KKD Motorsport  Samppasport

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 172 Vastauksia
  • 35706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #150 : 10.05.2022, 16:54:47 »
Kiitos neuvoista ja kommenteista.
Tosiaan, sisäänajo tällä on jo suoritettu, joten ajattelin lähteä suoraan tällä e85, ettei tarvitsisi säätää kahta kertaa.
Päätin nyt kuitenkin lopulta tehdä siten, että vien tämän penkkiin niin saapahan todennäköisemmin säätöihin ja myöskään ei tarvitse ostaa repullista suuttimia jolla sitten olisi jo sen penkkireissun maksanut. Toivotaan, että kestää perjantaihin asti ja myös sen perjantain sillä penkkiaika on varattuna perjantaiksi 0900.
Saa nähdä kuinka käy  :buck2:
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #151 : 12.05.2022, 22:43:14 »
Viimeisen illan valmistelut alkavat tulla päätökseen. Huomenna sitten mitataan työn tulos.
Enää olisi tälle iltaa renkaiden vaihtaminen ja pesu, jos jaksaa.

Ensimmäisenä on kerrottava, että E85 on jälleen hylätty. En saanut sitä käymään tyhjää riittävän rikkaalla seoksella tai toimimaan kunnolla alhaalla edes hävyttömän kokoisilla tyhjäkäyntisuuttimilla, joten menin tämän suhteen helpoimman kautta. E85 sitten ruiskun kanssa. E85 on myöskin oleellisena ongelmana sen laadun vaihtelevuus. Esim St1 RE85 etanolipitoisuus vaihtelee ilmeisesti 70-85% välillä. Kaasuttimet kun ei osaa sitä haistella, jos polttoaine palaa eri tavalla.

Olen lukenut tällä foorumilla erään amazonin lämpöongelmista ja nyt pikkuhiljaa itsekin pääsin todistamaan ongelman. Ongelmahan on siis se, että kireän moottorin kanssa vakio vesipumppu alhaisilla kierroksilla (ainakaan peltisiipinen) ei tuota riittävästi, jotta vesi liikkuisi kunnolla myös kannen takareunasta syyläriä kohti. Tuloksena se, että kannen takareunassa lämpötila on 100c, kun taas muualla moottorissa 80c luokkaa. Syyläri myöskin jäähdyttää vettä reilusti ja flekti toimii, mutta se ei lohduta kun vesi ei tunnu liikkuvan.
Ennen kuin joku viisastelee, niin tässä on moottori uusi, joten jäähdytysjärjestelmässä ei ole törkyä. jäähdytysjärjestelmässä kaikki on uutta ml. Syyläri, alumiininen joka on merkittävästi paksumpi kuin alkuperäinen.
Varmasti toimisi vakio pumpulla jopa ratapyöritystä, mutta oleellinen ero siihen on se, että radalla ei lähtökohtaisesti seistä pitkiä aikoja paikoillaan tai muutenkaan odotella tyhjäkäynnillä kesäkuumalla.

Ongelmaan ratkaisua lähdin hakemaan davies craig pumpulla. Ideana oli korvata sillä mekaaninen pumppu kokonaan. Ostin EP115 mallin controllerin kanssa.
Mielessä oli valmiiksi selkeä visio miten pumpun sijoittelun tulen toteuttamaan, mutta laturi tuli väliin. Joten ensimmäisenä laturi sai kyytiä.
Sitten vuorossa oli vesipumpun teurastus. Poistin ensin siitä siiven, laakerin ja akselin. Sitten katkaisin hiukan sitä ja hitsasin siihen 90 asteen kurvin 38mm koossa, sillä pumppu vaatii 38mm letkut. Saumoista tuli kohtuullisen karmean näköiset, mutta ei se vuoda.


Tämän pumpun kanssa ei käytetä termostaattia, vaan pumppu itse kierrättää vettä moottorin lämpötilan mukaan. Hiukan oli epäselvää tarvitseeko kannesta takaisinkierto vesipumpulle tukkia. Järkeilin, että kyllä se täytyy tukkia, joten väänsin kanavaan 12mm kierteen ja kiersin sinne putkitepin kanssa tulpan.




Myös syyläriin oli hitsattava 38mm alavesiletkun lähtö


Lopullinen sijoittelu. Letkut pysyivät sen verran lyhyinä, että pumppu pysyy tukevasti pelkästään niiden varassa, mutta joustovaraa kuitenkin on, jottei värinät riko pumppua.


Sitten vuorossa oli johtohommia. Johtosarja oli hyvin yksinkertainen ja todella helppo kytkeä. Ohjeet oli hyvät kunhan vain lontoon kieli taittuu. Pisteet siitä davies craigille. Samalla kun tein johtohommia, piti lämpöanturille keksiä paikka. Halusin anturin alkuperäiselle paikalle kannen takaosaan. Pumpun mukana toimitettiin anturi 1/4” NPT kierteellä ja alkuperäinen anturin on 3/8”. Silppusin yhden alkuperäisen anturin. Katkaisin sen ensin kummastakin päästä kierteen läheltä, jonka jälkeen porasin 13mm reiän lähes koko anturiholkin läpi. NPT kierretappeja ei ollut, joten väänsin kierteeksi M14x1.5, joka oli riittävän lähelle. Putkiteipin kanssa anturi pyöri ja tiivistyi kivasti holkin sisään. Sitten vain anturi paikoilleen ja toimii.






Sitten vuorossa oli se laturin uudelleen sijoittaminen. Huomasin, että ainakin miljoonalohkossa on myös kuskin puolella lohkossa sopivan kokoinen kierre laturin kiinnitykselle. Kokeilin ensin siihen alkuperäistä laturia, mutta siinä ylempi kiinnityskorva oli väärällä puolella. Hoksasin kaivaa varastoista B19 moottorin laturin ja sehän sopi paikoilleen nätisti. Huvittavinta oli se, että alkuperäinen hihna oli juuri oikean mittainen (888mm) ja hihnalinja oli luotisuora ilman mitään shimmejä  :o

Ylempää kiinnityskorvaa varten kannessa oli myöskin kierre kuskin puolella, joka oli tosin käytön puutteesta ruostunut umpeen. Porasin tilalle 9mm reiän ja väänsin siihen M10 kierteen. Pienen mutkan joutui tekemään tuohon yläkorvan lattarautaan.
Hiukan alkuun mietin johdotuksia, että mitä kytkentöjä vaatii kun tilalle tuli laturi kiinteällä säätimellä ja alkuperäinen on erillisellä. Kytkin laturiin herätteen ja akulle menevän johdon ja otin alkuperäiseltä säätimeltä liittimen pois. Hyvin lataa. Täytyy laturia hiukan putsailla, sitten paremmalla aikaa


Sitten oli vuorossa jäähdytysjärjestelmän täyttö ja ilmaus. Nyt toistaiseksi käytössä on ihan pelkkää hanavettä water wetterin kanssa, joka sitten estää korroosiota ja ainakin mainospuheen mukaan auttaa siirtämään enemmän lämpöä. Täytin järjestelmän ensin niin täyteen kuin se meni ja sitten ajoin pumppua ilman syylärin korkkia muutaman minuutin. Ilmaa tuli jonkun verran pois.

Ennen käynnistystä vielä piti ratkaista pari juttua. Öljynpaineanturi oli mykistynyt jo toista kertaa tällä moottorilla. Olivat kummatkin tosin halvimpia kiinalaisia. Nyt tilalle tuli autometerin oikeasti laadukas mittari ja anturi.
Ajattelin, että ehkä värinä on särkeny aiemmat sillä anturi on tähän asti ollut t-haaran päässä koneen kyljessä kiinni. Järkeilin ratkaisua ensin bensaletkuvirityksillä ja erilaisilla messinkisillä putkiosilla kunnes hoksasin hyllyssä olevan uuden jarruletkun näyttävän aika hyvältä. No sehän sopi hommaan täydellisesti. Ainakin kestää paineet.
Vedin anturin koriin kiinni ja tein sille alumiinisen kiinnityspannan. Toivottavasti nyt ei särkyisi kun ei värise moottorin mukana.


Opiskelijabudjetilla ei voi kaikkea saada, niin kierroslukumittari tuli tuollainen bilteman malli, josta joutuu maksamaan TV-lupamaksua kokonsa puolesta. Rupeaa olemaan mittaria ja härpätintä ja elektroniikkaa enemmän kuin missään autossa itsellä aiemmin :idiot2: ehkä joutaisi joskus vähän järkkäillä kaikkia niitä uudelleen, mutta prioriteettina on saada tämä vekotin nyt ensin toimimaan.

Toimisto


Sitten viimein oli käynnistyksen vuoro. Käytin ensin moottoria hetken aikaa syylärin korkki auki jos jotain ilmalukkoja vielä liikahtaisi kun neste lämpiää. Sellaisia ei ilmennyt niin laitoin korkin kiinni. Käyttelin moottoria 1500rpm ja säädin vesipumpun controllerista tavoitelämpötilaksi 80c. Vesi saavutti lämpötilan 80 nopeammin kuin ajattelin kerta sitä termostaattia ei ole. 80 asteessa flekti lähti päälle ja lämpötila pysyi tasan 80 eikä heilunut mihinkään suuntaan. Tavoite saavutettu!
Myös jälkipuhallus toimii kivasti. Sammuttamisen jälkeen pumppu kierrättää vettä ja flekti puhaltaa pari minuuttia, vaikka virrat sammuttaa ja lähtee vaikka kahville.
Ehkä yksi parhaimmista hankinnoista hetkeen.

Tällä hetkellä moottoritila näyttää tältä.


Huomenna lisää. Saa nähdä tuleeko romua vai tuloksia. Ihan vain kevyesti jännittää kestääkö auto.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2022, 17:01:52 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2442
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #152 : 13.05.2022, 02:26:51 »
Tuo sähköinen vesipumppu on kyllä hankittava itsekin. Ei tuosta muuten tule mitään. Sainpahan valmiiksi mietityt hyvät ideat suoraan täältä O0
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1508
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #153 : 13.05.2022, 07:08:41 »
Laturin kiinnitysreiät tuolle puolelle ovat LHT-maita varten.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92, 245 GL -80 Ruumisauto + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON -70, V40 T4 -99, Chevrolet C10 Silverado -78.

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #154 : 13.05.2022, 19:42:28 »
Onnistunut päivä takana sillä mitään ei hajonnut. Reilu 3 tuntia volvoa säädettiin ja ajettiin rullilla, ja lopulta oli tyydyttävä lopputulokseen.

Seokset saatiin hyvin kohdalleen vedolle, mutta alakierroksille tyhjäkäyntipiirin loppupuolelle jäi pieni hengetön kohta. Säätäjä oli sitä mieltä, että näillä kyseisillä 152 dcoe kaasareilla sitä ei siitä pois kokonaan saa. Pitkääm sitä hierottiinkin lopputulemana se, että pieni hengetön kohta sielä on. Näissä mun kaasuttimissa on tosiaan vain 3 progressioreikää ja nekin suuria ja mielenkiintoisesti(huonosti) sijoiteltu. Mutta eipä se haittaa kun nyt muuten koko laitos toimii kuin ajatus ja vetoa löytyy kyllä mielenvikaisen paljon aiempaan verrattuna.

Ennakoita kokeiltiin maksimia aina 32 asti, jolla ei vielä nakuttanut, mutta teho lähti laskuun. Paras tulos saatiin 30 max ennakolla.

Tehoja kun lähdettiin mittaamaan voimaa kyllä saatiin ulos, mutta jäi 10hp tavoitteesta vajaaksi. Lopullinen tulos oli 190hp. Epäilen, että nokka loppuu kesken, koska käytännössä 5750rpm jälkeen tehokäyrä kääntyy suoraksi ja jopa hienoiseen laskuun. Kyseisellä kerralla ajettiin ensin rajottimen tuntumaan, pikkusen himmattiin ja sitten uudestaan niin saatiin sentään se 190. Aluksi tuli 185-187 lukemia, mutta lopulta saatiin puristettua siihen 190 puolelle.
Toinen asia tietysti on myös kaasuttimet ja kurkut. Nämä 45 kaasarit 38mm kurkuilla tarjoaa edes jonkinlaista heräämistä alempaa, mutta sitten 48 isorunkoisilla ämpäreillä varmaan häviäisi kaikki ilo ajaa muutaman hevosvoiman tähden.
Ei tämä kyllä muutenkaan nimittäin enää mikään pintakaasulla köröteltävä moottori ole.

Tärkeintä loppuviimein kuitenkin se, että tehoa saatiin, mitään ei hajonnut ja kasvoille leviää hymy kaasua painaessa.

Huipputeho osui suunnilleen sinne mihin olin sen laskenut. Mitoitin kurkut ja säädöt alunperin 6500rpm varten ja 6365rpm se lopulta asettui.

Käppyrä. Viisaammat voi esittää näkemyksiä. Itselle riittää tällä erää.


Sitten kun auto oli valmis hiukan klo 12 jälkeen hoksasin, että ehdin juuri vielä kotipaikkakunnalle katsastukseen mikäli vapaita aikoja on. Sain varattua itselleni vielä ajan ja täysin ilman mitään valmisteluita käytännössä 2v seisonnan jäljiltä katsastukseen ja läpi meni. Nytpä sitä saisi taas ajella 2 vuotta. Ensimmäinen kerta kun tämä auto saa 2v leiman.

Valohoitoa




Loppuun vielä jos jotakuta kiinnostaa kuunnella tappikoneen ärjyntää niin tällä linkillä pääsee katsomaan pikku pätkän.
https://youtu.be/SNbVEtBoYM0
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa anssi68

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4424
  • Volvo etu-ja takavetoisena
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #155 : 13.05.2022, 21:16:45 »
 -H- nousee tuon kaiken pajottamisen jälkeen, varmaan mukava ajella muutaman vuoden tauon jälkeen  :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 14.05.2022, 08:33:52 kirjoittanut anssi68 »
Volvo 240 GL 1988 ja Volvo V70 2,5T 2007:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91924.0

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5647
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #156 : 14.05.2022, 08:15:30 »
Hieno juttu :) Mä olen iloinen sun kanssasi!

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1508
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #157 : 14.05.2022, 08:50:15 »
Upeasti laulaa moottori.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92, 245 GL -80 Ruumisauto + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON -70, V40 T4 -99, Chevrolet C10 Silverado -78.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2442
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #158 : 15.05.2022, 02:29:30 »
Mitenkäs tuo lämppärin vesikierto nyt toimii ? Kun orkkispumpun ropelli imi vettä myös tuosta lämppärin paluuputkesta, nyt tuossa on paine joka suuntaan, Jääkö lämppärin kierto tuollaisenaan paikalleen, vai muuttuuko veden virtaussuunta jopa tuossa ? Olenko ihan hakoteillä vai eikä tuo paluulinja pitäisi siirtää tuonne pumpun imupuolelle ?

Sillä vaan kun itsellä sama homma tosiaan edessä, ja asiat askarruttaa ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #159 : 15.05.2022, 03:14:08 »
Mitenkäs tuo lämppärin vesikierto nyt toimii ? Kun orkkispumpun ropelli imi vettä myös tuosta lämppärin paluuputkesta, nyt tuossa on paine joka suuntaan, Jääkö lämppärin kierto tuollaisenaan paikalleen, vai muuttuuko veden virtaussuunta jopa tuossa ? Olenko ihan hakoteillä vai eikä tuo paluulinja pitäisi siirtää tuonne pumpun imupuolelle ?

Sillä vaan kun itsellä sama homma tosiaan edessä, ja asiat askarruttaa ???

Pakko todeta, että varmaan pitäisi. En tässä vaiheessa siihen asiaan liikaa perehtynyt kun oli kiire päästä sinne penkkiin niin tärkeämpää oli moottorin lämmönvaihto saada kuntoon. Kyllä puhaltimesta jotain hiukan lämmintä haaleaa ilmaa tulee niin eiköhän sielä jonkinlaista veden vaihtoa tapahdu vaan eipä se samalla tavalla lämmitä, mutta huurteen poistaa ikkunoista.
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #160 : 15.05.2022, 08:07:23 »
Onnittelut, on helppo kuvitella onnistumisen riemusi kun moottori toimii odotetusti kaikkien ongelmien jälkeen. Hyvin tuntuu potkivan ja vääntökin oikein mukava, ensimmäisten turbo Volvojen luokkaa :)

Lämppärille voisi ehkä rakentaa oman vesipumpun, vaikka webaston pumppu. Tässä taitaa vaan olla lämmityslaitteessa edelleen hana jolla säädetään lämpötilaa. Pumppu pitäisi kytkeä toimimaan siten, että aina kun puhaltimen kytkee päälle, niin pumppukin käynnistyy. Ohjaus lämppärin puhaltimen katkasijalta releelle ja vielä katkasija väliin riittäisi. Tällä katkasijalla pumpun saisi päälle/pois sen mukaan tarvitaanko lämpöä vai ei.

Oikeastaan sinnehän voisi rakentaa katkasijan sijasta mikrokytkimen suoraan lämmityslaitteen vivustoon, ehkä sille lämppärin hanalle. Tämä puhaltimen katkasijan ja pumpun releen väliin ohjaamaan relettä.

https://www.partco.fi/fi/1278-mikrokytkimet

« Viimeksi muokattu: 15.05.2022, 08:24:23 kirjoittanut R70AWD »
2009 V70 T6 AWD
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #161 : 16.05.2022, 01:04:18 »
Kiitos taas kommenteista ja hyvistä ideoista. Täytyy ruveta tuota lämppärin kiertoa järkeilemään nyt kun auto muuten tuntuu toimivan ihan hyvin.
Sen verran vielä tähän vesipumppu asiaan, että ilman termostaattia matka-ajossa lämmöt eivät meinanneet nousta yli 55-60c. Davies craigin ohjeen mukaan jos pumppua käyttää jatkuvasti ilman ohjainlaitetta termostaattiin tulee porata 2 x 3mm reikää. Mulla kuitenkin on ohjainlaite käytössä, mutta porasin kokeilun vuoksi silti 82c termostaattiin 2 x 4mm reikää ja nyt lämmöt pyörii n. 80 asteessa maantiellä, kun ohjainlaitteeseen on asetettu 85c.

Samoin tuli yksi kiusallinen ongelma korjattua nimittäin syylärissähän ei ole paisuntailiötä tai mitään ylivuotosäiliötä, joten kun syylärin täyttää kylmänä täyteen niin ”ylimääräinen” neste lämmetessään ja laajentuessaan valuu ylivuotonipasta pois. Ratkaisin ongelman ryöstämällä w202 mersun paisuntasäiliön korkin josta muokkasin tavallisen korkin syyläriin ja siitä aiemmin ylivuotonipasta tuli paisuntasäiliön letkulähtö. Laitoin uuden painekorkin 142 vakio paisuntasäiliöön ja yhdistin sen syyläriin alkuperäiseen tyyliin. Nyt jäähdytysjärjestelmässä pysyy oikea paine, mutta samalla nesteellä on vapaata tilaa laajentua ja kutistua lämpötilan mukaan ilman, että se valuu maahan.

Muita ”lastentauteja” oli kaasareissa synkan ja tyhjäkäynnin säätöruuvit, jotka halusivat pyöriä itsestään auki kierrättäessä autoa. Niistä venytin välissä olevaa jousta tiukemmaksi ja laitoin hiukan putkiteippiä väliin ja nyt ei enää säätöruuvit pyöri itsekseen.

Nyt on reilu 400km takana, joista 300 ajoin tänään yhtä mittaa matka-ajoa. Kulutus on aivan hävytön myös matka-ajossa ja peltorit päässä on pakko ajaa jossei halua kuulovauriota. On silti kyllä sen verran hauska laite, että en vaihtaisi mihinkään. Mutta ehkä se 240 D24 saa kuitenkin jatkaa käyttöautona :D
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #162 : 18.05.2022, 22:54:23 »
Viritetyllä B20:llä ajaminen pitäisi tunnustaa jonkinlaiseksi urheilulajiksi.

Ainakin siltä se tuntuu. Noh tänään kotiin päin lähtiessä huomasin, että laturin säätörauta on mennyt poikki ja myös alempi kiinnityskorva on murtunut. Pakko oli kotiin päästä niin lähdin koittamaan kuinka pitkälle laturi kestää. 100km meni kunnes korva katkesi. Tässä kun kampiakseli pyörittää pelkästään laturia ei se aiheuttanut muuta kuin 5 euron remmin hukkumisen. Nostin laturin konttiin ja ajoin lähimmän motonetin pihaan joka onneksi oli lähellä, koska tässä on niin paljon sähköisiä laitteita, että kauaksi ei pääse ilman laturia.

Motonetissa ei tietysti ollut mitenkään saatavilla vinokoneen vanhaa 55A laturia, joten koitin uudempaa 70A mallia. No sehän oli jo niin iso morkula ettei ollut mitään mahdollisuutta sen kanssa. Ja taas tiskille. Seuraavaksi mukaan lähti yleismallin 70A laturi hintaan 99e ja kasa kaikenmaailman tarvikkeita. Laturin mukana tuli tuollainen erikoinen kiinnityskorva, jolla sain sen sopimaan lohkon kylkeen. Kiinnityskorva oli sen verran heikon näköinen, että laitoin laturin ja kiinnityskorvan väliin läpivientikumit joilla yritin hiukan edes vaimentaa värinää. Kiinnityskorvan reikä oli liian pieni ja kun sähkötyökaluja ei ollut oli pakko pyöröviilalla viilata 8mm reikä 10 milliseksi.

Seuraavana ongelmana oli säätörauta joka oli tuhoutunut. Tietysti sellaisia yleismallisia ei ollut niin keksin ostaa pienen rautasahan, kierretankoa ja pari tuollaista kuulaniveltä. Kiristelin laturin ensin kuormaliinalla oikeaan kireyteen, jonka jälkeen katsoin sopivan pituuden kierretangolle ja aloin sahaamaan sitä. Samalla huomasin, että laturistakin piti pieni nystyrä sahata pois. Sahasin laturista palan ja ensimmäinen terä oli tuhoutunut. Ei muuta kuin tiskille ja repullinen teriä mukaan. 3 terää myöhemmin oli 10mm kierretanko saatu poikki ja sain siitä väkerrettyä onnistuneesti kiristyksen laturille.

Pakko sanoa, että olen melkein jopa ylpeä tästä tuotoksesta. Aika paljon se resonoi ja vapisee erityisesti tyhjäkäynnillä, mutta kesti loput reilun 200km kotiin asti. Ainakin mikkelin motonetin henkilökunta varmaan tunnistaa jatkossa kun yhden iltapäivän aikana piti 5 kertaa käydä tiskillä 3 tunnin sisään.
No, halvemmaksi tuli kun lähteä soittelemaan, että hakee trailerilla tien pielestä.

Nyt seuraavaksi pitäisi keksiä laturille jonkinlainen värinänvaimennus, joka aikuisten oikeasti kestää kunnon kierrättämisen ja värinät. Ja muutenkin tietysti sovitella tuo tai joku muu laturi oikeasti hyvin tuohon kun pääsee taas tallille missä on kunnon työkalut. Motonetin pihassa nyt ei hirveitä tehdä kuitenkaan.. Täytyy etsiä vinkkejä ja ratkaisuja rallipeleistä.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2022, 22:58:55 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2442
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #163 : 19.05.2022, 00:42:38 »
Itsellä on amukassa ollut kanssa jatkuvaa taistelua laturin kanssa. Millon korvakkeet rikki, sekä ylä- että alakorvake vuorotellen. Ja on noita laturirunkojakin saatu parikin halkeamaan palasiksi. Tiedän tuon taistelun.

Sitten ostin laturiksi kokeeksi tuollaisen bilteman kromisen minilaturin, joka kuitenkin lataa 60A. Se on riittänyt, ja sen verta pieni siro (joku nippon-denso tuo on vissiinkin) laturi että kestää koneen tärinöissä mukana, jäykkä asennus. Virrat riittäneet hienosti vaikka minullakin sähkölaitetta jos jonkunlaista jo autossa surisemassa. Kestänyt jo usean vuoden, ilman ongelmia, ja minä kyllä omistan raskaat kengät; kone saa jenkaa jatkuvasti ajellessa, kauppakassit on erikseen ja virikoneet on tehty ajettavaksi :D

Ihan vinkkinä, kannattaa tuokin vilkaista ehkä O0 eikä vie kaikkea tilaa konehuoneessa :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #164 : 19.05.2022, 10:03:32 »
Itsellä on amukassa ollut kanssa jatkuvaa taistelua laturin kanssa. Millon korvakkeet rikki, sekä ylä- että alakorvake vuorotellen. Ja on noita laturirunkojakin saatu parikin halkeamaan palasiksi. Tiedän tuon taistelun.

Sitten ostin laturiksi kokeeksi tuollaisen bilteman kromisen minilaturin, joka kuitenkin lataa 60A. Se on riittänyt, ja sen verta pieni siro (joku nippon-denso tuo on vissiinkin) laturi että kestää koneen tärinöissä mukana, jäykkä asennus. Virrat riittäneet hienosti vaikka minullakin sähkölaitetta jos jonkunlaista jo autossa surisemassa. Kestänyt jo usean vuoden, ilman ongelmia, ja minä kyllä omistan raskaat kengät; kone saa jenkaa jatkuvasti ajellessa, kauppakassit on erikseen ja virikoneet on tehty ajettavaksi :D

Ihan vinkkinä, kannattaa tuokin vilkaista ehkä O0 eikä vie kaikkea tilaa konehuoneessa :)

Täytyypä käydä biltemassa silmäilemässä noita latureita. Katsoinkin jo edellisen rikkoontuessa, että sielä on ihan hyvä valikoima erilaisia, mutta eikös se sitten hajonnut auto paikkakunnalle jossa ei biltemaa ole.

Tuossa sun ehdottamassa on ainakin korvat kohtuullisen jykevät ja sitä näyttäisi saavan myös tavallisella valupinnalla, joka sopii tähän autoon paremmin. Ainoa vaan, että tuossakin näyttää korvat olevan ”väärällä” puolella. Nimittäin tuo vinokoneen oli ja nyt tuo yleismallin laturi on mulla juuri sillai päin korvakoiden sijoittelusta johtuen, että laturin varsinainen kiinnitys on siitä heikommasta korvasta joka on alunperin tarkoitettu yläkorvaksi säätöraudalle. Mutta ylipäätään pieni koko olisi kyllä eduksi, sillä tila on tuossa välissä kohtuullisen vähäistä ja myöskin tottakai parempi mitä pienempi ja kevyempi morkula siinä korvan varassa tärisee.
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

 

Ateho  Elekma