Samppasport  Futurez

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #60 : 30.04.2020, 08:32:37 »
-80 luvun alkupuolella kun oli farkku amazoni ekana autona ja siinä lähes vastaavat virit ja tuollainen orkkistylinen kaasuvivusto. sopivasti osakaasulla kiihdyttäessä kun kone heilui kumityynyjen varassa tuli sellainen automaattinen vivuston humppausliike joka vain voimistui, eliminointiin oli kaksi vaihtoehtoa. joko kytkin tai kaasupoljin pohjaan, nuoren miehen innolla jälkimmäinen vaihtoehto oli enemmän käytössä  8)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #61 : 01.05.2020, 19:42:57 »
muuten ihan ok tuo kaasuvivusto, vaan sulta puuttuu kumi tuolta imusarjan ja kaasuakselin välistä, kaasupoljin rupeaa resonoimaan ja tärisemään, itellä tuli sama moka tehtyä  :2funny:

Ei nyt ihan täysin auennut mitä kumia tarkoitat. Vivusto on vain hieman muokattu alkuperäisien SU kaasuttimien vivustosta ja siinä kyseinen kokoonpano ei aiheuttanut ongelmia eli samalla tavalla suoraan toinen pää kiinni imu/pakosarjaan pienellä kuulanivelellä ja korin päässä akselia kuminen pusla. Noh ensimmäisellä käynnistyksellä sen viimeistään huomaa onko ylimääräisiä värinöitä tms.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #62 : 05.05.2020, 23:45:49 »
Tänään saapui postipaketti ruotsista :)



Eli KG trimningiltä tuli uusi peltipakosarja ja uudet pinnapultit pako- ja imusarjalle. Noita kg trimningin peltisarjoja on tarjolla kolmea eri vaihtoehtoa, valitsin tähän tuon typ 2 version. Putkikoot tässä 44-48-64.

Heti ensitöikseni hitsailin lambdaholkin seosmittarin asennusta varten ja käärin pakosarjan lämpönauhalla. Tuo lämpönauha varmasti jakaa mielipiteitä mutta kuitenkin jotakin lämmöneristystä on oltava kun kaasuttimet ovat niin lähellä pakosarjaa. Ja vaikka se aiheuttaakin korroosiota niin jos tuo pakosarja muutamankin vuoden kestää on se minulle jo itsensä maksanut takaisin.




Hetken aikaa kun sovitteli sai kääntymään oikeasta raosta paikalleen ja sopi juuri oikein paikoilleen


Sitten kaasuttimet kiinni ja kyllä näyttää paremmalta kuin aiemmin ;)


Bensapumpuksi valikoitu facetin posi-flo. Tässä kehitysversiossa paineen luvattiin olevan 0.10 - 0.28 bar väliltä. Omien mittausten perusteella painetta oli n. 0.20-0.25. Toki mittari oli joku ikivanha laatikosta kaivettu joten aivan täysin ei voi luottaa.
Pumpulle mietin paikkaa ja totesin etten lähde alkuperäistä bensalinjaa teurastamaan vaan laitan pumpun moottoritilaan, noh moottoritilassa on aika vähän paikkoja pumpulle, jollei halua turhia reikiä porailla. Lopulta päädyin ratkaisuun tehdä ohjaussimpukan pulteilla kiinnitettävän raudan pumpulle. on tukeva.


Kaiken tämän jälkeen piti tarkastaa vielä että kaikki on ok ja säädin hiukan vielä ennakkokäyrää jonka jälkeen avaimesta kääntö. Montaa kertaa ei ehtinyt pyöräyttää kun hörähti käymään. Saundit ainakin oli riittävät kun toistaiseksi oli vielä pelkkä pakosarja kiinni.
Homma kuitenkin tyssäs siihen kun huomasin että rupesi kumpikin kaasutin tulvimaan merkittävän paljon. Täytyy varmaan vielä varmistaa pa-paine uudestaan ja tarkastaa kohot että liikkuu. Neulaventtiilit on uudet mutta ei tullut kyllä ”sisäänajettua” niitä. Ammattimiehet sanoo että joskus vaatii neulat pienen pyörittelyn ennen asennusta että alkaa pitämään. Täytyy huomenna perehtyä. :idiot2:

Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #63 : 06.05.2020, 23:19:34 »
Tänään taas harjoiteltiin lisää. Sijoitin uusiin imutorviin, paineensäätimeen ja ilmansuodattimiin.
Tulviminen ei loppunut vielä paineensäätimelläkään, mutta säädettyäni bensapintaa ohjearvoa muutaman millin matalammaksi alkoi toimimaan. Moottori sen verran kallellaan taaksepäin ettei ohjearvolla toimi. Auto lähtee nyt hyvin käyntiin ja kiertää ihan hyvin, mutta vaatii vielä säätöä jonkin verran.



