KL-varaosat  Race.fi

Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"

  • 41 Vastauksia
  • 17093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Homma lähti siitä kun käyttöautoksi tuli pitkästä aikaa 740 volvo. Volvojahan mulla on ollut 2000-luvun alusta. Omistuksessa on ollut -70 amazon, 145,242 (johon rakensin kaasariturbon), 740 sedan 2.3 K-jet koneella ja D-nokalla (ihan pirteä) sekä pari 850:ppiä joille juotin viinaa (10-venasen re85 muutos ei vaadi kuin isommat suuttimet ja uuden bensapumpun). Välissä on ollut pari foordia ja bemaria mutta kun viime kevään käyttispommi mitsu sytty liikennevaloissa tuleen, oli uuden auton hankinta hyvinkin nopea tapahtuma: nettiauto auki ja selaamaan mitä lähikunnista löytyy. No löytyi 740 farkku kohtuuhintaan. Tietä oli jo kulutettu jo yli 400tkm mutta sehän ei tällaiselle autolle ole mikään lukema. Ajelin onnellisena viime keväästä tähän syksyy koska leimaa oli, eikä muita murheita ollut. Mitä nyt tyhjäkäynti tuntui raskaalta, mutta ajattelin sen olevan syttytulppien tai jonkun muun moottorin kulutusosan syy. Syttytulpat vaihtuikin kesällä, mutta raskas tyhjäkäynti jatkui. En murehtinut asiasta sen enempää kun ajossa toimi eikä polttoaineen kulutuskaan ollut hirvittävä eli alle kymmenen litraa sadalle.

Nyt kun käytin leimasedän tarkastettavana löytyi väljä alapallo, vasen takaiskari vuoti eikä käsijarrukaan pitänyt tarpeeksi. Mutta kun päästöissä arvot oli muuten hyvät (tk:CO%=0,05,CO2=12,4,HCppm=30,O2=3,6(korkealla, myönnän)kk:CO%=0,09,CO2=14,1,HCppm=31,O2=1,2) paitsi sitten se mittarin mittaama lambda-arvo=1,06 niin alkoi vähän nykiä. No arvelin että mittailemalla ja tutkimalla selviää mikä siellä on vikana. Vielä erikseen on mainittava että pakoputki katista taaksepäin tuli kaikki uutta ennen katsastusta ja joka liitos tuli tarkastettua moneen kertaan sekä tahnaa väliin että riittää.

Mittasin lambda-anturin jännitettä oskilloskoopilla ja hyvin heilui noin nollan ja puolen voltin väliä melkein siniaaltoa muistuttaen (kuten kuuluu?). Sitten mittasin imm:n jännitteen joka taisi olla 2.5v tyhjäkäynnillä. No siitä imuvuotoja etsimään. Sellainen löytyikin hiilisäiliön ja imusarjan välisestä letkusta. Korjasin vuodon ja ajattelin vian olleen siinä. No tänään kävin tutun korjaamon pakokaasutesterissä, eikä muutosta. Edeleen se lambda-arvo liian suuri eli kone käy "laihalla". Siitä suivaantuneena otin kotona lh-jetin ja suolistin sen koska minulla on hyllyssä jo kertyneenä jonkun verran ohjelmoitavia moottorinohjauksia ja niiden osia. Olin aiemmin kasannut ns. Speeduino-ohjaimen ihan vaan koemielessä että pääsen tutkimaan laitetta. Sen oli aiemmin tarkoitus olla koekaniini aiemmassa ajoautossa, BMW e39 520:ssä, mutta bemari kerkesi mennä paaliin ennen kokeiluja. No nyt kun tilaisuus vaati, tinasin sen Volvon Jetronicin tilalle. Homma vaati myös EZK-purkin suolistamisen, mutta EZK:n sisälle ei tarvita kuin muutama hyppyjohto että Volvo alkaa pelaamaan Plug and play-tyylisesti Speeduinon kanssa.

Tässä alkusepustus ja lisää tarinaa kun jaksan. Tarkoitus on säätää auto tässä lähipäivinä laajakaistalla tieliikennekelpoiseksi ja päästellä ensi talvi Speeduinolla mutkaista tietä harmaaseen taivaanrantaan.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #1 : 14.11.2019, 23:55:59 »
Auto:



Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #2 : 14.11.2019, 23:58:05 »
Lh-jetin teurastus:








Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #3 : 15.11.2019, 00:01:02 »
Speeduinon asennus:




EZK hyppyjohdotettuna:


Filmi:

https://www.youtube.com/watch?v=FCyTWriMZ6I




« Viimeksi muokattu: 15.11.2019, 00:04:20 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #4 : 15.11.2019, 03:41:38 »
 O0

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #5 : 15.11.2019, 18:40:38 »
Kova suoritus yhdessä illassa kasata speeduino. O0
Tää speeduino on kyllä mielenkiintoinen tosi edullisen hankintahintansa puolesta.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #6 : 15.11.2019, 20:28:45 »
Tässähän ois pohjaa kirjottaa how-to-remove-lankaimmu tyhmille  :)

Varsinkin kun saat ajettavaksi niin pistä ihmeessä kartat jakoon. Tekisi mieli koittaa speeduinoa  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #7 : 16.11.2019, 07:47:02 »
Mukava nähdä enemmänkin näitä speeduinoja, itsellä myös rojektina ja tarkoitus ois teettää jossain vaiheessa jonkinlainen määrä piirilevyjä, joilla saa 0.4 levyn IDC40 liittimen kytkettyä LHn liittimeen, näissä volvoissahan ei tarvitse kuin vaihtaa TPS potikkamalliseen ja laittaa IAT-anturi sekä tietty mieluusti laajakaistalambda.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #8 : 16.11.2019, 13:23:20 »
Mukava nähdä enemmänkin näitä speeduinoja, itsellä myös rojektina ja tarkoitus ois teettää jossain vaiheessa jonkinlainen määrä piirilevyjä, joilla saa 0.4 levyn IDC40 liittimen kytkettyä LHn liittimeen, näissä volvoissahan ei tarvitse kuin vaihtaa TPS potikkamalliseen ja laittaa IAT-anturi sekä tietty mieluusti laajakaistalambda.

Mielenkiintoista, bmw puolella oli bolt on piirilevy eri moottoreille. Tämähän olisi täyttä asiaa  8)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #9 : 16.11.2019, 18:04:03 »
Tässähän ois pohjaa kirjottaa how-to-remove-lankaimmu tyhmille  :)

Varsinkin kun saat ajettavaksi niin pistä ihmeessä kartat jakoon. Tekisi mieli koittaa speeduinoa  :)

Joo tarkoitus olisi jakaakkin tietoa kun mielestäni asennus oli naurettavan helppo.

On huomautettava että tuon varsinaisen Speeduino-levyn kasasin jo aiemmin, muttei senkään tinaamiseen mennyt kun joku 3-4 tuntia ja silloin en ollut tutustunut edes laitteeseen. Toki Megasquirtteja olen tehnyt nyt 14 vuotta.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #10 : 16.11.2019, 18:07:48 »
Mukava nähdä enemmänkin näitä speeduinoja, itsellä myös rojektina ja tarkoitus ois teettää jossain vaiheessa jonkinlainen määrä piirilevyjä, joilla saa 0.4 levyn IDC40 liittimen kytkettyä LHn liittimeen, näissä volvoissahan ei tarvitse kuin vaihtaa TPS potikkamalliseen ja laittaa IAT-anturi sekä tietty mieluusti laajakaistalambda.

Tänään asentelin laajakaistalambdan ja Cossun IAT-anturin. Volvo 850:n TPS ois kans asennettava mutta se ei 100% välttämätön ole kun kiihdytysrikastukset on mahdollista säätää MAP-pohjaisina. Huomenna ois tarkotus säädellä että pääsee maanantaina liikkeelle.

Ajatus plug in adapterista Speeduinon ja LH-jetin liittimeen on kyllä hyvä. Se olisi aika simppeli sinänsä, mutta itse en osaa niin paljon käyttää piirilevynsuunnittelu-ohjelmaa että pystyisin hommaan. Jos Sinua kiinnostaa niin kannustan kyllä kokeilemaan ja jotain neuvojakin voin kysyttäessä antaa. Esim. EZK-boksin liitin piti hyppyjohdottaa tätä minunkin plug-and-play laitetta varten.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #11 : 16.11.2019, 19:32:46 »
Teen alustavan sepustuksen EZK:n hyppyjohdotuksesta ja LH-jet liittimen ja Speeduinon kytkennöistä:

LH-Jet - Speeduino (0.4.3-levy)

1 -> 25 (Kampianturin signaali VR+)
2 -> 13 (+5v TPS-anturille. TPS-liittimen nastat 2-1 voi joutua vaihtamaan keskenään. Riippuu käytettävästä anturista)
3 ->22 (TPS signaali Speeduinolle)
5 ->9 (Maa (-))
6 ->10 (MAF-anturin signaalimaa, käytetään IAT-anturin kytkennässä)
7 ->20 (MAF-anturin signaali, käytetään IAT-anturin kytkennässä. 20 nasta speeduinossa on IAT signaali)
13->19 (Moottorinlämpö eli CLT)
17-> Speeduinon ruuviterminaali-liittimen (-) Ns. vahvavirtamaa.
18 -> 1+40 (Speeduinon suutinkanava #1 = speeduinon nastat 1+40 tähän voi laittaa tuplajohdotuksen)
19 ->12 (Maa (-))
20+21 ->16 (tämä vaatii tietoa ja tinaamista: LH-jetin nastoihin on laitettava diodit ettei bp-releen kaksi kelaa häiritse toistensa kytkeytymistä. Diodin viivat Speeduinoa kohti ja viivapäät yhteen. Speeduinoon on erikseen rakennettava ohjeen mukaan bp-ohjaus)
24 ->21 (Lambda signaali)
25 ->7 (Sytty-yksikön ohjaus. Speeduinon #1 ignition)
28 ->27 (Kampianturin signaali VR(-) )
29 ->23 (Maa (-))
33 ->37 (TK-venttiilin (idle) ohjaus)
35 -> Speeduinon ruuviterminaalin +12v

EZK:

Nastat: 2->20 (tällä maadoitetaan moottorinlämpöanturi että se näyttää Speeduinossa oikein)
           8->16 (sytytys-yksikön ohjauksen signaali EZK:n sisällä Speeduinolta yksikölle)
           23->17 (Kampianturin signaali Speeduinolle)
           10->4 (Kampianturin (-) signaali Speeduinolle)
           11->20 (Kampianturin suojamaan maadoitus ettei jää "kellumaan")

Imulämpöanturi kytketään tässä kytkennässä ilmamassamittarin pistokkeen nastoihin 2+3. Napaisuudella ei ole väliä koska lämpöanturi on vain vastus joka muuttaa vastusarvoaan lämpötilan mukaan. Itse leikkasin IMM:n liittimen johdot nastoista 2+3 ja tinasin 2-napaisen lämpöanturin liittimen lisäjohtojen kanssa näihin. Sivistyneemmät hommaa Boschin 5-napaisen liittimen tai irrottaa särkyneestä maffista ja tinaa siihen ettei tarvitse johtoja silputa.

"trigger angle" on Speeduinon ja LH-jetin oman 60-2 vauhtiksen kanssa 274. Sillä sain omassa autossa lampun näyttämään samaa kuin tunerstudiossa "spark angle". Tässä voi olla muutaman asteen ero riippuen moottorin valmistuksen toleransseista ja lampun pitäjän silmän harituksesta...
« Viimeksi muokattu: 16.11.2019, 19:59:26 kirjoittanut Vauhtivaunu »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #12 : 16.11.2019, 23:01:17 »
Mun nähdäkseni tässä ollaan hauskan äärellä: joku tekee keskimääräistä parempaa dokumentointia aiheesta, joka saattaa jotakuta jopa oikeasti hyödyttää. Vielä kun teet jonkun esimerkkikytkennän esimerkiksi siihen, mistä löytyy IMM "turhat" pinnit, jota voisi hyödyntää esim ahtopaineensäätimen tms ohjaamiseen, ja lisäisit nakuanturin kytkennän mukaan niin alkaisi olla aika kattava opastus.

Mites speeduino suhtautuu trigger anglessa "pieniin" lukuihin, koska normaalisti noin 90 astetta on ollut se "oikea" arvo tuon vakiotriggerin kanssa, liipaisureunasta riippuen joku 87-92.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2019, 23:03:26 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #13 : 16.11.2019, 23:45:34 »
Tänään asentelin laajakaistalambdan ja Cossun IAT-anturin. Volvo 850:n TPS ois kans asennettava mutta se ei 100% välttämätön ole kun kiihdytysrikastukset on mahdollista säätää MAP-pohjaisina. Huomenna ois tarkotus säädellä että pääsee maanantaina liikkeelle.

Ajatus plug in adapterista Speeduinon ja LH-jetin liittimeen on kyllä hyvä. Se olisi aika simppeli sinänsä, mutta itse en osaa niin paljon käyttää piirilevynsuunnittelu-ohjelmaa että pystyisin hommaan. Jos Sinua kiinnostaa niin kannustan kyllä kokeilemaan ja jotain neuvojakin voin kysyttäessä antaa. Esim. EZK-boksin liitin piti hyppyjohdottaa tätä minunkin plug-and-play laitetta varten.

Juu, levystähän on itsellä jo "prototyyppi", vedetty vaan molemmat liittimet piirilevylle ja hyppyjohoilla liitokset, auto ollut jo käynnissä sillä, vedin ezk liittimeen vain hyppyjohdot ihan urosabikoilla, kun testailin.

Tarkoitus olisi nyt tässä talven aikana laittaa H-profiilia koneeseen ja ahdin kylkeen, samalla väkertelen tuon speeduinon paikalleen.



Imulämpöanturi kytketään tässä kytkennässä ilmamassamittarin pistokkeen nastoihin 2+3. Napaisuudella ei ole väliä koska lämpöanturi on vain vastus joka muuttaa vastusarvoaan lämpötilan mukaan. Itse leikkasin IMM:n liittimen johdot nastoista 2+3 ja tinasin 2-napaisen lämpöanturin liittimen lisäjohtojen kanssa näihin. Sivistyneemmät hommaa Boschin 5-napaisen liittimen tai irrottaa särkyneestä maffista ja tinaa siihen ettei tarvitse johtoja silputa.

Koitin löytää sopivaa liitintä juuri, että saisi noikin vedettyä orkkisjohtoja pitkin, mutten mistään löytänyt?
Päädyin sitten tekemään noille omat johdot ja pikaliittimet speeduinon päähän, kun tein samalla suuttimille erilliset johdot, jotta saa sekventiaalisen ruiskutuksen mahdollisesti tulevaisuudessa.


Mites speeduino suhtautuu trigger anglessa "pieniin" lukuihin, koska normaalisti noin 90 astetta on ollut se "oikea" arvo tuon vakiotriggerin kanssa, liipaisureunasta riippuen joku 87-92.

Tais olla speeduinossa asteet ns. toisinpäin, 360 - 274 = 86
« Viimeksi muokattu: 16.11.2019, 23:56:44 kirjoittanut Lays »
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo740stwB200F:Speeduinon asennus "koska mä voin"
« Vastaus #14 : 18.11.2019, 20:01:20 »


Koitin löytää sopivaa liitintä juuri, että saisi noikin vedettyä orkkisjohtoja pitkin, mutten mistään löytänyt?
Päädyin sitten tekemään noille omat johdot ja pikaliittimet speeduinon päähän, kun tein samalla suuttimille erilliset johdot, jotta saa sekventiaalisen ruiskutuksen mahdollisesti tulevaisuudessa.


Tais olla speeduinossa asteet ns. toisinpäin, 360 - 274 = 86

Tuon liittimen pitäis käydä:

https://www.mouser.fi/ProductDetail/TE-Connectivity/444343-1?qs=%2Fha2pyFaduilaSSMdqHaYiFlBbJ%252Bl%2F3sWY3rDhexqt4byrHpWu1emg%3D%3D

Ja Speeduino tosiaan "katselee" triggeriä niin että tyhjä hammas tulee ATDC. vähän samoin kuin BMW:n Siemens-ohjaimet.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy