Ateho  Elekma

EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04

  • 72 Vastauksia
  • 60158 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #60 : 19.10.2013, 19:40:29 »
Tarkkana tuota asentaessa ettei jää vuotamaan. Se laippahan kiinnittyy kolmella pultilla ja tuo tulee niistä kahden alle. Sillä kolmannella pultilla saa vedettyä sen laipan kieroon.
V70 D5

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #61 : 19.10.2013, 19:49:37 »
Tarkkana tuota asentaessa ettei jää vuotamaan. Se laippahan kiinnittyy kolmella pultilla ja tuo tulee niistä kahden alle. Sillä kolmannella pultilla saa vedettyä sen laipan kieroon.

Ei saa jos tuo pelti on oikean paksuinen. Tuon kolmannen ruuvin pohja on millin korkeammalla kuin kaks muuta joiden kohdalle alkuperäinenkin tiiviste tulee.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #62 : 19.10.2013, 20:10:24 »
Tuon linkin kuvan perusteella näyttää että tuon lätkän lisäksi pitää olla vielä se tiiviste. Mutta jos se itsessään jo tiivistää niin sitten ei ole sitä vaaraa.
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #63 : 09.02.2014, 20:32:18 »
Karsta ei häviä sieltä itsekseen mihinkään vaan vaatii ihan mekaanisen pesun. Odotan mielenkiinnolla Vollemiehen kuvia imusarjan sisältä et miten öljyvoitelu on toiminut.

JOo,
Tässäpä kaivattu kuva. Uskottava on, että ne EGR:n aikaansaannokset eivät ota liuetakseen ainakaan moottoriöljyyn.  :'( Mobilin 1:sta ja Belcon 5W-40:stä olen lisäainereiästä tarjoillut, noin desin kerrallaan ja yhteensä useita litroja.

Tältä näytti nyt melko tarkkaan puolen vuoden liuotushoidon jälkeen


Eli jos jotain on lähtenyt, ne lähtivät ensimmäisillä öljylisäyksillä. Muutamaan viime kuukauteen ei ole lähtenyt mitään lisää. Ompahan tullut sentään pyörreläpät rasvattua. Letkussa ja alumiinimutkassa oli hiukan lisäämääni öljyä. Aluksi tuo öljy oli mustaa kun siihen oli ilmeisesti valunut tippoja imusarjasta mutta nyt se oli jokseenkin kirkasta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #64 : 09.02.2014, 21:00:53 »
JOo,
Tässäpä kaivattu kuva. Uskottava on, että ne EGR:n aikaansaannokset eivät ota liuetakseen ainakaan moottoriöljyyn.  :'( Mobilin 1:sta ja Belcon 5W-40:stä olen lisäainereiästä tarjoillut, noin desin kerrallaan ja yhteensä useita litroja.

Tältä näytti nyt melko tarkkaan puolen vuoden liuotushoidon jälkeen
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eli jos jotain on lähtenyt, ne lähtivät ensimmäisillä öljylisäyksillä. Muutamaan viime kuukauteen ei ole lähtenyt mitään lisää. Ompahan tullut sentään pyörreläpät rasvattua. Letkussa ja alumiinimutkassa oli hiukan lisäämääni öljyä. Aluksi tuo öljy oli mustaa kun siihen oli ilmeisesti valunut tippoja imusarjasta mutta nyt se oli jokseenkin kirkasta.

Sä jaksat tehdä noi jutut aina ihan lähes tutkielmaksi asti, niin olis kiva nähdä kuvia imusarjasta tämän tai jonkin vastaavan aineen jälkeenkin.
http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/diesel-intake-cleaner
tai tällänen http://www.europaparts.com/liqui-moly-diesel-intake-system-cleaner-400-ml.html

Tuosta forden diesel intake cleanerista mulla on kokemuksia tähän asti oikeastaan vain pikkuisten alueiden täsmäpuhdistuksessa ja esim. mersusta commonrail suuttimesta vuotaneen palokaasun liottamisesta, joihin se tehosi erinomaisesti.
En oo käyttänyt koko imupuolen puhdistuskokeilussa, vaikka siihen tuo nimenomaan on tarkoitettukin


Toki omakin imusarja on aivan tukossa egr karstasta, mutta ei mulla oikeen oo intoa omaan autoon tehdä enää leipätyön jälkeen, kuin pakolliset remontit..

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #65 : 14.02.2014, 19:31:02 »
Yritin etsiskellä kuinka tuo EGR voisi vaikuttaa polttoainetalouteen mutta raportteja löytyi lähinnä vain sen vaikutuksesta typenoksidien (NOx) päästöihin. Siitä näyttikin löytyvän runsaasti tutkimusraportteja ja tässä kaksi niistä.

http://www.iaeng.org/publication/WCE2008/WCE2008_pp1548-1552.pdf
Tulos. Noin 15% pakokaasuja pudottaa NOx:it puoleen ja 25% pakokaasuja neljänteen osaan

http://www.cyut.edu.tw/~ijase/2013/11(1)/5_023008.pdf
Tulos: EGR pakokaasujen osuus 5% vain pieni pudotus, 10 % pakokaasuja => NOx pudotus yli 50 %, jopa 85 %

Vaikka EGR tehoaakin hyvin typenoksideihin, varjopuolena se lisää savutusta ja siten hiukkaspäästöjä. Auton valmistajat näyttävätkin joutuvan taituroimaan hiukkasten ja NOx:ien välillä noita dieseleiden EGR systeemejä viritellessään. Moottorin lämpöhäviöistä kuitenkin suurin osa jää pakokaasuihin, joten jo 10% pakokaasuvirran jäähdytyksen pitäisi tuoda helposti saman suuruinen lisälämpövirta jäähdytysjärjestelmään. Tuota Volvon käyttämää pakokaasujen osuutta ei siis ole tiedossa mutta se saattaisi ehkä olla tuota 10% suuruusluokkaa.

Kun tuon EGR:n lämmönvaihtimen jälkeiset pakokaasut reitittäisi imusarjan sijasta suoraan pakoputkeen, siitä saisi varmaan ihan kelvollisen lisälämmittimen.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #66 : 22.06.2014, 21:50:05 »

Linkki

Talvella otin omatekoisen laipan pois paikoiltaan, kun auto ei lämmennyt enää millään. Nyt en enää löytänyt sitä mistään,  joten tilasin tuon linkin mukaisen osan. Se oli sitten juuri tuollainen kuin kuvassa eli suora 1mm paksu levy, ei minkaanlaista tiivistystä. Laitoin toiselle puolelle sen alkup peltitiivisteen ja toiselle puolelle leikkasin paperitiivisteen...

Enivei, aika äkkiä näyttää rupeavan muuraamaan tuota imusarjaa umpeen tuo systeemi. Ajettu n. 10tkm agr linja auki.

V70 D5

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #67 : 23.06.2014, 10:48:28 »
Talvella otin omatekoisen laipan pois paikoiltaan, kun auto ei lämmennyt enää millään. Nyt en enää löytänyt sitä mistään,  joten tilasin tuon linkin mukaisen osan. Se oli sitten juuri tuollainen kuin kuvassa eli suora 1mm paksu levy, ei minkaanlaista tiivistystä. Laitoin toiselle puolelle sen alkup peltitiivisteen ja toiselle puolelle leikkasin paperitiivisteen...

Enivei, aika äkkiä näyttää rupeavan muuraamaan tuota imusarjaa umpeen tuo systeemi. Ajettu n. 10tkm agr linja auki.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eikö tuo kuva ole ahtoputki? Siihen ei egr vaikuta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #68 : 23.06.2014, 11:10:35 »
Eikös tuo ole egr-yhdysputken ja imusarjan välinen kumiletku? taustalta konehuoneesta ainakin moinen puuttuu.
Minä puhdistin viikonloppuna tuon egr-yhdysputken, kumiletkun ja imusarjan suuaukon. Yhdysputkessa oli jo aika karusti öljyistä karstaa. takana minulla ~100tkm ja kaikkiaan 265tkm. Ei varmaan koskaan ollut puhdistettu.

Väliletku
EGR-yhdysputki

Sama puhdistettuna
Imusarjan suuaukko
Ja puhdistettuna

Itse EGR:ää en puhdistanut enkä irroittanut yhdysputkea puhdistuksen ajaksi, joten en tiedä kuinka paljon sinne vielä jäi karstaa...

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #69 : 23.06.2014, 12:44:15 »
Eikö tuo kuva ole ahtoputki? Siihen ei egr vaikuta.

Vaikuttaa juurikin siihen putkeen.

Eikös tuo ole egr-yhdysputken ja imusarjan välinen kumiletku?

Se on juuri se. Sinulla on näköjään kerännyt aika hyvin tavaraa. Ei minulla nuin paha ollut vaikka talvella autossa oli n.400tkm ja edellinen omistaja siihen ei ollut ainakaan kajonnut. Kilometrejä oli ajettu siis ainakin samanverran ennen ensimmäistä puhdistusta. Ja eikai se möhnä siellä itse egr:ssä haittaa enää mitään, sieltähän ei enää virtaa mitään.
V70 D5

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #70 : 23.06.2014, 14:54:22 »
Miten se ahtoputkeen vaikuttaa? Egr:n putkihan menee imusarjaan ja samoin ahtoputki turbolta. Ei tuohon ahtoputkeen tule yhdettä egr:stä vai muistanko nyt aivan väärin?  :idiot2:
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #71 : 23.06.2014, 15:11:38 »
Egr menee yhdysputkeen, joka on mm. tuo minun linkkaamani karstaisin putken suu. Siitä menee musta 90 asteen letkumutka imusarjaan. Eli egr karstoittaa kaikkiaan itse egr:n, yhdysputken, väliletkun ja imusarjan.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #72 : 23.06.2014, 15:20:14 »
Egr menee yhdysputkeen, joka on mm. tuo minun linkkaamani karstaisin putken suu. Siitä menee musta 90 asteen letkumutka imusarjaan. Eli egr karstoittaa kaikkiaan itse egr:n, yhdysputken, väliletkun ja imusarjan.

Näin minäkin tuon ajattelin eli ei koske itse ahtoputkea. Eli se kuva on siis tuo kuvaamasi 90asteen letkumutka.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

KL-varaosat  Race.fi