Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: wh - 23.10.2012, 20:30:43

Otsikko: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 23.10.2012, 20:30:43
Ajattelin tehdä tälläisen topicin, koska tälläistä ei ole ja pieniä kysymyksiä olisi vaikka kuinka niin täällä voi immeiset kysellä ja antaa vastauksia.

Aloitan kysymällä että mikä kannentiiviste olisi paras vinokoneeseen kun tehoa on noin 400hp ?

Ps. Modet poistaa/muokkaa/siirtää jos tarve.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: JuHaU - 23.10.2012, 20:34:05
Aloitan kysymällä että mikä kannentiiviste olisi paras vinokoneeseen kun tehoa on noin 400hp ?

Vakio Goetz tai Elring on kustannustehokkain vaihtoehto.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 29.10.2012, 21:43:08
Minulla on b230 lohko ilan öljysuihkuja, kannattaako teetättää ne öljysuihkut siihen vai kestääkö ilmankin ? 300-500hp tehoja ajatellen turbo käytössä. Löytyy jo tuo lohko ja wiseco männät ja eaglen veivit.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Fileman - 29.10.2012, 21:50:13
Minulla on b230 lohko ilan öljysuihkuja, kannattaako teetättää ne öljysuihkut siihen vai kestääkö ilmankin ? 300-500hp tehoja ajatellen turbo käytössä. Löytyy jo tuo lohko ja wiseco männät ja eaglen veivit.

eivät ole mitkään pakolliset mutta jäähdyttäähän ne mäntiä kun ruiskuttaa öljyä sinne että ihan miten haluaa. kyllä ilman niitäkin on kovia tehoja otettu ja kestänyt.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Taavi.H - 29.10.2012, 22:16:16
Jaoin tästä omakseen ton sähköflektijutun (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26012.0), sen verran paljon jo asiaa että ansaitsi oman topicin. :)
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Veksi - 29.10.2012, 22:20:25
Öljyruiskut on ikuinen kiistakapula. On puhujia ja tekijöitä puolesta ja vastaan.
Riippuu käytöstä. Jos autolla pisimmät täyskaasu vedot on tehomittauksessa niin eiköhän se toimi ilman ruiskujakin
Jos taas vedät suurinta mahdollista asuntovaunua keskellä kuuminta kesää ja ohittelet paljon niin öljyruiskuista on varmasti hyötyä

Mun mielipide: jos kone on levällään niin samallahan ne ruiskut sinne laitattaa. Ei kovin suurikustannus kokonaisuutta ajatellen
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 29.10.2012, 22:30:23
Öljyruiskut on ikuinen kiistakapula. On puhujia ja tekijöitä puolesta ja vastaan.
Riippuu käytöstä. Jos autolla pisimmät täyskaasu vedot on tehomittauksessa niin eiköhän se toimi ilman ruiskujakin
Jos taas vedät suurinta mahdollista asuntovaunua keskellä kuuminta kesää ja ohittelet paljon niin öljyruiskuista on varmasti hyötyä

Mun mielipide: jos kone on levällään niin samallahan ne ruiskut sinne laitattaa. Ei kovin suurikustannus kokonaisuutta ajatellen
Minulta löytyy myös ft lohko missä on suihkut.. pitääkö ne teetättää  jossain vai onnistuuko ne itse tekemään?
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: JuHaU - 30.10.2012, 05:06:16
Jaoin tästä omakseen ton sähköflektijutun (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26012.0), sen verran paljon jo asiaa että ansaitsi oman topicin. :)

Pidetään tosiaan mielessä, että tästä ketjusta ei tule yleisketjua. Pahimmassa tapauksessa hyvää asiaa pääsee hukkumaan yhteen ketjuun liikaa. Ennemmin jatketaan vanhoihin tai tehdään aihealueesta uusi ketju / kysymys.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: retox - 30.10.2012, 07:41:57
Hyövyttääkö laittaa weberin (1) pystyimu kaasaria vakio imusarjaan? Millaista nokkaa kannattaisi laittaa? Ja mistä saapi suomesta? Kuka tekee näitä hommia? Entäs mikä kansi ja nokka vakiona? B200k vm.87. Sekä yv:nä saapi tarjota passeleita osia. Kiitokset
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: lassii - 30.10.2012, 08:35:53
Hyövyttääkö laittaa weberin (1) pystyimu kaasaria vakio imusarjaan? Millaista nokkaa kannattaisi laittaa? Ja mistä saapi suomesta? Kuka tekee näitä hommia? Entäs mikä kansi ja nokka vakiona? B200k vm.87. Sekä yv:nä saapi tarjota passeleita osia. Kiitokset

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4334.0

Tuolta löytyy juttua jo ennestään. Jos tollasesta koneesta meinaat saada tehoja ulos niin halvemalla hommaat kokonaan uuden koneen sinne pellin alle.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 30.10.2012, 21:00:25
Vakio Goetz tai Elring on kustannustehokkain vaihtoehto.
Mihin käyttöön sitten 3 kerros metallitiivisteet on? Tarviiko noiden tiivisteiden kanssa liekkirenkaat?
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Miuzo - 31.10.2012, 21:06:03
Mihin käyttöön sitten 3 kerros metallitiivisteet on? Tarviiko noiden tiivisteiden kanssa liekkirenkaat?

Mistään mitään tietämättä nuo tiivisteet voi käyttää uudelleen
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: make 245 - 31.10.2012, 22:56:28
Mihin käyttöön sitten 3 kerros metallitiivisteet on? Tarviiko noiden tiivisteiden kanssa liekkirenkaat?

Sitten vasta,kun vakiot ei enää kestä ja ei tarvitse erillisiä liekkirenkaita.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 31.10.2012, 23:19:54
Sitten vasta,kun vakiot ei enää kestä ja ei tarvitse erillisiä liekkirenkaita.
Lueppas aikasempaa keskustelua, miksi minulle suositeltiin silti melko normaaleja tiivisteitä?
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: t0mpp4 - 31.10.2012, 23:44:43
Koska toi normaalien kestävyys tulee oikeasti vastaan, vasta tuolla 700-1000hp välillä ja sen yli menevillä tehoilla.
Ainakin volvon kohdalla näin olen itse käsittänyt asian.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: make 245 - 02.11.2012, 10:05:12
Minun moottorissa tuli vakiopahvien raja vastaan n.450hv kohdalla(Elring,Goetz,Reinz).
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: t0mpp4 - 02.11.2012, 10:10:21
Minun moottorissa tuli vakiopahvien raja vastaan n.450hv kohdalla(Elring,Goetz,Reinz).

Oliko kuinka kovapuristeinen peli?
Ei sillä, että mä näistä mitään tietäsin, mutta esson baarin tarinoiden perusteella noi on kestäny viel tollasillakin tehoilla.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: hyvoneju - 02.11.2012, 10:16:37
Kuvittelisin ettei niistä kunnon pahveista haittaa ole ? Vakiot varmaankin kestävät periaatteessa  , mutta onhan niissäkin sitten ollut ongelmia , pullahtelevat vesiprikat yms  :'(
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Miuzo - 02.11.2012, 10:20:52
Lieneekö tuurista kiinni? Esim joku saa m4x laatikon särki reilulla 200hv ja xupolla taitaa olla edelleen ehjä m46 joka on koeponnistettu vähän toisen sortin tehoilla/väännöillä  ::)
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 02.11.2012, 10:56:18
Kuvittelisin ettei niistä kunnon pahveista haittaa ole ? Vakiot varmaankin kestävät periaatteessa  , mutta onhan niissäkin sitten ollut ongelmia , pullahtelevat vesiprikat yms  :'(
sanoakaan nyt joku varmasti hyvä tiiviste ettei tarvi liekkirenkaita tehdä ja availla konetta tiivisteet takia.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Taavi.H - 02.11.2012, 10:59:24
sanoakaan nyt joku varmasti hyvä tiiviste ettei tarvi liekkirenkaita tehdä ja availla konetta tiivisteet takia.

Juha vastasi sulle jo ekassa viestissä. :juhau:
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 02.11.2012, 11:19:59
Juha vastasi sulle jo ekassa viestissä. :juhau:
mutta tietenkin piti  alkaa spekulaatio jonka johdosta oon nyt hämilläni  :idiot2: mut joo vakio tiiviste
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: make 245 - 02.11.2012, 11:58:17
Oliko kuinka kovapuristeinen peli?
Ei sillä, että mä näistä mitään tietäsin, mutta esson baarin tarinoiden perusteella noi on kestäny viel tollasillakin tehoilla.

Puristukset 9.5 ja paineet 1.9bar. Liekkirenkaat pakenivat ja sitten lensivät lohkosta "vesiprikat"
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: hyvoneju - 02.11.2012, 12:19:50
mutta tietenkin piti  alkaa spekulaatio jonka johdosta oon nyt hämilläni  :idiot2: mut joo vakio tiiviste

No mun höpinöitä on turha noteerata  ;) Laita kynsitiiviste , jos 1.5 mm paksu pahvi on ok  :o
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Sebbe - 02.11.2012, 13:49:39

Vakiotiiviste riittää kaikille foorumilaisille. Jos tiiviste ei kestä, niin ongelma on jossain muualla kuin tiivisteessä. Tiiviste toimii sulakkeena, tiiviste on halvempi vaihtaa kuin sulanut mäntä.

Aina puhutaan, että jos kuormittaa pitkiä aikoja niin pitää olla öljyruiskut. Kadulla tuommoista 500 hv volvoa ei todellakaan ajeta täydellä teholla pitkiä aikoja. Kymmenen sekuntia kaasu pohjassa on jo melkoinen saavutus. Tulee mutkat vastaan hyvin nopeasti. Ruiskuja ei tarvitse yhtään mihinkään.

