Autoracing  KL-varaosat

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa arestes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #285 : 03.11.2011, 22:10:47 »
Eikös progressiivinen jousi ole sellainen että siinä on alussa hieman enemmän joustoa ja sit muuttuu jäykemmäksi.

Esim madallusjousissa progressiiviset ei oo semmosia pintakovia että lähtee heti paikat hampaista esim mukulakivillä ajettaessa.

Näin olen ainakin asian sisäistänyt.

Volvo 240 GL -87 b230ft

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #286 : 04.11.2011, 12:07:21 »
Jostain topikista huomasin että noi 700srj kuormajouset ois kans progressiiviset. Eihän se oo totta, eihän??? :tickedoff: Koska muuten tais mennä nekin hommat pieleen.

Koitan varmaan seuraavaks takana w124 300d jousia, josko ne ois tarpeeks jäykät..

Käsittääkseni sama jousi käy sekä 900-sarjalaiseen että 700-sarjalaiseen joka tarkoittaa että ainakaan ne farkun kuormajouset jotka omaan ostin eivät ole progressiiviset kun kyseessä on jäykällä akselilla oleva auto.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #287 : 04.11.2011, 15:45:08 »
Jep, niin minäkin oon aikasemmin lueskellu kaikkialta, mutta eilen pisti silmään jostain että nekin ois progressiiviset jouset.. Noh, katotaan että päädynkö mesen jousiin vaiko Volvon. Liekkö kellään kokemuksia meiselin jousista Volvon alla?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #288 : 04.11.2011, 19:29:06 »
Tässä hieman ohjetta kuinka tunnistat lineaarisen ja progressiivisen jousen toisistaan.


Ylempi jousi on lineaarinen
ja alempi progressiivinen

progressiivinen jousi saadaan myös niin että tehdään jousesta ns.puutynnyrin muotoinen.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

s73

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #289 : 05.11.2011, 19:58:26 »
ok, kiitos vastauksista.  eli kuorma  jousi on vain millin paksumpi kuin vakio ja muuta eroa ei ole jos ei myyjä mainitse erikseen? Progressiivinen jousi on taas oma lukunsa. Näin ainakin ymmärsin asian.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #290 : 05.11.2011, 21:33:57 »
ok, kiitos vastauksista.  eli kuorma  jousi on vain millin paksumpi kuin vakio ja muuta eroa ei ole jos ei myyjä mainitse erikseen? Progressiivinen jousi on taas oma lukunsa. Näin ainakin ymmärsin asian.

Yksi milli lisää 13 mm jouseen meinaa aika hemmetisti lisää jäykkyyttä. Lähes 40 % lisää.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #291 : 06.11.2011, 20:38:51 »
300d mesen jouset ois vissiin 14,4mm paksulla langalla, luulis olevan jämäkkä? :)

Vai koitanko vaan noita 700srj kuormajousia, ja pistän noitten 200srj k.jousten löysyyden progressiivisuuden piikkiin, tai oikeestaan sen että lyhensin niitä liikaa eikä ne kerkeä painumaan tarpeeks kasaan jäykistyäkseen?? On nimittäin löysempi takapää kuin vakiona :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011, 20:48:26 kirjoittanut Sawo »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #292 : 07.11.2011, 17:03:12 »
Tehkää itsellenne palvelus ja kaivakaa jostain netin syövereistä itsellenne jousilaskuri. Saatte vähän tuntumaa mitä jousilangan paksuus ja kierrosten lukumäärä vaikuttaa sen jousen jäykkyyteen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.


Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #294 : 19.11.2011, 08:45:25 »
Käsittääkseni sama jousi käy sekä 900-sarjalaiseen että 700-sarjalaiseen joka tarkoittaa että ainakaan ne farkun kuormajouset jotka omaan ostin eivät ole progressiiviset kun kyseessä on jäykällä akselilla oleva auto.

Näin myös minä sen ole ymmärtänyt. Faktaa ei taida olla missään selkeästi esillä....   :pomo:

Kokemusta tulee, kun saan omaani B8:t paikoilleen ja ao. kuormajouset (around 14 mm) lyhennettyä
ensin kiekalla pienemmäksi. Kirjoittelen sitten showroomiin kokemuksesta tarkemmin (alkuvuodesta 2012)  ;)

- Antza -
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #295 : 19.11.2011, 10:53:47 »
Näin myös minä sen ole ymmärtänyt. Faktaa ei taida olla missään selkeästi esillä....   :pomo:

Kokemusta tulee, kun saan omaani B8:t paikoilleen ja ao. kuormajouset (around 14 mm) lyhennettyä
ensin kiekalla pienemmäksi. Kirjoittelen sitten showroomiin kokemuksesta tarkemmin (alkuvuodesta 2012)  ;)

- Antza -

Takapää on täysin sama jousen ja iskarin kiinnityksen osalta 700 ja 900 sarjassa (jäykkäperä siis).
Eli mitään muuta eroa niissä ei ainakaan ole kuin että mahdollisesti alkuperäisissä jousissa jäykkyyseroja? Mutta lähes varmaksi sanoisin ettei sitäkään. Kuormajouset ainakin on samoja molempiin.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #296 : 01.12.2011, 22:43:31 »
Tuli tuohon omaan kanttiin laitettua camryn iskarit eteen  :buck2:
On kyllä matala  ;) ja toimiva. Ei mikään kivireki. Takapää pitää keksiä vielä.
Kuskinpuolelta runkopalkin alle menee just röökiaski pystyyn eli maa varaa siitä kohdin about 9cm  ;D Ja alkuperäsestä jousesta joutu yht. noin melkeen puolet pätkii pois  :2funny:

http://s710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/whity/?action=view&current=01122011821.jpg
« Viimeksi muokattu: 01.12.2011, 22:45:57 kirjoittanut räkänokka »
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #297 : 02.12.2011, 19:26:16 »
Kokemusta tulee, kun saan omaani B8:t paikoilleen ja ao. kuormajouset (around 14 mm) lyhennettyä
ensin kiekalla pienemmäksi. Kirjoittelen sitten showroomiin kokemuksesta tarkemmin (alkuvuodesta 2012)  ;)

- Antza -

Mulla on kesästä asti ollu takana puolitoista kierrosta lyhennetyt farkun kuormajouset. On jämäkkä ja kantaa kuormaa aivan toisella lailla lesjöihin verrattuna. Asuntovaunu painoi perän ennen jousipäivitystä huomattavan alas ja pisti kardaanin jyristämään, nyt ne ovat muisto vain.  S* Tosin, perän korkeuskin kyllä nousi kolmisen senttiä mutta annetaan se nyt tällä kertaa anteeksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa tombstone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #298 : 08.12.2011, 17:35:31 »
Laitoin omaan ysinelikanttiin alustasarjan,jota täällä ei kai monella vielä ole. Siksi haluan vähän kertoa siitä,jos joku muukin kiinnostuu. Eli tehtiin rally racen sampan kans iskari modifikaatioita. Mul on Spax madallusjouset -40mm. Etuiskarit Spax säädettävät Ford cortina lotuksesta pienillä soviteholkeilla. Takana GAZ iskarit säädettävät volvon originaaleista teetettynä. On nyt jämäkkä ajettava ja parani huomattavasti ohjattavuus. Lumellakin tuntuu et etenis paremmin vaikka on jämäkämpi. Ja jäykemmäks saa jos haluaa. Volvomainen keinahtelu ainakin loppui,siitä itse tyytyväinen. Rally race kerava kannattaa kysellä,jos heräs kiinnostus.


Poissa Kettu-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #299 : 12.12.2011, 16:30:16 »
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=20670&productcategory=325&section=c kävisköhän nämä tähän mun 960 keulalle onko kellään kokemusta tai muuten vaan varmaa tietoa? :)
850 -96 2.5 10v aut. Ex
960 -96 2.5 man. Ex
S40 -04 t5 awd man. Ex
V70 mkIII-08 2.4D man. Ajossa

 

Samppasport  Futurez