Ateho  Elekma

B200E pirteämpi nokka

  • 95 Vastauksia
  • 17335 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #15 : 20.03.2020, 21:43:22 »
Venttiilivälyksien säätö, varsinkin vinokoneen kannen kanssa ei ole kovin vaativa työ.
Kuka tahansa jolla on vähänkään tuntumaa kehittynyt venttiilien säätöön, pystyy siihen ihan yhtä hyvin kuin moottorikoneistaja kuin mekaanikko.

Joo, ei sitä kantta varmaan pelkän nokan vaihdon takia viitsis irrottaa ja viedä koneistamolle. Toiseks, jos tossa A(?) Nokka vaihtuu V3 nokkaan, niin en oo kyllä ite tähän päivään mennessä joutunu kertaakaan säätää / vaihdella paloja.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #16 : 20.03.2020, 21:49:10 »
Joo, mut ilmeisesti tuli toinen kansi minkä kanssa on voinut olla mikä nokka vaan?
Jos on Volvon nokka tai muu samalla perusympyrällä, ni tuskin tarvii mitään tehdä niinku sanoitkin.. ellei tullessaan oo välyksissä sanomista.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #17 : 20.03.2020, 23:51:53 »
Mukava kun aihe poikii keskustelua. Mulle meinasi käydä aloittelijan moka, kun huomasin, että kannessa, jota olin ostamassa ei ole suutinreikiä k-jetille. Eli on kaasarikansi. Laitoin kysymystä tuonne kansikeskustelunkin puolelle, että kannattaisko suutinreiät porauttaa koneistamolla? Alkaakohan paikallinen koneistamo edes tekemään kun ei ole perus hinnastotyö.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #18 : 02.04.2020, 22:22:15 »
Nokka paikollaan. Kyllä se aavistuksen virkeyttä toi, mutta vähemmän, mitä odotin. Ei ole mitään kokemusta virittämisestä niin perspektiivi puuttuu.

Seuraavaksi ajattelin ottaa kansi irti ja katsoa, jos kanavia vähän parantelisi ja 1-1,5mm pois. Missä hinnoissa 16v kannet tällä hetkellä pyörii ja onko niitä edes juuri saatavilla?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #19 : 02.04.2020, 22:29:14 »
Nokka paikollaan. Kyllä se aavistuksen virkeyttä toi, mutta vähemmän, mitä odotin. Ei ole mitään kokemusta virittämisestä niin perspektiivi puuttuu.

Seuraavaksi ajattelin ottaa kansi irti ja katsoa, jos kanavia vähän parantelisi ja 1-1,5mm pois. Missä hinnoissa 16v kannet tällä hetkellä pyörii ja onko niitä edes juuri saatavilla?

Eipä se oikeasti hirveästi muuta, jos vieläkin kireämmillä volvon nokilla on ollut 2.0 123hp ja 2.3 koneessa 140hp tehtaalta...  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #20 : 02.04.2020, 22:42:29 »
Lisäksi 2.3 vääntää paljon paremmin alakierroksilla.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #21 : 02.04.2020, 23:21:36 »
Lisäksi 2.3 vääntää paljon paremmin alakierroksilla.

Ja sen takia vie vähemmän bensaakin...

Onko olemassa järkevää virinokkaa VX3 tilalle? Käyttis eli bensankulutus pitäisi pysyä aisoissa? Luulis jonkun tekevän paremman nokan kun volvo 70 luvulla...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #22 : 02.04.2020, 23:24:43 »
Ja sen takia vie vähemmän bensaakin...

Onko olemassa järkevää virinokkaa VX3 tilalle? Käyttis eli bensankulutus pitäisi pysyä aisoissa? Luulis jonkun tekevän paremman nokan kun volvo 70 luvulla...


Varmaan kannattaa lastua seuraavaksi katella, ei paljon vx3 hyöty suhteelta bensan kulutukseen parempaa löydy
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #23 : 02.04.2020, 23:34:58 »
Tosiaan ei se pienempi kuutiotilavuus tarkoita aina välttämättä, että bensaa menee vähemmän. Sellaisella saa kaasuttaa enemmän, koska ei väännä alakierroksilla ja kulutus nousee.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #24 : 02.04.2020, 23:43:03 »
Tosiaan ei se pienempi kuutiotilavuus tarkoita aina välttämättä, että bensaa menee vähemmän. Sellaisella saa kaasuttaa enemmän, koska ei väännä alakierroksilla ja kulutus nousee.

Suorastaan 2.3 vie huomattavasti vähempi, juurikin ku ei tartte jatsaria antaa esim ylämäessä. Khyllä E kone on huomattavasti virkeempi ajettava mitä A/K tai F koneet, toki onhan siitä enemmän polleja
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #25 : 03.04.2020, 10:01:07 »
Mun mielipide on kyllä että kirjainnokat kannattaa unohtaa jos oikeasti halua virittää.
Mutta esim h+ nokka on jo paljon pirteämpi ja alakierrosväännöt säilyy inhimillisenä.

Tuolla nokalla saa tehoja vaparina sinne 170hv kieppeille, kunhan kansi virtaa.
vakio 531 virtaa just tuon verran, portattu 530 virtaa sinne 210-220hv:n paikkeille. (46/38 venoilla)

On siis ihan omasta mielestä kii kumman laittaa, toisaalta olen nähnyt 531sen kanavan rallycross autosta jossa tehoa 280hv.


Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #26 : 03.04.2020, 11:04:06 »
H-nokalla alavääntö on kyllä aika heikko. Tyhjäkäynti menee huonoks ainakin F-koneella, en tiedä miten k-jetin kanssa. Jos sinne jotain oikeita virinokkia laittaa, niin voi viimeistään pyyhkiä jo pois aloittajan kriteerit mitä haluttiin..

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #27 : 03.04.2020, 11:17:44 »
Niin se menee, että jos haluaa oikeasti tehokkaan koneen 170+ hv, voi hyvän alakierrosväännön unohtaa.
Katsos kaikkea ei voi saada, jos haluaa alavääntöä laittaa a-nenän, jos haluaa oikeasti voimaa, tulee kansi portata kunnolla, isommilla venoilla ja siihen oikeasti kireä keppi.

K-jetillä tai lh:lla lie aika huono onnistua, jopa kaasarit parempi valinta, jos ajatellaan puhtaasti tehon kannalta, rahamies ostaa itb:t ja laittaa uuden moottorinohjauksen.

Ja 530 kannella saa jopa 220hv:n tehoja, 531sellä paljon enemmän, jopa 280hv.
Tässä kuva eräästä 290hp vaparikoneesta, kansi 531.

Imukanava...





Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #28 : 03.04.2020, 13:43:36 »
Joo, alottaja nyt ei ilmeisesti mitään kireetä kisakonetta ollut tavottelemassa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #29 : 03.04.2020, 13:57:03 »
Ei niin, mutta kerroin vaan asiat niin ku ne on. Eli tehoa tavoitellessa alavääntöä hukkaantuu aina.
JOs haluaa enemmän tehoa, niin porttaa kannen kunnolla virtaavaksi ja tekee jonkun paremmin virtaavan imusarjaratkaisun, sitten h nokalla vois tulla ulos se 170 heppaa ja koneen käytös pysyisi suhteellisen hyvänä.

 

Kulkukoira  Proturbo