Futurez  Kulkukoira

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 881398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #390 : 19.03.2012, 20:38:23 »
Farkun kuormajouset taitaa olla jäykimmät valmiit jouset mitä saa. Seuraava askel on sitten teetetyt jouset tai jostain muusta autosta sovitetut. Jousiluetteloita selaamalla voisi löytyä tietysti jonkun toisen auton jouset joissa alapään halkaisija olisi sopiva ja yläpäähän sitten uusi lautanen. Sisäänjoustoltaan jäykät iskarit auttaa tietysti jonkun verran tuohon töyssyissä painumiseen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #391 : 19.03.2012, 21:11:22 »
Joo suunnitelmissa olis vähän rullata kaaria.. Kyllä se noilla iskareilla parantu aika paljon. Taitaa olla B8 lähes parasta mitä näihin saa.. Vanhat iskarit pysty painamaan käsin pohjaan  ;D Tarvii kyllä joo rullata varmaan vähän kaaria niin sais madallettuakin pikkasen lisää.. Taitaa vaan olla niin että pitää ottaa melkein kokonaan pois ne sisälokarit..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #392 : 21.03.2012, 01:40:31 »
Ja tuohon vielä

-Jos ABS jarrut, irrota liitin konehuoneen puolelta ja vedä anturi pois

Tuo on erittäin hyvä pointti, itse yritin ensin irroittaa anturia navasta kunnes hokasin että liitin mahtuu lokasuojassa olevasta reiästä. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #393 : 21.03.2012, 11:25:08 »
Vaihtakaa niiden pullakumien tilalle kapeemmat kumit tai viritelkää pohjaanlyöntikumia tms sinne.
Ite ainaki ens kesäks joudun askartelemaan jotku sisäänjoustonrajottimet tuonne takapäähän, kolisee ikävästi multilinkin tukivarret runkoon ja vetarit tukivarsiin ihan yksinkin ajaessa.

pohjaanlyöntikumit ois kyllä ihan järkevä ratkaisu jos virittelis, tuo renkaan kaventaminen ei ole enää vaihtoehto sillä 205/40R17 on mielestäni ihan hyvä... ja Sawo varmasti niin hyvin tietää että nuo volvon alkuperäiset vanteet tuppaa olemaan noita karrynpyöriä, joten jos niille haluaa venykumit niin 165/35R17 on ainoa ratkaisu siihen  :facepalm:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #394 : 21.03.2012, 13:02:21 »
Mulla 960 -96 235/40/18" renkaat eikä ne kiinni ota vaikka on madallettu. Pohjaanlyöntikumeja olen lyhentänyt kolmasosan, sisälokasuojia ei ole ja kaarenpokkaus taiteltu. Rengas/vanne vois olla leveämpikin oikealla ET:llä...
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #395 : 21.03.2012, 19:25:28 »
pohjaanlyöntikumit ois kyllä ihan järkevä ratkaisu jos virittelis, tuo renkaan kaventaminen ei ole enää vaihtoehto sillä 205/40R17 on mielestäni ihan hyvä... ja Sawo varmasti niin hyvin tietää että nuo volvon alkuperäiset vanteet tuppaa olemaan noita karrynpyöriä, joten jos niille haluaa venykumit niin 165/35R17 on ainoa ratkaisu siihen  :facepalm:
Totta, mutta ei esim. 185/65-15 tai 195/60-15 ole kottikärrynpyörä. On sekin pulla jollain 6"-7" leveellä vanteella, mutta hyvinhän nuo tuolla mun volvon alla on mahtunu rullaamaan, eikä raappaile mihinkään kiinni. Talvi/välikelin kumit on siis tuon kokoiset.
Ei tästä ala muutakuin taistelu mielipiteistä, niin en tämän enempää jatka ;)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #396 : 21.03.2012, 23:20:44 »
mielipiteistä voi jauhaa loputtomiin, myönnetään että on mullakin välikeli pulla pyörät kiinni, kun tuota luntakin tuli... oiskohan bilsteinin B8 iskarit ja pätkästyt mersun jouset pätevä ja jämäkkä ratkaisu taka-akselille? sitten toinen kymysys on että onko nuo B8 etuiskarit kuinka paljon lyhyemmät kuin vakiot?

E: jos sitä innostuisi kesällä tilaamaan tuolta LMRrältä kaikki neljä b8 iskaria?!
« Viimeksi muokattu: 21.03.2012, 23:30:42 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #397 : 22.03.2012, 00:21:47 »
Mitähän hittoa, raidetangonpään mutteria avasin navasta niin aluksi meni hyvin mutta sitten jokin kilahti ja "pultti" alkoi pyöriä mukana. "pultista" ei saa mistään mitään otetta ja nyt mutteri ei pyöri enää mihinkään suuntaan. Onko kellään muulla käynyt noin? "Pulttia" näkyy noin 3mm niin ajattelin rälläkällä vetästä ja laittaa uuden raidetangonpään.

Toisella puolella meni kuten pitääkin.

Eli onko siinä joku kikka vai tä? Ekaa kertaa tonne kajonnut, anteeksi tyhmyyteni.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #398 : 22.03.2012, 00:41:50 »
Mitähän hittoa, raidetangonpään mutteria avasin navasta niin aluksi meni hyvin mutta sitten jokin kilahti ja "pultti" alkoi pyöriä mukana. "pultista" ei saa mistään mitään otetta ja nyt mutteri ei pyöri enää mihinkään suuntaan. Onko kellään muulla käynyt noin? "Pulttia" näkyy noin 3mm niin ajattelin rälläkällä vetästä ja laittaa uuden raidetangonpään.

Toisella puolella meni kuten pitääkin.

Eli onko siinä joku kikka vai tä? Ekaa kertaa tonne kajonnut, anteeksi tyhmyyteni.

jos oikein ymmärsin niin se sun "pultti" pyörii kartiosta ympäri, nosta tunkilla alapalloa ylöspäin ja koita uudestaan?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #399 : 22.03.2012, 14:51:49 »
jos oikein ymmärsin niin se sun "pultti" pyörii kartiosta ympäri, nosta tunkilla alapalloa ylöspäin ja koita uudestaan?

Juuri näin. Paitsi että raidetangonpäätä, ei alapalloa, kuten varmasti tarkoititkin :)
Ja ihan reippasti tunkaten, niin pitäisi kyllä pysyä paikallaan jossei kierre ole jotenkin totaalisesti tuhoutunut.

Eihän siinä ollut mitään lukitussokkaa joka olisi jäänyt paikalleen kinnootoksiin?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #400 : 22.03.2012, 19:12:35 »
Vaihdoin raidetangon pään. Mutta sen asennettuani huomasin sen olevan 4mm lyhyempi kuin vakio ja nyt auraus päin honkia. Kannattaako jättää tuon säätö jollekkin ammattilaiselle ja paljonkohan kustantaa?

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #401 : 22.03.2012, 19:16:11 »
todellakin kannattaa säädättää, mutta vaihda se toinen raidetankon pää myös. jos se menee viikon päästä väljäks on taas mentävä kulmien säätöön.

peruskorjaamolla 60-80 €säätötyö. ei kannata mennä 25 € tarkistus vipuun, säätötyöt maksaa sit extraa.

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #402 : 25.03.2012, 12:55:16 »
Mitkähän kaikki madallusjouset näihin merikontteihin ovat väriltään punaisia..? Onkohan mulla mahdollisesti G&M:n vieterit tossa omassa 945:ssa..? Jousissa ei lue (ainakaan enää) mitään, eikä auton historiasta ole mitään havaintoja.

Otteeseen merkattu etäisyydet navoista kaariin 340mm edessä ja takana myös. Ovat mukavan pehmeät kauppakassilullaan eivätkä yhtään pintakovat. Paljon mukavamman tuntuiset kuin vakiojousilla oleva 745.

Huono kuva mistä tuskin näkee mitään..   

turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #403 : 25.03.2012, 21:30:25 »
Tuossa tein syntiä ja pulttasin omaan seiskaan E36 bemarin takajouset. Sopivat siis reilusti madallettuun. N.3mm paksumpaa tavaraa kun volvon jouset kun tuossa pikaseen mittailin. Muokkaamalla hieman sai hyvin paikalleen.  :P
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #404 : 25.03.2012, 23:28:49 »
Tuossa tein syntiä ja pulttasin omaan seiskaan E36 bemarin takajouset. Sopivat siis reilusti madallettuun. N.3mm paksumpaa tavaraa kun volvon jouset kun tuossa pikaseen mittailin. Muokkaamalla hieman sai hyvin paikalleen.  :P

ovatko jäykät?  :o

tietääkö kukaan käykö 200srj takaiskarit 700 sarjaan?
kaverilla on hyllyssä uudet kybit
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Proturbo  Autodiagnoosi