Elekma  Autoracing

940 B230FT turbotraktori. [15g]

  • 42 Vastauksia
  • 18851 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kantti

  • Vieras
940 B230FT turbotraktori. [15g]
« : 09.05.2011, 14:37:25 »
Laitetaas vähän tämmöstä tänne uudellekkin foorumille.


Autona siis 91 vuoden 944 9-satku, 2.3 litran vinoturbolla ja automaagilla. Eli siis b230ft ja aw71L

Moottorissa tällähetkellä ecomax lastu ja 1bar paineet. Kartio filtteri ja putkesta poistettu ylimääräisiä pönttöjä.

Turbon uusiminen on nyt tällähetkellä ajankohtainen kun katselin pellin alle niin pakopuolihan sieltä on halki. Ulospäin on puhallellut enimpiä. Semmoselta noin 5cm matkalta näyttäs olevan halki. Akselissa on myös välystä aika tuntuvasti akselin suuntaisesti.

Tuossa kyselin Seinäjoen turboihin erikoistuneelta korjaajalta vähän turboista niin meinas että vanhan 13c mitsun korjaus maksais siinä 900 euroa. Siis uusi pakopesä sen verran. Tottakai vielä vaihto päälle yms. Uutta mitsua jotain se siinä pyöritteli mutta meinasi että kiinnitys ei onnistu ihan helpolla.
T5 volvon turboa tämäkin kaveri ehdotteli että olis soppeli, mutta ei sattunut olemaan hyllyssä.
DP:n laipan kanssa tässä on nyt itellä vähän tiedot hukassa, että onko siellä nyt kartio laippa vai suora vai mitä vattua.
Semmonen turbo nyt olisi hakusessa joka menisi suht pienellä vaivalla paikalleen eikä tuottaisi vaikeuksia katsastuksessa. Eli ei mitään hx55:sta kannata ehdotella. En kuitenkaan mitään yli 300 hepan tehjoa ole hakemassa, käyttöauto kuitenkin on......Vähän lisää kuitenkin tekis mieli joten vakioa en sinne aio laittaa.

Kaverin kaverilla olisi kuulemma 3/4 garretti hybridi joka "kuulemma" menee suoraan paikalleen. Onko näin ja olisiko tuo soppeli?





Toinen onkelma tuli tuossa myös ilmi kun ajaessa kuuluu hirveä humina kiihdyttäessä. Viskohan siellä on vetäny jumiin jota vähän arvelinkin. Tähänkin kaipaisin vähän mielipiteitä ja ehdotuksia minkälainen sähköflekti kannattais laittaa. Imevä varmasti mutta minkä kokoinen jne... Samaten vähän kytkentää voisi joku valaista että miten se laitetaan toimintaan. Ilmeisesti ihan vakio 9satkun lämpötila-anturi käy tuohon paikkaan mikä syylärissä on jo valmiina. Mitä muuta tarttee??

« Viimeksi muokattu: 22.05.2011, 02:17:03 kirjoittanut Kantti »

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #1 : 09.05.2011, 15:27:35 »
Eikö kaikissa 940 ole sähköflekti valmiina, eikä vesipumpun akselilta toimivia?

Kantti

  • Vieras
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #2 : 09.05.2011, 15:28:33 »
En tiiä missä vaiheessa vaihtuu mutta vanhemmissa on vielä viskolla.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #3 : 09.05.2011, 15:43:22 »
http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg
Tuossa on linkki mitenkä itsellä on. ostin motonetistä 33cm kokoisen flektin ja hyvin toimi ei valittamista.. en tiedä onko 9-satasen syylärissä lämpötila-anturille paikkaa niinkuin omassa 7-satasen syylärissä.. muutenhan anturin voi laittaa vesiletkuun..

Virrat laitoin ite releelle noin:
30 jatkuva akulta (20A sulake)
85 anturin läpi maihin
87 flektille virta
86 ohjausvirta lukolta
flektin miinus runkoon
releen maa katkaisijan läpi runkoon, voi pakkokäyttää.  (85, samasta josta anturin läpi menevä.)
« Viimeksi muokattu: 09.05.2011, 15:45:06 kirjoittanut Fileman »
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #4 : 09.05.2011, 15:46:06 »
Mulla omassa 945 -91 B230FT yhdistelmässä oli kanssa viskolla, ja syylarissa oli kyllä valmis paikka lämpötila-anturille. Biltemasta ostin ja suoraan meni vakiosyylariin kiinni..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Kantti

  • Vieras
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #5 : 09.05.2011, 15:52:30 »
Omassakin joku tulpattu kohta on pakosarjan puolella autoa syylärin yläkulmassa. Kaippa se tuohon sopii  :)
On muuten hyvä tuo kaaviokuva. Tällähän mä pärjään...  :)

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #6 : 09.05.2011, 19:17:23 »
Mulla on vähän toisenlainen kytkentä tossa omassa kaks satkussa.

Eli flekti pyörii, vaikka auto olisi sammuksissa. On hyvä, vaikka auton sammuttaa, niin flekti voi pyöriä, eikä pääse veden lämmöt nousemaan..... ::) :D

Ja tossa mun kytkentä kaaviossahan flektin syötöllä on 25A sulake, ja ohjausvirralla 8A sulake.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2011, 21:59:53 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8925
  • Teiden tukko
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #7 : 09.05.2011, 21:44:28 »
Mulla on vähän toisenlainen kytkentä tossa omassa kaks satkussa.

http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00035.jpg

Eli flekti pyörii, vaikka auto olisi sammuksissa. On hyvä, vaikka auton sammuttaa, niin flekti voi pyöriä, eikä ei pääse veden lämmöt nousemaan..... ::) :D

Ja tossa mun kytkentä kaaviossahan flektin syötöllä on 25A sulake, ja ohjausvirralla 8A sulake.

Näin se taitaa meilläkin olla. Muistelisin että sen saa katkasijasta päälle vaikka auto ei kävisi ja kerran huomasin että flekti jäi päälle vaikka sammutin auton. Sammui hetken perästä itsestään. Meillä flekti on sellainen ja siten asennettu ettei sinne saa sormia mitenkään työnnettyä väliin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Kantti

  • Vieras
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #8 : 10.05.2011, 18:20:01 »
Tuli vähän käytyä shoppailemassa Seinäjoen autokorvikkeella. Mukaan tarttu 33cm halkasijalla oleva imevä tuuletin ja asennustarviketta ripakopallinen. Sitten vielä anturi syyläriin meni tilaukseen kun ei ollut hyllyssä. 128e tuli ilman anturia maksamaan.

viikonloppuna pääsee asentelemaan

Kantti

  • Vieras
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #9 : 15.05.2011, 11:38:28 »
nonni. Flekti kiinni ja toimii... Pakkokäyttö katkaisijaa en vielä laittanu kun en jaksanut vetää piuhoja kabiiniin. Eipä tuo niin oleellinen kytkin ookkaan.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8925
  • Teiden tukko
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #10 : 16.05.2011, 12:27:59 »
nonni. Flekti kiinni ja toimii... Pakkokäyttö katkaisijaa en vielä laittanu kun en jaksanut vetää piuhoja kabiiniin. Eipä tuo niin oleellinen kytkin ookkaan.

O0

Ei se pakkokäyttö pakollinen ole mutta sitten se on hyvä olla jos meinaa leikkiä... Toisaalta, kyllä anturin pitäisi pystyä joka tilanteessa ajamaan flektiä niin ettei pääse keittämään.  :uglystupid2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Kantti

  • Vieras
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #11 : 16.05.2011, 17:57:32 »
Jees tuli sekin tuossa eilen laiteltua sitten kuitenkin. Miksei tuo justiin kesäkuumalla oo aivan hyvä olla. Varsinkin jos sitä Jurvaan meinaa radalle mennä koittamaan  :)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #12 : 16.05.2011, 23:17:05 »
Kaverin kaverilla olisi kuulemma 3/4 garretti hybridi joka "kuulemma" menee suoraan paikalleen.
Se asentui eilen 242:een.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Kantti

  • Vieras
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #13 : 17.05.2011, 18:32:29 »
Jees ei se mitään. Tuossa taitaa kaupat olla tulossa 15g mitsusta. Ilmeisesti JUHAU:n vanhassa 940 ollut hetken aikaa.

Kantti

  • Vieras
Vs: 940 B230FT turbotraktori. [Uuden turbon etsiskelyä]
« Vastaus #14 : 17.05.2011, 19:57:47 »
Jees ja kaupat tuossa lyötiinkin lukkoon äskettäin. Eli volleen näyttäs olevan tulossa 15g mitsu ja tuohon sopiva 3" DP. Eli aikalailla bolt-on meininkiä.
Sopii hyvin kun auto on ajossa kokoajan, että ei ole kovin kauaa aikaa pitää autoa telakalla.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy