Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 242 GT turbo

  • 15 Vastauksia
  • 10679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Grease Monkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Volvo 242 GT turbo
« : 23.02.2012, 15:03:11 »
Aloitanpas tästä omastakin projektista päiväkirjan. Auto on hankittu jo reilu vuosi sitten ja aika paljon olen jo tehnytkin. Osia on hankittuna iso kasa, mutta viime vuoden työkiireet ja "uuden" käyttöauton hankinta ja saattaminen Suomen virkavirheitä miellyttäväksi ja rekisteriin on vienyt ajan turhankin tehokkaasti. Eiköhän Volvollekin ala kohta taas tapahtua..

Auto on vm. 1984 Volvo 240 DL, 2-ovisena. (ei siis 242)  ;) Alkuperäistekniikka on B200K, M45 ja 1031 -perä. Hyvin pidetty ja aika hyvin säilynytkin. Peltitöitä kuitenkin tarvii tehdä jonkin verran; Helmat, varapyöräkotelot ja pätkät takakaaria. Ylipäätään auton kori on suorastaan erinomaisessa kunnossa tuon ikäiseksi Volvoksi. Korissa on listoista ylöspäin alkuperäinen maali ja mm. ovet ovat täysin ruosteettomat. Täysin katsastuskuntoinen kori joka tapauksessa, mutta ei kelvannut minulle tuollaisena.



A-ryhmän Volvoja tuli pienenä poikana ihasteltua. Jonkinasteinen mobilistikin olen ja jenkkiautojen kanssa puuhaillessani olen mieltynyt runsaaseen varustetasoon. Karu raaseri ei niin miellytä, vaikka kaikki ylimääräinen paino onkin pois suorituskyvystä.  :buck2: Tältä pohjalta auton reseptiksi on muodostunut seuraava; Päällisin puolin Volvosta tulee A-ryhmäläisen näköinen. Valkoinen, ehkä raidoituksella (näkee sitten). Turbon maski, mustat listat, sekä aito A-ryhmän takaspoileri. Sisustaksi on hankittu musta nahkaverhoilu ja alkuperäiset GT:n sivupaneelit. (kiitos Volvere!) Sähkövarusteita on hankittu mm. peilit, ikkunat, keskuslukko, ilmastointi, vakionopeudensäädin jne.

Ja sitten tekniikka; Lohkona tulee toimimaan B23, joka on betonoitu vesiproppujen alareunaan asti ja johon on lisätty öljyruiskut. Kampiakseli on JuHaU:n kautta hommattu pitkäisku, veivit H-profiilit ja männät ovat mittatilaus Wisecot. Kanneksi tulee 531, joka on ammattilaisen porttaama. Moottorinohjaukseksi olen hankkinut Megasquirt 3:n. Ahdin, sekä imu- ja pakosarja on vielä auki (tai vaatii lisäsuunnittelua..)  Laatikko on 5-vaihteinen Getrag. Peränä säilytän alkuperäisen, mutta lukolla varustettuna.

Tällä hetkellä kone on koneistettu, kaikki osat on hankittu, mutta loppukokoonpano sille on suorittamatta. Volvon kori on soodapuhallettu listoista alaspäin ja osa peltitöistä on tehty.

Ohessa kuva tekniikan luovuttajasta.  ;)


Jatkoa seuraa.


Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #1 : 23.02.2012, 16:07:44 »
Näitä ei näy enää liikaa! Tekniikka kuulostaa mielenkiintoiselta ja erityisesti megan käyttö moottorinohjauksena kiinnostaa, tuleehan sen asennuksesta juttua? Minkä lukon meinasit tuohon vakioperään laittaa?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Grease Monkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #2 : 23.02.2012, 16:14:55 »
Eiköhän siitä ruiskun asennuksesta jonkunlaista juttua tule, aikanaan. Lukoksi olen suunnitellut ihan perinteistä palalukkoa modattuna. Ei paras mahdollinen, mutta sellainen sattui löytymään hyllystä. Mitään kilpuria tästä autosta ei ole tarkoituskaan tehdä.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #3 : 23.02.2012, 16:40:55 »
Nättiä!

Tosin väittäsin alkup koneen olevan b19k.

V70 TDI

Poissa Grease Monkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #4 : 23.02.2012, 16:42:28 »
Nättiä!

Tosin väittäsin alkup koneen olevan b19k.

Ja olet muuten oikeassa...  :) Muistin väärin.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #5 : 23.02.2012, 17:27:47 »
Tämähän napsahti seurantaan välittömästi, sen verran kutkuttavalta rojektilta kuullostaa.

Itellä kans projektina samanvuotinen 242. 1031-perällä ja b19k:lla alunperin varustettu oli tämäkin.  ;D
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #6 : 24.02.2012, 14:46:43 »
Tämähän napsahti seurantaan välittömästi, sen verran kutkuttavalta rojektilta kuullostaa.

Itellä kans projektina samanvuotinen 242. 1031-perällä ja b19k:lla alunperin varustettu oli tämäkin.  ;D

Oliko vielä 3.31:1 perä ja M45WR laatikko kuten mulla oli samas vuosimallissa?

Poissa Grease Monkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #7 : 24.02.2012, 15:11:12 »
Oliko vielä 3.31:1 perä ja M45WR laatikko kuten mulla oli samas vuosimallissa?

Joo, välitys on tuo,mutta mistä tuon WR-laatikon erottaa?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #8 : 24.02.2012, 21:23:40 »
Joo, välitys on tuo,mutta mistä tuon WR-laatikon erottaa?

Kai sillä pitäis joku koodi olla tunnistelaatassa. Omani tiesin, vasta kun pyörittelin sitä ykkösvaihteella ja laskin välityksen.
Ei tätä pitäis esiintyä missään muussa vuosimallissa.

Off road miehet käyttää näitä

http://www.volvo200.org/modellen/bakken.htm

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #9 : 24.02.2012, 22:10:13 »
Joo, välitys on tuo,mutta mistä tuon WR-laatikon erottaa?


Sen erottaa siitä, että 1-2-3 on jonkinlaista kiihtyvyyttä aistittavissa, mutta kun tuuppaa nelosen silmään, nii huomaa että se on todellinen ylivaihde :D

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=131.msg395#msg395
Tuolta löytää noi välitykset, jos riittää intoa pyöritellä ja laskeskella.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 22:12:14 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Grease Monkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #10 : 24.02.2012, 23:48:25 »
No, tuo laatikko ei kuitenkaan jää tähän autoon.  :D

Kumma, kun kukaan ei ole huomioinut tuota tekniikanluovuttajaa...

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #11 : 25.02.2012, 01:22:54 »
Kumma, kun kukaan ei ole huomioinut tuota tekniikanluovuttajaa...

Itse ajattelin kysyä aikasemmin että ollaanko siellä kännissä kun tollasta autoa auki revitään?  ;) Mutta sitten aattelin että kaipa siihen tulee jotain eksoottisempaa.

Mutta, mikäs tuo tekniikan luovuttaja nyt on, ja mitä sille tapahtuu?  ???
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #12 : 25.02.2012, 07:39:52 »
No tuota M45WR lootaa on ollu vain vuonna 84. Tuo kombinaatio on melko harvinainen muutenkin, b19k+M45WR+1031 ja välitys juur tuo 3.31
V70 TDI

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #13 : 25.02.2012, 08:34:56 »
No tuota M45WR lootaa on ollu vain vuonna 84. Tuo kombinaatio on melko harvinainen muutenkin, b19k+M45WR+1031 ja välitys juur tuo 3.31
Eikö WR:n kaverina ollu 3.15 välitys, ainakin tossa yhessä oli mikä purettiin muutama vuosi sitten. 3.31 on yleisempi.


Mikä tulee olemaan tuon tekniikanluovuttajan kohtalo?
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 GT turbo
« Vastaus #14 : 25.02.2012, 10:33:04 »
Kumma, kun kukaan ei ole huomioinut tuota tekniikanluovuttajaa...

Mikä sen kohtalo on? Kerro kerro.
Älä pidä hullua jännityksessä  :o
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

 

Carcom Oy  Ateho