Carcom Oy  Ateho

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #225 : 28.05.2023, 02:25:06 »
Tällä on tullut nyt ajeltua siellä sun täällä yhteensä n. 300km. Kaikki tuntuisi muuten pelittävän, mutta flekti täytynee vaihtaa johonkin toiseen. Paikallaan ollessa pikkuhiljaa lähtee kipuamaan lämpö ylöspäin, mutta heti kun saa vähän ajoviimaa syylärin läpi ongelma poistuu, eikä ole ongelmia vaikka kuinka paljon antaisi kenkää. Voi olla flekti tulossa tiensä päähän tai sitten en ole aiemmin edes koittanut sillä eipä tällä ole tullut ajeltua kuin maantiellä ja radalla. Valoissa seisomista ja keskustassa pyörimistä ei ole tullut tällä paljon aiemmin harrastettua. Kyseessä nyt kuitenkin on bilteman 20 euron tuote, joten jos ostaisi jonkun ns oikean flektin.

Edellisen päivityksen jälkeen otin laatikon irti ja rakensin uuden kytkinkäpälän. Suoristin käpälän ja hitsasin siihen toisen 3mm lattaraudan vahvikkeeksi. Silppusin yhden varastossa pyörineen m40 kytkinkopan, josta sain riittävän jämerää alumiinia, josta rakensin ja hitsasin uuden korvakon kytkimen työsylinterille. Nyt toimii kuin ajatus. Kuvaa ei kylläkään tullut työn imussa otettua, täytyy sitten kun seuraavan kerran tarvitsee auto nostaa ylös.

60A pikkulaturi kaikkien härpättimien kanssa tuntui jäävän pieneksi, sillä kaikkien laitteiden ollessa päällä latausjännite tippui pahimmillaan 12.9v

Nurkissa pyöri 80A 850 laturi, joka oli järkevän kokoinen ja helposti sovitettavissa tähän. Aiemmin tekemä kiinnikekin vaati vain hiukan muokkausta. Muuten tämän tyyppinen laturi ja hihna systeemi tuntuu toimivan kuin ajatus.

Kuvassa laturi vielä koesovituksessa. Täytyy tuo ylimääräinen korvakko poistaa, laturin kuori putsata/maalata ja kiinnikkeet vahvistaa sekä maalata. Nyt kun koko systeemi on osoittautunut toimivaksi. Nyt latausjännite pysyy 13.6 - 13.7v, vaikka joka ikinen auton sähkölaite olisi päällä.


Sitten vielä pari fiilistelykuvaa *W->




Toivottavasti miitissä nähdään!
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #226 : 12.06.2023, 02:59:21 »
Viime viikon aikana tein tällä 500km reissun ilman mitään vakavia ongelmia. Hymy leviää kyllä kasvoille, kun painaa kaasua. Tankatessa on sitten toinen juttu :idiot2:

Viikolla vaihtelin imu/pakosarjan tiivisteen. Edellinen oli palanut puhki kun pakosarja oli päässyt hiukan löystymään.

Kotiin päin tullessa lahosi kytkin, mutta loppumatkan ajo sujui välikaasun turvin. Pysyvä väliaikainen kytkimen kova putki työ- ja pääsylinterin välillä ilmeisesti resonoi sen verran, että liitos työsylinterin päästä petti ja päästi nesteet läpi. Kaverilla oli järkihintaan käytetty uudehkon näköinen työsylinteri letkun kera, joten ostin sen ja asentelin paikoilleen. Tein uudet liitokset ja nyt pitäisi olla varaa resonoida ja moottorin heilua. Täytyy vielä tehdä koriin kannake letkun juureen.




Samalla kun kerta oli pidempi reissu takana tein ns. Bolt checkin alustalle ja käytännössä joka ikinen alustan pultti oli löystynyt hiukan :idiot2: ei mitään vakavaa, mutta hyvä kun tuli tarkistettua. Samalla huomasin, että panhardin korin puoleinen korvakko on lahonnut. Onneksi 100-sarjassa on kyseinen korvakko pulteilla korissa. Vaihtelin hyllystä ehjän tilalle.


Myös surullisen kuuluisa apusimpukan pusla on jälleen väljä. Tuntuu olevan noilla elinikä luokkaa 1000 - 10 000km.
Täytyy ostaa uretaanipusla tilalle. Joskus olen nähnyt sellaisen messinkihelan, mutta saatavuus tuntuu haasteelliselta.

Siistin hiukan laturia myös. Hihnapyörä täytyy vielä maalata.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #227 : 12.06.2023, 07:56:22 »
Apusimpukan hela on kyllä ongelma minullakin.

Itselläni on se pronssihela, mutta se taas alkaa jäkkäämään ajan saatossa eikä se auta että sen mukana tullut ohut sovite holkki akselin päälle ei ole kunnon terästä...

Pitäisi rakennella neulalaakereista toimiva ratkaisu siihen, amazonissa on tainut olla sellainen jossain vaiheessa, tai sitten pronssihela joka olisi suoraan akseliin sopiva...

Tuuminut tällaisia vaihtoehtoja kun on kuitenkin käyttöauto ja kilometrejä kertyy kohtuullisen paljon.
144-70

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #228 : 12.06.2023, 11:32:23 »
Apusimpukan hela on kyllä ongelma minullakin.

Itselläni on se pronssihela, mutta se taas alkaa jäkkäämään ajan saatossa eikä se auta että sen mukana tullut ohut sovite holkki akselin päälle ei ole kunnon terästä...

Pitäisi rakennella neulalaakereista toimiva ratkaisu siihen, amazonissa on tainut olla sellainen jossain vaiheessa, tai sitten pronssihela joka olisi suoraan akseliin sopiva...

Tuuminut tällaisia vaihtoehtoja kun on kuitenkin käyttöauto ja kilometrejä kertyy kohtuullisen paljon.

Kiitos tiedosta. Taidan siis ensihätään ostella ohjaukseen uretaanipuslat ja ajan kanssa kehitellä parempaa ratkaisua.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #229 : 02.07.2023, 19:30:00 »
Jurvasta selvitty ilman tappioita. Paljoa ei kyllä tullut radalla ajettua, ehkä 8-10 kierrosta. Botnia ei oikeen itselle tarjonnut tällä autolla mitään viihdettä, toisin kuin ahvenisto. Tällä M400 museolaatikolla, kun joutuu tiputtamaan jyrkässä kurvissa 3>2 vaihteelle niin siinä tärvääntyy niin paljon aikaa kun synkrot vaan ulisevat ja yrittävät päästä vauhtiin mukaan.

Edellisen päivityksen jälkeen ensimmäisenä tein pienen korvakkeen, joka kannattelee kytkimen letkua. Samalla tein peitelätkän alkuperäisen lämppärin hanan läpiviennille. Tähän vaihdoin aiemmin jo viime kesän jäljiltä vuotavan original hanan tilalle pienen messinkisen hanan. Kyseistä hanaa operoidaan ainoastaan moottoritilasta. Eipä sitä tarvitse muutenkaan käyttää, kun kesällä ajelee


Tuota apusimpukan hela asiaa vielä järkeilin, kun huomasin, että skandix myy sitä pronssi versiota valmiina settinä, mutta koska postikulut kyseiselle kikkareelle olisi ollut 33e, eikä sieltä myöskään saanut ohjausakselin puslia päädyin tilaamaan KG-trimningiltä uretaanipuslat ohjausakseliin sekä apusimpukkaan. Samalla maalasin ohjausakselin ja kiristin simpukkaa aavistuksen. Ohjaustuntuma parani n. 100%, mutta voisi se vieläkin olla jämäkämpi.

Alkuperäiset ohjausakselin puslat…


Uutta




Nyt kun tänä kesänä olen ajellut oikeasti kaupungissa kesäkuumalla ei flekti ole riittänyt jäähdyttämään. Heti kun saa edes 50km/h vauhdin päälle ei ole lämpöongelmista tietoakaan, mutta kun seisoo valoissa tai ajaa hitaasti pikkuhiljaa kipuaa lämmöt korkeammalle. Aiemmin käytössä oli jo mekaanisen vesipumpun aikana käytössä ollut puhaltava flekti keulan puolella syyläriä. Nyt kun mekaaninen pumppu on aikaa sitten heivattu ja kiinnitin syylärin alkuperäisestä poiketen keulan puolelta sain hiukan lisätilaa, jolla sain imevän flektin mallia motonet ja pienen ”kotelon” syylärin ympärille. Motonetin flekti kuitenkin tarjosi 1200m3/h virtausta, kun biltema vain 800.

Aikaa oli yksi yö ennen ratapäiviä, joten mentiin taas aika pitkälle kokeilemalla kuinka käy. Alumiinilevyssä ei ollut enää riittävää siivua niin päädyin hitsaamaan kiinnikkeet syylärin sivuille ja tekemään ”kotelon”  1.5mm mustasta raudasta ja tiivistin reunat silikonilla. Tila oli vähissä, joten loppuviimein ei saanut syylärin irti kuin ~2cm kennosta ja tuon kotelon syvyys ei ole kuin 1-1.5cm. Lisäsin vielä lopuksi kasipätkästä varastetut kumiläpät tarjoamaan ilmavirtausta silloin kun flekti ei pyöri. Sentti jäi vielä tilaa moottorin alavesiletkun lähdön ja flektin moottorin väliin. Kokeilin systeemiä ennen asennusta ja jopa yllätyin, sillä ilmavirtausta oli havaittavissa syylärin reunoillakin, joskaan ei yhtä paljon kuin keskellä.









Aamulla 0500 oli valmista ja 0730 herätys, sillä auto piti vielä pestä ennen lähtöä jurvaan.

Lopuksi vielä leikkelin tuon syylärin eteen tulevan tulevan pellin sopivaksi tuon alusyylärin kanssa ja laitoin reunanauhan leikattuun kohtaan ulkonäkösyistä ja myöskin ettei pellin reuna hinkkaa itseään syyläriin.


Matkalla Jurvaan oli hyvä kokeilla uutta flektiä.
Flektisysteemi toimi paremmin kuin aiemmin, mutta ei riittävän hyvin vieläkään. Kotelo flektin ympärillä on auttamatta liian pieni ja pelti on liian lähellä syyläriä ja flektikin on pieni, mutta suurempa ei oikein mahdu.
Yhtenä lääkkeenä voisi tietysti vielä yrittää väkertää suuremman kotelon, mutta sijoittaa flekti syylärin vasempaan reunaan, jolloin flektin moottori asettuisi alavesiletkun lähdön vasemmalle puolelle, mutta eipä silläkään saa kuin 2-3cm lisää tilaa.

Tai sitten hankkii jonkun vähän uskottavamman kokoisen syylärin mihin mahtuu järkevämmän kokoinen flekti tai kaksi. Pitää suunnitella.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2023, 07:41:45 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #230 : 02.07.2023, 19:34:44 »
niin tää oli sun mitä ihailin, piti vähän kameralle tallentaa kun työntötanko kone lauloi, saundit on kyllä mitä ihanimmat tässä. Huomasin pelttorit kun saavuit paikalle.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #231 : 02.07.2023, 19:52:19 »
Oli kyllä makoisat äänet kun tarjosit happea koneelle radalla, me likes  P>

Pitäskö penkit päivittää radalle sopiviksi?
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #232 : 02.07.2023, 20:06:26 »
Onko sulla öljynjäähdytintä? Sillä sais myös lämpöjä alas.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #233 : 02.07.2023, 20:52:19 »
Kiitos kommenteista. -H- Mukava, että tappikone herättää positiivisia tunteita. Onhan siinä sitä jotain ;)

niin tää oli sun mitä ihailin, piti vähän kameralle tallentaa kun työntötanko kone lauloi, saundit on kyllä mitä ihanimmat tässä. Huomasin pelttorit kun saavuit paikalle.

Olisikohan mahdollisuutta jotain kautta saada pätkää tästä?
Ja joo, peltorit on pakko olla päässä tai saa jonkinlaisen kuulovaurion itselleen aikaan :D Viime vuonna mitattiin ahvenistolla 96dB 4500rpm ja tulipellistä kun on poistettu ja lisätty tavaraa, kuten lämppärinhana ja kytkimen pääsylinteri ym. niin varmasti kaikki äänet kantautuvat hyttiin asti :buck2:

Pitäskö penkit päivittää radalle sopiviksi?

Tätä kyllä olen miettinyt, oikeastaan koko viime talven. Pelkkiä penkkejä en aio laittaa, mutta tekisi mieli laittaa all in eli turvakaaret, kunnon penkit ja vyöt. Jäi ainakin toistaiseksi vielä tekemättä, kun pitäisi myös expresseihin keskittyä.
Saa kyllä kurveissa rutistaa rattia rystyset valkoisena, että pysyy penkissä.

Onko sulla öljynjäähdytintä? Sillä sais myös lämpöjä alas.
öljyjäähy on kyllä, mutta ei öljynlämmöt nouse vasta kuin päästää rataa ympäri lappu lattiassa.

ongelmana siis on, että lämmöt rupeavat pikkuhiljaa nousemaan, kun auto käy tyhjää tai ajaa hitaasti, alle 40km/h. Radalla saa päästää urku auki vaikka koko päivän tai ajaa matkaa maailman tappiin, mutta flektillä ei vaan saa riittävästi ilmavirtaa syylärin läpi, jotta pysyisi lämmöt kurissa. Näin pikkukylän asukkaana ei ole ollut ongelmaa edes keskustassa ajaa, mutta jos lähtee johonkin ja juuttuu ruuhkaan olisi kiva ettei höyry nousisi konepellin alta...
« Viimeksi muokattu: 03.07.2023, 01:37:24 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #234 : 02.07.2023, 21:06:31 »
Kunhan ennätän raapia materiaalin kasaan ja kateltua mitä tarttu niin voin paiskata pätkiä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #235 : 02.07.2023, 21:13:41 »
Kunhan ennätän raapia materiaalin kasaan ja kateltua mitä tarttu niin voin paiskata pätkiä.
Kiitos -H-
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #236 : 03.07.2023, 06:13:57 »
Kyllä mä sanoisin että lämpö-ongelmiin auttaa ihan kunnollinen flekti. Noi Motonetin ja Bilteman flektit kannattaa jättää ihan suosiolla hyllyyn, ei niistä ole kuin koristeeksi.

Finjectorilta löytyy kunnon Spallia tai sitten pistää vaikka Volvon oman orkkispuhaltimen mitä löytyy takavedoista ja alkupään etuvedoista
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #237 : 03.07.2023, 07:20:31 »
Kyllä mä sanoisin että lämpö-ongelmiin auttaa ihan kunnollinen flekti. Noi Motonetin ja Bilteman flektit kannattaa jättää ihan suosiolla hyllyyn, ei niistä ole kuin koristeeksi.

Finjectorilta löytyy kunnon Spallia tai sitten pistää vaikka Volvon oman orkkispuhaltimen mitä löytyy takavedoista ja alkupään etuvedoista

Spal lähtee kyllä seuraavaksi tilaukseen. Olisin tälle ”kierrokselle” jo halunnut, mutta ei ollut juuri oikeaa saatavilla heti hyllystä lähialueen vähäisistä race puljuista niin ei näihin karkeloihin ehtinyt tilaamalla.

Volvon omien flektien kanssa ei taida olla pienintäkään toivetta, että mahtuisi moottorin ja syylärin väliin. Ainakaan silmämääräisen mittailun perusteella. 850 T5 flekti on hyllyssä ja sitä mallailin, mutta sen kanssa ainakin olisi saanut leikkoa koko keulan palasiksi.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #238 : 03.07.2023, 20:26:05 »
Lisää painetta jäähdytysjärjestelmään
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #239 : 04.07.2023, 07:45:25 »
Lisää painetta jäähdytysjärjestelmään

En nyt ihan hahmota miten paineen lisääminen jäähdytysjärjestelmään auttaa siihen, että flekti ei jäähdytä tarpeeksi tyhjäkäynnillä

Toki se nostaa kiehumispistettä, mutta kyllä nyt kunnolla toimivan jäähdytysjärjestelmän pitää toimia vaikka auto ruksittaisi tyhjää koko päivän.
Ei tää koskaan ole vielä lähelläkään kiehumista ollut, mutta davies craigin näytöltä olen seurannut kun lämpötila lähtee pikkuhiljaa kipuamaan korkeammalle kuin asetettu lämpötila. Ajossa kaikki on ok.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy