Carcom Oy  Ateho

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59218 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #195 : 22.07.2022, 15:42:13 »
Noniin.
Tiedossa kuvasaastetta ja näkemys M400 laatikon sovittamisesta B20 perään.

Laatikon suhteen päätin sitä lopulta alkaa itse tekemään. Enpä tullut sitten edes kysyneeksi olisiko joku moisen kytkinkoppamuutoksen tehnyt, kun kyseessä on puoli vuosisataa vanha laatikko ja ZF puristuksessa tälläsiä ei taideta kauheasti tehdä… No oli miten oli aloitin mittailemalla M400 ja M40 vaihteistoja ja onnekseni totesin, että M400 ja M40 laatikossa kummassakin on kytkinkoppa yhtä pitkä ja myöskin kytkinakselien päät ovat halkaisijaltaan saman kokoiset ja kytkinakselit ovat pituudeltaankin täysin samat. Eli toisin sanoen pitäisi vain saada väsättyä yhtä pitkä kytkinkoppa kuin aiemminkin, mutta puolet B20 koppaa ja puolet M400/B30 koppaa.
Oman sukupolveni pitäisi olla hyvä tietokoneiden kanssa, mutta en osannut käyttää paintia parempaa ”suunnittelutyökalua” niin päädyin piirtämään paperille jonkinlaisen kuvan millaisen jigin tarvitsisin. Ideana siis seuraava: jigi asetetaan lohkoon kampiakselin tilalle ja säädetään haluttu vaihteiston etäisyys liikuttamalla jigiä oikeaan kohtaan. Sitten runkopukit kiinni ja jigi istuu niille sijoilleen, sillä se on koneistettu juuri runkopukkien kokoon. Vaihteiston päädyssä jigissä on ~35mm ja 150mm syvä reikä, jonka ympärille vaihteiston etupintaan pultattu jykevä ”holkki” jonka ympärille jigi sujahtaa sopivan tiukalla sovitteella 55mm matkalta, jolloin vaihteisto tulee satavarmasti suoraan. Sitten vain hitsaa kytkinkopan riekaleet yhteen.

Tästä lähdettiin liikkeelle. Palikan halkaisijan koneistaja tarkasti vielä kirjasta ja myös mittasi runkopukeista.
Tässä suunnitelma jos joku mielii tälläistä jigiä joskus tehdä


Seuraavaksi hain 60cm pätkän 70mm rautatankoa aihioksi. 60cm riittää juuri ja juuri tähän hommaan, jos haluaa, että jigi kulkee kaikkien 5 runkopukin välistä.

Kiikutin aihion samoilla lämöillä koneistamolle ja esitin suunnitelmani
Oli puhe koneistajan kanssa, että jigistä täytyisi saada mahd tarkasti oikean kokoinen. Loppupäässä palikkaa meinasi lähteä vetämään porkkanalle, niin loppupätkä on sorvattu lyhyemmissä osissa. Nyt koko palikka on koko matkalta parin satkun sisään. Alkuperäiseen suunnitelmaan nähden myös vaihteiston päädystä sorvattiin, jotta tarvittaessa voi palikkaa liu’uttaa täysin portaattomasti ja säätää sillä kytkinkopan kokoa.
Takasin tullessa näytti ruosteinen rautatanko hiukan paremmalta ;)


Toimintaperiaate


Seuraavana oli vuorossa kytkinkopan katkaisu. No siihenhän ei mitään ns oikeita välineitä mulla ole niin rälläkällä mentiin. Aloitin pulttamalla pöytään kiinni vanerin pätkän jonka suoruuden  tarkistin ensin. Porasin keskelle 15mm reiän. Sitten seuraavaksi väkertämään rälläkälle telinettä. Hitsasin 10mm levyyn kiinni käpälän jonka pulttasin vaneeriin kiinni ja kiinnitin rälläkän oikealle korkeudelle pienillä kuormaliinoilla. Aikamoinen maailmanlopun vehje.






Aluksi oli tarkoitus, että pyöritän kytkinkoppaa laatikon kanssa, jolloin laatikon oma paino pitää sen suoraan vanerin pintaa vasten, joka oli todettu suoraksi. No ensimmäinen kytkinkoppa meni harjoitellessa, kun laikka rupesi väännättämään ja leikkaamaan vinoon. Hyviä Wurth laikkoja. Lailla pitäisi kieltää. Kun wurthin ”laatu”laikan vaihtoi hyvään kiinalaiseen ja irroitti laatikon kytkinkopasta alkoi homma toimimaan. Piirsin ensin laikkaa vasten tussilla koppaan viivan ja sen jälkeen pyötäytin hennosti viivaa pitkin koko kierroksen ympäri viillon rälläkällä, jonka jälkeen lähdin vasta leikkaamaan. Ja aika hyvä tuli lopulta. Pikkusen laikka haukkasi jossain kohtaa mutta olosuhteisiin nähden. M400 kopan pystyin leikkaamaan samalla virityksellä, kun kytkinkoppien pituus on tosiaan sama.





Sitten seuraavana oli ohjelmassa kytkinkopan levitys. B20 kytkinkoppa on merkittävästi B30 koppaa kapeampi, joten kylmän viileästi vain viiltoja koppaan ja pillillä lämpöä jonka perään aina varovaa taivutusta. Todella vaikea lämmittää, kun jos lämmittää liian vähän niin jää pala käteen ja myöskin jos lämmittää liikaa kuuluu naps kun lähtee taivuttamaan ja koppa sulaa muodottomaksi. Pari palaa jäi käteen, mutta ne täytyy hitsata kiinni vielä lopuksi. Kolme kertaa taivuttaen kävin läpi koko B20 kopan, mutta sekään ei riittänyt ja rupesi jo hirvittämään niin päätin samalla kutistaa B30 koppaa. Tiedä oliko kytkinkopan leikkauskohdallakin vaikutusta, mutta lopulta koppien halkaisijat täsmäsivät. Tämän jälkeen tietysti se juuri sahattu suora pinta oli vähemmän suora, joten kävin vielä koppien pinnat läpi tuolla samalla ”leikkuupöydällä”.



Sitten kopille putsaus vielä vingulla jonka jälkeen asetonilla. Sitten hitsausvalmistelut käyntiin. Pulttasin jigin oikealle etäisyydelle ja nostin lohkon pystyyn lattialle ja shimmasin sen vatupassin avulla suoraan. Sitten kytkinkopan toinen riekale lohkoon ja toinen vaihteistoon ja nostin paketin paikoilleen. Sopi juuri kuin oli suunniteltu.








Sitten hitsaamaan. Erilaista kyllä hitsata tuollaista valettua huokoista alumiinia kuin puhdasta levyä. Eikä laatikosta ajoittain valuvat öljyn rippeet ainakaan auttaneet, mutta ihan tukevasti se suli kyllä kiinni ja jämäkältä tuntui koko paketti, vaikka ehdin vain yhden kierroksen ulkopuolelle hitsaamaan ja hiukan levitystä varten tehtyjä viiltoja tilkitsemään kunnes kaasu loppui… täytyy kun saa uuden kaasupullon hankittua hitsata ainakin kaikki loput viillot ja reiät umpeen ja sen jälkeen vielä sisäpuoleltakin koko kierros.


Tähän jäätiin. Ihmettelin kun rupesi niin räkimään ja polttamaan reikää kokoajan :idiot2:


Kerta en kaasupulloa enää tälle päivää saanut niin rupesin mallailemaan öljynjäähdytintä keulalle. Totesin järkevimmän paikan tässä autossa olevan kuskin puolella reunassa heti maskin takana. Mallailin letkujen mitat ja kävin ne teettämässä vielä.



Jatketaan harjoituksia.. kyllä tää tästä
« Viimeksi muokattu: 22.07.2022, 16:03:09 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #196 : 22.07.2022, 17:25:29 »
Siinä on kyllä ollut puuhaa kerrakseen  :o

Toivottavasti lopputulos on mieleinen ja laatikko-ongelmat ohi.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #197 : 23.07.2022, 08:40:50 »
Ai että mä tykkään S* Vaikka tuossa kytkinkopassa onkin vahva käsityön leima, niin on hienoa, että ei jäädä ongelmien edessä murehtimaan, vaan ryhdytään tuumasta toimeen.

Miten muuten olet suunnitellut tekeväsi kytkinhaarukan? M40 vai M400 systeemillä?
« Viimeksi muokattu: 23.07.2022, 09:37:12 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #198 : 23.07.2022, 08:59:51 »
Tuokin Volvon koppa / loota nähtävästi vähä parempaa valua mitä 80-luvun BMW lootat, mutta jos näyttää et on huokosis ym niin vedä sauma auki kovametalliterällä ja uudestaa saumaa.

Onnistuu iha eri tavalla sit sauma. :)

Hyvää tekemistä! 8)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #199 : 23.07.2022, 10:39:16 »
Miten muuten olet suunnitellut tekeväsi kytkinhaarukan? M40 vai M400 systeemillä?

M400 systeemillä mennään. Täytyy vain vielä lopuksi hitsata kunnon vahvistettu korvakko kytkinvaijerille.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #200 : 23.07.2022, 12:50:22 »
M400 systeemillä mennään. Täytyy vain vielä lopuksi hitsata kunnon vahvistettu korvakko kytkinvaijerille.

Laita hydraulikytkin. Mulla on jotain mittoja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #201 : 23.07.2022, 13:17:02 »
Itselläni vinokone+m400 yhdistelmässä wilwoodin vetävä sylinteri vaijerin sijaan. Alkuperäisen vivun käänsin 90astetta taakse päin ja sylinteri pystyssä laatikon vieressä.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #202 : 23.07.2022, 13:36:43 »
Laita hydraulikytkin. Mulla on jotain mittoja.


Itselläni vinokone+m400 yhdistelmässä wilwoodin vetävä sylinteri vaijerin sijaan. Alkuperäisen vivun käänsin 90astetta taakse päin ja sylinteri pystyssä laatikon vieressä.

Saisin kyllä ryöstettyä toisesta kopasta korvakon ja hitsattua sen sille kytkimen työsylinterille, mutta en näe nestekytkimelle itse mitään tarvetta. Tuntuma on ollut vaijerilla hyvä myös sre kanssa eikä se polkimen päässä ole liian jäykkä itselle ollut.

Toki M400 kytkinkäpälää ei ole ollut käytössä, mutta luulen että se on tarkempi ja siinä on enemmän vipuvartta kuin M40 käpälässä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #203 : 23.07.2022, 13:59:41 »
Nyt on hienon näköistä tekemistä, ei hienoja sorveja ja jyrsinkoneita työstämässä billet koppaa kuten jossain käsikirjoitetuissa tv-sarjoissa  8)

Kallistuksen vakaajiin palatakseni, teitkö mitään lämpökäsittelyä uudestaan muotoilun jälkeen ?

Sanotaan että vakaajaa ei saisi lämmittää, koska se on jousi ja siinä menetetään karkaisu. Teräs pehmiää ja siitä tulee tavallista terästä. Lämmityksen punahehkuun (hehkutus) ja muotoilun jälkeen vakaaja pitäisi kuumentaa oikeaan lämpötilaan, karkaista jäähdyttämällä öljyssä ja pitikö se sitten lämmittää vielä kerran johonkin alempaan lömpötilaan, jolloin kovuus laskee ja se kestää taas vääntöä. Jousitakomoissa on uunit ja välineet työhön. Hitsatessa hiilipitoisuus kuulema nousee ja kyseinen kohta haurastuu.

