Proturbo  Autodiagnoosi

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877684 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #900 : 17.11.2012, 05:32:43 »
Ikarissa se männän paikka määrää toiminta-alueen. Jos madallat tai korotat, se poistuu siltä alueelta.
Jos lyhennät jousta niin mäntä pitää saada ylemmäs, jotta se pysyy optimi alueella. Samalla tapahtuu myös se että se ei pohjaa niin äkkiä.
Ei tää oo tähtitiedettä.   :pomo:

Se on jännä kun joutuu rautalangasta vääntämään, että kun jousta lyhennetään niin suotavaa olisi myös iskaria lyhentää :D :D

 :tykkää:  :pomo:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #901 : 17.11.2012, 12:02:34 »
Se on jännä kun joutuu rautalangasta vääntämään, että kun jousta lyhennetään niin suotavaa olisi myös iskaria lyhentää :D :D

 :tykkää:  :pomo:

Katsastusmieskin tykkää kun pysyy jouset kupeissaan kun on vähemmän ulosjoustoa. Omalla kohdalla kaasuiskareihin sorvattiin 30mm lisää kierrettä ja näin ollen 2 kierrosta lyhennettyä deekun jousta joutui ihan tosissaan puristamaan että meni paikalleen. Vaan eipä ole kyllä ollut moittimista ajettavuuden suhteenkaan.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #902 : 17.11.2012, 12:34:06 »
Katsastusmieskin tykkää kun pysyy jouset kupeissaan kun on vähemmän ulosjoustoa. Omalla kohdalla kaasuiskareihin sorvattiin 30mm lisää kierrettä ja näin ollen 2 kierrosta lyhennettyä deekun jousta joutui ihan tosissaan puristamaan että meni paikalleen. Vaan eipä ole kyllä ollut moittimista ajettavuuden suhteenkaan.
Sepäs tuossa onkin kun monet lyhentävät vaan sen takia että jousi pysyy paikoillaan.
Mutta pelkkä varren lyhennys ei aina ole paras mahdollien tapa.
Iskarin putkea kun jää suteessa liikaa.  ;)
Tuossa, tosin V70, etuiskari malliks. Vasemmalla vakio ja oikealla madallusiskari.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #903 : 17.11.2012, 13:09:26 »
960 91-94 voin suositella etujousiks KAW-merkkisiä -50mm jousia. Korkeus näillä asettui n.32.5mm vanteen keskiöstä kaaren reunaan ja eivät ole yhtään pintakovat. Ei pyöri kupeissa, eli joutuu puristaan vähän asentaessa. Kierteestä päätellen progressiiviset jouset.

Ei oo ihan yhtä halvat ku Lesjöt, mutta jos haluaa jämäkän ilman pintakovuutta eikä tykkää lähteä laikkailemaan jousia niin näitäkin voi harkita.  ;)

En vissiin siis pahasti sua koijannut näissä jousissa :D

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #904 : 17.11.2012, 13:54:42 »
En vissiin siis pahasti sua koijannut näissä jousissa :D
Ei kaduta yhtään. :)
Mut onko 960 keula tosiaan niin paljon painavempi ku 940:ssä, kun mielestäni sun autossa keula jäi pikkaksen ylemmäs? Eikai iskareitten pitäs paljoa pönnätä ylöspäin, omassa kun on nuo alkuperäset hiukan väsähtäny jo. Ajattelin tilalle just Sachs Advantagea/Boge turboa, varmasti riittää käyttöautoon.

Arveluttaa pitäskö tuohon laittaa sitten 240:n Sachs Advantaget, niin iskari ois periaatteessa vähä paremmin toiminta alueella. Tiiä sit onko kuinka paljon eroa jäykkyyksissä Sachsin 240/940 iskareilla. Tuo Lip Gas oli ainaki 5x jäykempi ku nämä Volvon orkkikset.

Mittailin tuossa jousia vaihdellessa tolppien pituudet:
960 Volvo-iskari, koko pituus: 70cm, josta säiliö/sylinteriosa 42,5cm.
240 Lip-Gas iskari, koko pituus: 67,8cm ja 40,8cm.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2012, 14:19:55 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #905 : 17.11.2012, 18:25:40 »
Se on jännä kun joutuu rautalangasta vääntämään, että kun jousta lyhennetään niin suotavaa olisi myös iskaria lyhentää :D :D

 :tykkää:  :pomo:
Siitähän tässä hommassa olikin kyse joo. Voidaan vaikka YV:llä jatkaa jos jäi jotain hampaankoloon?

Ja pomohan laitto itekkin kuvan, että noi "oikeet" madallusiskarit on myös rungoltaan lyhyempiä. Eli kuten myös koitin sanoa, ei se pelkän varren lyhentäminen siitä iskarista tee mitään madallusiskaria.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #906 : 17.11.2012, 18:40:47 »

Mut onko 960 keula tosiaan niin paljon painavempi ku 940:ssä,
960 keula on kevyempi, paperilohkonen kone painaa vähempi kun rautalohkonen. Tosin sullahan oli rautalohkonen venttiilikone, niin se vertautuu aika 1:1 varusteltuun 940:iin (joita ei kyllä suomessa juuri ole).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #907 : 17.11.2012, 18:42:16 »
Siitähän tässä hommassa olikin kyse joo. Voidaan vaikka YV:llä jatkaa jos jäi jotain hampaankoloon?

Ja pomohan laitto itekkin kuvan, että noi "oikeet" madallusiskarit on myös rungoltaan lyhyempiä. Eli kuten myös koitin sanoa, ei se pelkän varren lyhentäminen siitä iskarista tee mitään madallusiskaria.

Suosittelen kuitenkin ostamaan lyhyemmän ja jäykemmän iskarin, jolloin saadaan varmasti toimiva kombinaatio..

Mielellään samalla sitten lyhentää tolppaa hiukan... ::)


Näin olen itse tehnyt eli lyhentänyt "runkoa" 60mm jolloin itse runko ei pohjaa niin helposti.. Ja saadaan auto 60mm matalammaksi kuin muokkaamattomilla tolpilla.. ::)
« Viimeksi muokattu: 17.11.2012, 18:47:37 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #908 : 17.11.2012, 18:45:20 »
Ja pomohan laitto itekkin kuvan, että noi "oikeet" madallusiskarit on myös rungoltaan lyhyempiä. Eli kuten myös koitin sanoa, ei se pelkän varren lyhentäminen siitä iskarista tee mitään madallusiskaria.
Lyhennetty iskari ei vaan pohjaa niin helposti. Ja oliskohan nuo iskarit suunniteltu niin että se mäntä on suurinpiirtein keskellä, jousien madaltuessa se on alempana. Sorvaamalla se siirtyy taas ylemmäs, jolloin on parempi kuin lyhentämätön.
Nää on sitten mun ajatuksiani näistä.   ;)

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #909 : 19.11.2012, 14:05:53 »
Siitähän tässä hommassa olikin kyse joo. Voidaan vaikka YV:llä jatkaa jos jäi jotain hampaankoloon?

Ja pomohan laitto itekkin kuvan, että noi "oikeet" madallusiskarit on myös rungoltaan lyhyempiä. Eli kuten myös koitin sanoa, ei se pelkän varren lyhentäminen siitä iskarista tee mitään madallusiskaria.

Männänvarren lyhentäminen vaikuttaa iskarin toimintaan. Tuon rungon lyhentäminen vaikuttaa ainoastaan rungon pohjaamiseen, ei iskarin. Noita tarvitsisi hieman tarkastella ja mitata, että kuinka paljon runkoa kannattaa/tarvii tietyllä kombinaatiolla lyhentää. 700/900 sarjassa tosiaan tuo runko pohjaa hyvinkin nopeasti, jos alkaa reilusti madaltamaan. Lesjö + kierros pois toimii vielä vakio rungolla (lyhennetyllä männänvarrella) hienosti, mutta sen jälkeen alkaisin miettimään jo lyhyempirunkoista iskaria (esim 200sarjan) ja tolpan lyhentämistä.
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #910 : 20.11.2012, 16:52:54 »
alko ny tän laikka madalluksen yhteydes toi takaa kuuluva jurina, äänenä siis vain, ehdotuksia? omasta mieledtää kuuluu kuskin takakulmasta.. sit joku klopisee pompuissa, voiko johtua ku jouset on putkiklemmareilla kii alakupis? eikä pääse elämään?

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #911 : 20.11.2012, 17:10:16 »
muistitko ottaa rälläkän taka-akselin päältä ennenku laskit auton alas nosturilta?
740 M50B25

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #912 : 20.11.2012, 18:51:42 »
ei sitä ny sielä lepuuteta :) mut vika selvis ja ei tullu alustasta :D

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #913 : 20.11.2012, 19:40:55 »
Kuinka paljon merikonttia kärsii laskee ennenku pitää muokata panhard-tankoo?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #914 : 20.11.2012, 20:42:58 »
Periaatteessa jo pienellä madalluksella..

Corollan takatukivarresta saa tehtyä kätevästi säädettävän... Siitä tangosta millä säädetään takapyörän aurausta  ;)
V70 D5
850 T5
145 T5

 

KL-varaosat  Race.fi