Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Timo_R - 27.10.2011, 21:45:53
-
Pistetääs tämmönenkin "projekti" tänne, kun tuli tänään hankittua talviauto. Sattui tuollanen löytymään vajaan parin kilometrin päästä kotitallista, nii pakkohan se oli hakea. Sikäli koomista, että viime talvena oli alla lähes identtinen peli :sundaydriver:
Tästä tuskin tullaan mitään sen kummosempaa rakentamaan, mutta josko sitä jotain pientä aina...
(http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo%20245%20Winter-Racing-Edition%20vol.%202/volvo_ostettaessa1_pieni.JPG/bigthumb) (http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo+245+Winter-Racing-Edition+vol.+2/volvo_ostettaessa1_pieni.JPG/full)(http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo%20245%20Winter-Racing-Edition%20vol.%202/volvo_ostettaessa2_pieni.JPG/bigthumb) (http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo+245+Winter-Racing-Edition+vol.+2/volvo_ostettaessa2_pieni.JPG/full)
Kyseessä on siis -88 mallin jenkkituonti 245. Koneena B230F, vissiin LH2.2 ruiskulla ja perässä automaatti ylivaihteella...olikos se sitten tyypiltään AW70 ???
Varusteina toimimaton ilmastointi, ohjaustehostin, keskuslukko, sininen nahkasisusta. Kirkkaat vilkut löytyy edestä ja takaa, harmittavasti kyllä toisesta takavalosta on hukkunut juurikin vilkunlasi :'( Myös lesjömadallus kuuluu "varustelistaan". Pientä kukkaa löytyy sieltä täältä, ja normaaliin tapaan takaluukku on mätä.
Pohja näyttäisi onneksi olevan yllättävänkin hyvä. Volvo on jäänyt leimaamatta viime syksynä, syynä hantin alapallo, ja mädäntyneet takatukivarret.
Tänään alottelin "projektia", vaihdoin rikkinäisen umpion tilalle ehjän, ja vaihdoinpa samalla sit toisellekin puolelle. Lasinpyyhkijän moottorin niinikään vaihdoin toimivaan....aika hitaasti toimii kyllä pyyhkimet edelleen...liekö vivustot herkistelyn tarpeessa.
Toinen takatukivarsi olis jo vaihdettu, ja toinenkin on pöydällä irti. En oo kyllä noin mätiin tukivarsiin ikinä törmännyt.
Ensimmäinen tavote olis saada leima...seuraavaksi mahdollisesti heitän tähän M47:n joka jäi edellisestä farkusta ylimääräiseksi. Osaako joku sanoa suoraan, että mitä täytyy ottaa huomioon laatikkoswapissa? M47:n kartaani löytyy, samoin vauhtipyörä + kytkin. Kytkinpolkimenkin otin talteen, mutta onkos tuossa automaatissa sama poljinteline? Boksia vissiin täytyy jollain konstilla luulemaan, että laatikko on N-asennossa?
Jos swappi toteutuu, niin tässä olisi halukkaalle tarjolla ylivaihteellinen automaattiloota...tarjousten perusteella :pomo:
-
Haa. Tuttu auto kyliltä.
No omistajakin jonkun verraan tuttu.
-
Takalasin pyyhkijä pois ja jotain kivempaa vannetta alle, sit rupee näyttään jo paremmalta. Ja takapuskurille vois ehkä kuumailmapuhallinta näyttää? ??? Täytyy kyllä sanoa, että paremman näkönen talviauto kun velipojallas :hello:
-
Takalasin pyyhkijä pois ja jotain kivempaa vannetta alle, sit rupee näyttään jo paremmalta. Ja takapuskurille vois ehkä kuumailmapuhallinta näyttää? ??? Täytyy kyllä sanoa, että paremman näkönen talviauto kun velipojallas :hello:
Mä pelkään että toi pyyhkijä putoo ihan ittestään kohta :D Ei nimittäin ihan kovin kovaa peltiä tuo luukku ole....Talveksi tulee varmaankin 15" pellivanteet valkosena...Ihmettelin aiemmin ku noi vanteet tulee kohtuulähelle kaarta vaikka originaalikamaa ovatkin, mutta sieltä alta löytyikin n.20mm keskittävät spacerit :)
Ohan se Fiesta aika raju juu :uglystupid2:
-
Mä pelkään että toi pyyhkijä putoo ihan ittestään kohta :D Ei nimittäin ihan kovin kovaa peltiä tuo luukku ole....Talveksi tulee varmaankin 15" pellivanteet valkosena...Ihmettelin aiemmin ku noi vanteet tulee kohtuulähelle kaarta vaikka originaalikamaa ovatkin, mutta sieltä alta löytyikin n.20mm keskittävät spacerit :)
Ohan se Fiesta aika raju juu :uglystupid2:
OT:nä vielä, että meinasin perseelleni lentää kun näin ensimmäisen kerran valosalla. Onhan se aika helvetin karun näkönen. Pimeellä luulin vaan orkkis ruskeeks joka on "vähän" kulahtanu :D
-
Mitenköhän muuten, ku tuossa on lambda + katti, muttei otteessa vissiin mitään merkintää ollu katista tai vähäpäästöisyydestä...sopiiko ottaa katti pois?
Jos vaikka innostuu vaihtaan vähä parempaa nokkaakin tilalle, kun tuolla tod.näk. on se M
-
Mitenköhän muuten, ku tuossa on lambda + katti, muttei otteessa vissiin mitään merkintää ollu katista tai vähäpäästöisyydestä...sopiiko ottaa katti pois?
Jos vaikka innostuu vaihtaan vähä parempaa nokkaakin tilalle, kun tuolla tod.näk. on se M
Jos ei merkintää niin eiköhän sen saa heittää lepikkoon. ;)
-
Nonnih :)
Mul on muute vm79 takaluukku tallessa ja pitäs olla suht hyväs hapes jos tuo on aivan entinen ;)
-
Nonnih :)
Mul on muute vm79 takaluukku tallessa ja pitäs olla suht hyväs hapes jos tuo on aivan entinen ;)
Sopiikohan se heittämällä ::)....mitä maksaa?...pistä vaikka YV:nä hinta
-
Viikonlopun aikana tuli hiukan askarreltua. Takajarrusatulat purettu, herkistelty, ja vaihdettu uudet tiivisteet. Etusatuloista toinen toimi moitteetta, toisessa yksi mäntä jumitti. Murheenkryyniksi muodostui ilmausruuvit....kaikkiaan 5 ruuvia poikki. Huomenissa olis tarkoitus kokeilla "korjauskikkaa"....siitä myöhemmin mikäli onnistuu.
"koiranluun" pusla oli hivenen ehtoopuolella : (http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo%20245%20Winter-Racing-Edition%20vol.%202/vakaajan_pusla.jpg/bigthumb) (http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo+245+Winter-Racing-Edition+vol.+2/vakaajan_pusla.jpg/full)
Onneksi hyllyssä oli yhdet kohtuuhyvät, joihin löysin vielä ihkauudet kumi"prikat" yläpäihin. Mukava ylläri oli se, että edessä on 23mm vakaaja :)
Konepuolelle vaihdoin uudet tulpat, pyörijän, ja jakajankannen. Ilmanputsarinkin olisin vaihtanu, mutta joku prkl oli laittanu motonetin hyllyssä väärän suodattimen väärälle kohtaa...joten se ei sopinutkaan, vaikka liki oikeanlainen olikin. Laturinremmit pitää vaihtaa, kun nyt paikallaan on liian kaposet remmit. Lisäksi ohjaustehostimen remmi pitää vaihtaa, mutta saas nähdä että onko se oikea, kun motonetin mukaan ilmastointi ja tehostin toimii samalla remmillä, mutta oikeasti menee yksi remmi ilmastoinnille, josta toinen remmi jatkaa tehostimelle.
-
Jokos tää on pian ajossa? Lupailivat talven tuloa.
-
Jokos tää on pian ajossa? Lupailivat talven tuloa.
Ei o ihan viä...kalsarilla pääsee viä ;)
Huomenna meen hakeen kytkin / jarrupoljin telineen ja takaluukunkannen. Sitten ei paljo mitää enää puutukaan. Uus laatikkokin on jo paikallaan, ei puutu ku kytkinvaijeri.
-
Ei o ihan viä...kalsarilla pääsee viä ;)
Huomenna meen hakeen kytkin / jarrupoljin telineen ja takaluukunkannen. Sitten ei paljo mitää enää puutukaan. Uus laatikkokin on jo paikallaan, ei puutu ku kytkinvaijeri.
Eli valmistuu hyvin talveks. :P
-
Eli valmistuu hyvin talveks. :P
Nii-i...mikäli inssin leimasimeen saadaan mustetta jostain :D
-
Kyllä on tehty vaikeaksi "rakentelijan" elämä. Kävin tänään hakemassa manuaalin kytkin / jarrupoljintelineen, mutta eihän sekään vielä riittänyt. Rintapellissä pulteilla kiinni oleva lätkäkin on erilainen....automaatin lätkässä ei ole paikkaa kytkinvaijerille, eikä kytkinpolkimen telineelle. Tästä onneksi selvittiin muutamalla ärräpäällä, porakoneella ja vingulla.
Nyt kytkin on kuitenkin paikallaan ja toimii....ainoo mikä ihmetyttää on sen keveys. Ei mun mielestäni pottapyörän 228mm kytkin ikinä noin "löysä" ole ollut. Vai olisko jalka tottunu polkeen liikaa tota kalsarivolvon SRE:tä :buck2:
Tähänkin kuitenkin tuli kohtuu-uusi asetelma, ja vaijeri on myös uusi.
-
Hienoo.
Takaluukulla ei sitte oo palautusoikeutta :2funny:
-
Mulla on Amazonissa todella miellyttävä vaijerikytkin vaikka asetelmakin on M3 SRE HD. Eli kyllä se vaijerikytkinkin voi olla mukava käyttää.
-
Kyllä on tehty vaikeaksi "rakentelijan" elämä. Kävin tänään hakemassa manuaalin kytkin / jarrupoljintelineen, mutta eihän sekään vielä riittänyt. Rintapellissä pulteilla kiinni oleva lätkäkin on erilainen....automaatin lätkässä ei ole paikkaa kytkinvaijerille, eikä kytkinpolkimen telineelle. Tästä onneksi selvittiin muutamalla ärräpäällä, porakoneella ja vingulla.
Nyt kytkin on kuitenkin paikallaan ja toimii....ainoo mikä ihmetyttää on sen keveys. Ei mun mielestäni pottapyörän 228mm kytkin ikinä noin "löysä" ole ollut. Vai olisko jalka tottunu polkeen liikaa tota kalsarivolvon SRE:tä :buck2:
Tähänkin kuitenkin tuli kohtuu-uusi asetelma, ja vaijeri on myös uusi.
Kyllä on nyt tottumisesta vaan kysymys. Oisit pitäny tomaatin ni ei tarvis ihmetellä. ;)
-
Kyllä on nyt tottumisesta vaan kysymys. Oisit pitäny tomaatin ni ei tarvis ihmetellä. ;)
Voi kyl olla, että olisin pitänytkin jos olisin tienny tän työn määrän :D
Nohh....ehkä se on mukavampi talvella päästellä jäärataa, ku saa itse valita vaihteen.
Mulla on Amazonissa todella miellyttävä vaijerikytkin vaikka asetelmakin on M3 SRE HD. Eli kyllä se vaijerikytkinkin voi olla mukava käyttää.
Kyllä varmasti...kun vaan tottuu. Kadulla tunnistaa vasemmanjalan pohkeesta nää SRE-miehet V:>
Hienoo.
Takaluukulla ei sitte oo palautusoikeutta :2funny:
En kai mää priimaa luukkua ny palauttaiskaan :D Katotaas, että koska ehtis sen kimppuun käymään. Ei sulla muuten avainta siihen lukkoon oo?
-
En kai mää priimaa luukkua ny palauttaiskaan :D Katotaas, että koska ehtis sen kimppuun käymään. Ei sulla muuten avainta siihen lukkoon oo?
Hyvä kun kysyit, saattapi olla josain, en ainakaa oo pois heittäny. tietäs vaa mistä miljoonalaatikosta lähtis etsiin :-\
-
Jokunen määrä edellisten omistajien "korjauksia" korjattuna :
- pissapoika vipukatkaisijalla ja suorilla piuhoilla ilman sulakkeita suoraan akulta -> uusi pyyhkijän viiksi + vanhat johdot käyttöön. CHECK!
- nappilämppärin toiminnan tarkistus -> hantinpuolen jalkatilaohjausletku ja kuskinpuolen takajalkatilan ohjausletku ohitettu -> uusi pätkä dieselmoottorien suuttimien paluulinjaksi tarkoitettua letkua ja kytkentä. CHECK!
- mittarivalot + keskikonsolin valot + sisävalot -> uudet polttimot. CHECK!
- toinen takajarruvalon polttimo -> heijastinpinta oli sulanut sen verran, ettei vanha polttimo tullut ehjänä pois, eikä uusi mahtunut tilalle -> ei muutakun vinku kauniiseen käteen, ja hiukan kanavan avarrusta :pomo:
Mielenkiintoinen havainto oli, että Momon rattiin oli porattu toinen reikäpiiri....jossa yllätykseksi olikin sama jako mikä ratissa jo olikin. Pääteltiin siinä, että oliskohan joskus raidepään vaihdon yhteydessä ratti mennyt vinoon, ja tämä olisi ollut korjausratkaisu :idiot2: ;D
-
Mielenkiintoinen havainto oli, että Momon rattiin oli porattu toinen reikäpiiri....jossa yllätykseksi olikin sama jako mikä ratissa jo olikin. Pääteltiin siinä, että oliskohan joskus raidepään vaihdon yhteydessä ratti mennyt vinoon, ja tämä olisi ollut korjausratkaisu :idiot2: ;D
Eikun se oli sen driftingin takia, vinossa kun ajaa niin on ratti suorassa. :2funny:
-
Eikun se oli sen driftingin takia, vinossa kun ajaa niin on ratti suorassa. :2funny:
Ai nii.....täytyy varmaan talvella kokeilla sillaikin....ei näillä keleillä kumminkaan vielä irtoa.
Josko sitten jääradalla :sundaydriver:
Vielä ku saatas johonkin ne kerhon jääratapäivät järkättyä, nii olis kova sana :)
-
Inssi löi aamusella leiman paperiin...ei muuta ku odotteleen, et satais tehoa taivaalta.
-
Tänää innostuin hivenen hioon ja kittaan takaluukkua...kyllä siitä vielä ihan hyvä tulee. Lisäksi asensin kiekkamittarin mallia Biltema, ja tein "patentin" lämppärinmoottorille.
Siitä tosiaan oli 1-2 nopeudet pimeänä, ja etuvastus on niin V-mäisessä paikassa, että aattelin kokeilla josko menis talven patentilla. Löysin hyllystä pari uutta tehovastusta, jotka ostin joskus suuttimia varten. Kytkin ne rinnan, jolloin antavat noin 2.5ohm vastuksen. Kiinnitin ne sytkäkiven jäähdytyselementtiin kuparitahnan kera, kun tuntuivat lämpiävän aika lailla.
Sitten kytkin katkaisijan takaa niin, että 2-nopeus menee näiden "lisävastusten" ja 3-nopeuden vastuksen kautta. Nyt kakkosella pyörii sillai sopivan hiljaa. Ykköseen en kajonnut lainkaan.
-
Tänään sain heitettyä "uuden" takaluukunkannen paikalleen. Värisävy ei näytä ihan oikealta, mutta voihan se muuttua, kun pesee muun auton. Lukkosysteemitkin toimii, keskuslukko ja parkkivalot on vielä kytkemättä.
Aikani jouduin pohtimaan, että laittaako -88 mallin mustan kolhon avauskahvan vai -78 mallin kromisen ja siromman kahvan....päädyin kromiseen :)
Äsken käväsin viemässä renkaat ja vanteet rengasmiehelle, josko pääsis huomenna ne pyöräyttään alle, nii sais pitoja vähä paremmin.
-
kunnon liuotin aine niskaan ja antaa hetken vaikuttaa ja pesee pois, sit uudestaan liuotin päälle ja harjaa pesuharjalla puhtaaks :) ns: maalarin pesuksi kutsutaan työmaalla :)
-
Hohh...tuli ostettua D-nokka. Toivottavasti se auttaa hiukan tuohon tukkoisuuteen ::)
Tiedä vaikka pääsis jo talvimiittiin ylävireellä vaparilla ;)
Muuten on vehkeet pelittäny hyvin, mutta käyntiinlähtö on edelleen pakkasella aikas surkeeta. Toivottavasti uusi sytkäboksi korjaa asian...sekin on löytynyt, mutta saan sen varmaan vasta kun pakkaset on ohi ;D
-
No nyt on D-nokka muutaman kommelluksen päätteeksi paikallaan. Huomiot....tyhjäkäynti ontuu, ja vetoja on selkeesti paremmin keskialueella ja ylärekisterissä. Ottaa kierroksia jopa yli neljän tonnin ;D :3/4 jättää sen:
Tyhjäkäynti rupes ontuun jostain syystä...saattaa olla että apuakseli pääsi pyörähtämään hampaan verran pieleen. Koitin kyl jakajasta säätää, mut voi olla että loppu säätöhahlo kesken. Viikon päästä suunnilleen pitäis tulla ehjä sytkäboksikin tähän, joten sillon selviää sitten sekin.
-
Kyllä se mullaki ontu hiukan tyhjäkäynnillä. Kuuluu asiaan F:ssä D-nokalla?
-
Kyllä se mullaki ontu hiukan tyhjäkäynnillä. Kuuluu asiaan F:ssä D-nokalla?
Saattaa olla toki, että kuuluu asiaan .....kuullostaa kyllä vähä huonolta, mut onneks tää on -88, nii ei oo päästöilläkään niin kauheesti väliä.
-
mut onneks tää on -88, nii ei oo päästöilläkään niin kauheesti väliä.
Onko tää auto sulla niin kauaa että sulle olis päästöillä jotai väliä? ;)
-
Onko tää auto sulla niin kauaa että sulle olis päästöillä jotai väliä? ;)
On on....tää on niin hyvä ettei raatsi paalata. Kun vaan sais ton käynnistyvyyden vielä samalle tasolle ku vanhassa :-\
-
Saattaa olla toki, että kuuluu asiaan .....kuullostaa kyllä vähä huonolta, mut onneks tää on -88, nii ei oo päästöilläkään niin kauheesti väliä.
Meni vähäpäästösen päästöistä läpi silti ilman huijaamista, ihme kyllä
-
Volvo lähti tänään pohjanmaan lakeuksille nielemään maileja...uuden omistajan mielessä pyöri jo kovasti suhisevaa tekniikkaa pellin alle...toivottavasti näin tulee käymään, ettei tämä päädy liian aikaisin Kuusakoskelle :)
-
Onnittelut kaupoista. :)
-
Koskas mää saan sen mailimittarin :-\ :facepalm: :knuppel2:
:2funny:
-
Ei mitää suurempia muutoksia oo tapahtunu viel. Moottoria vähä suunniteltu, pikku korjailuja jne..
Tältä se kuitenki nykyään näyttää:
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Luurista/Toukokuu+2012/270520121609.jpg/_medium.jpg)
-
Ei mitää suurempia muutoksia oo tapahtunu viel. Moottoria vähä suunniteltu, pikku korjailuja jne..
Tältä se kuitenki nykyään näyttää:
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Luurista/Toukokuu+2012/270520121609.jpg/_medium.jpg)
Noihan istuu hyvin noi vanteet O0