Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||

  • 184 Vastauksia
  • 65068 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #165 : 26.04.2022, 14:20:35 »
Jatketaas taas tätäkin saagaa  :)

Aiemmin valetut perän puslat oli täysi huti, joten tein uudet. Tällä kertaa kumista sorvaillen. Semisti tuli painoeroakin OEM nähden, eli luulisi toiminnan olevan taattu.

Vanha OEM



Uusi



Perä tuli kasailtua loppuun ja yhdistetty viskon kanssa




Pikkuinen kehtoonsa




Kannen asennus uusilla pulteilla alá Skandix. Samalla tuli uusittua kaikki alustan pultit, mitään ei jäänyt vanhaa  :) Oli muuten ihan turha maksaa näistä ~2€ kpl kun tavan pulttikaupasta olisi saanut murto-osalla hinnasta, mutta tulipahan vaihdettua ja tuettua saksalaista :idiot2:




Lisempää kasailua




Ja kaikki asennettuna, kyllä katsurin kelpaa  :) Oli mukava kasatakin, kun ei varise hiekat silmiin. Kivasti myös näkyy nuo improvisoidut jarrukilvet tuolta.




Sitten vaihto etupäähän ja entisöintihommiin. Olka-akselit puhaltelin puhtaaksi kun ei enää sopineet teemaan. Tämän jälkeen tietysti pohjamaalaus + pintaväri




Ja kun kerran takana on kaikki uutta niin sama se on vaihtaa uudet etupäähänkin  :)

Laatikoissa on jarrupalojen lisäksi jakopään osat, tukivarret, koiranluut ja pyöränlaakerit. Kaikki tunnetuilta merkeiltä







Seuraavaksi huolsin vuotavan ilmastoinnin kompressorin. Ei kauheasti kiinnosta maksella +300€ ilmastoinnin kompressorista, kun Zexelin tekemän tiivistesarjan sai postitettuna 50€:lla, joten kompressori atomeiksi ja tiivistesarja vaihtaen.










Oli kyllä lapsellisen helppo operaatio, toivotaan että auttaa :)

Jahka kompressorin saanut kasaan niin tohdin aloittaa Das Operaation, eli koko auton omistuksen aikana ei hirveästi ole tuo manuaali-ilmastointi napannut, vaan olen halunnut tähän automaatti-ilmastoinnin. Yhtäkään dokumenttia ei aiheesta löydy, joten uskotaan että näitä ei paljoa ole tehty, joten pioneerataan vähän ja tehdään tämä dokumentoidusti osalistan kanssa :D

Ensimmäiseksi työ alkoi siltä osin, että mitä sanoo eri ilmastointien johtosarjat ja kytkentäkaaviot. Oli helppo todeta että ne on auton puolelta täysin samat, mutta yksiköiden välillä eri. Eli auto ei tiedä, eikä liioin välitä onko paikallaan automaattinen vai manuaalinen ilmastointi, samoja johtoja pitkin välitetään samoja tietoja mitä kumpikin yksikkö toimiakseen tarvitsee.

Jahka tämä oli varmistettu niin sitten osalistaa kasaan, joka oli aika simppeli;

Koko lämmityslaiteyksikkö säätömoottoreineen
5kpl lämpöantureita
Erikoisnippusiteitä lämpöantureille
Automaatti-ilmastoinnin etuvastus
Säätöpaneeli
Johtosarja
Muutama peitelevy
Höyrystin
Aurinkoanturi

Tarkoitukseen hankkimastani purkuautosta onneksi löytyi suurimmat ja vaikeasti saatavilla olevat osat;

Puhallinyksikkö johtosarjoineen





Lämpötila-anturit kauhukahvojen lähelle, josta toisesta oli vastuslanka poikki. Vaati uudelleentinauksen ja taas toimii. Antureiden sijainti karkeasti; 2kpl kauhukahvojen viereen, 2kpl kojelaudan kanaviin ja 1kpl puhaltimen jälkeen ennen puhallinmoottorin vastusta.




Peitelevyt. Reiän tekeminen kattoverhoiluun oli jännittävää. Reikä piti tehdä, jotta nuo kyseiset anturit kykenevät mittaamaan matkustamon ilman lämpötilaa luotettavasti. Reikään asennetaan moinen peitelevy.




