Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Jambo - 11.01.2018, 18:16:13

Otsikko: Ahdetun bensa/E85-moottorin polttoainepuoli
Kirjoitti: Jambo - 11.01.2018, 18:16:13
Ylläpito saa siirtää tai otsikkoa muokata jos kokee tarpeelliseksi...

Eli omaan projektiin olis polttoaine-puoli hahmottelussa, ei tavan 98 käyvää ahdettua vinokonetta kummempaa, mutta ekaa kertaa tekemässä joten näkemystä saa antaa.

Oma visio polttoaine-linjastosta olis kutakuinkin seuraava:
Jaz 45l turvatankki, siirtopumpulla karkealle suodattimelle josta 3l keruusäiliön kanteen, keruusäiliöltä painepumpulla hienommalle suodattimelle jolta suutinkiskoon. Suutinkiskon toiseen päähän paineensäädin jolta paluu keruusäiliön kanteen josta edelleen tankkiin.

Vai meneekö ihan metsään?  ???

Lähinnä suodattimien sijoitus linjaan mietityttää, silmiin osui myös keruusäiliöitä joissa painepumpulle sijoitus säiliön sisään. Vai tarvitseeko moinen linja edes noin tiukkaa suodatusta?

Mitenkäs polttoaineen lämpeneminen tämmöisillä kierroilla? Tuskin lienee ongelmaksi asti?

Yksi idea mikä kävi mielessä myöskin olis parin hanan lisääminen linjaan? Lähinnä tyhjennystä/remonttia ajatellen.

Linjat tulee joko AN6 tai AN8 kokoisina, riippuen vähän kierteistä yms. Pumppujen specsejä nyt en vielä alkanut arpomaan, painepumpuksi todennäköisesti normaali 044-tyyppinen. Suuttimiksi tulossa 1200cc EV14 ja suutinkisko on Nuken tekele.
Otsikko: Vs: Ahdetun bensa/E85-moottorin polttoainepuoli
Kirjoitti: Xuppo - 11.01.2018, 22:19:36
Minusta tuo välisäiliö on aikalailla turha. Jos jazissa on vaahdot paikallaan niin loiskumisen ei pitäisi olla ongelma.
Otsikko: Vs: Ahdetun bensa/E85-moottorin polttoainepuoli
Kirjoitti: Keme - 12.01.2018, 11:17:49
Jos jazissa on vaahdot paikallaan niin loiskumisen ei pitäisi olla ongelma.
Kyllä se vaan tuppaa silti olemaan ongelma, jos tankki ei ole aivan täynnä.
Otsikko: Vs: Ahdetun bensa/E85-moottorin polttoainepuoli
Kirjoitti: Jambo - 12.01.2018, 17:12:32
Kyllä se vaan tuppaa silti olemaan ongelma, jos tankki ei ole aivan täynnä.

Kyllä mä sen välisäiliön sinne haluaisin kun tarkotus laskea vinkkelissä ja pitkää liukua...

Otsikko: Vs: Ahdetun bensa/E85-moottorin polttoainepuoli
Kirjoitti: Xuppo - 12.01.2018, 21:20:48
Kyllä mä sen välisäiliön sinne haluaisin kun tarkotus laskea vinkkelissä ja pitkää liukua...
No siinä tapauksessa välisäiliö on ihan paikallaan.
Otsikko: Vs: Ahdetun bensa/E85-moottorin polttoainepuoli
Kirjoitti: puliukk0 - 12.01.2018, 21:22:05
Onko aidosti E85 kestävää vaahtoa vielä keksitty? En muista kenen valmistajan (JAZ ehkäpä?) "kestävä" vaahto löytyi polttoainesuodattimesta kesän saatossa.
Otsikko: Vs: Ahdetun bensa/E85-moottorin polttoainepuoli
Kirjoitti: e0000333 - 13.01.2018, 14:41:33
Just tein omaan kilpa-autoon polttoainesysteemin ihan uusiksi. Tarkoitus ajaa pelkällä E85:lla ja vähän sielä täälä murehdutti materiaalien kestävyys.

Vaahdot on Lautamäeltä, karkeasuodatin Mfilterin MP490, Facetin siirtopumppu, Aeromotive k.p.pumppu, 900 Saabin K-jet hienosuodatin kokoa "elephantbeer",  matalapaine/imuletkut etralta E85 "speksattuna", korkeapainepuoli teräspunos teflonia.

Mfilteriltä sain vastauksen että muovimateriaali on testattu E85 ja on ok. Ja helppohan se on seurata kun on näkösällä ja vaihdettavissa anytime. Tankissa olevista letkuista sekä vaahdosta otin "näytteen" ja laitoin kurkkupurkkiin tallin hyllylle.

Voi kysellä kuulumisia myöhemmin vaikka YV:llä ja voin laittaa jotain havaintoja jos näytteet alkaa purkissa mätäneen...... Sama homma toki hyvä ehkä tehdä itse kunkin omassa tallissaan....