Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987

  • 52 Vastauksia
  • 24048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #15 : 11.04.2012, 14:13:45 »
Jatketaan nyt vielä hetki. Uusi volvo ostetaan vuonna 1999, kahden viikon onnellisen uudella autolla ajamisen jälkeen sattuu onnettomuus ja auto menee lunastuskuntoon. Moottori kuitenkin säilyy ehjänä ja laitetaan naftaliiniin kolmeksitoista vuodeksi jonka jälkeen osatuonti felke sen pelastaa harrastajien iloksi.

Onhan näitä, volvon testiautoista purettuja koneita, niitähän joka romuttamo on pullollaan. Autotehtaathan tuommoisia ripottelee pitkin maailmaa. Ehkä se on ollut volvolla piilossa 13 vuotta ja nyt kiinalaisomistaja on katsonut ettei noita vanhoja huippusalaisia testimoottoreita enää kannata säilöä, varastoiminenkin kallista.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #16 : 11.04.2012, 14:22:05 »
Jatketaan nyt vielä hetki. Uusi volvo ostetaan vuonna 1999, kahden viikon onnellisen uudella autolla ajamisen jälkeen sattuu onnettomuus ja auto menee lunastuskuntoon. Moottori kuitenkin säilyy ehjänä ja laitetaan naftaliiniin kolmeksitoista vuodeksi jonka jälkeen osatuonti felke sen pelastaa harrastajien iloksi.

Onhan näitä, volvon testiautoista purettuja koneita, niitähän joka romuttamo on pullollaan. Autotehtaathan tuommoisia ripottelee pitkin maailmaa. Ehkä se on ollut volvolla piilossa 13 vuotta ja nyt kiinalaisomistaja on katsonut ettei noita vanhoja huippusalaisia testimoottoreita enää kannata säilöä, varastoiminenkin kallista.

Kaveri rahtasi kerran Ruotsista noita testiautoja moottoreineen eräälle tunnetulle pohjanmaalaiselle romikselle.
Ne oli kyllä määrätty kaikki tuhottavaksi, ei myyntiin... tiedä sitten niiden lopullista kohtaloa...

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #17 : 11.04.2012, 19:12:02 »
Tänään tuli H-kanget, jos viikon aikana sais männänrenkaat, kannen ja imusarjan tiivisteet vielä hommattua ni olis jees.

Sit ei tarttis kun vähän johtosarjaa siistiä, moottorin osat putsata ja paketti kasaan ja joutsenkaulan teko pakoputkeen, ettei vedet tule sisään... ja sit WROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMM, ptschhhh!

Muna seisoo ja rahaa palaa, kuten kaverit totes! :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #18 : 11.04.2012, 19:24:40 »
Nimimerkille Justus:
Mihin perustat tietosi, että minulla on vakava tietoturva ongelma?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #19 : 11.04.2012, 19:56:30 »
Nimimerkille Justus:
Mihin perustat tietosi, että minulla on vakava tietoturva ongelma?
Äh, mulle näyttää että selaimena olis Mozilla, vaikka onkin IE9, käyttistä ei edes tunnista oikein, ei se Justuksen "banneriautomaatti" oikeen luotettavai sit ole mitenkään, IP:n taitaa sentää näyttää oikein :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #20 : 11.04.2012, 22:20:44 »
Noni, taas mun tuuria. Eiköhän ollu väärät kanget tullu mulle.

Paketissa lukee oikeat mitat (152/23mm), mutta sisällä onkin ylläri, 158/52/20mm. En tiedä mihin koneeseen ovat, ehkä lyhytisku B230 koneen tekemiseen kuplan männällä tai jotain... missä 96mm männässä muka olis 20mm tappi... aikas ohkanen?

Sit toisena yllärinä, paketissa lukee myös Volvo B23... B23 koneessahan on 145/58/24mm kanget... sinne noi ei sit sovi kirveelläkään :D

Toivottavasti sais kankulat vaihdettua järkevissä ajoin, onneks tarkistin heti mitat, ettei viime tingassa kasatessa käy hassuja :P
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #21 : 13.04.2012, 15:08:29 »
Noni, arvatenkin, tuli taas väärät kiertokanget, VOI muoviämpäri mä vaan sanon. Nyt muuten oikeat, mutta oli 158mm eikä 152mm pituiset kuten vakiot ovat.

Onneks ei VIELÄ ole kiire kasata tota konetta...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #22 : 21.04.2012, 14:56:27 »
Kanget sain vihdoin oikean mittaiset parin yrityksen jälkeen. :P

Tänään jos hakis uuden kansipahvin, imusarjan tiivisteen ja männänrenkaat, ni loppus huohotus enneku se edes alkaa.

Mittaristona on tällähetkellä ihan vakio stewart warnerin orkkikset 80-luvulta. Toimivat, mut kiekkamittarissa tyyppivikana se et se "sekoilee", ja seilailee kesken ajon, bensamittari on "heiluri" tyyppiä ja lämpömittari ei sovi orkkis anturin kans yhteen, vaan näyttää 220Farehneittia ajossa (=110celsiusta) vaikka megaruitta näyttää 82c.

Ideana laittaa tilalle 8" näyttö ja tietska, ja ajaa kaikki mittarit paitsi nopeus/loki tietskan megaruitan ja kautta.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #23 : 23.04.2012, 01:00:01 »
Nyt on alakerta kasassa ja maalattu. H-kanget, vakiomännät, uudet renkaat tuli sisään, laakereita en vaihtanu kun näillä on ajettu ehkä 20h, ja olivat uudenveroiset.

Kangista mittasin alakaulat, ne oli jees, yläsilmät tottakai 3 satasta liian tiukat, eiku hoonasin passeleiks.

Jostain ku sais muovisen bensatankin, kokoa sais olla 100L nurkilla, autostahan se sopivin olis, mutta missä autossa olis max 35cm korkea tankki, joka olis 100L nurkilla.

Jos oikeen innokkaasti duunais, ehkä sais kasaan viikonlopuks. :P
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #24 : 23.04.2012, 10:38:39 »
umpikeula passatissahan on n.100L tankki mutta siitä muodosta en sitten tiedä :)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #25 : 23.04.2012, 11:52:25 »
umpikeula passatissahan on n.100L tankki mutta siitä muodosta en sitten tiedä :)
Perhana, oikeassa olet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat_(B4)

En meinannut uskoa että "normikokoisessa" perheautossa olis tonkokosta tankkia.

Jos tankki on vielä tännäköinen:
http://www.ebay.com/itm/98-99-00-01-02-03-04-PASSAT-FUEL-TANK-/110830847887?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolkswagen%7CModel%3APassat&hash=item19ce08878f&vxp=mtr

Ni saattais käydäkin, pitää tutkia asiaa, kiitti vihjeestä! :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #26 : 30.04.2012, 02:18:55 »
Nyt just saatu kansi paikoilleen, venoista sain hioa melkein kaikki, kun vuosivat, perkeleen merivesi kun syövyttää!

Tankiksi taitaa tulla sittenkin MB sprinterin muovitankki, jos löydän isonmallisen, niitä on ilmeisesti 75L ja 100L kokoisina. Passaa muodoiltaan ja tilavuudeltaan ainakin kuvien mukaan. TARJOTA SAA (myös pelkkiä mittoja) jos löytyy jostain!

Passatin tankki tilavuudeltaan OK, mutta muoto ei onnistu tuonne. Tilaa on käytettävissä 35cm korkeudeltaan ja noin 60x100cm muuten.

Iso ongelma romistankeissa on, että perhanat myyvät pelkän tankin, ja sit joutuu maksaan erikseen siirtopumpusta ja anturitelineestä... ja se maksaa sit enemmän ku koko tankki piruvie!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #27 : 03.05.2012, 22:56:42 »
Jatketaan nyt vielä hetki. Uusi volvo ostetaan vuonna 1999, kahden viikon onnellisen uudella autolla ajamisen jälkeen sattuu onnettomuus ja auto menee lunastuskuntoon. Moottori kuitenkin säilyy ehjänä ja laitetaan naftaliiniin kolmeksitoista vuodeksi jonka jälkeen osatuonti felke sen pelastaa harrastajien iloksi.

Onhan näitä, volvon testiautoista purettuja koneita, niitähän joka romuttamo on pullollaan. Autotehtaathan tuommoisia ripottelee pitkin maailmaa. Ehkä se on ollut volvolla piilossa 13 vuotta ja nyt kiinalaisomistaja on katsonut ettei noita vanhoja huippusalaisia testimoottoreita enää kannata säilöä, varastoiminenkin kallista.

Meillä on töissä Felkeltä 2010 ostettu tinanelonen vm. 2000. Vähän ajettuna myytiin, mutta olikin ihan ajamaton.  Oli ollut huoltokoulun opetusmoottorina. Kaikki osat väärin päin :2funny:

sjs: Saab 900 bensatankki? Siis se eka malli?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #28 : 04.05.2012, 00:27:12 »
Tänään sain nyittyä bensatankin ulos veneestä, ei sekään ole ollut suunnitelmissa kun viimeiset 10 vuotta... työntänyt asiaa vaan eteenpäin koska se on näyttänyt hankalalta... 20minuuttia siinä meni... :D

Konekin on nipussa, odottaa starttausta ja polttoainetta, sitä sain tuosta irrotetusta tankista.

Kannenpulttien momentit sain tsekata koneesta, vedin ne vahingossa 20Nm+90ast luulin, mutta kyllä ne tarpeeksi ovat kiinni totesin kun vedin uudelleen. About se 110-120Nm tulee kun vetää joko 20Nm->40Nm->120ast tai 20Nm+90ast.

Ihan tokkurassa olin nokka-akselien laakerikannetkin asentanut, kun pari oli väärinpäin ja 3 väärässä paikassakin... ihme jos nokat ei pyöri niin ku pitää... onneks en ruvennu konetta pyörittään noin, vaan huomasin jo ennen venakopan asennusta.

Bensatankki on pieni dilemma vielä... romikselle pistin kyselyä sprinterin tankin mitoista

100L olis tosiaan tarvis, 2002-2006 W903 sprintteristä noita muovisia löytyy, ja joku TDI passat malli, saabissa ei tuon kokoista sentään taida olla, vai mitä "ekaa" mallia OttoB meinaa, 1981 kun tais jo 900 saabia tulla, mut siinä aikas varmasti peltitankki, eli EI ehdottomasti vene+E85 käyttöön (100% varmasti mätä alta sesongin).

Audi A8 4E (2003-2009) olis reilu 100L tankki, mutta niitä autoja on tasan 0 suomen romiksilla, ja saksassakin tankin hinta on varmasti kiva, ja anturointi on liian monimutkainen (kyllä, tankissa on itsessään ohjainlaite, 4 taso-anturia ja 4 pumppua... tiedän koska minulla sellainen auto on) :D

Rosteri tankin teettäminenkin pyörii mielessä, mutta sitten sinne pitäis saada teline pumpulle ja anturit ja systeemit, ja sillä tavalla hintaa tulee 100L tankille varmaan lähemmäs 1000e... puhumattakaan että tuohon hankala saada sähköläpivientejä pumpulle, jotka auton tankissa on valmiina (myös CDI sprinterin ku siel on siirtopumppu).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #29 : 04.05.2012, 07:58:11 »
Jos niitä Saabin tankkeja laittaa kaksi. Muovia ovat. Passelin neliskanttisia. Ja A8 ylimääräinen tankki pyörii nurkissa. En lähetä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Samppasport  Futurez