Ateho  Elekma

EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04

  • 72 Vastauksia
  • 60164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #30 : 19.07.2013, 17:27:38 »
Aika varovasti (pieniä määriä siis) kaataisin sinne mitään, turbon siivet pyörii aikas vinhaa vauhtia jos lorahtaa vain osaan siivistä jotain öljyä, voi mennä hetkeksi vähän epätasapainoiseksi. Mites se letkuliitos ennen välijäähyä, jos ei välttämättä halua lotrata öljyä turbon läpi  niin välijäähyyn varmaan uskaltas laittaa enemmänkin litkuja.
edit: kokonaan toinen juttu on, onko missään muualla enempiä *askoja kuin siinä EGR liitoksessa ja siitä imusarjan suuntaan ja siis imusarjassa. En usko, että välijäähyssä tai putkissa ennen sitä on paljon mitään tai yhtään mitään.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 17:30:51 kirjoittanut Jorma »

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #31 : 19.07.2013, 17:54:48 »
Ymmärsinkö mä oikein et joku ois suihkuttamassa moottoriöljyä imuputken kautta sinne pesutarkoituksissa. Se öljy täyttää ensin coolerin alaosan sisään ja ulostuloja myöten, eli alkuu sitä saa kaataa heti pari litraa  :idiot2:
Ja sitten, mitä tuo öljy siellä coolerissa aiheuttaa.... työkaveri ajeli Jkl-Hki välin aika reippaalla kaasulla ja loppupäässä motarilla oli huomannu kuinka vauhti pyrkiin vain nousemaan ja nousemaan itsestään. Oli kokeillu käyttää kytkintä pohjassa ja kiekat oli heti vinkassu tappiin. Äkkiä vain kytkin ylös ja jarrulla alkaa himmailemaan vauhtia. Siinä oli iskeny pikku pelko per....een, et ehtiikö motari loppua ennenku öljyt on loppunu coolerista.

Näitä tapauksia joissa kuumentunu (huohotuksesta cooleriin kertynyt)öljy on lähtenyt tuulen mukaan, ei ole sattunut yks eikä kaks. Entisaikojen dieseleiden sammutusläppä ei ollu ihan turha keksintö.

Omaan cooleriin porasin millin terällä vuotoreiän toiseen päätykoteloon.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #32 : 19.07.2013, 18:21:00 »
Ymmärsinkö mä oikein et joku ois suihkuttamassa moottoriöljyä imuputken kautta sinne pesutarkoituksissa.
Omaan cooleriin porasin millin terällä vuotoreiän toiseen päätykoteloon.

Jep, juuri näin. Turbot vuotavat aina vähän öljyä ja jos vähänkin vikaantuvat niin jopa varsin runsaasti vuotavaatkin. Varmaan sitä siellä jäähyn pohjalla voi vähän ollakin ellei satu vuotamaan. Se että öljyä tulisi hiukan "yläkautta" koneeseen on pelkästään hyvä asia. Toivottavasti sitä öljysumia lentää sinulla riittävästi ilman mukana. Jos kaikki öljy karkaa jäähyn pohjalta, ei mikään puhdista imupuolta. Väännä siihen reikään kahden millin ruuvi.

Ilmeisesti työkaverillasi vaimo oli ajellut pidemmän aikaa ja kun äijä sitten päästi motarilla sieraimet alkoivat vähitellen aukeamaan. Eli sinne välijäähyyn sitä sitten ihan kunnon loraus. Tosin kyllä keskipakoisvoima varmaan ahtimen juoksupyörästä liian rasvan sinkoaa. Tekisi siitä samalla sopivaa sumuakin.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #33 : 19.07.2013, 21:50:26 »
Tuota joo. Älkää sentään menkö öljyä kaatamaan tuonne imuputkistoon koska siitä on pelkkää haittaa. Juuri tuo j_tapion mainitsema öljynpolttotilanne saattaa tulla liian öljyn seurauksena ja vasta joskus myöhemmin kun enemmän kiihdyttelee. Siinä voi pahimmassa tapauksessa olla hengenvaarallinen tilanne. Toiseksi männän päälle mahtuu todella vähän öljyä tai yleensäkään mitään ylimääräistä. Jos sinne sattuu tuota öljyä pääsemään enemmä kuin mahtuu alkaa raudanpalaset lentämään. Rikkoontuneen ahtimen vaihdossakin pitää olla tarkka ettei välijäähdyttimeen ole jäänyt öljyä.

En itse noita eegeeärriä tulppaa ollenkaan kun mekaaninen puhdistus 200-300tkm välein ei ole mikään iso homma.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 21:53:12 kirjoittanut Nortti »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #34 : 19.07.2013, 22:31:16 »
No, desin verran kaadoin tunnettua naantalilaista ja mikä olikaan tulos !

Öljyä lisätessä putki oli aivan puhdas, kun kolme päivää sitten sen pesin perusteellisesti. Öljyn kaadoin tarkasti torveen (siis siihen jäähyn jälkeiseen) sotkematta sitä, jotta näkisin liikkuuko se öljy siellä vai ei. Sitten vain ajoa, ensin varovasti ja sitten kovemmilla kierroksilla. Ei näkynyt merkkejä savusta ei tuntunut mitään ylimääräistä aasinpotkuakaan. Kierroksia käytin noin 3500:ssa mutta vain hetken pariin otteeseen.

Ja kuinka ollakaan, jo kahden lyhyen ajon jälkeen öljy oli noussut todellakin ilmaputkessa takaisin ja sitä oli jopa lentänyt muutama pisara siitä viimeisen klemmarin liitoksesta, kun en kiristänyt sitä tiukalle. Kumikäyrä oli sisältä aivan täysin öljyinen, joten liuotushoito ilmeisesti voi näin onnistua :) Kaadoin huomiseksi jo uuden öljysatsin ja nyt kiristin sen klemmarinkin tarkasti alkuperäiseen asentoon ja kunnolla, jotta ei tarvitse pestä moottoria uudelleen päältä päin. Torvessa oleva öljy oli varsin puhdasta, vain aavistus mustaa jäi sormeen kun pyyhkäisi. Huomenna olisi enemmän tietä edessä. Pitäisiköhän ottaa eväspullo mukaan.

Nyt on sitten vain kysymys, peseekö se öljy imusarjaa vai ei ja jos niin kuinka nopeasti. En edes odota että sieltä kaikki lähtisi mutta jos edes vähänkin. Ainakin voi olla tyytyväinen kun nyt se on öljytty ja muhii siellä parempaan suuntaan.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #35 : 20.07.2013, 22:41:55 »
Jatkampa vielä.....

Nyt on mennyt kaksi satsia (á noin 100 ml) ja kolmas on nyt kaadettu putkeen. Käytin vielä ilmaputken irti ja peilin kautta kurkkasin sinne imusarjan sisälle. Mustaa oli mutta nyt se musta möhnä on kokonaan öljyttyä ja märkää. Imusarjan liitoksen alapäässä, jonka sain puhdistusoperaatiossa muutama päivä sitten kaiveltua puukolla umpimähkään ylöspäin noin 50 mm matkalta, on jo isot alueet ihan kirkkaalla metallilla  :). Tällä kertaa tein sähkökaapeleiden kiinnikkeen yläpuolelle valunystyrään M5 kierteistetyn reiän. Siitä on nyt jatkossa helppo lorauttaa rohdot sisälle. Samasta reiästä on hyvä mittailla joskus ahtopainetta, kun niin pitkälle ennättää.

Onkohan moottoriöljyjen pesuominaisuuksissa kuinka eroja? Tähän tarkoitukseen saisi varmaan olla sieltä pesevimmästä päästä. Ehkä joku "Motor flush" voisi tehdä ihan terää. Ahdinkin pitäisi saada öljyttyä. Ilmeisesti ainut turvallinen keino avata ilmaputki altapäin ja kaataa sisään imuaukosta  :-\  Vaikka ahtimessa ei vikaa olekkaan niin Forttea lainaten "puhtaana se toimii paremmin".

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #36 : 21.07.2013, 07:02:26 »
Tulppasin egr linjan siitä t-kappaleesta moottorin etupuolelta. Saatan vaikka parin tankillisen pästä kurkata häviääkö karsta imusarjan suulta itekseen...

Autohan oli V70 2002 D5 163hv- Ei tullut vikailmoitusta eikä tehorajoituksia...
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013, 07:06:46 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #37 : 21.07.2013, 11:17:54 »
Karsta ei häviä sieltä itsekseen mihinkään va vaatii ihan mekaanisen pesun. Odotan mielenkiinnolla Vollemiehen kuvia imusarjan sisältä et miten öljyvoitelu on toiminut.

Omastani puhdistin tarkoin pesemällä imusarjan, kannen imukanavat ja kaikki ahtoputket. Vaihdoin uuden kiinacoolerin johon porasin sen millin vuotoreiän. Purin egr:n kokonaan pois ja sokeoin reiät.

Nyt on 25tkm ajettu muutoksen jälkeen ja kun coolerin jälkeisiä osia käyttää irti ni kaikki on täysin puhtaita ja myös täysin kuivia. Edes huohotuksesta tullutta kosteutta ei ole putkien seinillä.
Siinä coolerin vuotoreiässä roikkuu aina yks musta pisara, mutta tietääpä ainakin ettei cooleri ole muurautunut tukkoon öljystä.








Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #38 : 21.07.2013, 12:23:51 »
Tuo imusarjakuvasi vetää kyllä naaman kateudesta vihreäksi  ??? Oliko irrottelu isokin homma. Itseni vain hirvittää aukoa niitä polttoaineputkia, jos eivät enää tiivisty kunnolla. EGR systeemin poisto antaa varmaan kaivattua lisätilaa konehuoneseen.

Kiinacoolerit näyttävät olevan kokonaan alumiinisia. Ei kai tuollainen voi mennä rikki vai onko kiinanpoika jälleen osannut jotenkin tyriä homman.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #39 : 21.07.2013, 13:38:07 »
Pelkän yläkannen irrotus ei ole iso homman. Suihkuputket pois, suihkujen pistokkeet pois, kääntää johtosarjan sivuun ja kymmenkunta ruuvia auki, ni pääsee kannen aukaisemaan.
Suihkuputkissa on ihan tavallinen JIC-tyyppinen kartio joten tiivistyy hyvin ja ihan järkikiristyksellä. Suihkujen irrotuksessa ja asennuksessa tarvitaan sit vähän suurempaa tarkkuutta sekä uudet kupariprikat.

Kiinacooleriin on aika huoleton porata reikä mihin vain, mutta toimii se reikä muovipäädyssäkin. Oon tehny reiän pariin muovipäätyiseenkin ja toisessa pelkkä reiän poraus ei heti auttanut vaikka käytiin ajamassa 10km testilenkki. Reiän kautta piti pilkkiä 12cm hitsilangalla että hengittävyys saavutettiin. Cooleri oli ainakin 8cm alareunasta ikitukossa ja osa alimmista rivoista oli ihan pullistunut turvoksiin.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #40 : 21.07.2013, 15:05:07 »
Cooleri oli ainakin 8cm alareunasta ikitukossa ja osa alimmista rivoista oli ihan pullistunut turvoksiin.

Eli se jäähykin pitäisi sitten pestä ja puhdistaa. Mikähän sitä muuten oli pullistanut. Öljyn ei pitäisi ponnistella jäätyessään. Muuten noista kupariprikoista. Moneen paikkaan olen joskus hehkuttanut vanhoja. Toimivat kuten uudet mutta tuo nyt on tietty aika krittinen paikka.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #41 : 21.07.2013, 15:15:27 »
Mä epäilin syyksi cooleriin (jäähtymistilanteissa) kondensoituvaa lauhdevettä, joka pieninä määrinä on sekoittunut öljyyn, jäätynyt pohjalle ja aina sulana käydessään paineesta tiivistynyt pienempään tilaan..
Eihän talon vesiputketkaan halkea jäätyessään vaan sit sulaessaan. Vesi alkaa jäätyä (tiivistyä pienempään muotoon), samalla runkopaine tuuppaa sitä kasaan, ja sit kun tavarat alkaakin sulaa ni se vesimäärä ei enää mahdukaan putkeen ja putki antaa myöten.
Voi olla että teoria oli väärä mut selkeesti alareunassa on ollu normaalia kovempi paine.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #42 : 21.07.2013, 15:21:19 »
Jospa ne suunnittelijat ois osanneet ottaa tuon karstottumisen huomioon ja mitottaneet imukanavan sen mukaan.

Moskan kertyminen on varmaan hyvin tunnettu ongelma mutta kunnollisen hengityksen aikaan saamiseksi tarkasti muotoiltavia imukanavia tuskin voi suunnitella tuollaisen moskan varalle. Itse arvelisin, että EGR tuskin on autonvalmistajille niin vastenmielinen keksintö kuin äkkiä voisi olettaa. 
1# EGR on aikakauden autoissa käytännössä pakollinen päästövaatimusten vuoksi, jotka ovat osa EU:n omaa protektionismia.
2# EGR:n tukkeutuminen on ennustettavissa eikä se ehdi aiheuttaa ongelmia takuuaikana.
3# EGR aiheuttaa "suunnitellun vanhenemisen" mutta ei kuitenkaan jätä tielle. Vanhojen peltilehmien pitää uupua uusien tieltä.
4# EGR on toimintavarma ja kohtuullisen halpa systeemi.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #43 : 21.07.2013, 15:22:56 »
Mä epäilin syyksi cooleriin (jäähtymistilanteissa) kondensoituvaa lauhdevettä

Mistähän sinne voisi tulla vettä ?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #44 : 21.07.2013, 15:36:20 »
Mistähän sinne voisi tulla vettä ?

Ilman kosteudesta.

suomisanakirja.fi
Kondensoituminen on aineen olomuodon muutosprosessi, jossa kaasumainen aine muuttuu nesteeksi. Kaasumainen aine on joko kaasua tai höyryä. Höyryn ero kaasuun on se, että höyry voidaan tilavuutta muuttamalla muuttaa nesteeksi. Kaasussa liike-energia on niin suurta, ettei kaasu voi muuttua nesteeksi, ellei lämpötila laske.

Ilman jäähtyessä riittävästi, vesihöyry muuttuu kylläiseksi ja tiivistyy sumuksi tai kasteeksi esimerkiksi autojen tuulilasiin. Tällöin ilman suhteellinen kosteus on 100% ja kastepistettä vastaava kylläisen vesihöyryn paine on yhtä suuri kuin ilmassa olevan vesihöyryn osapaine.

Tämä coolerien jäätyminen on tunnettu ongelma etenkin alkupään 850 turbojen kanssa, joissa coolerin virtaussuunta oli pystyssä ja tuo lauhdevesi pääsi rivoissa valumaan kennon alapäähän. Talvikelissä coolerit oli usein jäässä, eikä auto käynnistynyt tai jaksanut ottaa kylmänä kierroksia.

 

RallyBaron  Samppasport