KL-varaosat  Race.fi

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #210 : 26.06.2018, 10:58:57 »
Pistäisin viestiä, että palauttakaa rahat, tai lähettäkää puuttuvat osat. En ainakaan uutta tilausta menis tekemään.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #211 : 26.06.2018, 11:51:48 »
Asiasta toiseen, mitkä suuttimet sulla nyt on tuossa Weberissä?
Jäitä housuun!

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #212 : 26.06.2018, 23:18:43 »
Pistäisin viestiä, että palauttakaa rahat, tai lähettäkää puuttuvat osat. En ainakaan uutta tilausta menis tekemään.
Sitä mietin itekkin, kun näyttäisi taas olevan varastossa vaijeria+kuorta. Katoin, että jos laittaisi uuden tilauksen niin ne perisi taas kaikki mahdolliset lähetyskulut yms.
Asiasta toiseen, mitkä suuttimet sulla nyt on tuossa Weberissä?
Luulin laittaneeni tähän topickiin, mutta olinkin vaan laittanut koneelle muistiin. Laitan tähän itselle muistiin myös, että ensin oli: Suuttimet ennen säätöä on  E/T: pääsuutin:150/150. Ilmasuutin: 160/185 ja Tyhjäkäyntisuutin: 60/60
ja säädön jälkeen. pääsuutin e/t 150/155. Ilmasuutin: 160/185 ja tyhjäkäyntisuutin 60/60



Nostin nyt keväällä tyhjäkäyntiseosta (ilman mittaria) hiukan ja vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimen ensiöpuolelle 65:seen eli nyt on kokeilussa pääsuutin E/T:150/155. Ilmasuutin: 160/185 ja Tyhjäkäyntisuutin: 65/60.

Tyhjäkäyntisuuttimen vaihdon ja seoksen säädön jälkeen tuntui, että jälkikäynti väheni tai sitten se auttoi, kun oli talven yli stabilizeria tankissa. Silloin tällöin saattaa käydä jälkikäyntiä, mutta aika harvoin. Hyvin volvo ainakin käy tyhjäkäynti on melkein tonnissa, mutta käy ja kulkee tasaisesti. Moottoritielläkin kulkee niin, kuin juna. Pitää sitten katsastukseen säätää tuo tyhjäkäynti alemmas jos menee yli 100rpm.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #213 : 08.08.2018, 17:51:27 »
Noni jonkun verran olen tässä puuhastellut volvon kimpussa. Hioin tuossa viime viikolla kuskin helmasta ruosteita ja maalailin paikat hionnan jälkeen sinkkimaalilla ja massasin molemmat helmat. Vaihdoin viime viikolla vihdoin myös peräöljyt. Huoltokirjan mukaan viimeksi on vaihdettu 1990.  ;D

Tänään käytin volvon katsastuksessa. En käyttänyt kaasutinta säädössä ennen sitä. Noh päästöistähän se leima sitten meinasi kiikastaa, kun mittari näytti Co:ksi 4,5 ja raja on 3,5. Säädin seosta siinä aseman mittarilla niin lopulta näytti Co 2,27 , mutta lapussa sitten luki 3,0. Noh leima lopulta tuli. Pitää joku päivä käyttää mittarin nokassa autoa. En tiedä paljonko vaikutti seokseen se, kun talvella vähän säädin seosta rikkaammalle ja se, että jos se kaasuttimen kansi on pitempään jo vuotanut/hikoillut, kun kaasuttimen asennuksessahan joutui tekemään suutinjumppaa. En näköjään ole maininnut, että huomasin jossain tuossa heinäkuun aikana, että kaasuttimen kannen välistä hikoilee bensaa ja tilasin mopo sportista uuden tiivisteen weberiin ja hikoilu näillä näkymin loppui.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #214 : 15.10.2018, 00:17:35 »
Volvo on oikeastaan nyt loppukesän/ syksyn aikana toiminut hyvin eli en ole tehnyt oikein mitään muuta, kuin ajellut. Ainut vika oikeastaan on ollut, että vedenlämpömittari ei jostain syystä ole aina toiminut. Syylärin vaihdon jälkeen ilmeni tätä, mutta nyt taas tuntuu toimivan oikein. Pitää katsoa jos jossain vaiheessa käyttäisi mittariston irti ja kolvaisi uusiksi sen mittarin maadoituksen, kun epäilen vian syyksi huonoa kontaktia mittaristossa, kun nimittäin yhden kerran se lämpömittari rupesi toimimaan, kun paukautin kädellä koelaudan päälle. Tietenkin voisi vielä myös varmistaa, että johto on kunnolla kiinni anturissa.

