Elekma  Autoracing

240 T6

  • 55 Vastauksia
  • 22685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 T6
« Vastaus #15 : 27.03.2020, 13:55:09 »
Tavoitteena että auto olisi joka kevät aina paremmassa kunnossa edelliseen verrattuna. Periaate pätee toki käyttiksiinkin :idiot2: Jatkuvasti kun yrittää saada jotain parannettua, niin jossain vaiheessa vissiin on valmista  :-*

Viime keväänä tilkitsin takavalojen ruutuja uudestaan, mutta en kaikkia kun uskallus loppui juurikin särkymisen pelossa. Kävi mielessä hommailla alkuperäiset valot, mihin vaihtaisi nykyisistä valoista valkoisen ruudun. Onko kokemuksia?
Mulla yhdet tommoiset valot, missä vaihdettu vaan se vilkkuruutu. Ei istu ihan 100% nätisti, kun tarvikeruudut ei ole alkuperäisiä vastaavia. Muutenkin kyllä liimasotkuinen. Vedet kyllä pitää ulkopuolella.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #16 : 31.03.2020, 14:32:54 »
Viikonloppuna oli ohjelmassa pientä näpräystä kabiinin puolella. M90 vaihdekepinnuppi oli hieroitunut aikojen saatossa kiiltäväksi ja pehmeäksi. Se ei oikein miellyttänyt alunperinkään kuluneisuuden takia, mutta toimivana sai toimittaa tehtävää toistaiseksi. Toisaalta en oikein osannut päättää mitä tilalle. Mietin josko hommaisi ihan originaalin, mutta saatavuus ainakin netin kautta oli huono. Olihan sille hintakin keksitty. Askimuutoksen myötä myös vaihdekaavio muuttui, niin päädyin lopulta räikeään aftermarket- ratkaisuun.



M90- nuppi ei irronnut ilman silmitöntä väkivaltaa. Nuppi lähti muutamassa osassa irti, rippeet sai sijottaa operaation päätteeksi sekajäteastiaan. Kepissä on nyt M12x1.25 kierre, niin voi vaihtaa helposti nuppia jos nykyinen ei niin alkuperäishenkinen nuppi käy kyllästyttämään.

Sovittelin hyllystä aiemmin hankkimaani kankaista pussukkaa paikalleen, mutta se oikein näyttänyt hyvältä. Muistin että olin jemmannut tulevaisuuden varalle M47- aikaisen nahkadamaskin. Sehän sopi paikalleen varsin mukavasti. Näyttääkin alkuperäishenkiseltä ja hyvältä. Kepin teräksiseen varteen piti keksiä mustaa väriä ja paksunnusta. Se hoitui muutamalla kerroksella liimallista kutistesukkaa ja siihen lisäksi kartion muotoinen muovinen prikka. Pussukka pysyy ylhäällä ja lopputulos ihan siisti.

Seuraavaksi hyppäsi silmille kulahtanut ratti. Hommasin Furniture Clinicin ratinkorjaussarjan. Lopputuloksesta tuli yllättävän hyvä lähtökohtiin verrattuna. Klo.12 kohtaan jäi vähän röpöä, kun en uskaltanut hioa naarmua tasaiseksi. Kohta korostuu kuvissa enemmän, mitä luonnossa. Lopputulokseen olen varsin tyytyväinen.



Samoilla lämmöillä fiksasin aiemmin hommaamani projektikuntoisen R-sport- ratin. Siitä tuli parempi, vaikka lähtökohta oli karumpi. Ratin pinta oli täynnä pikkuhalkeamia ja värit oli osaksi karisseet. Halkeamat peittyikin oikein hyvin. Värikin tasainen. Odotan maalin kuivamista vielä muutaman päivän ennen hoitoaineella käsittelemistä. Sen jälkeen voisi laittaa paikalleen.



Ehostusaika per ratti oli noin 2h. Kestosta en toki osaa sanoa mitään vielä tässä vaiheessa, mutta visuaalinen muutos erittäin jeppis. Tuntuukin kädessä paremmalle, kun karkeaksi kulunut pinta.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #17 : 03.06.2020, 13:44:42 »
Meinasin tehdä päivityksen turbon öljynpaluuseen. Nykyisin 21mm teräsputki lohkolle saakka, missä yhtyy holkkiin mikä hakattu lohkoon etummaiseen öljynpaluuseen. Pitkillä moottorijarruilla savuaa ja takalistossa pienenpieniä mustia pilkkuja. Tuumasin josko turbo tulvisi.

Ajatuksena ollut päivittää poistolinja jo jonkun aikaa. Olisiko tolkkua toteuttaa se seuraavasti:



Ajatuksena valjastaa se toinenkin läpivienti käyttöön lohkosta. Meneekö liiotteluksi?

Hommahan lähti siitä, että paisarin korkki alkoi pihisemään ja neste sieltä katoamaan. Tänä aamuna huomasin reilun pakokaasun. Nostattaa kannen pöydälle.

Samaan syssyyn tekisi mieli käsitellä venakoppa jotenkin muuten kuin spraymaalilla, mikä ei pysy pakopuolella. Tekeekö Suomessa mikään firma metallin ns. mustausta? En muista käsittelyn nimeä, mutta esim tussarit on käsitelty sillä tavalla. Toisaalta en edes tiedä soveltuisiko edes alumiinille.

Niin ja olisiko kellään nurkissa vaparin (S80 2.9) pakonokkaa? Vaihtuisi samalla jumiin hitsatun T6 kepin tilalle.