Asuntovaununvedosta ja 500 hv volvoista puhuminen samassa topikissa on lähinnä huvittavaa.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: janne81 - 02.11.2012, 14:53:29
Vakiotiiviste riittää kaikille foorumilaisille. Jos tiiviste ei kestä, niin ongelma on jossain muualla kuin tiivisteessä. Tiiviste toimii sulakkeena, tiiviste on halvempi vaihtaa kuin sulanut mäntä.

Aina puhutaan, että jos kuormittaa pitkiä aikoja niin pitää olla öljyruiskut. Kadulla tuommoista 500 hv volvoa ei todellakaan ajeta täydellä teholla pitkiä aikoja. Kymmenen sekuntia kaasu pohjassa on jo melkoinen saavutus. Tulee mutkat vastaan hyvin nopeasti. Ruiskuja ei tarvitse yhtään mihinkään.

Asuntovaununvedosta ja 500 hv volvoista puhuminen samassa topikissa on lähinnä huvittavaa.
Tätä jaksan aina ihmetellä että miksi volvo on laittanut ne ruiskut sitten näihin viimesiin vinokoneisiin jos niistä ei ole mitään hyötyä?
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Sebbe - 02.11.2012, 15:09:13
Tätä jaksan aina ihmetellä että miksi volvo on laittanut ne ruiskut sitten näihin viimesiin vinokoneisiin jos niistä ei ole mitään hyötyä?

Tekee ne paljon muutakin turhaa.

Tuollaisia ne laittavat oikeisiin moottoreihin, kampikammion ilmassa pyörivän öljyn minimoimiseksi. Volvomiehet laittaa erillisiä suuttimia ilmassa olevan öljyn lisäämiseksi...
(http://jmacperformance.com/wp-content/uploads/2010/05/Oil-scraper.jpg)


Ehkä sitten liian pienellä ahtimella tarvitaan öljyruiskuja.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Veksi - 02.11.2012, 18:03:28
Asuntovaununvedosta ja 500 hv volvoista puhuminen samassa topikissa on lähinnä huvittavaa.

Ymmärsit asian ihan oikein. Toivottavasti muutkin
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: TOK - 02.11.2012, 18:09:51
Tuollaisia ne laittavat oikeisiin moottoreihin, kampikammion ilmassa pyörivän öljyn minimoimiseksi. Volvomiehet laittaa erillisiä suuttimia ilmassa olevan öljyn lisäämiseksi...

Amatöörin kysymys, mitä haittaa on öljyn pyörimisestä kampikammion ilmassa? Huohotuksen öljypitoisuusko? Eikös se oo ihan oil trapilla ratkeava asia?
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: Masa71 - 02.11.2012, 19:18:15
Tätä jaksan aina ihmetellä että miksi volvo on laittanut ne ruiskut sitten näihin viimesiin vinokoneisiin jos niistä ei ole mitään hyötyä?
En väitä olevani asiantuntija mut pari mahdollisuutta tulee heti mieleen:
-jäähdytetään sitä mäntää jotta käyntivälys voi olla pieni ja mekaaninen ääni vähenee
--varmistuksen varmistus eli kun se medelsvenssoni vetää asuntovaunua ylämäkeen taalainmaalla ja tankissa on halvinta gasoa mitä huoltsikalta löytyy niin vielä löytyy se pieni pelivara ettei kone kilistele( eli että männänlämpö jää pikkusen alemmaksi)
Amatöörin kysymys, mitä haittaa on öljyn pyörimisestä kampikammion ilmassa? Huohotuksen öljypitoisuusko? Eikös se oo ihan oil trapilla ratkeava asia?

Siitä on kaksi haittaa, ensinnäkin tehohäviö koska se öljysumu tarttuu kampikoneistoon ja lisää pyörivää massaa ja sitä kautta tehohäviötä.
Toinen haitta on ilmakuplat öljyssä( oil aeration) tai vaahtoutuminen, ei tee hyvää laakereille...
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: janne81 - 02.11.2012, 20:15:07
Kyllä ne ainakin ääneen vaikuttaa tai paremminkin välyksien tjsp. syntymiseen koska kun verrataan 400tkm ajettua squirter-konetta ja 400tkm ajettua satasarjan ET-konetta on havaittavissa ihan kuultava ero. Ainakin mitä minä olen noita tässä vuosien varrella omistanut ja noita kuunnellut.

Väittelyä en tästä halua aloittaa, halusin vaan asiantuntijoilta kommenttia miksi ne on turhat.
Kiitos.
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: wh - 02.11.2012, 20:39:34
Nyt menee jo sellaseks tekstiksi ettei välttämättä kaikki ole kärryillä.. :pomo:
Otsikko: Vs: amatöörien kysymyksiä virityksestä ja viritys osista
Kirjoitti: JuHaU - 02.11.2012, 20:42:51
Nyt menee jo sellaseks tekstiksi ettei välttämättä kaikki ole kärryillä.. :pomo:

Eli tähän voidaankin sitten lopettaa ko topic ja laitetaan kysymykset omiin ketjuihin.