Erikoisnippusiteet tilasin Volvolta. Riitti taas luottomyyjällä ihmeteltävää, että nyt meinaa tapahtua jotakin jännää kun haen tämmöisiä osia  :D




Säätöpaneeli, muualta hankittu




Etuvastus, muualta hankittu




Höyrystin, kompuraöljyä ja linjastoon tuleva paineventtiili kaiken varalta




Homma alkoi kaiken avaamisella ja puhdistamisella. Kuvat kertokoon tarinaa...









Muutaman sulkuläpän vaihdoin tuosta manuaali-ilmastoinnin yksiköstä kun tiivistehuulet oli huonossa jamassa






Sitten höyrystin paikoilleen ja koko yksikköä kasaan




Jahka yksikkö oli kasassa ja toimivuus varmistettu niin sitten se suurin operaatio.








Kanavissa oli valmiina reiät lämpötila-antureita varten, tarvitsi vain poistaa tulpat ja asentaa anturit paikoilleen. Myös aurinkoanturin asensin paikoilleen. Aurinkoanturi sijaitsee samassa osassa hälyttimen LED:n kanssa.






Samalla kun kojelauta oli irti niin sai korjailla haljenneita muoveja




Kattoverhoilu irti ja kauhukahvojen taakse lämpöanturit




Korkeapainelinjaan uusi venttiili, vanhassa sihti oli aika sotkuinen




Yksikkö paikoilleen ja linjat kiinni, uusilla tiivisteillä tottakai. Ostin yleismallisen sarjan jossa oli sopivat tiivistekoot. Vaikka tiivisteet ovat väriltään vihreät, ne eivät ole VITON:ia vaan HNBR eli Hydrattua Nitriilikumia. Viton kestää hyvin öljyä, mutta ei R134a. HNBR taas on ilmastointisovellutuksiin suunniteltu kumilaatu.




Lisenpää kasailua








Valmiista lopputuloksesta ei ole kuvaa, mutta eipä sisustassa juuri muuttunut mikään. Avaimesta kääntämällä yksikkö herää henkiin ja alkaa säätämään läppien asentoa niinkuin kuuluu, eikä vikakoodejakaan ole.

Kaikenkaikkiaan onnistunut lopputulos, pirullinen työmaa tuommoisen yhden vaatimattoman paneelin takia jossa lukee "AUT"  :D


Katsotaan mitä ensi kerralla kerrotaan  ::)
« Viimeksi muokattu: 26.04.2022, 14:22:58 kirjoittanut razori »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #166 : 26.04.2022, 16:54:34 »
On mainittava hienon ja viitseliään projektin lisäksi selkeä kirjoitusasu, tällaisia lukee mielellään :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #167 : 26.04.2022, 17:01:50 »
On mainittava hienon ja viitseliään projektin lisäksi selkeä kirjoitusasu, tällaisia lukee mielellään :)
Samaa mieltä! Jatka samaan malliin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #168 : 26.04.2022, 20:21:15 »
Siistiä! Mites toi nyt meni, onko autossa vielä se omassa 94-mallissa ollut suora venttiili ohi ilmastoinnin kuskin naamaan? Jota käytin joskus kun lasit meinasi jäätyä alijähtyneessä sateessa vaikka auto oli kuin sauna
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #169 : 27.04.2022, 08:41:25 »
Komeeta tekemistä jälleen kerran ja hyvin dokumentoitua  O0

PS. Multa löytyy kans noita nippusiteitä, ei oo Pääkköset varmaan montaa kertaa niitä myyny  :D
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #170 : 28.04.2022, 09:56:31 »
Kiitos kaikille suosionosoituksista  :)

Siistiä! Mites toi nyt meni, onko autossa vielä se omassa 94-mallissa ollut suora venttiili ohi ilmastoinnin kuskin naamaan? Jota käytin joskus kun lasit meinasi jäätyä alijähtyneessä sateessa vaikka auto oli kuin sauna

Piti tovi miettiä tätä ja ei tuossa kyllä ole mitään läppää, joka kokonaan ohittaisi ilmastoinnin. Höyrystimen läpi pusketaan yhtä lailla kaikki ilma ja läpillä määrätään loppukohde. Ainoa läppä, jolla merkittävästi vaikutetaan ilmastoinnin toimintaan on uudelleenkierrätyksen läppä. Jos uudelleenkierrätyksen aktivoi niin silloin lasit menee pakkasella huuruun, vaikka auton sisälämpötila olisi saunomiseen kelpaava.

Nuo moottorit on kyllä kuluvia osia, joten sulla on voinut olla uudelleenkierrätysläpän moottori jumissa  ??? Eräs hajoamiseen vaikuttava vika on tyypillinen; säätömoottorien hammaspyörästöstä rasvan valuminen/kulkeutuminen sähköihin jolloin moottori menee oikosulkuun.

Tein kaikkiin moottoreihin ennaltaehkäisevän huollon ja putsasin kyseiset rasvat pois, jotka olikin jo merkittävästi valuneet kohti sähköosia.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #171 : 28.04.2022, 13:04:47 »
Tarkoittaakohan Mustalaatikko tuota Airmix-säädintä, sehän ohittaa lämppärin kennon? Eli saa puhallettua muualle kuumaa ja keskisuuttimista kylmää...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #172 : 28.04.2022, 16:50:51 »
Joo se oli varmaan sen nimi, ihan siis tarkoituksellinen feature vielä vanhemmassa mallissa ainakin manuaali-ilmastoinnissa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #173 : 29.04.2022, 09:03:23 »
Mulla oli tuossa allekirjotuksen vanhemmassa '93 kasipätkässä Airmix automaatti-ilmastoinninkin kanssa. '96 850 T5 eikä '98 V70R malleissa sitä enää ollut/ole, niissäkin automaatti-ilmastointi.

Muistan että tuota tuli joskus käytettyä, kun ajeli myöhään illalla/yöllä tai aikasin aamulla työmatkaa että pysyi virkeenä. Mutta ei sitä myöhemmissä autoissa ole suuremmin kaivannut.

EDIT: On sitä näköjään myöhemmissäkin malleissa ollut, Turbo/T5:
https://cockpitdekor.com/24280-superlarge_default/volvo-850-10-91-08-93-3m-3d-interior-dashboard-trim-kit-dash-trim-dekor-19-parts.jpg

EDIT2: onhan tuo toiminto näköjään nykyseski autos. Saan vetää pari sanaa takaspäin..  :D


« Viimeksi muokattu: 30.04.2022, 18:39:23 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #174 : 29.04.2022, 09:45:05 »
Kyllä tästä tuo Airmix -säädin löytyy. Tuo ei sinällään ole yhteydessä edes koko puhallinyksikköön vaan kojelaudan sisällä on läppä, jota tuo kääntelee. Läppä peittää puhallinyksikön päällä olevan ylimmän kanavan, jolloin ilma pakotetaan kiertämään lämppärin kennon kautta :)

Airmix -säädin näkyy alla olevassa kuvassa


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #175 : 01.06.2022, 10:59:42 »
Jatketaan siitä mihin jäätiin eli kojelauta tuli kasattua loppuun, jonka jälkeen hahmottelin ja asensin mittaritelineen paikoilleen

Pääroolissa Turbosmart ahtopainemittari, sekä PLX DM-6 (Gen4)




Laajakaistan "aivot" istui kätevästi rattiakselin alla olevaan telineeseen




Samaan aiheeseen liittyen ecun sisälle tuli tehtyä pieniä muutoksia. Eli jännitteenmuunnin, jolle tulee +12V pinnistä A27. Tämä jännite nostetaan n.+14V ja se ohjataan pinniin B8, jolla aktivoidaan ECUn bootmode eli "fläshäystila". Välissä on ohjaamoon sijoitettu keinukytkin, sillä pinni B8 ei saa olla aktivoituna muulloin kuin ohjelman kirjoitustilanteessa. Maa löytyi A13 pinnistä.

Tällä siis mahdollistetaan uuden ohjelman kirjoitus OBD-pistokkeen kautta.




Keinukytkimen kaapelia varten lovesin reiän koteloon




Läpivientikumi






Valmis ECUn osalta




Keinukytkin LED:llä, lediä en kytkenyt toimintaan.




Kytkin aseteltuna alkuperäiseen peitelevyyn




Sijoitettuna ohjaamoon





Lisäksi auton johtosarja vaati hieman muutoksia, sillä kun pinni B8 aktivoidaan aktivoituu myös pinni A22, joka sattuu olemaan flektin maadoitus. Eli uutta ohjelmaa kirjoittaessa flekti huutaisi koko toimenpiteen ajan konehuoneessa, en tykkää.

Johtomuutosta varten kävin hakemassa pinnilaatikosta pari piuhaa  :)




Irroitin pinnin A22, jonka siirtin vaihtoreleen taakse. Vaihtorele ottaa herätteen pinniltä B8. Eli kun pinnillä B8 on elämää (eli kun bootmode aktivoitu) niin A22 tie katkaistaan, jolloin flekti ei huuda tarpeettomasti.






Kaapelin vetoa keinukytkimelle




Valmis  :)




Seuraavaksi tuli tehtyä muutenvain huoltoa ECC yksikölle, eli polttimoiden vaihtoa






Väsyneet tulpanjohdot tuli vaihdettua mihinkäs muihin kun Bougicordeihin.




Tulpat myös






Ilmastoinnille tein performance testin Volvon ohjeen mukaan. Eli sisäkierto päälle, max. viilennys, max. puhallus, ilman tulo keskisuulakkeista, kierrokset n.1500-1600rpm ulkoilman lämpötilan ollessa noin +20*C

Hyvin hönkii  :) Volvon haarukka on 5-8*C jolla saa arvosanan erinomainen





Autolla nyt ajettu katsastuksen jälkeen noin 700km ja ei voi kuin hymyillä, sillä kaikki toimii upeasti  S*




Moottorinohjauksen säätö jatkuu passiivisen aktiivisena. Ensihavainto auton "pirteydestä" oli kun ahdot jäivät vain 0.3bar tuntumaan, kun nimellinen ahto on 0.5bar. Eli sama suomeksi; auto saavuttaa saman tehomäärän 0.3bar ahdoilla, mitä ennen 0.5bar ahdoilla. Suurinpana vaikutuksena oletettavasti tuo coolerin vaihto, mutta osaltaan myös muutkin "parannusyritykset". Edellä luetellun lisäksi seossuhde tykkäsi nojata laihan puolelle, tämänkin on korjattu ja nyt seokset on ok läpi kierrosalueen nimellisahdoilla, eli ahtopuoleen on myös kajottu.

Sivuhavaintona suurimman sallitun nopeuden raja välillä Laihia-Vaasa tulee vastaan aiempaa nopeammin  :D

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #176 : 04.06.2022, 12:50:25 »
Tuo johtuu ihan parantuneesta ilmantiheydestä imusarjassa. Vaikuttaa siltä että välijäähdytin hoitaa hommansa  8)
Usein tuijotetaan pelkkään ahtopaineeseen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, jos saavutettu ilmantiheys on huono. Mitä tihempää ilma imusarjassa on, sitä enemmän se sisältää myös happea -> tätä enempi voidaan polttaa polttoainetta -> tätä enempi saadaan tehoa. Sen vuoksi pienemmällä ahtopaineella on mahdollista saada enempi tehoa ulos jos välijäähdytys parantuu.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #177 : 05.06.2022, 09:18:57 »
Mitä tihempää ilma imusarjassa on, sitä enemmän se sisältää myös happea -> tätä enempi voidaan polttaa polttoainetta -> tätä enempi saadaan tehoa. Sen vuoksi pienemmällä ahtopaineella on mahdollista saada enempi tehoa ulos jos välijäähdytys parantuu.

Juurikin näin. Ja nyt vasta hoksasin, että minun piti tästä toimenpiteestä kertoa edellisessä päivityksessä. Noh, kerrotaan sitten tässä  :D

Jäähdytin on mallia KL-Racing. Jokin muu olisi varmasti ollut vähätöisempi sovittaa paikoilleen, eli vaikka mainostetaan että on bolt-on niin sitä se ei ole.




Vakio jäähdyttimessä on reikä, josta jäähdyttimessä olevat ylimääräiset nesteet pääsevät poistumaan, joten laitetaan tähänkin sellainen






Hetken kuluttua tuosta postiin tuli muutakin kivaa  :)






Useamman vuoden olen odottanut, että tähän alustaan olisi saatavilla alustasarjaa ja vihdoin odotus palkittiin. Kyseessä vuoden 2021 uutuus BC-Racingiltä  :)

Mutta se välijäähdytin. Tässä kiteytyy hyvin se miksi ei ole bolt-on, eli kiinnityskorvat on liian kapeat.




Noh, hyllystä pala alumiinia, kiinnitys pop-niiteillä, pari reikää ja sitä rataa. Lopuksi maalaus mustaksi  ::)






Lopuksi sitä alustaa.






Lentokorkeus oli alunperin tämä, mutta etupäätä joutui nostamaan 10mm kun ei mahtunut tunkki enää apurungon alle  :))




Ääninäyte on tullut myös taltioitua. Sanoisin, että onnistui 6/5 tuo putkisto vaikka ääni ei sellaisenaan välity puhelimen kautta..

https://www.youtube.com/watch?v=n1CClexSIsY


Tehosta ei ole mitään tietoa, niin pitää toistaiseksi tyytyä tämmöisiin kokeiluihin. Kai tuo on ihan kelpo tulos kuskille, joka ei osaa tehdä lähtöä nelivedolla ja ennen kaikkea autolle, joka painaa 1710kg  ::)


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #178 : 26.06.2022, 14:00:36 »
Juhannusriennoista palattu ehjinä ja ennen lähtöä suoritettiin arvonta, jossa tämä valikoitui suorittamaan jaloa tehtävää, eli kuljettamaan väkeä paikasta A paikkaan B. Autoja voi kuulemani mukaan käyttää tällaiseenkin aktiviteettiin sen sijaan, että niitä seisotetaan katoksessa katsastuksen jälkeen :D

Keli oli mitä mainioin ja viimein sai testata autoa, sekä sen toimintaa pitkällä matkalla ja erilaisilla tien pinnoilla. Tiestön kunto on mitä on joten se hiukan laskee matkustusmukavuutta, vaikka ennen lähtöä säädin alustan pehmeimmälle asetukselle.

Autossa olevista varusteista erityskiitos menee automaatti-ilmastoinnille, joka hoiti osuutensa upeasti P> Myös raadin mielestä se on tähän mennessä paras autossa olevista lisävarusteista  S*

Mökillä tuli otettua joku räpsykin




Paluumatkalla bongasin erään toisen saman aikakauden lisävarusteen, jota olen autoon halunnut, mutta kriteereihin sopivaa ei ole ollut tarjolla ennen kuin nyt.

Eli OEM suksiboksi, jonka mukana sai OEM taakkatelineet oheishilppeineen. Anoppikokelaskin kiitteli, sillä nyt hänellekin on paikka autossa  :)




Boksi vaatii pientä siistimistä, sekä lukon vaihdon sillä avainta myyjällä ei ollut, mutta ikäänsä nähden boksi on ok kuntoinen.

Kulutusta tuli myös seurattua tarkasti eri tekniikka- ja ohjelmamuutosten takia. Suurin yksittäinen tekijä on ohjelmamuutokset ja kulutus on hyvä indikaattori, jos jokin parametri ei ole kohdallaan. Viimeisimmän tankkauksen jälkeen jos en olisi istunut valmiiksi autossa, olisin varmasti pudonnut perseelleni  :D



Kuvasta näkee tärkeimmät tiedot, joilla kulutus voidaan laskea. Kuvan perusteella etanolikulutus on siis 11,7l/100km joka vastaa 8,4l kulutusta tavallisella polttoaineella, mikäli käytetään 28% energiasisältökerrointa. Volvo itse sanoo auton maantiekulutukseksi 8,8l/100km, joka tuttuun tyyliin on laboratorio-olosuhteissa ilmoitettu arvo.

Kehtaan epäillä, että oma ajotyylini sekä ajoaikana vallineet ympäristöolosuhteet eivät vastaa laboratorio-olosuhteita  :D lisäksi suksiboksi nostettiin katolle paluumatkan puolivälissä ja siltikin ajotietokoneen ilmoittama lukema oli perille asti laskusuhdanteessa.

Johtopäätös itselle tästä on se, että tekniikka ja eritoten ohjelma on erittäin hyvällä mallilla, kun 80-luvulla suunnitellulla koneella ja mekaanisella nelivedolla alkaa pääsemään alle 8,5l/100km lukemiin  :)

Muutama pieni parannus tekniikkaan on mietittynä, mutta niillä tuskin on vaikutusta sen kummemmin mihinkään, kuin kaasun vasteaikaan  ::)

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4066
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 ||
« Vastaus #179 : 26.06.2022, 15:20:48 »
Kaikkiaan melkoisen mukavaa luettavaa, ajan ja ajatuksen kanssa tehty ja mitatut arvot menee noin niin tyytyväinen voi olla O0
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

 

Futurez  Kulkukoira