Olen omistanut vm 2020 crosscoutryn nyt pari kuukautta. Auto kulkee tiellä suoraan, ratti on suorassa ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
Vaan maantienopeuksissa ohjauksen keskialueella kun rattia pitää hieman vastaan esim. tien kallistuksissa, rattivaste antaa jossain hetkessä hieman periksi (eli kuvaisin että ratti ikäänkuin lurpahtaa käsituntumalla. Pyörissä tai ajolinjassa ei tapahdu tällöin muutosta. Ilmiö tapahtuu muutaman kerran per ajettu 100 km ja enemmän vasemmalle ohjausta painettaessa (ajetaan suoraan, mutta pidetään vastaan esim. ajourissa tai tien luonnollisessa kallistuksessa), joskus myös oikealle. Ilmiö ei esiinny rattia enemmän käännettäessä vaan nimenomaan keskialueella ja isommissa nopeuksissa kun rattilla pidetään hieman vastaan ja vähän käännetään. Kaistavahti on pois päältä.
Tässä on ilmeisesti sähköinen tehostin ja piirre on lievasti ärsyttävä. Onko muilla kokemuksia ja voiko tuolle tehdä jotain säätöä.
p.s. vanha 2015 v 60 (etuveto) oli kyllä vakaampi ajaa maantiellä kuin tämä CC, johtuuko sitten korkeammasta alustasta.