« Viimeksi muokattu: 03.06.2020, 13:46:13 kirjoittanut -late »

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 T6
« Vastaus #18 : 03.06.2020, 14:47:47 »
Tuli mieleen mustapassivointi tuosta kuvauksesta mutta en nyt muista että oliko se pelkästään teräkselle soveltuva toimenpide vai onnistuuko alumiinillekin. Eloksointi/anodoisointihan nyt on perinteisempi alumiinin värjäyskeino.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 T6
« Vastaus #19 : 03.06.2020, 19:08:12 »
Minkäslainen homma on ollut sovittaa nuo 850 penkit paikalleen?

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #20 : 03.06.2020, 20:06:09 »
Helppo homma oli. Ostin valmiit itsetehdyt adapterit foorumin kautta ja muutamat pultit löyty käsivarastosta. Poistin 850 penkeistä pohjassa olleet iskarit/pumput, mitkä helpottaa alunperin penkin korkeudensäätöä. Oli muistaakseni jotenki edessä kakslankussa. Nyt keskikonsolin puolella olevista namiskoista ei kande vetää ku jakkara ei nouse ylös ilman voimankäyttöä. Ei ole ollut kyllä säädön tarvettakaan. Vanhassa mallissa turvavyön pistokkeet kun on keskikonsolissa niin niistäkään ei tarvinnu huolia. Apparin turvavyöräikkä jäi pois kun näissä jakkaroissa ei rautalankoja pohjassa ole. Senkin asian kanssa on pystynyt elämään varsinkin kun kuskin räikkä on vielä pelissä  :P

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7581
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 T6
« Vastaus #21 : 03.06.2020, 23:13:16 »
Olen käyttänyt englantilaisessakin T6 lohko taaempaa öljynpaluureikää. Oiskohan lohkossa olevan letkukaran sisäreikä 16mm, enintään 18.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 T6
« Vastaus #22 : 04.06.2020, 22:18:24 »
Helppo homma oli. Ostin valmiit itsetehdyt adapterit foorumin kautta ja muutamat pultit löyty käsivarastosta. Poistin 850 penkeistä pohjassa olleet iskarit/pumput, mitkä helpottaa alunperin penkin korkeudensäätöä. Oli muistaakseni jotenki edessä kakslankussa. Nyt keskikonsolin puolella olevista namiskoista ei kande vetää ku jakkara ei nouse ylös ilman voimankäyttöä. Ei ole ollut kyllä säädön tarvettakaan. Vanhassa mallissa turvavyön pistokkeet kun on keskikonsolissa niin niistäkään ei tarvinnu huolia. Apparin turvavyöräikkä jäi pois kun näissä jakkaroissa ei rautalankoja pohjassa ole. Senkin asian kanssa on pystynyt elämään varsinkin kun kuskin räikkä on vielä pelissä  :P

Laitoin omaan ne pumput paikoilleen, tämmöselle persjalkaselle ajokorkeus on kohallaan, mutta jos haluaa penkin lattiiaan ja istuimen takaosan ihan alas, niin se ei onnistu niitten pumppujen kanssa. Päivitin omaani 850 kangasjakkarat puolinahkaisiin mk1 V70 penkkeihin niin tuli aika bueno sivuttaistuenkin osalta :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #23 : 06.06.2020, 02:09:26 »
Sylinteriputki oli halki vitosmukista yläpäästä about sentin alaspäin keulan puolelta. Kerettiin paineistaa sylkät ja mittailla, kunnes mikrometri näytti sylkän yläosan olevan pari kymppiä plussalla. Sitä ihmetellessä lopulta halkeamakin löytyi. Pahvi oli kaput nelosen ja vitosen välistä. Olisko saanu hittiä vuosi takaperin kun alle meni 3" hormi ja ajatuksissaan tuli nautiskelua suorituskyvystä kunnes kuulu naulaamisen ääni. Taisi keretä tehdä tuhon. Noh leuka rintaan ja korvaavan alakerran metsästykseen. Saa tarjota!

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 T6 - Lohko kaput, B6284T hakusessa
« Vastaus #24 : 06.06.2020, 11:46:49 »
Oliks sulla pyttyjen väleissä rakotulkit?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6 - Lohko kaput, B6284T hakusessa
« Vastaus #25 : 06.06.2020, 12:16:21 »
Ei ollu. Seuraavassa setupissa sellaset tulee olemaan.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6 - Lohko kaput, B6284T hakusessa
« Vastaus #26 : 08.06.2020, 08:46:48 »
Pari fotoa tuhoista alla:





Kuvissa 5. sylinteri ja mäntä.

Tilanne edennyt sen verran, että kaupat sovittu uudesta motista.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 T6
« Vastaus #27 : 08.06.2020, 10:33:50 »
Onko juuri tuon estäminen niiden rakotulkkien idea?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7581
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 T6
« Vastaus #28 : 08.06.2020, 11:08:06 »
Onko juuri tuon estäminen niiden rakotulkkien idea?
On. Putkilla on vähiten tukea tuolla kohdalla ja varsinkin häiriötilanteessa voi tulla ongelmia. Kuitenkin vakioissa takavetokutosissakin ollut pyttyjä halki kun kone on ajettu niin reilusti kuumaksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #29 : 29.07.2020, 10:37:40 »
Lohko ja kansi kävi koneistuksessa ja uuden motin kasaaminen käynnissä. Siitä johtuukin mieleen josko laittaisin viileämmän termarin nykyisen 90 asteisen tilalle. Löytyykö -99 T6 lohkoon valmista ratkaisua? Vanhempaan lohkoon tuntuisi löytyvän 70 ja 80 asteisia, mutta osanumerot erit niin tuskin käy.

 

Proturbo  Autodiagnoosi