Ilmanputsarit tuli tuollaiset imutorvien päälle laitettavat. Ihan vaan fiilistelyn vuoksi kokeilin, ei parane käyttää ennenkuin kaasuttimet oikeasti säädöissä.


Ennakkokäyriä jos jollakin olisi tallessa viritetylle B20:ille niin olisin kiitollinen jos niitä joku viitsisi jakaa.

Viikonloppuna jatketaan säätötalkoilla. Jos silloin pääsisi jo muutaman vedon ottamaan tielläkin ;)
« Viimeksi muokattu: 07.05.2020, 07:28:37 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #64 : 07.05.2020, 13:26:25 »
On kyllä hienon näköinen konehuone  S*

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #65 : 07.05.2020, 17:25:14 »
On kyllä hienon näköinen konehuone  S*
-H-

Täytyy vielä siistiä lisää, niputtaa johtoja ja letkuja yms. sitten kun vaan saa säätöihin ja kaiken varmasti toimimaan
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #66 : 08.05.2020, 06:47:46 »
Mulla on perusennakko 19 astetta. Maksimiennakko 34 astetta/3000rpm.Alipainesäätö ei ole käytössä.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #67 : 08.05.2020, 10:47:15 »
Mulla on perusennakko 19 astetta. Maksimiennakko 34 astetta/3000rpm.Alipainesäätö ei ole käytössä.
Itse kaavailin maksimiennakoksi 32 astetta 3000rpm eteenpäin mutta kuinka tuo perusennakko noin paljon? Millä lailla toimii? Itse yleensä pitänyt perusennakkoa tutussa ja turvallisessa 10-12 asteessa. Täytyy illalla koittaa lisätä ja katsoa millä toimii parhaiten
« Viimeksi muokattu: 08.05.2020, 10:49:09 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #68 : 08.05.2020, 10:56:25 »
Kyllä sitä ajossa ja penkissä kokeiltiin eri ennakoita ja ainakin tuo moottori toimii ja herää noilla asetuksilla hyvin eikä kilise.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #69 : 09.05.2020, 13:15:17 »
Pieni välipäivitys. Huohotusjärjestelmän toteutus pyöri mielessä pitkään, että miten sen toteuttaisi ja lopulta päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun (tulee sisältämään erittäin paljon kuvia ja tekstiä :idiot2:). Toimintatapa on teoriassa täysin sama kuin alkuperäinenkin, mutta moottorista tulevat öljyhöyryt menee suodattimen ja kerääjäsäiliön läpi ennenkuin imuletku menee imusarjaan. Eli teoriassa imusarjalle menee täysin puhdasta ilmaa, kuin aiemmin kaikki höyryt pääsi suoraan imusarjaan ja karstoittamaan moottoria.
Kuva oman auton ohjekirjasta:


Kerääjäsäiliön tarve oli selvä, mutta sitten aloin miettimään mistä otan puhtaan ilman lohkon kylkeen kun nyt alkuperäistä ilmansuodattimen koteloa ei ole ja noihin vaahtomuoviputsareihin ei mitään nippaa pysty tietenkään askartelemaan. Päädyin ostamaan tuollaisen ”vapaavirtaussuodattimen” ja aloin järkeilemään mihin sen sijoittaa. Tietysti sen olisi voinut laittaa helpoimman tien kautta suoraan tuohon lohkolta tulevaan nippaan, mutta lopputulos olisi ollut aikalailla saman näköinen kuin perus teinirassi vapaavirtaussuodattimella (kärjistettynä).

Päätin Lopulta tehdä yhden säiliön mihin tulee kaikki letkut jolla saadaan siisti ja toimiva lopputulos. Helpompia tapoja varmaan olisi tietysti Ollut mutta oli hauska työ kuitenkin.

Kuvia työvaiheista:


Tyhjennysproppu




Suodatin


Letkunipat yläosaan


Reiät joiden avulla pääsee ruuvamaan ”lohkot” toisiinsa kiinni. Noiden päälle tuli kumitulpat jolloin päälimmäinen kammio saatiin erotettua muista.


Valmis raakaversio:


Nippa tuplien imusarjalle.


Valmis tuote paikoillaan


Moottoritilan ilme uuden järjestelmän kanssa. Täytyy kyllä tuo vedenlämpömittarin anturikotelo maalata mustaksi kun seuraavan kerran tyhjää jäähdytysjärjestelmän


Ja vielä visio säiliön toiminnasta yksityiskohtaisesti:

Eli säiliössä on 3 eri kammiota.
Öljyhöyryt tulevat öljykorkilta kammioon 2 jonka jälkeen se menee suodattimen läpi kammioon 1. Kammiosta 1 on imuputki imusarjalle suojattuna varuiksi vielä siten ettei se imisi suodattimeen loukkuun jäänyttä öljyä. Öljy valuu suodattimesta kammion pohjalle joka voidaan tyhjätä pohjapropusta.
Kammio 3 on täysin erillään muista  ja toimii siis todellisuudessa vain suodattimen kotelona.
Koko säiliö on avattavissa, jos havaitaan että suodatin tukkeutuu tms.

Materiaalina käytettiin käsikäyttöisen vesipumpun rosteri sylintereitä, vanhaa polkupyörää, 3mm lattaa ja millin peltiä. Aikaa meni riittävästi, ainakin 6 tuntia mutta itse olen tyytyväinen ::) Ajossa näkee toimiiko suunnitellu tavalla. Ei pitäisi ainakaan kauheasti mennä metsään kun toimintaperiaate kuitenkin sama kuin lähtöjäänkin.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2020, 13:18:22 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #70 : 09.05.2020, 13:30:48 »
Eri hieno meno päällä  8)

Onko imusarjan nipassa sopivan pieni reikä, ettei tuli liian isoa "imuvuotoa"?

Voisitko ajatella, että maalaisit tuon ylävesiletkussa olevan anturin adapterin vaikka mustaksi?  ;)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #71 : 09.05.2020, 13:41:27 »
Eri hieno meno päällä  8)

Onko imusarjan nipassa sopivan pieni reikä, ettei tuli liian isoa "imuvuotoa"?

Voisitko ajatella, että maalaisit tuon ylävesiletkussa olevan anturin adapterin vaikka mustaksi?  ;)

Kiitoksia -H-

täytyy kyllä ehdottomasti maalata mustaksi, sen verran pistää kyllä silmään. Seuraavan kerran kun tyhjää järjestelmän. Samalla maalaan jäähdyttimen päädyt uudestaan.

Tuo imusarjaan tuleva nippa on m10 kierretangosta veistetty ja siitä on porattu läpi 6mm reikä
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #72 : 09.05.2020, 13:45:30 »
6mm taitaa olla alkuperäiseen verrattuna vähän iso, mutta mitä väliä jos toimii.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #73 : 09.05.2020, 14:00:40 »
6mm taitaa olla alkuperäiseen verrattuna vähän iso, mutta mitä väliä jos toimii.
Koittamallahan tuo selviää, kyseessä kun on täysin ”kehitysversio” vielä ;D
Mutta luulen, että tuo suodatin aiheuttaa myös vähän vastusta joten ”lisäimu” alkuperäiseen nähden voi olla tarpeen, tai sitten ei. Aika helpostihan tuota kuristaa kun hitsailee reiän umpeen ja poraa hiukan pienemmän tarpeen vaatiessa.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #74 : 09.05.2020, 19:29:58 »
Päivä säädetty ja nyt toimii aikalailla hyvin, tyhjäkäyntisuuttimia ehkä joutuu vielä vaihtamaan kun pientä epäröintiä tuntuu pintakaasulla ajaessa.

Edelliseen viestiin liittyen huohotus ei toiminut niinkuin kuuluu. Eli kun imu oli vain yhdestä kurkusta. Pääsee sen verran vetämään ilmaa tuon vapaavirtaussuodattimen läpi ettei edes kuristamalla ilmanottoa toiminut kunnolla. Yksi vaihtoehto olisi ollut ottaa joka kurkusta alipaine mutta sitten suuttimien koko olisi todennäköisesti mennyt mielettömän suureksi ettei käy laihalla. Loppuviimein päädyin ratkaisuun hitsata mahdollisimman lähelle kollektoria pakoputkeen pillin johon vedin letkun ja takaiskuventtiili väliin, nyt toimii kuin ajatus.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Elekma  Autoracing