Kulkukoira  Proturbo

B200E pirteämpi nokka

  • 95 Vastauksia
  • 17378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #30 : 03.04.2020, 14:14:13 »
Tuosta ei vaan aloittajalle mitään apua ole tarjota vaihtoehtoja millä saadaan päin vastainen tulos kuin haluttu.

Lainaus
Eli tehoa tavoitellessa alavääntöä hukkaantuu aina.
Ei välttämättä.
Siinä tulee tekijän osaaminen ja tietotaso vaan suuremmaks osuudeks että saadaan enemmän tehoa ilman että hävitään millään kierrosluvulla.

Vähän menee ohi aiheen, mut esimerkiks bemarin m50b25 vanos koneeseen reilusti yli 20hp/20nm lisää huipputehoa/-vääntöä ja tehokäppyrässä meni plussalle jo 1500rpm alkaen (1000-1500rpm saman verran).
Kanteen vaan tehty muutokset, ei mitään muuta.

Ja olihan se tuossa miun b200f koneessakin pelkkää plussaa A nokka + kansityöt muistaakseni.
Verrattuna M -nokkaan. ???
Ulkomuistista heitettynä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #31 : 03.04.2020, 15:08:16 »
Nimenomaan kansi ja imusarja vaikuuttaa todella paljon.
Ilman noita on aika turhaa heittää paikoilleen kireämpää nokkaa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #32 : 03.04.2020, 16:08:18 »

Varmaan kannattaa lastua seuraavaksi katella, ei paljon vx3 hyöty suhteelta bensan kulutukseen parempaa löydy

Niin pitäisi, +3 astetta enemmän ennakkoa kestää kevyesti 95 bensalla. Tiputti hieman kulutustakin.

Vähän menee ohi aiheen, mut esimerkiks bemarin m50b25 vanos koneeseen reilusti yli 20hp/20nm lisää huipputehoa/-vääntöä ja tehokäppyrässä meni plussalle jo 1500rpm alkaen (1000-1500rpm saman verran).
Kanteen vaan tehty muutokset, ei mitään muuta.

Sen saa aina kun korjaa ne alipaine ja huohotus vuodot noista.  :P


Nimenomaan kansi ja imusarja vaikuuttaa todella paljon.
Ilman noita on aika turhaa heittää paikoilleen kireämpää nokkaa.

Noh, eipä se kummosta vaadi b230f jos haluaa helpot hepat. Timolta lastut nokka ja venttiilien muutos. https://www.youtube.com/watch?v=IJUfQ1a5-JM
« Viimeksi muokattu: 03.04.2020, 16:13:35 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #33 : 03.04.2020, 16:30:06 »
Timos koncept motor steg 1 Volvo B230 std 530 topp 46/38 vent. 13.10 kamaxel typ 3 grenrör  Org. LH 2.4 insprut. Special chip 7250rpm Effekt 197,4 BHP 231,4 NM @ 5600 RPM Bromsat i DTE Racing´s Superflow 901 bänk.


Tämähän on juuri niin kuin sanoin, portattu kansi, isommat venat ja jyrkkä nokka, 13.10 nostoa... (mikään kirjainnokka ei ole lähelläkään tuota nenää, katsokaa nyt huipputehon kierroksia).

Itse asiassa omassa 2,1 litraisessa on samankaltainen kokoonpano, paitsi paljon paremmin virtaava sheet metal imusarja 80mm läpällä, venttiilikoot on samat ja oma kanteni virtaa sen 215hv.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2020, 16:32:16 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #34 : 03.04.2020, 16:36:02 »
Lainaus
Sen saa aina kun korjaa ne alipaine ja huohotus vuodot noista.
Joo varmasti saa.  :D
Tarkoitinkin tässä tapauksessa autoa, missä ei ollut lähtötilanteessa alipaine/huohotus vuotoja ja ecun nollauksen (opitut arvot) jälkeen oli otettu vertailukäppyrät.
 Vialliseen autoon on turha tehdä muutoksia vertailua ajatellen. :P

Ei ole enään käppyröitä tallessa kun kaikki hävis läppärin tiltattua, joten muistin varassa heitän että +15hp verrattuna vakio 328 e36. 325 käppyrät löytyy imgurista - tai ainakin pitäis, mut 328 käyriä en sinne tainnut ladata..
Huipputehosta puhuttaessa, huippuvääntöä toki vähän vähemmän ja huippulukemat tuli aavistuksen korkeammilla kierroksilla.. käyrä 328:ssa paljon tasaisempi - 325 muutoksien jälkeen selvä piikki tehokäppyrässä n. 4000rpm kohdalla.
 Oletettavasti pääosin imusarjasta johtuu tuo ero.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #35 : 03.04.2020, 16:36:26 »
K-jetillä tai lh:lla lie aika huono onnistua, jopa kaasarit parempi valinta, jos ajatellaan puhtaasti tehon kannalta, rahamies ostaa itb:t ja laittaa uuden moottorinohjauksen.
Mihin asti K-Jet riittää vaparivinokoneessa? Entä LH2.4?

Org. LH 2.4 insprut. Special chip 7250rpm Effekt 197,4 BHP 231,4 NM @ 5600 RPM
Eikö tässä nyt ole pieni ristiriita? Paljonko lisää tehoa olisi tullut kaasareilla?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #36 : 03.04.2020, 16:41:37 »
+15hv, jos oikean kokoiset ja kunnolla säädetyt.
Itb ratkaisut virtaa aina paremmin kuin vakio imusarja.

Poissa ranttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #37 : 03.04.2020, 17:14:36 »
K-jet on hyvä. Sulla on liian pieni alakerta. Laita B230.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #38 : 03.04.2020, 20:07:11 »
Timos koncept motor steg 1 Volvo B230 std 530 topp 46/38 vent. 13.10 kamaxel typ 3 grenrör  Org. LH 2.4 insprut. Special chip 7250rpm Effekt 197,4 BHP 231,4 NM @ 5600 RPM Bromsat i DTE Racing´s Superflow 901 bänk.


Tämähän on juuri niin kuin sanoin, portattu kansi, isommat venat ja jyrkkä nokka, 13.10 nostoa... (mikään kirjainnokka ei ole lähelläkään tuota nenää, katsokaa nyt huipputehon kierroksia).

Väärin osittain.  :) On siis muuten täysi vakio, poislukien kannen lasku(?), venttiilit (ei yhtään porttausta), nokka-akselia, lastuja sekä pakoputkea. Eli se sun manaama vakio imusarjakin toimii.

Joo varmasti saa.  :D
Tarkoitinkin tässä tapauksessa autoa, missä ei ollut lähtötilanteessa alipaine/huohotus vuotoja ja ecun nollauksen (opitut arvot) jälkeen oli otettu vertailukäppyrät.
 Vialliseen autoon on turha tehdä muutoksia vertailua ajatellen. :P

Ei ole enään käppyröitä tallessa kun kaikki hävis läppärin tiltattua, joten muistin varassa heitän että +15hp verrattuna vakio 328 e36. 325 käppyrät löytyy imgurista - tai ainakin pitäis, mut 328 käyriä en sinne tainnut ladata..
Huipputehosta puhuttaessa, huippuvääntöä toki vähän vähemmän ja huippulukemat tuli aavistuksen korkeammilla kierroksilla.. käyrä 328:ssa paljon tasaisempi - 325 muutoksien jälkeen selvä piikki tehokäppyrässä n. 4000rpm kohdalla.
 Oletettavasti pääosin imusarjasta johtuu tuo ero.

Vitsillä heitin.  :)

328 ja 325 on molemmat 192hp.
Imusarja M50 (325) on isommalla imusarjalla, M52 (323i ja 328i) sitä pienennettiin, saatiin ala/keskivääntöä (ja taloudellisuutta ihan järjettömästi enemmän).
Todellisuudessa, se imusarja ei montaa heppaa tuo lisää, mutta keskialue kärsii pahasti. Paras modi käyttiksenä noihin 328i on 330i imunokka ja pitää se pikku imari.

Tollanen 323i on periaatteessa sama kuin 325i vanos, alumiinilohko sekä imusarja suurin ero. 323i karttaa ropanneena se on aika kuristettu vakiona, ja sieltä saa sen 190hp kivalla väännöllä ulos ja kuluttaa n. 2-3litraa vähemmän bensaa.

Tämä taas liittynyt mitenkään topikkiin...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #39 : 03.04.2020, 20:24:20 »
Onko oikein järkeä hinta/hv suhteen takia alkaa hommata kallista nokka-akselia, tai alkaa kantta työstämään monella sadalla eurolla. Minusta ei. Se kun ei +15hv lisäykselläkään kulje oikeasti edelleen yhtään mihinkään oikeasti. Ainakaan jos vertaa paljonko euroja on mennyt.

Ihan rahan tuhlausta alkaa tuollaiseen, jos haetaan pientä teholisää kuten tässä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #40 : 03.04.2020, 20:36:03 »
328 on penkitetty enemmän mitä 325 ainakin oman käsityksen mukaan?
Ilmoitetuista tehoista en niinkään välittäisi.

Ei se vinokoneen imusarja mikään kovin huono loppujen lopuksi oo.
K-jetin imusarja toki parempi mitä vaikkapa F -koneen.

Läppärunkojen etu jää siihen, että saadaan osakaasualue, kaasuvaste ja tyhjäkäynti paremmaksi rajulla overlapilla.
Toki nekin edut katoaa, jos läpät sijoitetaan tarpeettoman kauas venttiililtä.
 Haittana se, että läppä vaikuttaa virtaukseen yllättävänkin paljon.
Giljotiiniläppärungolla sitä "ongelmaa" ei ole, mut osakaasualueesta tulee sit vähän mielenkiintoinen.

Myös erittäin oleellisen asian, kuin imukanavan pituus on helpompi muuttaa erillisillä läppärungoilla.
Se on millä se voima lopulta tehdään vapaasti hengittävässä kun runnerien koko on haettu oikealle alueelle.

Yhdellä läpällä sit menee osakaasualue, kaasuvaste ja järkevä tyhjäkäynti aika hankalaks, mut huipputehoa ja moottorin käyttöaluetta ajatellen ei ole merkitystä.
= sopii ihan hyvin esim. kiihdytysautoon.

Mut noilla ei tee taas sit mitään pienen budjetin käyttöauton virittelyssä, saati näillä tavoitteilla. :P
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #41 : 03.04.2020, 21:27:45 »
328 on penkitetty enemmän mitä 325 ainakin oman käsityksen mukaan?
Ilmoitetuista tehoista en niinkään välittäisi.

Ei se vinokoneen imusarja mikään kovin huono loppujen lopuksi oo.
K-jetin imusarja toki parempi mitä vaikkapa F -koneen.

Läppärunkojen etu jää siihen, että saadaan osakaasualue, kaasuvaste ja tyhjäkäynti paremmaksi rajulla overlapilla.
Toki nekin edut katoaa, jos läpät sijoitetaan tarpeettoman kauas venttiililtä.
 Haittana se, että läppä vaikuttaa virtaukseen yllättävänkin paljon.
Giljotiiniläppärungolla sitä "ongelmaa" ei ole, mut osakaasualueesta tulee sit vähän mielenkiintoinen.

Myös erittäin oleellisen asian, kuin imukanavan pituus on helpompi muuttaa erillisillä läppärungoilla.
Se on millä se voima lopulta tehdään vapaasti hengittävässä kun runnerien koko on haettu oikealle alueelle.

Yhdellä läpällä sit menee osakaasualue, kaasuvaste ja järkevä tyhjäkäynti aika hankalaks, mut huipputehoa ja moottorin käyttöaluetta ajatellen ei ole merkitystä.
= sopii ihan hyvin esim. kiihdytysautoon.

Mut noilla ei tee taas sit mitään pienen budjetin käyttöauton virittelyssä, saati näillä tavoitteilla. :P

Tässä nyt yhdestä 2.8 autosta, tässä tapauksessa imusarjoilla enemmän vaikutusta kuin monessa tapauksessa.


2.5


Mutta Volvo asiaan, paljonko virtauksessa eroa F ja E koneen imusarjoissa? Onko tätä kukaan koskaan mitannut oikeasti?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #42 : 03.04.2020, 22:43:53 »
En tiedä, mutta virtausvastus on varmasti isompi kuin läppärungoilla aka. kaasuttimella.
Jos halvalla haluaa voimaa, niin kansi on saatava virtaamaan ja siihen tarvitaan isommat venttiilit ja porttausta ja puristuksia ylös, jos haaveissa on laittaa kireämmän nokan (oikeasti kireän).

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #43 : 03.04.2020, 22:50:21 »
En tiedä, mutta virtausvastus on varmasti isompi kuin läppärungoilla aka. kaasuttimella.
Jos halvalla haluaa voimaa, niin kansi on saatava virtaamaan ja siihen tarvitaan isommat venttiilit ja porttausta ja puristuksia ylös, jos haaveissa on laittaa kireämmän nokan (oikeasti kireän).

Tää ei taas vastannut kenenkään kysymykseen.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #44 : 03.04.2020, 22:59:01 »
No ei koska kyseessä on mekaanisella ruiskutuksella oleva K-Jetronic B200E, moottori. Siinä ei kumpiakaan ole. Menee muutenkin aika paljon ot, nokka-akselista mistä tässä oli alunperin kysymys.

 

Autoracing  KL-varaosat