Kulkukoira  Proturbo

ford/volvo rokkiralli

  • 22 Vastauksia
  • 9811 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
ford/volvo rokkiralli
« : 21.07.2011, 22:57:38 »
Elikkä kirjoittelen tässä kaverini puolesta vähän escortista. Kaverini sai viime syksynä innostuksen rakentaa tuommoisen mk2 korisen escortin volvon 2.3 turbo tekniikalla itsehän en mitenkään vaikuttanut tuohon moottorin valintaan. Nyt tuliseinää on siirretty 30cm ja kone istuu volvon poikkipalkin päällä minkä hitsari sinne sovitti escortin oman poikki palkin takapuolelle. Vaihdelaatikkona on vielä m45 perä on hiacen lukollinen 5.28 välityksellä. Autohan on ollut joskus F ryhmäläinen joten turvakaariin ei meidän tarvinnut puuttua ja nelilinkitkin olivat valmiina vaikutti siis suhteellisen helpolta projektilta saada auto kesäksi ajoon ja viivalle. Totuus olikin sitten se et auto saatiin käyntiin vasta toissa päivänä. Tekniikka ja sähköt ovat melko hyvä kopio tuosta minun rokkiralli volvosta joten moottorin ohjaimena toimii mega ja volkkarin hukkakipinä puola antaa tulet. Tästähän se riemu sitten lähti taas ton mega kokoonpanon kanssa escortti toimii hyvin jos siellä on minun volvosta otettu hall anturi (siemensin 5WK9607) paikallisesta vara osaliikkeestä ei just ton merkkistä anturia saa joten otettiin vara osa numeroltaan vastaava. Ensimmäinen anturi mikä oli kiinni ei antanut pyörimä nopetta ollenkaan sitten seuraava mikä tuli oli opel 12 38 228 se toimi 5 kertaa ja sitten meni mykäksi volvosta taas anturi irti ja vähän säätöihin niin sai ekat ajut otettua. tänään tuli sitten taas varaosa numerolta vastaava anturi intermotor merkkisenä se kiinni ja virta päällä niin mega kärähti sieltä paloi kuuluma yksi diodi ja yksi silta piirilevyltä onneksi kaverin isä on jokseenkin näppärä noiden eltroniikka hommien kanssa ja mega oli taas nopeasti kunnossa. Kokeilimme kumminkin vielä tuota tänään hankittua anturia ja se lähti käyntiin mut ei enää toista kertaa sekin anturi oli mennyt mykäksi. Taas volvosta anturi irti ja escorttiin kiinni, taas toimii säädimme kuitenkin sitten sillä hieman pitemmälle seoksia ja kävimme pihatiellä revittelemässä. Ahtoja ei vielä ole kuin 0.3bar mut hyvin tuntuu toimivan. Tämä volvon anturi tuntuu toimivan kumminkin koko ajan eikä mitään ongelmia ole. Ongelma on nyt kumminkin semmoinen et meillä on kaksi autoa ja yksi toimiva anturi pitää varmaan tilata seuraava motonetistä koska sieltä toi minunkin anturi on joskus tullut. Onko joku muu taistellut joskus vastaavan ongelman kanssa ja onko tuohon mitään järkevää selitystä miksi nuo muut anturit kärähtää mut toi vanha käytetty toimii aina. Tässä vielä lopuksi pari kuvaa escortista https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5631886799106499794
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5631886711660575202
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5631886678844817266

Tossa vielä videon pätkä kun escortti lähtee ekan kerran tallista omin voimin.http://www.youtube.com/watch?v=MN77P9cvLsE
video on kuvattu kamera kännykällä joten laatu ei ole paras mahdollinen.

Päivittelen lisää kunhan kerkeän ja ehkä toi auton omistajakin jossain vaiheessa hommaa tunnukset tänne.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #1 : 21.07.2011, 23:32:46 »
Koitas 10ohm vastusta hallin jännitteen väliin.
Itteltä kans hajos yks Honeywell 1GT101DC hall-anturi ja sen jälkeen pistin vastuksen väliin ja uus ei ole ainakaan viellä hajonnut.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #2 : 23.07.2011, 13:29:06 »
Kiitos vinkinkistä kokeilemme sitä vastusta ensi viikolla kun saamme uuden hall anturin motonetistä. Kaverin ukkolta käytiin jo vastus ja se suositteli vielä pientä konkkaa sen vastuksen jälkeen tasaamaan virta piikkejä. Eilen illalla napattiin sitten escortti tiimin väräihin.https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=s80KI-XULMYOREi44CMLMw#5632491210212424066

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #3 : 25.07.2011, 21:41:41 »
Sunnuntai aamuna menimme taas talille rakentelemaan escorttiin loppu sähköjä ja sitten vielä niputimme ne koelaudan alle suhkot siististi nippusiteillä. Loppu tarkistus ja auto käyntiin hyvin toimi sen aikaa minkä sitä pyörittelin. Sitten myöhemmin rupesin tarkistelemaan bensa karttoja ja laitoin virran päälle samassa kuului räpsäys jossain megan ja sulake rasian suunnalla. Kaikki sulakkeet olivat ehjät ja startatessa tuli vielä pyörimänopeus tietokin ja kipinä mut ei bensaa. Fet ohjain kärähti onneksi saimme vielä erään tutun kautta uuden illalla ja mega tuli sitten täksi päiväksi kuntoon. Nyt näiden kaikkien käryämisien jälkeen tuli mieleen se et autossa on kaikki muu uutta sähköissä mut maa kaapeli on edellisen omistajan tai sitä edellisen omistajan jäljiltä joten vedin sitten lisä maajohtoja kontissa ja yhden lisä maan turvakaaren pultista koelaudan alla olevaan maa pisteeseen. Laitoin myös jonkun mustan mötikän megan virtajohdon väliin ja siitä toisen karvan maihin kuuluma kaverin ukon mukaan suojaa megaa virta piikeiltä. Mega kiinni ja taas toimii ja tällä kertaa mitään ei palanut ja päästiin testaamaan autoa taas pihatielle ja sen jälkeen pakkasimme escortin kärriin huomista penkki reissua varten. Se ehkä sittenkin valmistuu viikon lopun kisoihin tai sitten noi fordin koritkin on kirottuja. Tässä vielä hieman kuvia. https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5633357729088538642
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5633356716732938914
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5633356606569737794
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5633356526825889810 https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5633356396487333586

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #4 : 25.07.2011, 22:51:30 »
Muistot nousi mieleen, kun escorttia kattelin. Mun eka äffäläinen mk2 oli just ton vihree vuonna -96. Parit lokarit ja ovet kurtattiin ja takakulmat oli aika pyöreet jo kun sitä muotoiltiin kisoissa ;D Koskaan ei kuitenkaan kaadettu sitä katolleen. Myin sen sitten ehjänä eteenpäin. Onko katskorttia vielä ja millä nimellä?

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #5 : 25.07.2011, 22:57:28 »
Valitetettavasti meille ei ainakaan vielä ole löytynyt sitä F-ryhmän korttia ainoastaan toi Rokkirallin kortti. Kaverille ja meidän talliin toi tuli viime syksynä. Tässä kuva eka päivien ajalta.https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=s80KI-XULMYOREi44CMLMw#5539082194121755010 Tuossa vehkeessä ei kait ole semmoista kohtaa mitä ei olisi kolhittu ja on se vissiin katollaankin ollut joskus.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #6 : 25.07.2011, 23:15:12 »
hehehehe oikein kunnon vanhan sotaratsun näkönen, mutta hyvät turvakaaret ja vöitten kiinnitykset kunnossa niin antaa mennä vaan. Toivottavasti saatte pelittämään!

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #7 : 26.07.2011, 21:19:22 »
Kyllä tossa on erittäin hyvät kaaret et on kyllä siltä osin kunnossa mutta se on kirottu nyt olen siitä varma. Tänään sitten ajettiin sitä jarru penkissä mikä kertoo hevos voimat takarenkaalta. Säätö vaiheessa oli jo 0.7barin paine ja tehoja tuli reilu 180hv sitten nostimme hieman painetta ja rupesimme jarruttelemaan uudestaan niin noin neljän tonnin kohdalla kuului jännä ääni. Sehän tuli siitä kun hukka portti irtosi ja tiiviste paloi aivan sököksi. Auto jäi siis kesken säädön odottelemaan huomista jos kaveri saisi laitettua ne uudet tiivisteet huomenna päivällä niin päästäisiin jarruttelemaan taas illasta. Mitähän toi vielä keksii ainiin tässäkin on pieni pauke/kuollut kohta 6000 kierroksen kohdalla mistälie sekin johtuu täytyy varmaan syventyä siihen joskus kun on enemmän aikaa nyt pystyy kyllä ajamaan koska menee sen alueen yli kun pitää vaan lämän lattiassa. Huomenna taas kohti uusia vastoin käymisiä.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #8 : 28.07.2011, 20:39:16 »
Kaikki osat saatiin kestämään viimeinkin kiinni mut jostain syystä auto rupeaa pätkimään isommilla ahdoilla. Kipinä ilmeisesti häviää jonekkin noin 4000rpn kohdalla ja alkaa jumalaton tulitus joten säädetty nyt pienemmillä ahdoilla ja saatiin 185 hv joten joudutaan nyt sit ajamaan eka kisa niillä tehoilla. Pitää etsiä vika sitten kun siihen on enemmän aikaa taas.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #9 : 30.07.2011, 22:06:59 »
Nyt on sitten eka kisa ajettu volvon tekniikalla kaikkine pikku vikoineen. Auto toimi nyt pientä ylä kierroksilla olevaa tulitusta lukuun ottamatta ihan hyvin ja tulos oli kolmas sija. Tuosta kun joskus löydetään nuo pikku viat ja saadaan lisää tehoja niin siitähän saattaa tulla vielä ihan nopeakin. Niin ja allahan oli jotkut 16 tuumaset kesä kumit ei siis mitään rc sliksiä edes.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #10 : 30.07.2011, 22:20:35 »
http://www.youtube.com/watch?v=iY41pfDU7UE&feature=player_embedded
Tossa vielä huono laatuinen video päivän A-finaalista.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #11 : 09.08.2011, 22:32:43 »
Tänään sitten syvennyttiin ongelma kohtiin eli siihen miksi ei kestänyt isompia paineita kuin 0,5bar ja 6000rpm: paukkeeseen.
Nokka-akselin ajoitus tarkistettiin ja sielä oli ainakin heittoa pakopuoli oli 80 edelle joka saattoi aiheuttaa moottorin tukkeutumisen isommilla ahdoilla ajettaessa. Nyt imu puoli on 10 verran edelle penkissä taas sitten selviää et toimiiko siltä osin paremmin. Sitten testailimme miksi rytää paikallaankin noin 6000rpm kohdalla login mukaan pyörintä nopeus tieto tippuu välillä 1900rpm:n jostain syystä. Hall anturi on asennettu todella jämäkkään telineeseen ja välys on 50 hampaat on isot ja saman laiset kuin minun volvossa. oikeestaan kokoon panossa ei ole muuta eroa kuin johtojen reititys ja tulpan johdot ei ole ihan saman laiset. Huomenna pitää kokeilla vetää hall anturin johdot ihan eri kautta kuin muut moottorin johdot jos se ei auta niin pitää kokeilla toisia tulpan johtoja. Taas kerran voi todeta et teoria ja käytäntö on ihan eri asia. teoriassa kun rakentaa kopion toimivasta paketista niin saattaa erehtyä luulemaan et saa suoraan toimivan toisenkin yksilön mut eihän se taas niin mennyt. Taas saa heittää lisää huomioitavia kohteita. Tässä vielä tänään nauhoitettu logi http://up.servut.us/31920


Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #13 : 28.08.2011, 15:12:40 »
Se on sitä motorsporttia....   Ei muuta kun tsemppia vaan!   

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: ford/volvo rokkiralli
« Vastaus #14 : 28.08.2011, 18:18:16 »
Noo eihän se onneks hirveen pahasti menny kasaan..
Ei kai kuskille käyny kuinkaan?

 

Ateho  Elekma