H.A.M.B sivuilla asiasta väännetty joskus ja siellä oli muistaakseni suositus että vakaajaa taivutetaan kylmänä jos tarve muotoilla, silloin ei menetetä metallin ominaisuuksia. Liika taivutus voi katkaista.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #204 : 23.07.2022, 20:22:53 »
Jäin itsekin miettimään, miten mahtaa vakaajat suhtautua hitsaukseen, inasen verran siitä saumasta taaksepäin... Mutta hyvä, että tulee sekin tässä testattua. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #205 : 23.07.2022, 20:29:41 »
Nyt on hienon näköistä tekemistä, ei hienoja sorveja ja jyrsinkoneita työstämässä billet koppaa kuten jossain käsikirjoitetuissa tv-sarjoissa  8)

Kallistuksen vakaajiin palatakseni, teitkö mitään lämpökäsittelyä uudestaan muotoilun jälkeen ?

Sanotaan että vakaajaa ei saisi lämmittää, koska se on jousi ja siinä menetetään karkaisu. Teräs pehmiää ja siitä tulee tavallista terästä. Lämmityksen punahehkuun (hehkutus) ja muotoilun jälkeen vakaaja pitäisi kuumentaa oikeaan lämpötilaan, karkaista jäähdyttämällä öljyssä ja pitikö se sitten lämmittää vielä kerran johonkin alempaan lömpötilaan, jolloin kovuus laskee ja se kestää taas vääntöä. Jousitakomoissa on uunit ja välineet työhön. Hitsatessa hiilipitoisuus kuulema nousee ja kyseinen kohta haurastuu.

H.A.M.B sivuilla asiasta väännetty joskus ja siellä oli muistaakseni suositus että vakaajaa taivutetaan kylmänä jos tarve muotoilla, silloin ei menetetä metallin ominaisuuksia. Liika taivutus voi katkaista.

Mietin kyllä tuota lämmityksen vaikutusta. Aiemmin tein pienen kokeilun, kun pätkäsin yksiä jousia, niin tasoitin jousen pään lämmittämällä sitä ja painamalla jousen yhden kierroksen tasaiseksi. Olleet nyt pari kuukautta käytössä ilman ongelmia.

Raskaammin (aivan punahehkuun) lämmitin ainoastaan vakaajien kiinnityskohtia, kun niitä ei saanut taipumaan muuten. Ei se metallin ominaisuuksia varmasti paranna, mutta en kyllä näe mitään syytä miksei nuo vakaajat tuossa toimisi sen takia, kun on niitä kerran lämmittänyt. Mutta ihan kokeilupohjalta tämä on tehty. Jos nyt jostain syystä ei toimi niinkuin on toivonut niin menettää sen kaikki 10 euroa mitä vakaajista maksoin ;)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #206 : 28.07.2022, 11:59:12 »
Hienoa tekemisen meininkiä.
144-70

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #207 : 31.07.2022, 06:54:29 »
Vaihdelaatikko hitsattu loppuun. Ajattelin käydä 0000 aikoihin vielä nopeasti harsimassa sen kasaan. Ei onneksi mennyt kuin 0500 asti. Eli tyypillinen tunnin remontti.

Vaihdelaatikon välissä kun ei ole tiivisteitä tällä hetkellä oli se valuttanut viikon aikana joka ikiseen väliin öljyä ja vaati kohtuullisen paljon putsailua. Kun öljy oli saatu pois putsasin vingulla tuoreet hitsauspinnat ja sitten esilämmitin kopan samalla polttaen viimeksetkin imeytyneet öljyt pois ja aloin hitsaamaan. Ensin hitsasin ulkopuolen kaikki nuo levitystä/kutistusta varten tehdyt viillot. Sitten oli vielä muutaman lohjenneen palan paikkaus. Päädyin tekemään paikat suorasta alu levystä kun sellaista hyllyssä sattui olemaan.

Ulkopuolen jälkeen irroitin laatikon ja katsoin tilanteen. Sisäpuolella läpäisy oli yllättävänkin hyvää. Hitsasin kuitenkin ensin koko kierroksen myös sisältä


Sitten kuitenkin ajattelin että pakko se on nuo loputkin viillot hitsata myös sisäpuolelta.


Lopuksi vielä rälläköin M40 kopasta kytkinvaijerille korvakon, jonka sijoitin luonnollisesti siten, että vaijeri vetää sitä täysin suoraan. Tein korvakkoon kunnon viisteet ja sulatin sen oikeasti kunnolla kiinni koppaan. Sekin varmaan olisi riittänyt, mutta päätin kuitenkin hitsata tuollaiset tuet sille vielä.




Ja sitten olisi valmista


Aika järjetön työmaahan tässä nyt oli kyseessä, varsinkin on tein niin monta viiltoa kytkinkoppiin kun rupesin niitä taivuttelemaan. Koppa saa jäädä tuollaiseksi mikäli sisäpuoli vain sopii kytkimen ja vp: kanssa pyörimään. Näkeepähän sitten että on muuten tehty..
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #208 : 02.08.2022, 06:58:16 »
Eilen oli vuorossa öljynjäähdyttimen asennus. Heti ensimmäisenä huomasin, että letkut öljynsuodattimen päässä joutuvat kulkemaan hyvin lähellä pakosarjaa, joten käärin pakosarjaa lämpöeristenauhalla vielä pidemmälle asti.

Sitten hahmottelin letkuille läpiviennin kohdan ja sitten vain rasiaporalla keulapalaan reiät sopivalle kohtaa.


Sitten pujottelin letkut paikoilleen ja pulttasin ryöstölaipan kiinni. Letkut ovat vahvaa tekoa kun ovat hydrauliletkua, mutta siistin vielä asennusta läpivientikumeilla


Sitten hahmottelin varsinaista jäähdytintä paikkaan johon sen aiemmin olin suunnitellut. Teoriassa olisi ollut ihan kiva, jos olisi saanut flektin puhkumaan ilmaa myös tämän öljynjäähdyttimen läpi, mutta kun käytössä on puhaltava flekti ja toiselle puolelle ei mahdu imevää niin tällä mennään.
Kiinnikkeet taivutin 3mm latasta, jotka hitsasin keulapalaan kiinni.

Visio


Ikävää tälläsissä hommissa tietysti on, että joutuu hiomaan maaleja pois. Onneksi sentään paikasta mihin ei oikeastaan näe. Suhautin hiukan mustaa maalia kiinnikkeisiin päälle hitsauksen jälkeen.


Ennen jäähdyttimen kiinnitystä täytin sen jo valmiiksi öljyllä, kun se kuitenkin muutaman desin öljyä veti. Järkeilin, että kun jäähdyttimen korvat ovat sen verran ohutta tavaraa jonkinlainen värinänvaimennus lienee hyväksi. Päädyin ratkaisuun kiinnittää jäähdytin kummaltakin puolelta kahdella vierekkäisellä kumipuslalla, jossa päissä on m8 kierteet.


Paikallaan.

Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #209 : 02.08.2022, 12:41:37 »
Ei voi kun ihailla tekemistäsi ja tarmoa jolla teet  8) Moni olisi jo heittänyt vastoin käymistesi jälkeen työkalut nurkkaan ja myynyt auton.
Äkkiähän nuo kopan sisäpuolen saumat ajaa sileäksi jos vauhtis raapii kiinni. Ulkopuolen melkein jättäisin tollaseksi, siinä on oma mausteensa ;)
Öljynjäähdyttimen asennus vastaa liki omaa asennustani vuosia sitten toisen merkkiseen autoon. Jäähdyttimen asento ja letkujen läpiviennit tuli juuri samoin, sen täytin myös letkuineen öljyllä etukäteen.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Samppasport  Futurez