Carcom Oy  Elekma

Miten B200E K-Jetronicilla varustettuun yksinkertaisesti reilusti enemmän tehoa

  • 34 Vastauksia
  • 28129 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Pojan Volvo 745 2.0 B200E K-Jetronicilla on siisti peli, mutta miten siihen saisi enemmän tehoa helposti? 

Kitkalukkoperä ja mekaaninen 5-vaihteinen laatikko ovat ihan OK kunnossa. Autossa on muutenkin hyvät varusteet ml. ilmastointi, sähkölasit, vakionopeudensäädin etc. ja autolla on  lisäksi jo 20 vuoden ajalta tunnearvoa perheessä.

Ei viitsisi sen vuoksi vaihtaakaan, vaan ensisijaisesti vaikkapa vaihtaisi koneen. Mutta mihin ja miten helpoiten?

Muissa perheen autoissa on 170 - 205 heppaa ja 275-heppainenkin Volvo oli perheessä, joten tähänkin Volvoon pitäisi saada jotain lähelle 200 hp tehot.

Miten?





« Viimeksi muokattu: 22.01.2011, 16:56:06 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vaihtamalla moottori.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Laitat tilalle esimerkiksi 940 Turbon tekniikan. Siitä saa helposti 225 hv.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Ahdin kylkeen ja K-jetin modaus jotta toimii ahdoilla, tai sitten tosiaan alkuperäinen turbokone 940 volvosta, jossa jo valmiiksi sisällä "vahvat" kanget. Siihen isommat suuttimet, isompi ahdin+IC ja putkisto kuntoon ja uus moottoriohjelma, ni pellin alla on 400hv/600Nm, jolla sitten jo rikotaan heti ekassa lähdössä M47 laatikko aivan päreiksi. Seuraavaksi ostetaankin sitten M90 laatikko kaveriksi uudelle koneelle.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Ahdin kylkeen ja K-jetin modaus jotta toimii ahdoilla
10,3 ruttuinen alakerta, linnunluut, itse modattu k-jet, vakiosytkäkartat ja ahtoja = WIN.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
10,3 ruttuinen alakerta, linnunluut, itse modattu k-jet, vakiosytkäkartat ja ahtoja = WIN.

Jos tuossa on A -nokka, niin dynaaminen puristussuhde on vakiona 9,05:1 ja 0,5 barin ahdolla 13.51:1. Mitään en tiedä, mutta tuollainen tuli laskurista ulos. Melkein 50% lisää...

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
tällä reseptillä ei 200pollea saa mutta kummasti liikkuvuutta, itsellä tällä hetkellä tuo b230e jossa H nokka, RR-exhaust 4-1 pakosarja, 2.5" putkisto kahdella simons pöntöllä,seokset sääsin penkissä kunnollisiks, kartiosuodatin,ja sähköflekti(pakko oli laittaa, jos sillä 0,2hv sais lisää  ;D ) ekassa penkityksessä kun seoksia ei saatu säätöihin imuvuotojen takia tehoa tuli vain 143hv ja vääntöä 223nM(yllättävän hyvin) sitte imuvuodot korjattiin seokset saatiin kuntoon, hc arvo tippu 6500-->174  ::) ja co säädin 2.9 niin tehoa pitäisi olla noin 160 kaakkia ja noin 250nM. eihän tuo tykki ole,mutta huomattava ero vakioon ja tuo vääntö on sen verran hyvä että kiihtyykin ohituksissa yms mukavasti  :) eri eri kastiin menee kuitenkin turbo käkättimien kans.
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Enpä viitti uutta ketjua avata, joten hyödynnetään tätä vanhaa. Kattelin tossa B200E koneista edullista lankkua ja tuli mieleen juurikin tämä, että millainen on tuo K-jetin virityskapasiteetti. Eli ajatuksena, jos siitä ottas muutaman kymmentä hepoa lisää -peltisarja, kannen kaivelua ja ehkä räväkämpi nokka- niin miten sitten se ruokapuoli? Siis miten hyvin sitä pystyy säätämään? Ja mitään urpoja on sitten turha edes ehdotella...
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Mikään ei korvaa kuutiotuumia

K-jet säädetään korvakuulta käyttämällä persdynoa apuna
Yhdestä ruuvista säädetään seosta. Määrä korvaa laadun

Kannen siivous, puristuksia 11,5 ja nokaksi vähintään D

2,0 koneesta irtoaa se 130-140hv. Isommasta enemmän

Helppoa, mutta yksinkertaista
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Enpä viitti uutta ketjua avata, joten hyödynnetään tätä vanhaa. Kattelin tossa B200E koneista edullista lankkua ja tuli mieleen juurikin tämä, että millainen on tuo K-jetin virityskapasiteetti. Eli ajatuksena, jos siitä ottas muutaman kymmentä hepoa lisää -peltisarja, kannen kaivelua ja ehkä räväkämpi nokka- niin miten sitten se ruokapuoli? Siis miten hyvin sitä pystyy säätämään? Ja mitään urpoja on sitten turha edes ehdotella...
Jos vapariviriä meinaat, niin pistä kaasaripeli tai F moottori, ei tolle b200eelle kannata muuta tehä ku upottaa johonkin naapurin kahluualtaaseen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Jos vapariviriä meinaat, niin pistä kaasaripeli tai F moottori, ei tolle b200eelle kannata muuta tehä ku upottaa johonkin naapurin kahluualtaaseen.

Kiitos asijantuntijan lausnnosta

Itse E ja F moottorien kassa työskennellessäni olen havainnut että helppoja hevosia irtoaa molemmista.
Alle 150hv peleissä on miltei sama mikä systeemi sitä soosia ja kipinää syöttää

-Yksinkertaisin ja toimivin yhdistelmä lienee Hall-sytkä ja K-jet
-Toimiva ja taloudellinen vaihtoehto on LH jet 2.4
  LH jetin kanssa joutuu tosin käyttämään raskasta pottavauhtipyörää joka vie viimeisenkin ilon vaparista
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  LH jetin kanssa joutuu tosin käyttämään raskasta pottavauhtipyörää joka vie viimeisenkin ilon vaparista

Aamen. Kevyt alumiini- tai teräspyörä on aivan ehoton vaparikoneeseen. Muuttaa luonnetta tolkuttomasti. Toi aiheen otsikko on vähän ny kyllä huono, kun tässä ei niin reilusti tarvi sitä voimanpaskaa saada. Mutta olisko se sitten tommonen B200K pannu parempi, vai onkos ne vielä kärkisytkällä? Ajatushan oli siis irrottaa B23E tehot ja risat päälle. Halvalla.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Aamen. Kevyt alumiini- tai teräspyörä on aivan ehoton vaparikoneeseen. Muuttaa luonnetta tolkuttomasti. Toi aiheen otsikko on vähän ny kyllä huono, kun tässä ei niin reilusti tarvi sitä voimanpaskaa saada. Mutta olisko se sitten tommonen B200K pannu parempi, vai onkos ne vielä kärkisytkällä? Ajatushan oli siis irrottaa B23E tehot ja risat päälle. Halvalla.

B200K-koneet ovat aina kärjettömällä sytytyksellä.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
B200K-koneet ovat aina kärjettömällä sytytyksellä.

Ootko varma? meillä on nimittäin talossa ollu -84 DL, jossa piti olla B200K, joka tapauksessa pystykaasarilla, ja siinä oli kärkisytty.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Ootko varma? meillä on nimittäin talossa ollu -84 DL, jossa piti olla B200K, joka tapauksessa pystykaasarilla, ja siinä oli kärkisytty.
-84 DL on todennäköisesti B19Klla.

85 liekkö tullu vasta b200k
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Futurez  Kulkukoira