Carcom Oy  Ateho

Automaattivaihteiston (5-vaiht.) öljynvaihto huuhtelumenetelmällä

  • 146 Vastauksia
  • 76241 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Omassa 5v on laatikko toiminut pehmeimmin Mannoililla, ei voi valittaa. On kerrankin varaa huuhdella puhtaaksi asti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa MIIKA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Tuli eilen vaihettua Mannolit laatikkoon ja ensi tuntuma oli, että kyllä vaihtaa nyt pehmeämmin eikä nykäse ollenkaan. Laskuissa menin sekaisin, mutta 14-15 litraa meni huuhdellessa. Vielä pitää nollata laatikko ja tehä sopeutus siihen, niin jos sillä taas ajelis pitempään. Jenkeistä tilasin uudet solenoidit, mutta ajella hetki niin tietää tarviiko edes vaihtaa niitä. Voi olla että myyn ne pois sopuhintaan.
Amazon -67 B20, V70 -01

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Itse huutelin Commalla ja vaihteiston toiminta parani hieman. Mietin, että olisikohan laatikon nollauksella ja sopeutuksien uusimisilla jotain vaikutusta, kun neljäs vaihde kytkeytyy aina välillä työksähtäen, mutta ei aina. Tuntuu, että töksähdys tapahtuu ainoastaan pintakaasulla sekä silloin, kun kolmas vaihde on silmässä ja momentinmuuntimen lukko kytkettynä ja tapahtuu vaihto neljännelle. Ihan kuin ei osaisi irrottaa lukkoa ennen vaihtamista.
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Mannolilla huuhtelin tässä syksyllä 10 litraa läpi kun ei hirvittävän mustalta vanha näyttänyt (ensin propusta pois ja sitten jäähdyttimeltä kierrättäen parin litran sykleillä), ajattelin keväällä kierrättää vielä toiset pönikästä ylijääneet 10 litraa josko sinne vielä jotain olisi liuennut. Tunnin homma ja apumiehen kanssa homma menee mukavammin, ja vähemmin sotkuin.

Välittöminä vaikutuksina käytös pehmeni huomattavasti. Seuraavien viikkojen aikana ilmeni toisinaan pientä hakemista ja viiveitä vaihdoissa, erilaista sekoilua kuin ennen öljynvaihtoa. Nyt muutama tuhat kilometriä myöhemmin on laatikon sopeutukset ilmeisesti hakeneet paikkaansa tai joku sakka lähtenyt poistumaan, toimii kuitenkin paremmin kuin koskaan ennen. Toivotaan että kehitys jatkuu näin...  :D

Mittatikun tarkkailuun saa laatikkoa ihan tosissaan ajaa lämpimäksi ja justeerata tasoa kohdilleen - itse tsekkasin testerillä öljynlämpötilaa että millon kantsii katella  :D
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Tullaan kertomaan omista kokemuksista nyt kun on saatu vaihto suoritettua, kahteen mieheen menee todella nopeasti tämä operaatio.

Seuvaavia työkaluja/tarvikkeita tuli käytettyä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/601019/Suppilo-pitka-vaihdelaatikot-yms (Piti hieman veistää pohjasta että meni tiiviisti täyttöaukon sisälle)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500003/KABI-tayttokannu-asteikolla-5-l (Näitä 2 kappaletta)
Kirkasta muoviletkua n. metrin verran.

20 litraa Mannolia tuli tosiaan Saksasta niinkuin monilla muillakin täällä. Auto johon vaihto suoritettiin on allekirjoituksen V70 2.4 Aut. Classic jossa AW55-50/51 automaattivaihteisto. Huuhteluun meni n. 17,5 litraa ja tuli jo melkeimpä yhtä kirkkaana takaisin loppuvaiheessa.

Autolla oli tässä vaiheessa ajettu jo 278tkm ja vaihto oli aikaisemmin tehty nyrkkipajoilla 2 kertaa, ensimmäinen kerta vasta 160tkm kohdalla, ja viimeisin 240tkm kohdalla.
Vaihdot olivat ennen huuhtelua ihan hyvät, 3 -> 4 vaihdot olivat hieman takertelevia välillä, varsinkin kylmänä. R -> D nykäisyä ei omassa autossa juurikaan ilmene, tuntee sen että se vaihtaa, mutta ei kolahda tai nytkähdä mihinkään. Myöskään edellisistä öljynvaihdoista ei ollut tietoa mitä öljyä sinne on edes laitettu.

Ensimmäinen satsi (3,8L) pohjasta tiputettuna oli lähestulkoon pikimustaa ja haisi TODELLA pahalle. Mutta kun päästiin huuhtelussa 10 litran paremmalle puolelle, alkoi haju häipyä ja öljy kirkastui selvästi.

Vaihto tuli suoritettua, testilenkki todella pitkästi ja mahdollisimman paljon erilaista ajoa (nurkka/maantie) ja täytyy sanoa että aivan uskomaton muutos käytöksessä, en todellakaan uskonut miten paljon öljynvaihto voi vaikuttaa laatikon käytökseen mutta uskottava se on. Nykäisyt ovat tipotiessään ja laatikko vaihtaa kaikki vaihteet todella pehmeästi näinkin paljon ajetuksi autoksi. Ensi viikolla vielä Siniselle adaptointiin ja sen jälkeen katsotaan kuinka muuttuu siitä.

Vaihteisto-öljyn laskuri nollattu, TCM muisti nollattu ja adaptointi aktivoitu. Adaptioajon ohjeet hieman kankeat ja se kuinka se ilmoittaa onnistumisesta on kyllä vähän onneton, mutta kaikki kohdat tuli käytyä lävitse ja laatikko vaihtaa entistä pehmeämmin. Ainut mikä jäi niin 3 -> 4 vaihto tuntuu joskus hieman voimakkaammalta kuin muut vaihdot, mutta muuten on kyllä todella hyvä. Eihän tämä mikään DSG ole eikä 280tkm ajettu venttiilikoneisto enää uudeksi muutu, mutta todella nätisti vaihtaa nyt. Suosittelen tätä kyllä ehdottomasti aina kun öljyt on vaihdettu.

edit: lisätty adaptaation vaikutukset + korjattu kirjoitusvirheet.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2020, 18:27:24 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Volvoman_1967

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi



MInkä vahvuinen letku tarvitaan öljytikun reikään öljyn lisäämistä varten?.


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Kokoa en muista mutta tässä topicissa on sanottu tuon mahtuvan sinne putkeen sopivasti https://www.motonet.fi/fi/tuote/601022/Suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Voisikohan auttaa öljyn huuhteluvaihto kun pakilla kuumalla öljyllä nykii ja jurisee laatikko ja sievästi kiihdytettäessä nykäisee välillä tai empii vaihtoja? Kesäkuussa vaihdettu öljyt mutta ei käsitystä onko huuhdeltu edes ja ei tietenkään mitään nollauksia ole tehty laatikolle. Oliko joku rele, jonka irrottamalla 10 minuutiksi sai laatikon muistin nollattua? Pitänee huomenna ainakin kurkkia öljyn taso. Auto 02 D5 ja vasta 450 tkm ajettu.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Voihan sitä öljyn vaihtamista kokeilla, mutta ei ne öljyt rikkinäistä korjaa. Tarkista toki ensiksi se öljytaso. Laatikon saa nollattua Vidalla tai muulla kunnollisella testerillä. Mitkään releiden/sulakkeiden repimiset ei sitä tee.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Voisikohan auttaa öljyn huuhteluvaihto kun pakilla kuumalla öljyllä nykii ja jurisee laatikko ja sievästi kiihdytettäessä nykäisee välillä tai empii vaihtoja? Kesäkuussa vaihdettu öljyt mutta ei käsitystä onko huuhdeltu edes ja ei tietenkään mitään nollauksia ole tehty laatikolle. Oliko joku rele, jonka irrottamalla 10 minuutiksi sai laatikon muistin nollattua? Pitänee huomenna ainakin kurkkia öljyn taso. Auto 02 D5 ja vasta 450 tkm ajettu.

Tuo pakin käytös kuulostaa siltä että kannattaa alkaa silmäillä vaihtolaatikkoa. Muut oireet todennäköisesti venttiilipöydästä johtuvia, öljyjen vaihto voi helpottaa oireita.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Tuo pakin käytös kuulostaa siltä että kannattaa alkaa silmäillä vaihtolaatikkoa. Muut oireet todennäköisesti venttiilipöydästä johtuvia, öljyjen vaihto voi helpottaa oireita.
Tuokin jännä kun kylmillä öljyillä ei pakilla mitään häikkää. Pitäisi kokeilla jotain High temp atf ölppää (esim Redline), mutta liekö sitten toiminta muuten menisi sekaisin ::) Halvempi varmaan kun kokeilee esim täyssynteettisellä Teboil Fluid S:llä huuhtelun ja sitten laatikon nollaus.

Edit: iCarScanilla pystyi nollaamaan laatikon öljynvaihdon, jonkin öljynpaineiden sopeutumat ja oli vielä kaksi erilaista adaptaation nollausta. Kaksi ekaa nollasin ja lisäsin öljyä puoli litraa kun oli vähissä. Nyt vaihtaa pehmeästi mutta vaihteenvaihto kestää ehkä sekunnin. No jospa se alkoi opettelemaan mitkä öljynpaineet pitää olla.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2020, 21:57:21 kirjoittanut Leo »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa tormund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
laitan kyssärin myös tähänkin palstaan ku s40 vanhaa ketjua ei varmaan enää paljoa lueta, eli
Paikallinen Volvoihin erikoistunut korjaamo tarjosi -03 s40 automaattilaatikon öljynvaihtoa (5v Aisin) 200€ sisältäen 8 litraa öljyä. Riittääkö tämän huuhtelemaan laatikon?


Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Ei taida riittää, kyllä näihin on saanut laittaa vähintään huuhtelemalla se 12 litraa että alkaa olemaan puhdasta. Tämä siis omien kokemuksien mukaan.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa janneyliranta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Mistä olette tuota mannol öljyä ostaneet ja mitä maksoi? Aisin 80 kyseessä.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5074
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Mistä olette tuota mannol öljyä ostaneet ja mitä maksoi? Aisin 80 kyseessä.

Suomesta löytyy ainakin tuolta, mikäli suositus jw 3309:
https://www.lakkapaa.com/fi/maatalous-ja-konekauppa/mannol-atf-multivehicle-vaihteisto-20l-(l23)-jws-3309-8218-korkealaatuinen/p/ATFM20/
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron