Elekma  Autoracing

V 70R -98 viritys kyssäreitä

  • 22 Vastauksia
  • 5086 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
V 70R -98 viritys kyssäreitä
« : 23.02.2020, 17:56:21 »
Moro, paljon tietoa olen jo kaivellutkin asiasta, mutta muutama juttu jäänyt epäselväksi tai auki kokonaan.

Auto siis -98 2,3 manuell motronic zydeemeillä ilman imunokan säätövehkeitä.
Jo tehtyjä juttuja...
-mitsun 19T turbo
-3" downpipe made by ihan ite
-90° mutka just ennen turboa imupuolella suurennettu 3" kokoon


mulle siis tarjoiltiin nokkia vaparista -02 tai -03 jossa siis säädettävä imunokka. Omasta mielestä ei käy tähän koneeseen, palautanko?
nää glt nokat olisi ilmeisesti parhaat budjettinokat, oliko tämä siis 2,5 matalapaine turbo 850, mistä autoista/vm. niitä löytää? tarkemmat speksit kelpaa myöskin esim. mitkä numerot nokan päästä pitäisi löytyä tms.
entäs ne 20v vaparin nokat? minkälaiset ne olisi tässä koneessa verrattuna glt nokkiin?
saa tarjota kohtuuhintaisia, jos sellaiset satut omistamaan.  :)

vai olisiko järkevintä lähteä hiottamaan nokkia johonkin arvoihin?

Miten ison merkityksen tähän konstruktioon tekee isompi kaasuläppäkotelo?
olis 3,0 960 pihassa menossa purkuun, josta ilmeisesti sellaisin voisin siirtää mikäli siitä on vastaavaa hyötyä.

Kiitos jo etukäteen!  :)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #1 : 23.02.2020, 18:55:32 »
GLT on 20 venttiilinen 170hv vapari, ja ne nokat on parhaat budjetti nokat. Uudemmat RN koneen nokka-akselit ei sovi.

Motronikki kannattaa ohjelmoituttaa sellaisella jolla vehkeet on siihen, saa ne piilevätkin hevosvoimat esille.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #2 : 24.02.2020, 09:19:45 »
Ok, eli yhdet ja samat nokat siis kyseessä. tämä selkeytti asiaa paljon. kiitos.  :)
Samaa epäilin, heti kun näin kyseiset nokat. jees, palautan ne takaisin.

Motronikki on kertaalleen ohjelmoitu Askolassa, ja tarkoitus olisi tehdä uudelleen tarkistelu sen osalta nokka swapin ja mahd. kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen.
Ahdot ei jostain syystä nouse yli vakion, niin piti muutenkin sitä katsella uusiksi et mistä moinen.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #3 : 25.02.2020, 19:45:29 »
Ok, eli yhdet ja samat nokat siis kyseessä. tämä selkeytti asiaa paljon. kiitos.  :)
Samaa epäilin, heti kun näin kyseiset nokat. jees, palautan ne takaisin.

Motronikki on kertaalleen ohjelmoitu Askolassa, ja tarkoitus olisi tehdä uudelleen tarkistelu sen osalta nokka swapin ja mahd. kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen.
Ahdot ei jostain syystä nouse yli vakion, niin piti muutenkin sitä katsella uusiksi et mistä moinen.


Minkälainen hukkaportin kello siinä on? Onko vakioahtimesta?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #4 : 25.02.2020, 20:33:46 »
Vakiohukkaportti, joka oli kiinni siinä kun sen ostin.
Tuntui kyllä vastus ihan jäpäkältä, kun aukipäin käsin koitin.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #5 : 25.02.2020, 21:09:18 »
Millä olet ahtopaineita nostanut? Väsynyttä kelloa veikkaan itse
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #6 : 25.02.2020, 22:04:58 »
hmm, turbo aivan uusi 19T mitsu. asennettu viime syksynä, ja toiminut näin alusta alkaen.
Käytin auton askolassa ohjelmistomuutoksessa reilu vuosi sitten, oletettavasti ahtoihin kosketaan ekana kun aletaan tehdä uutta ohjelmistoa...
Ohjelmisto muutos tehty vanhan turbon aikaan, epäilin sen olevan loppu ja siksi vaihdoin 19T sen tilalle kun turbohuolto antoi kuolemantuomion edelliselle.  ::)
Ahtopaine mittarin asensin vasta tuon ohjelmistomuutoksen jäljiltä, siksi sekin ahto hommeli paljastui vasta myöhemmin.

mites se mapin kytkentä? vaihdoin varoiksi uuden, mutta miten se käyttäytyy jos letkut on väärinpäin?
Laitoin ne samoin, kuin vanhassakin oli. tuli vaan mieleen, jos joku aikaisemmista omistajista on onnistunut kääntämään järjestyksen...
toki jos jostain löydän niille letkuille kytkentäohjeen, niin äkkiähän sen tarkistaa. ;)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #7 : 25.02.2020, 23:11:29 »
No jos siinä on vakiokello ja paineita ei ole venttiilillä tai hukkiksen tangolla nostettu niin vakiothan ne silloin on, eipä niitä ohjelmoimalla mekaanisella säätimellä olevista autoista nostella.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #8 : 26.02.2020, 20:34:22 »
käsittääkseni se ilmanputsarikotelon kupeessa oleva (map anturi?) päästää ilman mekaaniselle hukkikselle vasta kun imusarjan paine saavuttaa sen määrän, joka eculle on laitettu. olenko ymmärtänyt jotain väärin?
ainakin 850t5:ssa se oli just näin. erilaiset möykylät kyllä ovat, tässä joku pierburgin purkki.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #9 : 02.03.2020, 16:07:33 »
Olisko jollain heittää niille nokille numeroita, mitä siellä nokan päästä pitäisi lukea?
Mulle tarjottiin nyt tällaisia 6842281 ja 6842282, ja internetti kertoilis että näitä olis sekä glt ja matalapaine turbo versioissa. Mut onko nämä nyt ne mitä etsin?  :idiot2:
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #10 : 02.03.2020, 18:50:33 »
Imu



Pako


Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #11 : 02.03.2020, 20:19:27 »
Nämäkö olisi parhaat mahdolliset?  :)
ovat ilmeisesti eri sarjaa. kertoisitko hieman enemmän tästä kombinaatiosta?
Alkoi kiinnostaa kummasti.  ;)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #12 : 03.03.2020, 07:50:08 »
Isot pojat sanoo että vm. 93 mallin nokat olisi se The Juttu, mutta itse en tiedä mitä eroa muka niissä on vrt. muihin 20V vaparinokkiin.

Numerot hiukan hämää, mutta nämä on kuitenkin samasta autosta lähtöisin.

Laitoin IPD:n ohjeen mukaan eli imu 4 ast. myöhälle ja pako 5 ast. aikaiselle. Mukavasti tuli eloa :)

Poissa dexa77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #13 : 03.03.2020, 20:12:37 »
yritin selvitellä nokka asiaa, en nyt löytänyt vielä ainakaan tietoa -93 erinomaisuudesta muihin nähden.
Muistatko, mistä ipd:stä löytyy tätä nokka juttua? en löytänyt heiltä omaa keskustelupalstaa eikä tekniikka osiosta osunut silmään.
Puhutaan varmaan kampiakselin asteista?

taas törmäsin jenkkisivuilla siihen et glt olis matalapaine turbo, onko se täällä kuitenkin puheissa aina vaparina?  :idiot2:
kun ne glt nokat on pompannut usein parhaina budjettinokkina esiin...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
« Vastaus #14 : 03.03.2020, 22:21:11 »
Aika nopeasti löytyi parikin ketjua

https://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/1993-n-cam-question-44803/

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/165475-na-cams/

https://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/n-cams-45789/


IPD:n ohje löytyy säätölevyn ohjelappusesta

https://www.ipdusa.com/products/7047/115377-volvo-cam-timing-tool-ipd-115377

Nokkien asteista puhutaan.

GLT:llä viitataan varustelutasoon, joka pitää sisällään mm. 20V vapaasti hengittävän moottorin. Tämä siis kun puhutaan 800 sarjasta.

edit: tietokeskus sanoo että tällaisista autoista löytää noita mulla olevia nokkia




« Viimeksi muokattu: 03.03.2020, 22:26:46 kirjoittanut razori »

 

RallyBaron  Samppasport