Ateho  Elekma

S60 "Moottorin teho alentunu" ja "moottorin ohj.järjestelmä vaatii huoltoa"

  • 54 Vastauksia
  • 50574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weisto

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 520
  • V60 D4
En ole 5 vuoteen muuta bensaa Volvoihin laittanu kuin 98E:tä. Ei uskalla lastutettuun muuta laittaa :)

Juu, 98:lla minäkin ajelin...  :)

Poissa mäkkäri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Yksi 2.5 T samalla ilmoituksella "moottorin teho alentunut" ilmoittautuu lisää. Ilmaantui aivan yht'äkkiä aamulla töihin ajaessa. Ihmettelin että sutivatko pyörät kun kaasu ei vastannut. Kun parkkeerasin niin kierrokset nousivat aivan kivasti. Toivottavasti lähtee aiemmin ehdotettu tavalla, tyhjästä ei huvittaisi vikakoodien luvusta maksaa.

Oma autoni on aikalailla vähän ajettu ja juuri määräaikaishuolto tehty joten en oikein näihin aiempiin kaasuläppä jne. analyyseihin jaksaisi uskoa. Yhtään en ihmettelisi jos tämä olisi aiheutunut uudesta etanolibensasta, kovasti tuntui että niillä muutamalla kerralla kun 95 kymppiä tankkasin niin sekä tehot pienenivät ja heti myös keskikulutus nousi 0,5l.

JOS MEITÄ ON LYHYEN AJAN SISÄLLÄ TOISTAKYMMENTÄ JOILLA SAMA ONGELMA NIIN TÄMÄ TUSKIN ON IHAN HARVINAINEN VIKA...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Taitaa ne vikakoodit jäädä muistiin vaikka vika häviää. Pitää varmaan käydä ennen katsastusta käydä ne nollaamassa ja varmuuden vuoksi ottaa päästömittauskin. Mun säkällä siinä on kuitenkin jotain häikkää ;D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Yhtään en ihmettelisi jos tämä olisi aiheutunut uudesta etanolibensasta, kovasti tuntui että niillä muutamalla kerralla kun 95 kymppiä tankkasin niin sekä tehot pienenivät ja heti myös keskikulutus nousi 0,5l.

JOS MEITÄ ON LYHYEN AJAN SISÄLLÄ TOISTAKYMMENTÄ JOILLA SAMA ONGELMA NIIN TÄMÄ TUSKIN ON IHAN HARVINAINEN VIKA...

Turbovolvoihin suositellaan ihan valmistajankin toimesta 98-oktaanista, vaikkakin 95-oktaanista voi käyttää. Tuo kulutuksen nousu ja tehojen lasku 95E10-bensalla on ihan ymmärrettävää, kulutus kasvaa etanolin pienemmän energiasisällön takia ja tehot laskevat alemman oktaaniluvun takia.

Se että näytössä lukee "moottorin teho alentunut" ja "moottorin ohj.järjestelmä vaatii huoltoa" ei ole mikään tietty vika vaan kyseessähän on ilmoitus siitä että jotain vikaa on jossain. Nuo ilmoitukset voi siis olla seurausta useista eri vioista, joten ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Oma autoni on aikalailla vähän ajettu ja juuri määräaikaishuolto tehty joten en oikein näihin aiempiin kaasuläppä jne. analyyseihin jaksaisi uskoa. Yhtään en ihmettelisi jos tämä olisi aiheutunut uudesta etanolibensasta, kovasti tuntui että niillä muutamalla kerralla kun 95 kymppiä tankkasin niin sekä tehot pienenivät ja heti myös keskikulutus nousi 0,5l.

JOS MEITÄ ON LYHYEN AJAN SISÄLLÄ TOISTAKYMMENTÄ JOILLA SAMA ONGELMA NIIN TÄMÄ TUSKIN ON IHAN HARVINAINEN VIKA...
Siis omakin on Volvolla huollettu viimeksi marraskuussa. Ja koko ajan kun se on itsellä ollu on tankattu 98E:tä joten e10 bensaa ei voi syyttää. Ja kuten Taavi sano niin tuo teksti on ihan yleinen vikailmoitus, sen voi sytyttää tosi moni vikakoodi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mäkkäri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Kävin äsken kokeilemassa MaParin aiempien ohjeiden mukaista hoitoa ja "vika" katosi minultakin  :)

Kun lähdin pihalta (en kehdannut työpaikan pihassa nostattaa kierroksia vaan ajoin nurkan taakse) niin kiekat eivät nousseet ollenkaan yli tuhannen eli jonkinlainen rajoitin oli mennyt automaattisesti päälle. Tämän jälkeen pysäytys, virrat pois, käyntiin ja paikoillaan nostatin pari kolme kertaa kierroksia 4000-5000 saakka. Tämän jälkeen laitoin muistaakseni vaihteen (auto on automaatti) pykälään ja auto toimi kuin ei mitään. Vikailmoitus tosin edelleen ajotietokoneessa ja varoitusvalo palaa mutta varoituksen mukaisesta "moottorin teho alentunut" ei tietoakaan. Täytynee seurata sammuuko varoitus itsestään tai sitten on pakko käydä luetuttamassa vikakoodit ja nollaamassa ilmoitus.

Oma analyysi tästä ihan talopoikaisjärjellä: jonkinlainen tietokonepohjainen bugi jota on ehkä saattanut edesauttaa kevätteiden kuraisuus tms. Tai bugiakaan ei vaadita jos jokin ohjausjärjestelmä havaitsee että jossain on nyt kuraa ja tulkitsee sen koneelle vaaralliseksi viaksi. Ihan niinkuin Windowsissa konsanaan... 

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
ainakin nollata pitää jossain vaiheessa, muuten ei mene katsastuksesta läpi.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa MaPar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Ainakin bensakoneilla ei mene katsastuksesta läpi, jos tämänkaltaisia vikoja löytyy historiasta. Vikailmoitus poistuu näytöstä muutaman käynnistyskerran jälkeen, mikäli vika ei ole aktiivinen. Kuitenkin se jää historiaan eli kannattaa käydä nollaamassa ennen katsastusta.

Kävin luettamassa vikakoodit Biliassa maaliskuun alussa ja vikakoodiksi tuli ECM-929C. Tämän seurauksena päädyttiin kaasuläppäkotelon puhdistamiseen, joka oli hyvin karstoittunut. Sen jälkeen ei ole vikaa tullut, mutta toisaalta eipä ole kovia pakkasiakaan ollut.

Itse en ole ikinä laittanut muuta kuin 98-oktaanista, joten bensalaadusta ei pitäisi olla kiinni. Eräs mersumies kertoi, että hänen autossa tämänkaltainen vikailmoitus voi johtua myös alhaisesta akun jännitteestä...

Poissa Tonto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Omaan 01 S60 maksoi 680€. Tietysti se on suhteellista mikä maksaa hirveesti :)

Englannista tais olla 300e vapareihin ja T5:seen 400e
V70 -06 D5, V70 -98 TDI, 850 T5R -95 (projekti)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Käväsin luetuttamassa viimeisimmät vikakoodit. Tällä kertaa oli moottorinpyörimis anturilta koodi. No koodit nollattu ja auto katsastettu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa VJA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • V70 2.5T Geartronic Titanium -04
Sama ongelma tavattu kerran toissavuonna kovassa pakkaskelissä voimakkaan kiihdytyksen yhteydessä, moottorin teho alentunut eikä ottanut kierroksia kun n. 1000/min. Moottorin sammuttaminen ja parin minuutin rauhallinen odottelu ennen uutta käynnistystä, vika poistui eikä ilmennyt enään uudelleen. Sillon päättelin maalaisjärjellä että olisko ollut joku vikailmoitus joltain anturilta tms. Näin jälkeenpäin muistellessa ei mennyt kauaakaan kun meni akku vaihtoon. Olisiko ollut pakkasella ja ikääntyvällä akulla tekemistä asian kanssa? Akku ei tosin ehtinyt mitään jännitteen alentumis ilmoituksia antaa, kunhan vain sippasi kaupan pihaan eikä enää antanut riittävästi virtaa starttaukseen.
Vikakoodia en ole poistattanut, eikä siitä ole katsastusasemalla mitään sanomista tullut, läpi meni ilman kommentointia, niin kuin aina ennenkin. Ja kulkinehan on varustettu 2.5T moottorilla....
Aina löytyy joku joka tietää sinua itseäsi paremmin mitä olet sanomallasi tarkoittanut.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Taustoja:
S60 2.4 bensavapari, vm. 2002, 110 tkm, sellanen on murheeni mun...

Keväällä -13 tuli ajossa ilmoitus "AKKUJÄNNITE ALHAINEN" ja olihan se, muistaakseni 11,8 V. Vika hävisi moottorin pysäyttämisellä eikä uusiutunut. Akku oli kyllä tiensä päässä joten uusi akku kehiin ja hyvillä mielin kohti kesää joka sujuikin ihan OK tuon puolesta...

Nyt sysksyllä (kalenteri väittää talveksi) kolmasti tullut heti käynnistyksen jälkeen "MOOTTORIJÄRJ. VAATII HUOLLON". Ilmoitus häviää aina moottorin pysäyttämisellä. Syitä pyöritellyt päässä ja lataillut akkuakin mutta eipä ole auttanut. Seuraava veikkaus taitaa mennä kaasuläpän suuntaan.... Jospa johonkin korjaamoon sattuisi pääsemään Joulun jälkeen niin toivottavasti olis sen jälkeen vähän viisaampi. Eikä nyt voi ainakaan kylmää ilmaa syyttää kun mittari ei ole viikkoihin käynyt päkkasen puolella.

Vaikuttaa aika paljon sähkövikoja olevan näissä peleissä, enemmän kuin rapeassa ranskalaisessa ainakin :)

Hyvää ja maukasta Joulua!

Poissa Curtiswolfe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Kaivellaan vanhoja ku ei uutta jaksa tehdä. vm03 v70 bensa 2.5t awd 260tkm ja +3 astetta lämmitä ilmotti moottoritehon alentuneen kun lisäsin vakionopuden säätimellä paripykälää nopeutta. 1500rpm pomppas 3000rpm ja sitten ei antanut tehdä mitään. Auto tiensivuun ja uudelleen starttaus ja viat hävisi. keskiviikkona pääsen piuhanpäähän ihmettelemään missä vika. itse käytän 95 (halpaa) mutta taidan siirtyä itsekkin 98. Normaali kiihdytyksissä ei ilmoitusta tule. toivottavasti itselläkin oli vain väliaikainen vika.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Kaivellaan vanhoja ku ei uutta jaksa tehdä. vm03 v70 bensa 2.5t awd 260tkm ja +3 astetta lämmitä ilmotti moottoritehon alentuneen kun lisäsin vakionopuden säätimellä paripykälää nopeutta. 1500rpm pomppas 3000rpm ja sitten ei antanut tehdä mitään. Auto tiensivuun ja uudelleen starttaus ja viat hävisi. keskiviikkona pääsen piuhanpäähän ihmettelemään missä vika. itse käytän 95 (halpaa) mutta taidan siirtyä itsekkin 98. Normaali kiihdytyksissä ei ilmoitusta tule. toivottavasti itselläkin oli vain väliaikainen vika.

Oikein kun herkistelee muistia niin omassa oli syynä Kytkinpolkimen asentoanturi. Vaikutti niin, että heitti vakkarin pois päältä. Korjaantui hetkellisesti nollaamalla vikakoodit mutta tuli pian takaisin. En vaihtanut anturia mutta maksoikohan alle satasen, eikä löytynyt kuin sinisen luukulta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Itsellä ei ole tämän topicin aloittamisen jälkeen ollut mitään ongelmaa ja mittariin tullu pari kilsaakin lisää :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing