Jahas, ETS valo kyllä nollaantuu opd lukijan kautta ja pysyy ekan starttauksen jälkeen sammuksissa, seuraava käynnistys sen sitten jälleen sytyttää, muuten auto kyl pelaa normaalisti, on pelannut jo monta vuotta ohjelmoinnin jälkeen.
"et jos jäi ETS-valo palamaan niin sit ei oo osattu nollata sitä. Vikaoodi jää itse läppäboksiin muistiin ja koodi tulee sieltä sitten uudelleen käynistettäessä. Sen nollaamiseen on ihan oma proseduurinsa"
Onko tuohon nollaukseen joku poppakonsti?
Yleisiä tietoja:
Jos kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM)
havaitsee, että yhteys
moottorinohjausyksikköön (ECM) puuttuu
tai siinä on häiriöitä, kaasuläpän
ohjausyksikön (ETM) muistiin tallentuu
vikakoodi. Tieto viasta lähetetään
moottorinohjausyksikköön (ECM) vasta
kun CAN-yhteys toimii. Tämä merkitsee
sitä, että moottorinohjausyksikkö (ECM)
tallentaa näiden vikojen vikakoodit vasta
kun kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM)
lähettää ne. Tämä puolestaan tarkoittaa,
että vikakoodin jäädytetyt arvot
tallennetaan tältä ajankohdalta.
Kaasuläpän ohjausyksikön (ETM)
kannalta tämä tarkoittaa sitä, että
jäädytetyt arvot ovat myöhemmältä
ajankohdalta vian ilmenemisen jälkeen.
Vianetsinnän yhteydessä suositellaan,
että sytytysvirta katkaistaan ja
kytketään kaksi kertaa ennen
vikakoodien tyhjäystä. Tämä johtuu siitä,
että vikakoodit ovat ehkä tallentuneet
kaasuläpän ohjausyksikön (ETM)
komennon perusteella, mutta koska
vikakoodit tyhjätään vain
moottorinohjausyksiköstä (ECM),
kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM) pitää
kytkeä kokonaan pois päältä
(jännitteettömäksi), jotta sen
vikakoodimuisti tyhjenee kokonaan.
Tämä pitää suorittaa ennen koeajoa,
muuten vika voi tallentua uudelleen
moottorinohjausyksikköön (ECM).
Moottorinohjausyksikkö (ECM) ja
kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM)
kytketään kokonaan pois päältä
seuraavasti:
Katkaise sytytysvirta, odota 3
minuuttia, jotta
päärele/järjestelmärele päästää
jännitteensyötön mm. kaasuläpän
ohjausyksikölle (ETM).
Kytke ja katkaise sytytysvirta
Odota vielä 3 minuuttia. Jos
tuuletin on toiminnassa, odota
vielä 2 minuuttia tuulettimen
pysähtymisen jälkeen, jotta
kaasuläpän ohjausyksikkö (ETM)
kytketään oikealla tavalla pois
päältä.
Kytke virrat päälle ja sitten nollataan vikakoodit lukulaitteella.
Oman kokemuksen perusteella riittää,
kun odottaa, että järjestelmärele päästää n. 15s päästä,
sen napsauksen kuulee kyllä. Ei tarvitse odottaa kolmea minuuttia.