Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877835 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #930 : 24.11.2012, 11:11:50 »
Paljonkos muute nyt noi etuiskarit kestää sitä puotusta vakiosta? Yhen kiekan otin vakioetujousista, ja nyt pyörän keskeltä kaareen n.36,5-37cm matkaa, ja näyttää vieläki niin kauheen korkeelta :D
Kuinka korkee se oli vakiona jos kiekan lyhennyksen jälkeenki jää vielä noin ylös?  ;D

Eiköhän ne vakioiskarit kestä sen 30-40mm madallusta vielä kohtuullisesti.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #931 : 24.11.2012, 15:25:52 »
Kuinka korkee se oli vakiona jos kiekan lyhennyksen jälkeenki jää vielä noin ylös?  ;D

Eiköhän ne vakioiskarit kestä sen 30-40mm madallusta vielä kohtuullisesti.

No puhutaan maasturista, jos mietitään, millane tuo oli  :2funny:
Paljonkos sitä nyt sit kärsii vielä kiekkoja ottaa, ettei pyöri jouset irtaallaan kun ylös tunkkaa?

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #932 : 25.11.2012, 20:47:15 »

Joo säädettävä on suunnitteilla. Onko kokemusta kumpaan suuntaan kulkusuunta muuttuu kun akseli siirtyy vänkärin puolelle? Oliko tyhmä kysymys? :idiot2:

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #933 : 25.11.2012, 22:14:50 »
Vastaan itselleni  ;)  Aiempaa keskustelua selatessa löytyi Lesjöforsin luettelo: http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf
Sen mukaan 245 takajousien ulkohalkaisija on 132 mm, joten ne ei mahdu multilinkin jousikuppiin.
Kyselin jousia Bilialta, mutta heiltä löytyi vahvennettu jousi vain uudempaan komposiittijousella varustettuun multilinkkiin.
Jousiluettelon mukaan Ladan kuormajouset on aika lähellä totuutta: 13,25 mm, 127 mm ja pituus 415. Nuo vois toimia kun orkkisjousen mitat on 12,0mm, 125 mm ja pituus 392 mm. Onkohan kukaan kokeillu näitä?
No niin, päivitys tähän projektiin. Kyseessä oli siis 1993 960 multilinkillä.
Taakse tuli siis Ladan kuormajouset, jotka olivat pituudeltaan ja jäykkyydeltään hyvät. Iskareina Monroen kaasut. Keulaan vaihdoin orkkisjouset ja Sach kaasut, kaikki helat, ylätuet laakereineen ja kaikki kallistuksen vakaajan hilppeet.
Auto asettui hyvään asentoon, perä on hieman keulaa ylempänä. Onpa mahtava ajaa, kun auto ei ole enää kivireki. Kaikki alustan kolinat poistuivat remontin jälkeen.
Suuret kiitokset neuvoista -H-
960 3.0 1993 Silvermetallic

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #934 : 25.11.2012, 22:43:26 »
No puhutaan maasturista, jos mietitään, millane tuo oli  :2funny:
Paljonkos sitä nyt sit kärsii vielä kiekkoja ottaa, ettei pyöri jouset irtaallaan kun ylös tunkkaa?

Kaksi kierrosta otin alkuun itseltä ja ei pyöri kupeissaan, jossei ole kovin riski katsastusmies yrittämässä.

Iskarin merkki & malli muokkaa tuotakin... mitä nyt täältä lukenu niin tuntuu, että joillain pyörii 1,5 kierroksen jälkeen joillain taas ei 2,5 kierroksen jälkeen.

E: Niin ja jousen merkki, malli ja ikä muovaa taas.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 22:57:18 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #935 : 26.11.2012, 13:24:41 »
Kaksi kierrosta otin alkuun itseltä ja ei pyöri kupeissaan, jossei ole kovin riski katsastusmies yrittämässä.

Iskarin merkki & malli muokkaa tuotakin... mitä nyt täältä lukenu niin tuntuu, että joillain pyörii 1,5 kierroksen jälkeen joillain taas ei 2,5 kierroksen jälkeen.

E: Niin ja jousen merkki, malli ja ikä muovaa taas.

Kiitän vastauksesta  -H-

Katotaa rupeeko pyöriin kun toisen kiekan vielä ottaa  :D

Mites muuten tuolla takana, paljonko vakiojousista pystyy ottaan, ennen kuin pomppaa sieltä allaalta irti tunkatessa?  :idiot2:

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #936 : 26.11.2012, 14:32:09 »
saako nuita säädettäviä panhard tankoja ostettua euroopan puolelta vai pelkästään ipd:ltä jenkeistä?

Poissa Murtsi

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #938 : 26.11.2012, 21:56:27 »
Nyt ei tyhmä tajua, tässä on varmaan joku juttu joka on mennyt ohi. Onko tosiaan niin että 700/900 kuormajousi madaltaa perää vakioon verrattuna? ??? Puhutaan siis ihan tavallisesta jäykällä akselilla olevasta farmarista.
Mulla vaihdettiin 945 tavallisten jousten tilalle kuormajouset olivat noin 1kierroksen lyhyemmät.Minulla ainakin perä vähän putosi vaikka laitettiin samalla uudet iskaritkin.
Sama kävi täällä. Tarvittaessa tilaan uudet kuormajouset ja vahvemmasta langasta.

Tätä asiaa on nyt tutkittu semivirallisin menetelmin. Testissä allekirjoittaneen 945 Classic '98 jossa oletettavasti vakioalusta sekä melkein tyhjä kontti ja käyttäjän mikan 945 '95 jossa Motonetin kuormajouset ja nesteiskarit sekä jonkun verran tarvekaluja mukana. Minulla navan keskeltä kaareen 36 cm, vertailuyksilössä 37,5 cm. Kunnon traktoreita molemmat mutta ei ne kuormajouset selvästikään sitä autoa madalla vaan pari senttiä tulee lisää korkeutta vakioon verrattuna.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #939 : 26.11.2012, 22:35:19 »
Kiitän vastauksesta  -H-

Katotaa rupeeko pyöriin kun toisen kiekan vielä ottaa  :D

Mites muuten tuolla takana, paljonko vakiojousista pystyy ottaan, ennen kuin pomppaa sieltä allaalta irti tunkatessa?  :idiot2:

Eipä mitään.  :hello:

Lyhennä iskaria jos meinaa pyöriä, saa muutakin hyötyä samalla kuin tuo pyöriminen ja loppujen lopuksi hyvin pieni vaiva hyötyyn nähden.. Tästä asiasta en jatka enempää syttyy sota vielä.

Takajouset hyppää kyllä jousikupeistaan irti jo pikku pätkäsyllä, mutta alapäät voi kiinnittää tukevilla klemmareilla jousilautasiin kiinni.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #940 : 27.11.2012, 02:28:31 »
Miten paljon uudempien 960/v/s90 eturipustukset ym. eroaa perus 940 malleista, Onko niissä mitä samaa? Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #941 : 27.11.2012, 21:40:57 »
Miten paljon uudempien 960/v/s90 eturipustukset ym. eroaa perus 940 malleista, Onko niissä mitä samaa? Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Erilaista on tukivarsi, sen kiinnitys runkopalkkiin sekä iskaritolppa. Tolppa on lähempänä 850 mallia, jarrulevy ja raidetangon ulkopää on sama kuin 850:ssä. Pyöränlaakeri on sama kuin myös alapallo ja jarrusatula kiinnikkeineen. Tukivarren korikiinnikkeen muuttaminen vaatis pistehitsien aukomista, yms. puuhaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #942 : 28.11.2012, 12:39:25 »
Erilaista on tukivarsi, sen kiinnitys runkopalkkiin sekä iskaritolppa. Tolppa on lähempänä 850 mallia, jarrulevy ja raidetangon ulkopää on sama kuin 850:ssä. Pyöränlaakeri on sama kuin myös alapallo ja jarrusatula kiinnikkeineen. Tukivarren korikiinnikkeen muuttaminen vaatis pistehitsien aukomista, yms. puuhaa.

Kiitoksia paljon! -H-
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #943 : 11.12.2012, 11:23:22 »
Onkos kukaan tällääseen näkyyn törmänny?

Oon kattonu että kuskinpuolen etukulma on alempana kun vänkärin, niin kattoin että onko sielä jousi poikki mutta se olikin nuo. Jousta on ehkä lyhennetty, pää on rälläkällä katkaistun oloinen, sitten jousen uraan on hitsailtu vähän kökköä, en tiiä minkä takia, miksei jousta oo pyöräytetty niin että sen pää olis siinä mihinä pitääs
Kaikkia sitä konstaallaan :nohnoh

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #944 : 11.12.2012, 11:30:56 »
Katoin eka että oot käyny Titaniccia kuvailemailemassa merenpohjassa.

Mut eiköhä se jousi ole yritetty vaan silmät kiinni räkiä sinne alajousilautaseen kiinni.. Selvästi ammattimiehiä asialla.

Siellä se auton edellinen omistaja naureskelee partaansa.. :knuppel2:
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Ateho  Elekma