Pesin volvon sunnuntaina ja ajelin volvon talliin, kun tälle talvelle ostin pihalle pressutallin niin ei tarvi volvoa seisottaa ulkona lumisateessa. Samalla sitten vaihdoin uuden alkuperäisen imuvaijerin paikalleen, kun tilasin noin 3 viikkoa sitten wetteriltä 740 imuvaijerin+kuoren. Vaijerit tuli tuossa viime viikolla. Katselin vaan, että vaijerissa oleva kahva oli vähän erilainen/muotoinen mitä alkuperäinen oli. Vp-autopartsin sivuja katselin niin sen mukaan sama vaijeri+kuori pitäisi passata sekä 200/700-sarjaan, mutta onhan tuo imusysteemi nyt paljon parempi mitä tarvikevaijerilla.


« Viimeksi muokattu: 01.11.2018, 12:33:22 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #215 : 02.11.2018, 01:01:40 »
Pikkukysymyksissä asiaa jo kyselin/kerroinkin. Nyt sitten viime aikoina volvo rupesi oireilemaan niin, että viikon tai kaksi, kun auto seisoo ajamatta niin pitää startata normaalia pitempään. Nyt auto seisoi n.kk ja aloin vaihtamaan viime viikolla talvirenkaita alle niin ei lähtenyt käyntiin. Sahasin akun tyhjäksi ja ei kirveelläkään käyntiin. Annoin akun latautua 30min-1h ja kävin kokeilemassa niin hyrähti käyntiin niin, kuin ei mitään olisi ollut. Jostain syystä laski linjat tyhjäksi. Epäilin itekkin aluksi bensapumppua, mutta piti saada varmistus niin kyselin pikkukysymyksissä asiasta, koska katselin tiedoista, että 2015 olen viimeksi vaihtanut pumpun eikä sen jälkeen hirveästi ole kyllä tullut kilometrejä.

Ostin alkuviikosta motonetistä valeon bensapumpun+bensaletkua+klemmareita ja bensasuodattimen. Valeon paketin aukaisin niin sofabex luki pumpun kyljessä.  ;D Eilen vaihtelin pumpun paikalleen. Pumpun mukana ei tullut, kun yksi tiiviste ja tiivistepaperista tehdyt repesi aina meistillä reikää tehdessä niin käytin toisena tiivisteenä vanhaa. Laitoin hiukan tiivisteliimaa kaveriksi ja samalla laitoin paikalleen aikaisemmin hommatun uuden bensapumpun fiiberipalikan.
 
Laitoin uuden bensasuodattimen tällä kertaa ennen bensapumppua, jos se lisäisi sen elinaikaa vähäsen. Samalla vaihdoin muutaman bensaletkun+kaikki auki käyttämät klemmarit uusiin eli lähes kaikki. Hoksasin, että semmoinen pikku virhe oli edellisellä kerralla tullut, että bensapumpussa on 6mm lähtö kaasuttimelle päin ja paineensäätimessä on nyt paikallaan 8mm lähtö niin olin laittanut 8mm letkua tuohon kohti. Mietin, että olisiko voinut tuosta vuotaa, mutta ei siinä ainakaan mitään näkyvää vuotoa ole näkynyt ja sai sitä letkua kyllä kiskoa irti siitä vanhasta pumpusta. En löytänyt sitä 6mm letkulähtöä paineensäätimeen niin laitoin 7mm letkua pumpun ja paineensäätimen väliin. 11mm miniside klemmarin kiristin kiinni ja kiskoin letkusta niin näytti, että lähtee se lähtö irti. 1-2 tuntia annoin tiivisteliiman kuivaa ja sitten kokeilin käyntiin niin justiinsa 2 kierrosta kerkes pyörähtää, kun kone tärähti käyntiin uudella pumpulla vaikka suodatin oli tyhjä.


Tuossa rupesin myös miettimään, että jos tuokin pumppu kohta nyykähtää, että laittaisiko sitten sähköisen tilalle. Ainakaan ei tarvisi miettiä sitä, että vuotaako se bensaa öljyn joukkoon. Mietin tuossa myös, että mikä olisi hyvä pumppu, kun kahta vaihtoehtoa tässä katellut.  https://www.autoracing.fi/facet-road-polttoainepumppu tai https://m.motonet.fi/fi/tuote/281210/Sahkotoimbensapumppu-imu. Kytkentä kaaviota myös pumpun releelle mietin http://aijaa.com/AaZseH , että voiko tuon kuvan napaan 15 tulevan johdon ottaa myös puolan plussasta ? , kun kuvaan on piirettu vähän hankalasti. 30 napaan voi ottaa virran jakoblokilta sulakkeen kautta. 31b menee puolan miinukseen. 87 menne pumpulle, mutta kytketäänkö 87b napaan mitään ja maadoitetaanko napa 31 myös johonkin maapisteeseen ?

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Pikku hiljaa pitäisi kaivaa volvo talvilevolta. Hirveästi en ole jaksanut talven aikana tuusata, mutta jotain pientä kuitenkin ja paljon olisi hommaa vielä tehtävänä. Hommasin uudet heijastimet etuvaloihin niin ne pitäisi tässä vielä laittaa. Ostin myös lämmityslaitteen moottorin varastoon. Pitäisi sekin tässä kesän aikana vaihtaa. Hiukan isompi homma. Samalla mietin, että vaihtaisinko myös hanan, kun hiukan on tuntunut tökkivän lämmön säätö tai sitten vaijeri on jumissa tai mutkalla. Pitäisi sekin tutkia. Turvavyön varoitin on kans talven aikana hiljentynyt. Kuskin penkillä istuessa muutaman kerran on yrittänyt nakuttaa. Olisikohan jotain hapettumaa tai anturin kiinnike vaikka poikki.

Vaihdoin/asensin talven aikana uuden bensapaineensäätimen. Tilasin mopo sport:ista malpassin säätimen ja mittarin ja mittarin sovittimen. Aluksi oli vähän hankala löytää paikka mihin asentaisi säätimen, mutta lopulta löytyi sopiva valmis reikä korista. Aika lähelle akkua tuli tosin.

Bensapaineensäätimen mittarin sovitin oli semmoinen letkun väliin tuleva mihin sai sitten mittarin kiinni. Mittari on tuommoinen halpis malli niin ei voi jättää ajoon paikalleen tai hajoaa. Free technicsin sivuilta lunttasin niin optimipaine weberille on 0,15-0,20 bar. Säädin paineen 0,16bar.


Akkuhan tässä on kans ollut huono sen mitä auto on minulla ollut. Alunperinhän tässä oli uusi bosch:in akku, kun papalta tämän hommasin. Setä sattui olemaan paikalla silloin myynti hetkellä niin sanoi, että ei sulle tuohon anneta sitä uutta akkua, kun heidän mielestä volvo oli paali kunnossa. Vaihdettiin paikalleen joku bilteman akku joka ei pitänyt virtaa ollenkaan. Tallista sitten kaivoin silloin paljon palvelleen boschin akun ja nakkasin paikalleen. Nyt alkoi osoittamaan hiipumisen merkkejä. (tänä keväänä tuli 15v täyteen) Hommasin nyt sitten uuden exiden akun ja samalla vaihdoin uuden plus kaapelin. Vanha kaapeli alkoi olemaan jo aika kulunut ja osa jakorasialle menevän johdon säikeistä jo poikki. Tein myös uuden jakorasialle menevän johdon. Maajohdothan uusin jo aikaisemmin.

Tein huvikseen vielä töissä akkutestin vanhalle akulle, kun akku oli ladattu täyteen ja pari päivää auton peräkontissa seisseenä. Niin ei se kovin hyviä arvoja antanut :D


Uudet kaiuttimet tässä kans hommasin. Eteen tuli kenwoodin 5.25" erillissarja ja taakse koteloihin 4" normi kaiuttimet. Pieniä ongelmia oli asennuksessa, kun erillissarjassa oli erilailla kiinnitys mitä vanhoissa normi 5.25" kaiuttimissa ja ovipahvi on sen verran pehmeää, että ei tahtonut saada ruuveja kiinni siihen pelkästään ja ne reiän reunaan tulevat peltilipareet ei yltäneet niin kauas. Sain kuitenkin lopulta kaiuttimet paikalleen. Rupesin sitten miettimään asennuksen jälkeen, kun soi jotenkin ihmeellisesti ja kämpillä katselin vanhoja kuvia johtosarjasta niin vähän näyttää, että plus ja miinusjohdot on väärin päin kaiuttimissa.
Isoliittimen ja volvon johtosarjan välissä on se sovitin johto niin siinä on raidoitetut johdot miinuksia ja kuvasta, kun katsoo niin volvon johtosarjassa plussat on raidoitettuja ja erillissarjan, kun lattoi niin oli pakko käyttää paketin mukana tullutta johtosarjaa kans ja niissä oli miinukset raidoitettuja niin tietenkin sitten oven sisällä yhdistin raidalliset yhteen  :idiot2: >:( :uglystupid2: :tickedoff: :nuhtelu

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Itselläni on tuo motonetin Hüco pumppu ollut nyt pari vuotta käytössä, ja sitä ennen oli samanlainen toisessa harrastevehkeessä vuodesta 2007 asti. Suosittelen :) Virran sille saa siitä puolan johdolta tai jos autossa on ollut jälkikäynnin estosolenoidi niin sen liittimeltä. Virtaa se pumppu ei ota paljon mitään.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Itselläni on tuo motonetin Hüco pumppu ollut nyt pari vuotta käytössä, ja sitä ennen oli samanlainen toisessa harrastevehkeessä vuodesta 2007 asti. Suosittelen :) Virran sille saa siitä puolan johdolta tai jos autossa on ollut jälkikäynnin estosolenoidi niin sen liittimeltä. Virtaa se pumppu ei ota paljon mitään.
okei. Pitää katella tässä jos jossain vaiheessa hommais. Tarkoititko tätä pumppua ? https://m.motonet.fi/fi/tuote/281210. No jälkikäynnin estosolenoidin johto roikkuu tuolla irrallaan

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #219 : 28.04.2019, 23:49:59 »
Tänään en oikeastaan vessa remontin takia ehtinyt hirveästi rappaamaan volvoa. Talven jäljiltä kävin eilen ajelemassa kylillä. Saa nähdä pitääkö kytkimelle tehdä jotain vai onko vaijerin säätö pielessä. Aikaisemminkin on tehnyt niin, kun ykköseltä siirtää kakkoselle ja imu on päällä eli tyhjäkäynti korkealla saattaa kytkin vähän luistaa. Nyt se luisti vähän enemmän ensimmäisiä ajoja tehdessä mutta loppui luistamasta. Muistaakseni kytkinvaijeri pitäisi olla säädetty niin, että siinä vivussa on max 3mm liikettä, kun korjausoppaassa on mainittu, että välystä pitäisi olla 1-3mm. Tosin poljin tuntuu vähän jäykältä painaa niin silläkin mietin vaijerin kuntoa/säätöä. Vaijeri on uusittu muistaakseni 2013. Vaijerin rasvausta mietin niin pitäisi jaksaa rasvata ainakin se kytkinpolkimen jousi, kun se aina narisee, kun kytkintä painaa.

Tänään kasasin peräkontin maton ja tankin täyttöputken muovin paikalleen. Talvella tutkin tankkilaitteen putkia niin purin sen putken päälle tulevan muovin ja lattiamaton pois. Vaihdoin tänään myös ilmansuodattimen tuohon kromiputsariin. Töissä koitin etsiä viikolla sopivaa putsaria, mutta en oikein keksinyt sopivaa muuta, kuin datsun 100a:n suodattimen  8). Se oli aika nafti ulkoreunoista, mutta meni kuitenkin paikalleen. Paikallaan ollut suodatin oli 225mm leveä ja tuo datsunin suodatin oli 231mm leveä. Kokeilin myös ladan suodatinta joka oli 233mm leveä, mutta se ei mennyt paikalleen vaan tursusi aina ulos jostain kohti suodatin kotelosta. Ainut miinus vaan on tuossa datsunin suodattimessa, että se puoleksi peittää huohotinletkun reiän. + tuli mieleen, että tuo kotelon päällä oleva siipimutterikin on muuten datsun 100a:sta :D. Se alkuperäinen kierretappi/siipimutteri homma ns hajosi jatkuvasti ja se kierretappi piti aina ottaa pihdeillä irti, että sai suodattimen auki niin meni hermot ja laitoin normi pultin koteloon kiinni ja kaivelin laatikoista sopivan siipimutterin joka oli datsunin jäämistöä

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Dodi. Viime viikolla tuli vaihdettua ajovaloihin uudet heijastimet. Eihän sekään ihan kivuitta mennyt. En muistanut, että olen vähän tyhmästi ottanut huomivaloille virtaa niin kuskinpuolelta piti purkaa vilkku umpio paikallaan irti. Vänkärin puolella sai umpion irti koko pakettina, mutta vilkkua irroittaessa meni se pidekekynsi poikki. Onneksi oli alkuperäinen vilkku tallella.


On ehkä pieni ero noissa uudessa ja vanhassa heijastimessa. Vaihdoin vielä uudet polttimotkin paikalleen. Se uusi tiiviste joka tuli umpioiden mukana oli ihmeen paksu enkä saanut pysymään sitä paikallaan niin kasasin umpiot vanhoilla tiivisteillä, kun näytti tiivistävän hyvin. Uudet klipsit kuitenkin vaihdoin. Sitä myötä jäi pois ne lampunpyyhkijöiden stopparit. Purin lampunpesurit pois. Toiselta puolen oli sulka risana ja toiselta puolelta oli mennyt varresta jousi poikki.

Pieniä harmaita hiuksia meinasi tulla lauantaina, kun rupesin katsomaan, että toimiiko kaikki valot ja olin lähdössä kylille. Starttasin volvoa käytiin niin pyöritti vaan, mutta ei lähtenyt käyntiin. Annoin huikkaakin kaasuttimeen, mutta ei lähtenyt käyntiin. Ajattelin, että vika on sytkäpuolella ja rupesin tarkistamaan keulasta, että otinko jonku väärän liittimen irti valoja irroittaessa. Kuskinpuolella se vilkun liitin on ahtaassa raossa akun ja sytkäpoksin kanssa niin sitten tarkistin sytkäpoksin liittimen niin se ei ollut kunnolla kiinni. Oli ilmeisesti käsi osunut sen verran siihen liittimeen valoja irroittaessa, että liitin oli löysännyt niin, että se oli vaan huulilla siinä boxissa. Liitin kiinni ja ekalla käyntiin :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jarruja
« Vastaus #221 : 31.05.2019, 01:39:30 »
Kävin tuossa keskiviikkona hakemassa motonetistä läjän jarruosia. Nyt, kun on kesälomalla viimeistä viikkoa niin aattelin katella nuo jarrut, kun on pitänyt talven jälkeen jarruttaessa rohisevaa ääntä takaa. Levythän oli aika ruosteessa ja talven jälkeen aina enemmän ruosteessa. Ostin etulevyt+palat+asennussarjan. Takalevyt+palat+asennussarjan. Käsijarrukengät ja säätörullat. Tässähän ei ole ollut levyjen sisällä niitä säätörullia vaan ne peltilätkät kenkien välissä. Viime katsastuksessa inssi marmatti, kun käsijarrukahva on niin jäykkä vetää ja ei tahdo saada tarpeeksi voimaa käsijarrulle. Epäili, että pinnat olisi irti. Ite taas epäilin, että vaan säädön puutetta, kun 2015 viimeksi vaihtanut käsijarrukengät.

Rupesin vaihtamaan ensiksi etujarruja. Oli tarkoitus vaihtaa molempiin päihin, mutta se jäi pienten komplikaatioiden takia myöhemmäksi.  :( Etuoikealla ei oikeastaan ollut muuta ongelmaa, kun saada levy irti, mutta kyllä se lähti sitten, kun hiukan vasaralla suostuttelin. Jarrukilvet näyttää olevan seuraavana vaihtolistalla. Saa nähdä meneekö vielä tuolla katsastuksesta. On se viimeiset 5v mennyt :D


Vasemmalle puolelle rupesin vaihtamaan osia niin vanha jarrulevy lähti nätisti irti ja uuden sain paikalleen, mutta satula ei sitten mennyt paikalleen levyn päälle. Tämän vasemman etujarrusatulan olen joskus vaihtanut. Ilmeisesti uusi jarrulevy oli sen verran paksumpi, että ei mahtunut. En tiedä oliko satulassa joku valuvika, kun satulan yläpuoli meni normaalisti levyn päälle, mutta alapuoli ei millään. Tein sitten radikaalin ratkaisun ja otin rälläkällä+lamellilaikalla satulasta alhaalta molemmilta puolin jonku verran tavaraa pois niin sain satulan menemään paikalleen. Saattoi ehkä lähtä vähän liikaakin. En tiedä vaikuttaako tuo "tavaran" otto muuhun, kuin jos pala pääsee liian vähäksi/loppu niin se voi tipahtaa/jumittaa siihen väliin. Pitää tänään tutkia vielä sitä satulaa jos ei sada vettä ja vaihtaa takapäähän ne jarruhilppeet. Pitää hommata jossain vaiheessa uusi satula, kun saa rahaa. Loppuun kuvat, kun on uudet levyt ja palat paikallaan.


Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Jarruja
« Vastaus #222 : 06.06.2019, 01:08:43 »
Lauantaina tuli sitten vaihdettua takajarrulevyt+palat ja asennussarja, käsijarrukengät+ säätörullat. Takajarrujen kanssa ei isompaa ongelmaa ollut. Mitä nyt käsijarrukenkien jousten ja säädön kanssa vähän. Säädin rullat ihan löysälle ja sitten vaijereistakin mutterit ihan löysälle ja sen käsijarrukahvan säädön löysälle niin silti sai nitkuttelemalla laittaa levyt paikalleen.


Nihkeästi pyöri levyt, mutta pienen ajon jälkeen osat hakivat paikkansa ja käsijarrukahvakin jo nousee jonku verran. Edelleen se on aika jäykkä vetää päälle, mutta tommonen kai se on aina ollut. :D Pitää tässä säätää se käsijarrukahva sitten, kun kengät vähän kuluvat.

Iso kasa jarru osia :D Olis noilla paloilla ajanut vielä, mutta levyt alkoi olemaan niin loppu. Mietityttää vieläkin se vasen etusatula, että hommaisko uuden tuon hiotun tilalle

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #223 : 18.10.2019, 00:27:48 »
Tänä kesänä tulikin töistä johtuen aika vähän kilsoja mittariin. En Kyllä siitä syystä oikein saanut mitään aikaiseksi. Puhallinmoottori on edelleen vaihtamatta.
Muutama kuva kesältä


Leimallakin kävin elokuussa. Ei katsuri moittinut jarruja muuta, kuin siitä sanoi, että jarrukilvet alkaa olemaan edessä aika reikäiset ja tuumasin, että ne on ollut jo 5v tuommoiset ja katsuri tuumasi, että noh jos reiät ei yhtään isone niin antaa olla noin. Ei laittanut merkintää kilvistä  8) Toinen juttu mistä se sanoi, että käy hiukan rikkkaalla. Co oli 2,7, mutta tuumasi, että jos se toimii hyvin niin kannattaako tuohon koskea, että tuskin tämmöisessä näkyy jos se vaikka desin vie enemmän sataselle :D

Joskus keväällä vaihdoin vaihteistoöljyt. Jos en väärin muista niin edelliset laatikkoöljyt oli mobilin öljyä. Sillä vaihdoin, kun ei jostain syystä nelonen tahtonut mennä suoraan silmään vaan oli vähän hakusessa ihan, kuin aina olisin yrittänyt vaihtaa 2 ja 4 vaihteen väliin. Vaihdoin keväällä laatikkoon Comma MVMTF+ 75W-80 1L GL-4 vaihteistoöljyt. Tuntui, että vaihteiston toiminta parani. Muutaman kerran kesällä mökille ajaessa kuului pientä ulinaa laatikosta. Sen jälkeen ei. Nyt volvo on seissyt n. 1kk ja kävin toissapäivänä tankilla niin laatikko ulvoi taas samalla tavalla, kun se nelilovinen, mutta hiljempaa. Välillä ulvominen hiljeni, mutta jatkui taas. 2-3 vaihteelle siirtäessä laatikko siinä siirtovaiheessa hiljeni, mutta kolmosen, kun sai pesään niin alkoi taas.

Mietin tuossa, että onko jotain likaa päässyt liikkeelle öljynvaihdon jälkeen vai onko tuo comman öljy liian liukasta, että voisiko syncrot jumittaa yms tai syncrot jumittaa muuten seisomisesta johtuen ??? vai onko laatikko muuten vaan entinen.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #224 : 21.04.2020, 01:00:29 »
Joo o. Tuli eilen otettua volvo liikenteeseen. Talven aikana en oikeastaan tehnyt mitään ihmeempiä volvolle. Haalin lähinnä osia. Hommasin talven aikana uudet tarvike takavalot. Heijastin paneelin. Bensatankin korkin. Ykk-anturin telineen. Bensapumpun peitelätkän. En muista jäiköhän listasta jotakin. Pitää katsoa jos tällä viikolla saisi aikaiseksi vaihdettua takavalot ja heijastin paneelin.

Nyt keväällä rupesin rakentamaan/vaihtamaan sähköisen bensapumpun volvoon. Ostin motonetistä Hüco:n bensapumpun moottoritilaan. https://www.motonet.fi/fi/tuote/281210/Huco-yleismallinen-polttoainepumppu-imu-02-bar-130-lh-12V. ja volvon vihreän releen. Netistä luin dave bartonin sivuilta releen kytkentää volvoon ja ajattelin, että pystyy kytkemään sillä pumpun toimintaan. Pumpun paikkaa mietin jonku aikaa ja tein muutaman telineen alumiinilatasta ja kumityynyistä (yhteensä 3 variaatiota).
Mk1
Mk2
Mk3
Jätin lopulta kumityynyt pois ja laitoin vain kumiprikat pumpun ja telineen väliin + kumimattoa telineen ja korin väliin. Pitää maalata teline vielä mustaksi jahka ilmat tässä lämpenee. Vedin sitten myös polttoainelinjat uusiksi uudella suodattimella.

Sähköt vedin pumpulle uudella johtosarjalla jonka tein metritavarasta. Samalla uusin myös sulakerasian jonka olen joskus laittanut puolan telineeseen. Releen kytkeminen tuotti vähän harmaita hiuksia. Kytkin volvon vihreän releen niin, kuin dave bartonin sivuilla https://www.240turbo.com/fuelpumprelay.html on ja pumppu ei alkanut pelaamaan. Ajattelin, että releessä on jotain vikaa ja kävin takuuseen vaihtamassa yhden uuden tilalle. Tutkin vielä kytkentöjä ja mittasin, että virtalukolta ja akulta tulee virrat oikeisiin napoihin. Rupesin miettimään, että saako se maata. Maata sai, mutta signaali puolalta jostain syystä uupui. En tiedä oliko releessä jotain vikaa vai onko kytkentä tarkoitettu kärjelliselle jakajalle jota pikkuserkun kanssa mietittiin, mutta puola ei jaksanut kytkeä relettä. Puolalle menevän johdon suoraan maahan laittamalla rele kyllä kytki ja pumppu lähti päälle, mutta sitten pumppu olisi ollut aina päällä, kun virratkin on päällä. Tarkoitus, kun oli kytkeä rele sillain, että pumppu sammuu jos sytytysvirta katkeaa.
Hommasin sitten motonetistä vw:n ruiskupumpun releen. https://www.motonet.fi/fi/tuote/488209/Ruiskupumpun-rele-VW-5-n. Sillä sain sitten pumpun toimimaan niin, kuin halusin. Kytkin releen 85:Maa. 30:Akulta. 86:Virtalukolta. 86A: Puolan signaali. 87:Pumpulle.

Purin sitten mekaanisen pumpun ja paineensäätimen pois ja siistin muutenkin vähän konehuonetta.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy