Futurez  Kulkukoira

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 881325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #270 : 25.10.2011, 06:31:59 »
multilinkki ee pysy :-\
jäykkäperänen onnii kokonaa toine juttu 8)

Miksi erillisjousitettu ei kanna kuormaa jäykkäperäiseen verrattuna?  ??? Samanlailla siellä jouset kantaa perän painoa?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tomppa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
    • kuvatuksia
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #271 : 25.10.2011, 17:27:20 »
kait se liittyy siihe ku o nivojen kanssa suunniteltu pelittäväks ja nivothan ottaapi osan kuormasta kantaakseen kun niitten kuollessa perä taas alakaa laskeutua...
tuo painuu nykysellään 2srj kuormajousten ja hajonneitten nivojen kanssa yön aikana pohjaanlyöntikumien varraan.
muutaman kilometrin matkalla nostaa ihtesä ylös
tarvitaan jonnii verran jytympi jousi jotta pyssyy jousilla perä kohillaan, tais olla jottain ladan jousta mikä jakso pittee ::)
vm98 945classic + vm07 2,4 Accord exe X
exät: vm89 760tic, vm86 245gl, vm85 740tic, vm88 740tic ja vm85 240gl

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #272 : 26.10.2011, 15:49:27 »
kait se liittyy siihe ku o nivojen kanssa suunniteltu pelittäväks ja nivothan ottaapi osan kuormasta kantaakseen kun niitten kuollessa perä taas alakaa laskeutua...
tuo painuu nykysellään 2srj kuormajousten ja hajonneitten nivojen kanssa yön aikana pohjaanlyöntikumien varraan.
muutaman kilometrin matkalla nostaa ihtesä ylös
tarvitaan jonnii verran jytympi jousi jotta pyssyy jousilla perä kohillaan, tais olla jottain ladan jousta mikä jakso pittee ::)

Jos mä otan omasta Volvosta takajouset pois, perä putoaa varmasti pohjaanlyöntikumien varaan. Vaikka mulla oli kohtuu iso vaunu perässä, ei perä painunut kuin aavistuksen alaspäin. Jos jousi ei kanna korin painoa niin mikä sitten?  ???

Miten nivot toimii? Sen tiedän että ne yrittää vakioida perän korkeutta ajaessa mutta mistä ne saa energian toimiakseen?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #273 : 26.10.2011, 17:35:49 »
Jos mä otan omasta Volvosta takajouset pois, perä putoaa varmasti pohjaanlyöntikumien varaan. Vaikka mulla oli kohtuu iso vaunu perässä, ei perä painunut kuin aavistuksen alaspäin. Jos jousi ei kanna korin painoa niin mikä sitten?  ???

Miten nivot toimii? Sen tiedän että ne yrittää vakioida perän korkeutta ajaessa mutta mistä ne saa energian toimiakseen?

En nyt muista tarkalleen minkä mallinen tuo multilink on, mutta veikkaisin eron johtuvan vipusuhteista.
Eli kun jäykkäperäisessä jousi on akselin takapuolella ja tukivarren kiinnityspiste akselin etupuolella, riittää löysempikin jousi. Mutta jos multilinkissä on tukivarren kiinnityspiste renkaasta keskellepäin ja jousi jossain kohtaa siinä välillä, niin tuohon tulee niin paljon vipuvartte pyörälle vääntää tukivartta ylöspäin että vaatii jäykemmän jousen? Mutta kuten sanoin, en muista minkälainen se multilinkki on, eli tää on ihan arvailua..
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Timo-M

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #274 : 26.10.2011, 18:42:18 »
Mikäs se ois vaihtoehtoinen ratkaisu 960 sedaniin takapään jousiksi ja iskariksi, jos ei haluu laittaa nivoja :). alkaa oleen jo meinaan lopussa nuo nivot.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #275 : 26.10.2011, 19:17:51 »
En nyt muista tarkalleen minkä mallinen tuo multilink on, mutta veikkaisin eron johtuvan vipusuhteista.
Eli kun jäykkäperäisessä jousi on akselin takapuolella ja tukivarren kiinnityspiste akselin etupuolella, riittää löysempikin jousi. Mutta jos multilinkissä on tukivarren kiinnityspiste renkaasta keskellepäin ja jousi jossain kohtaa siinä välillä, niin tuohon tulee niin paljon vipuvartte pyörälle vääntää tukivartta ylöspäin että vaatii jäykemmän jousen? Mutta kuten sanoin, en muista minkälainen se multilinkki on, eli tää on ihan arvailua..

Tuo kuulostaa jo ihan fiksulta perustelulta. O0 Mutta, jos farkun kuormajousi ei riitä kantamaan painoa tuossa ratkaisussa, ei sinne taida olla valmista jousta laitettavaksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tomppa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
    • kuvatuksia
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #276 : 26.10.2011, 19:57:19 »
tää voi nyt olla jo mutu osastoo mut joku venttiili oltava nivon sisällä, koska pumppaamalla saa tuommosen puolivammasen vaikka parkkipaikalla ylös ja se jää siihen vakio asentoosa ja lässähtäessään taas joku venttiili antaa periksi ja laskee öljyn takas / paineen pois
ulospäin vuotaessa peli ois jo varmaan lopullisesti pelattu ::)
960 facelift osastossa onko paljo vaihtoehtoja kun tulleepi se komposiittijousi mallia poikittainen, oliko siitäkii sitten joku jämympi versio? muistelen näin
auton painohan ei pelekästään sanele jousen mittoja vaan vipuvoimat yms mitä tuossa jo mainittiinkii ylempänä
esim larpan jousi vaikka kevyempi auto onkin riittää tässä tapauksessa ELK
vm98 945classic + vm07 2,4 Accord exe X
exät: vm89 760tic, vm86 245gl, vm85 740tic, vm88 740tic ja vm85 240gl

s73

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #277 : 27.10.2011, 20:55:40 »
käykö koni special ja classic vakio alustaan vai tarviiko madaltaa? Kellään kokemusta millaiset ovat? Huonot tiet, haluaisin pehmeän  ja jämäkän (ei kallistele) alustan vakio korkeudella tietysti. Auto 740  -92
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 21:32:26 kirjoittanut s73 »

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 763
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #278 : 27.10.2011, 21:18:14 »
Mikäs se ois vaihtoehtoinen ratkaisu 960 sedaniin takapään jousiksi ja iskariksi, jos ei haluu laittaa nivoja :). alkaa oleen jo meinaan lopussa nuo nivot.


http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3324.0
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #279 : 27.10.2011, 21:58:44 »
käykö koni special ja classic vakio alustaan vai tarviiko madaltaa? Kellään kokemusta millaiset ovat? Huonot tiet, haluaisin pehmeän  ja jämäkän (ei kallistele) alustan vakio korkeudella tietysti. Auto 740  -92

Yhtälailla käy vakioalustaan kuin madallettuunkin.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #280 : 27.10.2011, 22:07:41 »
Pelle Peloton heittäisi tuplajouset tilalle alkaa perä pysymään kohallaan.

Poissa Tomppa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
    • kuvatuksia
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #281 : 28.10.2011, 17:31:24 »
Pelle Peloton heittäisi tuplajouset tilalle alkaa perä pysymään kohallaan.
hommattu, vielä ku sais paikoilleen :P
vm98 945classic + vm07 2,4 Accord exe X
exät: vm89 760tic, vm86 245gl, vm85 740tic, vm88 740tic ja vm85 240gl

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #282 : 03.11.2011, 21:33:30 »
Jostain topikista huomasin että noi 700srj kuormajouset ois kans progressiiviset. Eihän se oo totta, eihän??? :tickedoff: Koska muuten tais mennä nekin hommat pieleen.

Koitan varmaan seuraavaks takana w124 300d jousia, josko ne ois tarpeeks jäykät..

Poissa arestes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #283 : 03.11.2011, 21:39:01 »
Ainakin Motonetin mukaan 240 kuormajouset on progressiiviset, mutta 7-satkujen kohdalla ei ainakaan erikseen mitään mainintaa asiasta ole.

Volvo 240 GL -87 b230ft

s73

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #284 : 03.11.2011, 22:05:16 »
mitä tarkoittaa progressiiviset jouset? ainakin motonetin luettelo tuntee vahvistetut jouset eli lanka millin paksumpi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi