokoneen ensimmäinen kaasari, polttoainelinjasto ja tankki on hyvin pitkälti samanlainen.

Ja tämä olisi varmaan sopinut siihen toiseen e10 topicciin mutta kun kerran kysyttiin... :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #8 : 11.12.2010, 15:57:44 »
Itse homma kiinnostaa taas käännetään toisin päin.
Jos softa on optimoitu 98 polttoaineelle, tankkaa E10 niin mitkä voivat olla seurauksia? Esim.. Menetetäänkö tehoa, alkaako nykimään, meneekö seos laihalle tai rikkaalle voiko koko motti kilahtaa? Ei varmaan ongelmia, jos tilapäiskäyttöä on mutta pidempi aikaiset seuraukset kiinnostaa.
Fiesta -no- boost

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #9 : 11.12.2010, 17:54:42 »
Itse homma kiinnostaa taas käännetään toisin päin.
Jos softa on optimoitu 98 polttoaineelle, tankkaa E10 niin mitkä voivat olla seurauksia? Esim.. Menetetäänkö tehoa, alkaako nykimään, meneekö seos laihalle tai rikkaalle voiko koko motti kilahtaa? Ei varmaan ongelmia, jos tilapäiskäyttöä on mutta pidempi aikaiset seuraukset kiinnostaa.

Ne autot, joissa on pitänyt aiemminkin käyttää 98:ia, eivät ole tuolla soveltuvuus listalla. Esimerkkinä vaikka Mitsun Evo mallit, joissa korkeasta viritysasteesta johtuen saa käyttää vain 98:ia, eikä siis (ainakaan valmistajan ilmoituksen mukaan) saa käyttää mitään etanoliseosta. Enpä tiedä, rikkoisiko se varsinaisesti mitään, mutta ei varmaan ainakaan anna kaikkia tehoa ulos. Sama homma on kaikissa suoraruisku bensakoneissa, niissäkin on suositeltu käytettäväksi 98:a, eikä E10 sovellu.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #10 : 11.12.2010, 18:02:31 »

Onkos jollain tietoa, mihin nuo E10-sivuston tiedot perustuu? Siis että mistä ne tiedot on saatu, että mihin autoihin E-kymppiä voidaan laittaa. Kaveri oli soittanut asiasta maahantuojalle varmistellakseen asiaa, eikä siellä ainakaan virallista lausuntoa haluttu antaa (kyseessä tosin ihan eri merkki). Kukapa sen vastuun sitten haluaa kantaa, kun jokin auto olikin listassa mutta ei sitten tykännytkään E-kympistä ihan niin paljon kun oli luvattu...

Reilu vuosi sitten Autotuojat ry ja Autoalan keskusliitto kysyi kaikilta automaahantuojilta selvitystä kunkin merkin ja mallin soveltuvuudesta E10 käyttöön. Silloin kun tuota kyseltiin, niin koko viinakeskustelu oli vielä vaiheessa joten hyvin harvalla maahantuojalla oli antaa yksiselitteinen vastaus. Asiaa tietysti kysyttiin myös valmistajilta, mutta yhtä hakusessa oli homma myös siellä päässä. Tästä syystä tuo soveltuvuus lista päivittyy jatkuvasti, kun valmistajat ilmoittavat uusista "löydöksistä".

Tuota listaa oli tekemässä (ainakin omalla kohdallani) hyvin pieni porukka, joten siksi ihan jokainen maahantuojan edustaja ei varmastikaan osaa tai halua antaa lausuntoa sopivuudesta.

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #11 : 11.12.2010, 22:12:18 »
Itse homma kiinnostaa taas käännetään toisin päin.
Jos softa on optimoitu 98 polttoaineelle, tankkaa E10 niin mitkä voivat olla seurauksia? Esim.. Menetetäänkö tehoa, alkaako nykimään, meneekö seos laihalle tai rikkaalle voiko koko motti kilahtaa? Ei varmaan ongelmia, jos tilapäiskäyttöä on mutta pidempi aikaiset seuraukset kiinnostaa.
Siitä aiheutuu samoja ongelmia kuin normi 95E:llä ajaessa, eli pahimmillaan se motti kilahtaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #12 : 31.12.2010, 15:48:06 »
Joku viisas on aikanaan testannut, että 20% viina/bensaseos on optimaalisin, sen suurempi viinamäärä heikentää "oktaania".

Häh? Etanolin oktaaniluku on korkeampi kuin bensan (selvästi yli 100). Mitä enemmän etanolia lisää bensan sekaan, sitä suurempi polttoaineen oktaaniluku, jos muuta ei muuteta.

Tuollaista 20% optimiseoslukua on joku levitellyt sillä perusteella, että pelkälle bensalle suunnitellun autokannan komponenteissa alkaisi esiintyä merkittävässä määrin bensalinjavikoja jos etanolipitoisuus tuosta kasvaa. Ei siinäkään siitä kyse ole, etteikö se etanoliseos hyvin palaisi koneessa (kunhan saa ensin kylmästä käyntiin).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #13 : 31.12.2010, 16:14:26 »
(kunhan saa ensin kylmästä käyntiin).
Menee jo vähän OT mutta mitenkähän E85 bensalla lähtee käyntiin noista reilu 30 asteen pakkasista?  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #14 : 31.12.2010, 16:39:19 »
Menee jo vähän OT mutta mitenkähän E85 bensalla lähtee käyntiin noista reilu 30 asteen pakkasista?  :-\

OldSchool oli landiassa koekäyttänyt tuota E85:ttä, en nyt muista missä lämpötilassa syksyllä siirtyi takaisin bensaan. Lohkolämppäriä ja vahvaa kylmärikastusta tuo viinabensa kyllä vaatii jo lievemmässäkin kylmässä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi