Ateho  Elekma

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #225 : 21.04.2020, 12:24:52 »
Hienon näköistä työtä olet tehnyt. Tosi fiksu asennus.
Mitä tuolla muutoksella mekaanisesta sähköiseen on käytännössä? Mekaaninenhan on hyvin toimintavarma.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #226 : 21.04.2020, 14:02:10 »
Hienon näköistä työtä olet tehnyt. Tosi fiksu asennus.
Mitä tuolla muutoksella mekaanisesta sähköiseen on käytännössä? Mekaaninenhan on hyvin toimintavarma.

Kiitos. :) Mietin, että olisinko vielä laittanut ylös sivutuen tuota iskaritolppaa kohden, mutta aika jämäkästi tuntuu pysyvän noinkin. En nyt tiedä onko muuta muutosta, mutta mulla on tuo volvo välillä pitempään ajamatta niin se hävittää bensat johonkin niin tuo sähköpumppu pumppaa esipaineenn ja linjat täyteen niin ei tarvi rasittaa niin paljon esim. starttia.   

Joko on jossain pieni vuoto ja linja tyhjenee tai sitten bensa haihtuu kohokammioista (tätä epäilivät freetechnicsillä) tai sitten se on vaan tuon weberin tyyppivika. Mekaanisella pumpulla sai aina sahata autoa käyntiin pitkän seisomisen jälkeen niin kauan, että huonolla akulla akku kerkesi joskus loppuakkin. Hommasin uuden akun, mutta silti se pitkään starttaaminen oli rasittavaa. Voi toki olla joku säätökin pielessä tuossa weberissa, kun olen itse sitä säätänyt. Esim ryyppy on vähän liian isolla, kun pitää heti startin jälkeen pienentää, mutta ei kuitenkaan lähde kylmänä käymään jos se ei ole täysillä. Ladaboardin mukaan tuo ryyppy on dgv:n ominaisuus ? tiedä sitten.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #227 : 21.04.2020, 15:19:03 »
Okei.
Toi bensan haihtuminen kohokammiosta on ihan luonnollista kaasarikoneissa kun on pidempään seisonnassa. Itse olen tehnyt talviseisotuksen jälkeen ajoon ottaessa niin että ryyppy päälle ja pumpannut kaasupolkimella kolmisen kertaa ja sitten startannut niin ekalla pidemmällä starttauksella normaalisti lähtenyt.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #228 : 21.04.2020, 20:17:02 »
Okei.
Toi bensan haihtuminen kohokammiosta on ihan luonnollista kaasarikoneissa kun on pidempään seisonnassa. Itse olen tehnyt talviseisotuksen jälkeen ajoon ottaessa niin että ryyppy päälle ja pumpannut kaasupolkimella kolmisen kertaa ja sitten startannut niin ekalla pidemmällä starttauksella normaalisti lähtenyt.
Juu niin on. Mulla vaan 1-2 viikon seisomisen jälkeen starttauttaa samalla tavalla, kun olisi seisonut talven yli tallissa.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #229 : 10.06.2020, 01:42:32 »
Volvolle ei nyt ole älyttömästi tullut tehtyä mitään. Käyntiin lähtö parani tuon sähköpumpun myötä. Vaihdoin myös tulpat pumpun vaihdon jälkeen. Pitäisi nyt käydä säädättämässä kaasutin ja ottaa samalla katsastusta varten päästölappu. Hiukan pientä nykimistä on välillä ollut niin laitoin nyt tankkiin forten fuel saver:in jos se aukaisisi paikkoja. Tilasin vp-autopartsilta muutamia osia mm uuden jakopäänkopan. Vanha koppa melkein tippui jo itsestään pois paikoiltaan, kun oli kiinnityskohdat haljennut. Vaihdoin samalla uudet laturinhihnat, kun käytin hihnapyörää irti jakopäänkoppaa vaihtaessa. Vaihdekepin nupin kans tilasin oli kyllä tosi tiukka laittaa paikalleen ja lopulta, kun sain paikalleen ja totesin, että on ehjä ja vähän väänsin sitä nuppia niin halkesi.  :-\

Pitäisi teettää tuohon jossain samankaltainen tarra, kun vanhassa kopassa oli.   


Vaihdoin myös tuulilasinpesurin letkut. Laitoin uudet kirkkaasta metritavarasta. Lisäsin myös yhden takaiskuventtiilin letkun väliin. Samalla, kun laitoin uudet letkut siivosin tulipellistä vanhat äänieristeen jäänteet pois. Mietin tuossa, että laittaisiko tilalle jotakin äänieristettä vai ei. Konehuone pitäisi myös pestä. Mietin myös, että vaihtaisiko vanhemman mallin öljykorkin ton muovisen tilalle. Kattelin netistä, että varaosanumerolla 421753 löytyisi vielä ainakin scandixilta jos ei sitten ebay:stä tilaa tarviketta.  :idiot2:




Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #230 : 03.09.2020, 01:53:20 »
Mistähän tuota aloittaisi, kun on tullut tehtyä kaikkea pientä. Jos vaikka fiilistely kuvalla.


Heinäkuun alussa tuli vaihdettua volvoon jarrunesteet, kun huomasin, että olin viimeksi vaihtanut ne 2014  :o . Ei ne älyttömän mustat olleet, mutta jarrutuntuma parani kyllä. Silläkin tuli vaihdettua, kun kaveri oli saanut katsastuksessa hylyn liian tummista jarrunesteistä :D


Käytin volvon katsastuksella 20.8. Läpi meni vaikka vähän ehkä rimaa hipoen.  8) Varasin ennakkoon netissä ajan ja ajelin kiertotietä konttorille, että ehtii auto lämmetä tarpeeksi. Noh kuten arvata saattaa, kun pihamaa on volvolla ajon jälkeen haissut vähän bensalle niin päästöt oli vähän siinä rajalla. Ensin katsuri mittasi päästöt se imuri putken nokassa. Testeri näytti jotain 2.4 Co%:ta. Sitten se otti sen imurin pois ja laittoi sen perinteisen sondin putkeen niin mittari näytti 3,4 Co%, kun raja-arvo on 3,5 Co%. Hc oli 90. No katsuri tuumasi, että hyvähän se on jos vähän rikkaalla käy, että palaa vielä huonolla tuurilla venttiilit jos menee säätämään. Ajattelin kyllä käydä säätämässä pikkusen pienemmälle tuota tyhjäkäyntiseosta.

Toinen juttu mistä katsuri sanoi niin meinasi, että oikean takaiskarin yläpusla on hiukan väljä. Auto oli silloin nostettuna taka-akselista ilmaan. Nyt eilen, kun tutkin sitä sillain, että auto oli tunkilla ilmassa ja rengas irti ja akseli alhaalla niin en tuntenut siinä mitään väljää. Pitäisikö se välys tuntua sekä akseli ylhäällä ja alhaalla. Ainut mitä tuntui oli se, että iskarin puslat joustaa jonkin verran kiertäessä iskaria.


Eilen sitten operoin jarrukilpien kanssa. Neljässä tai viidessä katsastuksessa on katsuri maininnut, että etujarrukilvet alkaa olemaan vaihto kunnossa, mutta nyt ei puhunut niistä mitään. Olihan ne jo aika haperot. Jarrukilvet hommasin motonetistä jo aiemmin. Harmitti vaan, kun en löytänyt niitä navan suojapeltejä niin piti kasata vanhoilla. Uudet pultitkin olisi saanut melkein vaihtaa oli aika huonot kantit jo vanhoissa. Noh saihan nuo irti ja takaisin katkaisematta, kun ei ollut sopivia pultteja hollilla. Putsasin pyöränlaakerit ja vaihdoin uudet rasvat vanhojen tilalle. Akselista näki, että jossain vaiheessa on käynyt joko kuivana tai ollut liian kireällä laakerit, kun oli jäänyt jälkiä akseliin.


Pitäisi vielä tutkia volvoa sen verran, kun joku narisee kuoppaan ajaessa vänkärin puolella, mutta en saanut selvää mikä. Epäilin sisälokaria, kun se ei pysy lokasuojassa kiinni. Toinen mikä tuli mieleen, että voisiko koiranluun kumit narista. Runkokumit jo rasvasin. Sitten koitin tutkia öljynpainemittarin anturia, että mistä sen t-haara hikoilee öljyä. Ei oikein saanut selkoa ja olisi pitänyt ottaa laturi/suodatin edestä niin ajattelin jättää myöhempään sen. Ostin biltemasta aiemmin sovittimen öljynsuodattimen alle, mutta en ottanut huomioon vesiputkea. En tiedä tekeekö tuolla mitään ja pitäisi selvittää kuinka tiukkaan kärsii tuon sovittimen mutterin kiristää. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/mittarit/sovitin-oljymittarille-2000030749

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #231 : 06.10.2020, 23:30:01 »
Tuli tuossa tilattua muutama kuvasto antikvariaatista. Kuvassa ylärivissä olevat tilasin kesän aikana ja alempana olevat olen tilannut aiemmin.

Viime viikon keskiviikkona aloin vaihtamaan moottorin tukikumeja. On jo jonkin aikaa ollut hyllyssä nuo kumit, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa niitä. Kuskinpuolen kumi oli helpompi vaihtaa, mutta vänkärinpuolen kumi oli hiukan hankalempi. Oli alkuperäinen kumi painunut kasaan ja turvonnut niin yhtä pulttia ei meinannut saada lohkosta auki ja meni ähräämiseksi. Siinä ährätessä ahtaassa montussa löin pääni moottorin palkkiin ja tuli n 2cm verta vuotava vekki päähän. Tukikumin paikalleen laitto oli helpompaa, kun pääsi räikkälistalla kiristämään pultit eikä tarvinut ährätä. Pohjapanssaria paikalleen laittaessa huomasin, että siinä on yllättävän paljon valunutta öljyä. Oli näemmä öljynpaineanturin y-haara ruvennut vuotamaan enemmän öljyä. Ei voi enää sanoa hikoiluksi. Ei tikku edes kastunut, kun tarkastin öljyjä. 1 litran lisäsin niin pääsi alamerkkiin ja sitten 1 litran niin sai ylämerkkiin tai ehkä pikkusen yli ylämerkin. Hiukan meinasi tympästä  :buck2:  :nuhtelu :nuhtelu edelleen mietityttää, että ehtikö tulla jo jotain vaurioita moottoriin vaikka öljynpaineen merkkivalo ei palanutkaan. Jätin sitten kuitenkin pohjapanssarin asentamatta, että pesen jossain vaiheessa öljyt pois. Vaihteiston tukikumikin pitäisi vaihtaa, mutta pitää sitä ennen ostaa laatikkoöljyt. 


Perjantaina tuli autostudiolta uudet kaiuttimet hattuhyllylle. Asentelin samantien paikalleen.

Eilen hain postista myös kl-varaosista tilatun kampiakselin lukitustyökalun. Tilasin työkalun ennakkoon jakohihnan vaihtoa ajatellen.
Sitten mietin tässä tuota ryöstölaippaa, että pitääkö nuo o-renkaat mitään vai olisiko parempi semmoinen kokonainen tiiviste. Tuohon ajattelin asentaa mittareiden öljypaine ja öljynlämpöanturit.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #232 : 07.10.2020, 06:17:03 »
Hienosti pitää nuo O-renkaat jos renkaat ehjät ja pinnat kunnossa. Yhdellä O-renkaalla ne on orkkis siirtojalassakin
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #233 : 07.10.2020, 17:19:04 »
Hienosti pitää nuo O-renkaat jos renkaat ehjät ja pinnat kunnossa. Yhdellä O-renkaalla ne on orkkis siirtojalassakin
Okei. Näyttäisi olevan o-renkaat kunnossa. Okei niin se tosiaan on yhdellä o-renkaalla. Kuvittelin sen siirtojalan tiivisteen olevan samanlainen, kun öljynsuodattimessa. Ei räjäytyskuvasta saanut oikein selvää. Pitää asentaa tuo suodattimen alle jossain vaiheessa.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #234 : 03.01.2021, 23:30:59 »
Korjasin tässä ajankuluksi öljynpainevalon johdon. Oli hiukan juuresta kuoriutunut/murtunut eriste.

Kaivelin varastoja niin olin jemmannut yhden etu vilkkulyhdun josta on kiinnikkeet rikki, mutta on ehyet johtoliittimet. Siitä otin yhden johtoliittimen ja vaihdoin sen tuon pesän sisälle. Yhdistin johdot kutistesukka abicolla jos se pitäisi paremmin kosteutta. Kuvassa en vielä ollut sulattanut sukkaa.

Lopuksi vedin päälle tuota muovisukkaa joka peittää liitokset :)

Testasin lopuksi niin nyt syttyy öljynpainevalo heti, kun avainta kääntää. Tarvikelaturin vaihdon jälkeen johtosarja tuli vähän eri paikkaan kiinni niin on ollutkin tuo johto vähän kireällä joka on varmasti aihettanut tuon murtumisen. Nyt ainakin yltää hyvin :)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #235 : 28.04.2021, 21:32:02 »
Tässä kevään aikana koittanut jotain pientä tehdä. Hommasin uuden ryöstölaipan öljysuodattimen alle ja laittelin siihen öljynpainemittarin anturin ja öljynlämpömittarin anturin. Sen jälkeen asentelin alkuperäisen 3 lisämittaripaneelin ja vaihdoin mittareihin ledejen tilalle normi 3w polttimot.


Asennuksen jälkeen tarkistelin, että ryöstölaippa ei vuoda. Se ei vuotanut, mutta huomasin vesipumpun päällä pienen vihreän lätäkön. Tarkemmin tutkittua huomasin, että kannen ja vesipumpun välinen tiiviste vuotaa. Noh ei muuta, kuin sitten uutta pumppua hommaamaan. Katselin huoltokirjasta, että 2014 olen viimeksi pumpun vaihtanut ja silloin hommasin alkuperäiset tiivisteet wetteriltä. Pumpulla ei kyllä hirveästi oltu ajettu, mutta sama vaihtaa, kun vähän näytti niin, kuin olisi pumpun alla olevasta lommista hikoillut nestettä myös. Pumpun ja kannen välinen tiiviste oli ihan halkeillut. Aika oli tehnyt tehtävänsä. Tällä kertaa käytin paketissa tulleita tiivisteitä. Laitoin vähän ns varmistukseksi elringin anaerobista liimaa el-liq 74. Samalla, kun olin laskenut nesteet pois vaihdoin myös termostaattikopan jonka tilasin aiemmin ruotsista. En saanut uutta ylävesiletkua pitämään vaan se vuoti aina letkuliitoksesta. Ilmeisesti niin kulunut koppa, kun aikaisemmin se vuoti kopan ja kannen välistä ja silloinkin piti tiivisteliimalla liimata koppa kanteen. Vaihdoin termostaattiin uuden tiivisteen ja laitoin uuden kopan ja kannen väliin varuiksi samaa elringin liimaa.



Sitten tein vielä pientä huoltoa, kun venttiilikoppa ja öljykorkki on vuotanut öljyä jonku verran. Käytin venttiilikopan auki ja tarkastin venttiilivälykset sen jälkeen vaihdoin venttiilikopan toiseen paremmin maalattuun ja vaihdoin uuden tiivisteen. Venttiilikopan tiivisteen molemmin puolin laitoin kans sitä elringin tiivisteliimaa. Vaihdoin myös öljykorkin vanhempaan "kromattuun" malliin ja uusin siihenkin tiivisteen. Viimeiseksi vaihdoin uuden ilmansuodattimen. 

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #236 : 06.09.2021, 23:31:16 »
Näköjään unohtunut tässä päivitellä, että mitä kaikkea on tullut kesällä tehtyä. Kesäkuun alussa tilasin vp-autopartsilta muutaman osan. Ehjän pohjapanssarin, vilkunlasit yms.

Olen tässä myös pähkäillyt yhden volvon alkuperäisen soittimen takia. Soittimessa on lukitus. Osaisiko joku sanoa mikä on pinkoodi vai katkonko kaikki diodit niin saa koodin selville ? :idiot2:

Tuli vaihdettua pakosarjan pinnapultit kuparisiin. Kuvasta näkyy myös miten hyvä se "kromattu" korkki on. Veti heti tuommoisesksi harmaaksi sinkityn näköiseksi. Tilasin tuon tilalle uuden alkuperäisen korkin.

Uudet vilkunlasit tuli vaihdettua. Oikealla puolella oli pieni ongelma, kun vain kaksi ruuvia kolmesta kiristyi. Käytin lasin uudestaan irti ja huomasin, että yhdestä kiinnityspisteestä puuttui metallinen ns kruunu. Oli yksi varaosa umpio niin siitä otin puuttuvan osan niin lasin sai kiinni kaikilla kolmella ruuvilla.


Paisuntasäiliön tarra tuli uusittua. 8 vuotta repsottanut niin nyt uusin senkin  ;D


Sitten tuli kesän aikana vaihdettua vaihdelaatikon tukikumi ja vaihteistoöljyt. Öljyksi tuli taas Mobil Mobilube GX 80W-90 GL-4. Vaihteen siirto parani mitä nyt kylmänä tahtoo 2 mennä huonosti päälle. Epäilen, että pitäsi pakkilukon rauta säätää. Samalla, kun ryömin auton alla asensin uuden pohjapanssarin.


Elokuun alussa vaihdoin jakohihnan+kiristimen. Pikkuisen meni vaihtoväli yli ajan puolesta. Kilometrit ei kylläkään. Tällä kertaa hommasin vaihtoa varten kl-varaosista kampiakselin lukitustyökalun. Vaihto meni muuten ihan kivuttomasti, mutta lukitustyökalu ei passannut paikalleen silloin, kun jako oli kohdallaan vaan piti pyörittää pikkuisen yli ja sitten, kun löysäsi kiristimen mutterin niin näytti, että kiristin pomppaa pois paikaltaan, mutta kiristin pysyi kuitenkin paikaallaan niin sai lukitustyökalun paikalleen sen mutterin alle.


Jakopään jälkeen vaihdoin vielä kallistuksenvakaajan koiranluut eteen ja runkokumit. Runkokumeja en hoksinut tilata aiemmin niin motonetistä ostin 740 runkokumit ja niistä leikkelin sitten paikalleen sopivat. Elokuun lopussa käytin volvon leimalla. Katsastus meni muuten hyvin, mutta päästöt oli taas pielessä. Viime katsastuksessa päästöt oli juuri rajalla ja kotia päästyä säädin omasta mielestä seosta laihemmalle. Olinkin säätänyt vielä rikkaammalle. Noh leimasetä oli sen verran armollinen, että lainasi meisseliä ja säädin siinä konttorilla päästöt sopivaksi. Sen jälkeen saikin leiman, kun ei ollut muuta huomautettavaa.

Lopuksi pari kuvaa kesältä



Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #237 : 27.05.2022, 19:35:31 »
Eipä sitä hirveästi tullut talven aikana mitään tehtyä volvolle. Kerran käytin talven aikana käynnissä. Kytkinlevy tykkää jumiutua edelleen akseliin seisonnan aikana. Käytön puutetta ilmeisesti   ;D  Akunkenkien päälle kaivelin töistä suojat niin ehkä vähän siistimmän näköiset

Kl-varaosista keväällä tilasin oikeita liittimiä volvon takavaloon. Tein takavaloihin uudet johtosarjat ja laitoin farkun polttimonkannat paikalleen. Muokkasin alkuperäistä johdotusta/liittimien paikkoja sen verran, että sain palamaan 3 parkkivaloa per puoli.  ::) Asensin uudet tarvike takavalot. Vaikka suurin osa parjaakin nuita alkuperäisiä kalvopiirilevyjä niin laitoin semmoiset paikalleen. Ainut vaan, että uusissa umpioissa oli se kalvo aika jäykkää ja vasemman puolen kalvo repesikin yhdestä kohti niin pahasti, että piti varastosta kaivella parhaimman kuntoinen alkuperäisosa tilalle.



Otin volvon ajoon tuossa vapun tienoilla, mutta en hirveästi ole ajellut. Töissä huomasin, kun joku oli tilannut volvoon osia ja huomasin, että valikoimaan oli tullut paremman mallinen pa-suodatin. Ostin ja vaihdoin uuden pa-suodattimen tällä viikolla joka oli mannin tekemä. Samalla uusin pätkän bensaletkua joka tulee auton alla kulkevasta putkesta suodattimeen, kun oli alkanut päästä halkeilemaan. Onhan tuo jo 8v tainnut olla paikallaan. Ilmansuodatinta en vaihtanut, kun oli niin puhtaan näköinen. Uudet tulpatkin ostin varastoon. Katselin huoltokirjasta, että vanhoilla ei ole ajettukkaan vasta, kuin n 5000km.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #238 : 01.06.2023, 00:44:26 »
Päivitetäänpä tätäkin välillä. Otin toukokuun alussa liikenteeseen. Vaihdoin takavaloihin uudet polttimot, kun takavalot on tarvikemallia niin en ajatellut/hoksannut asentaessa, että voi olla erilaisia polttimoita. Parkkipolttimot oli 10 watin polttimoita. Vaihdoin nyt kuitenkin kaikki niin on ns parempia tilalla, kuin ne kiinalaiset. Huollon kans tein. Vaihdoin moottoriöljyt mobilin 5w50 ja alkuperäisen öljynsuodattimen+ ropuntiivisteen. Ilmansuodattimen ja alkuperäiset sytytystulpat. Kiilahihnat kans ostin ja vaihdoin. Tähän asti ei ole ollut ongelmaa niiden kanssa ja on passannut suoraan, kun katoin mitan, että paketissa ja hihnassa luki meyle 10x925. Laitoin paikoilleen ja käyntiin niin hirveää vinkumista piti niin, kuin olisi remmiahdin ollut pellin alla. Kokeilin niin hihnat oli kireällä, mutta näytti niin, kuin hihnat ei olisi mennyt kunnolla uraan. Kävin hakemassa uudet continentalin hihnat ja vertasin niitä meylen hihnoihin niin meylen hihnat oli leveämmät vaikka merkintöjen mukaan molemmat oli saman levyisiä. Ilmeisesti valmistusvika tai sitten on stanssattu väärä mitta hihnaan. Continentalin hihnat oli oikeasti sen 10 leveät ja niillä vinkuminen loppui. Vanhat hihnat laitoin peräkonttiin varalle, kun ne ei nyt ihan loppu vielä olleet.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #239 : 01.06.2023, 16:20:24 »
Hienoa tekemistä, mutta miksi käytät muuten tuollaista avointa ilmansuodatinta ?  ???  Sehän imee turhaan kuumaa ilmaa konehuoneesta, tehot tippuu, koska lämpöisen ilman tiheys on matalampi (sisältää vähempi happea) kun viileämmän ulkoilman. Jos haluat jostain syystä käyttää tuota, kannattaa se ainakin koteloida ja johtaa ilma alkuperäisellä snorkkelilla maskin takaa jäähdyttäjän vierestä. 140-sarjassa oli niitä pyöreitä ilmanputsarikoteloita kaasarissa kiinni, voisi käydä tuohonkin. Orkkis 240:n putsari koteloineen on todella hyvä Volvossa, suodatin pinta-alakin paljon isompi.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Futurez  Kulkukoira