Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Automaatin kestävyys ja kulutus

  • 36 Vastauksia
  • 47474 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #15 : 17.10.2013, 20:56:27 »
Itsellä -05 S80 D5 Automaatti ja 561tkm ajettu. Laatikko huuhdeltu muutaman kerran matkan varrella ja samalla salkulla mennään eikä oireile. Ajattelin miljoonan tuutata tolla laatikolla saa nähä kuin käy vai katkeeko matka...lyhyempi matka nyt on maaliin kun lähtökohta oli eli ei sitä nyt ihan paskaksi voi sanoa...Manuaalilla ois jo saattanu tulla kytkin tai kaksoismassa remontti eteen..maksaa nekin paljon rahaa eikä pelkästään automaatin korjaus.

Itsellä 80% maantie ajoa 80-100km/h alueella ja yleensä se kulutus on sen 5.7-5-8l. Yli kuusi harvoin. Seitsämää en oo saanu menemään ees talvipakkasilla tai kesähelteilläkään. Ei jano tunnu ees juuri kasvavan vaikka sillon tällön käy vähän keskustassakin ajamassa.Kulutukset kilometreistä ja litroista laskettuja ei ajotietokoneen näyttämiä.

Laatikon mittatikku on koneen ja syylärin välissä. ihan siellä alhaalla. ota tikku veke ja kato minkä näköstä öljyä. pitäs olla punasta. Voi olla myös vähän tummunuttakin mutta tolla 80tkm välillä ne ei mustu vielä. Jos haisee palaneelle / mustat niin ei oo kovin säännöllisesti vaihdettu ja saattaa tulla ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2013, 20:59:10 kirjoittanut Bliz »

Poissa apa75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #16 : 17.10.2013, 22:07:23 »
Meikäläisen 2,5T Geartronic V70:llä on nyt mittarissa 333tkm ja laatikko pelaa niin kuin pitääkin. Öljyt on vaihdeltu säännöllisesti n. 80tkm välein huuhtelemalla. Ihmettelen kun näitä automaatteja aina mollataan, että ei ne mitään kestä, itsellä nyt kolmas automaatti peräjälkeen ja kaikissa laatikot pelannut moitteettomasti. Kaikki saadaan rikki vääränlaisella käytöllä ja huonolla huollolla ja ei ne manuaalilaatikotkaan mitään ikuisia ole. Itse uskallan suositella automaattia, vaikka olisi enemmänkin ajettu, tietenkin aiemmat huollot olisi hyvä olla tiedossa. Koeajolenkillä kyllä yleensä jo huomaa, jos laatikossa on suurempaa ongelmaa :3/4 jättää sen:

t. apa75
Aiemmat Volvot: Amazon 66 (projekti), 245, 440, 460, 850 10v ja 850 T5R. Nykyinen V70 2.5T vm 04.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #17 : 17.10.2013, 22:36:06 »
No vaikkei kysyttykään niin vertailun vuoksi manuaalilla voi päästä kulurintamalla tasan 5 litraan kun vetää pitkiä siivuja mutta keskikululutus meikäläisen ajoilla hipoo kuitenkin kuutta. Manuaaleihin taitaa normaalisti joutua 300 000 paikkeilla remppaamaan kaksoismassapyörän ja kytkimen, hintaa tälle rempalle tulee vähintään 1500 €. Itse en automaatteihin uskaltanut sekaantua.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #18 : 17.10.2013, 23:06:50 »
Itse emmin kanssa tovin kun tuli mahdollisuus ostaa tuo nykyinen V70 jolla oli ajettu 350tkm

Voin sanoa että turhaa murehdin, ainut mikä ehkä vähän sapettaa on kovempi polttoaineen kulutus, mutta korvautuneen mukavuudella. Toi laatikko on vaan niin mukava ajettava S*

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #19 : 17.10.2013, 23:41:17 »
Eikö noissa D5:n automaattilootissa ainakin 2002-2005 ollu tuo starttikehä mikä ainaki teettää ylimääräistä kulua? Sinänsä ei automaattilaatikon ongelma, mutta automaatilla varustetun D5:n ylimääräinen tyyppivika mitä ei ole manuaalivaihteisissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23019.0

Löytyy niitä murheita manuaaleistaki, vauhtipyörä + kytkin + työsylinteri vaihtoon n. 200-500 tkm välein. Hinta 1500 €. Nimimerkillä 275 tkm kohilla tehty. ;)
Itellä menee manuaalilla allekin 5 litraa satasella matka-ajo jos oikein hissuttelee.
Keskikulutus n. 5,7l/100km 35km työmatkassa + satunnaiset kaupunki- ja kauppa-ajot.
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa Tiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #20 : 18.10.2013, 08:31:21 »
Bliz onkin jo tuupannut laatikolla komeat luvut.  :) Ei siis mahdotonta tuokaan. Vaikeus taitaakin olla valintavaiheessa, eli mistä saa luotettavasti tietää öljyjen vaihdetun, ellei ole merkintöjä huoltokirjassa? Tuskin mistään.

Itsellä tulee paljon kilometrejä, joten siksi automaatin polttoaineenkulutus kiinnostaa kovasti. Jos kuudella pääsisi niin se olisi vielä kipurajan sisällä. Pitkiä siivuja ajelen itsekin, 80 kilometriä suuntaansa, eikä juurikaan tule kaupungissa pyörittyä. Näin ollen tuo lukema voisi olla saavutettavissa. D5-manuaalin tiedänkin pihiksi, niitä vain on melkoisen vähän tarjolla.
XC70 2013 D5 Polestar

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #21 : 18.10.2013, 08:54:01 »
Kyllä se alle kuuden menee. Mulla kesäpyörät vielä 225/45-17 mitkä varmasti ei rullaa helpoiten. Talvipyörillä kulutus tiippuu vähäsen ennen joulua mut sit taas paljon webasto käyttöä pakkasilla nostaa sen tohon vajaaseen kutoseen. Pienillä kevyillä kesäpyörillä vois joku 5,5 olla todellinen siihen pääsee noilla 205/50/16 talvikiekoillakin ennen webasto kautta.

Kesäpyörillä mittarivirhe aika nollissa mut talvikulutusta vähän kaunistaa ku mittari näyttää aavistuksen liikaa.


Poissa lefa1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #22 : 18.10.2013, 10:45:51 »
tuttavallani oli s80 99 vm 2.5 tdi vanha taksi laatikon öljyt säännöllisesti vaihdettu 750 000 tuhatta oli lasissa kilometriä ennenkun laatikko alkoi temppuilemaan

itselläni on s80 99vm 2.5 tdi ajettu 430 000 ja hyvin vielä pelittää

Poissa KantriJyri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #23 : 18.10.2013, 13:57:50 »
V70 -06 6-vaihteinen geartronic. Renkaat 225/45/17  kulutus pyörii 7-8 l/ 100 km. Ajotietokonehan näyttää jopa yli litraa vähemmäpää kulutusta. 260 tkm ajettu ja loova pelaa muuten ok mutta 5 ja 6 vaihdetta ku automaatti latoo pesään niin joskus tuntuu niinku menis rytkäsemällä ja tämä tapahtuu kun kaasua reippaasti.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #24 : 18.10.2013, 14:35:12 »
Perustakaa joku osaava äänestys missä kysytään onko laatikko temppuillut. Jos on niin missä km lukemassa tapahtui ja oliko säännöllisesti huollettu. Tämmösen näin joskus bemarivoorumilla...
V70 D5

Poissa mjl77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #25 : 18.10.2013, 23:21:27 »
Mulla s80 2.5tdi -01   Ajettu 569000km ja huollettu säännöllisesti.
On ollut taksina.

Nii ja toimii niinku uutena..
s80 tdi -01

Poissa Japit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #26 : 19.10.2013, 08:52:12 »
Volvo XC90 D5 -07 ajettu 166tkm, laatikon öljynvaihto huuhtelemalla tehty 150tkm kohdalla sinisellä. Alkoi pariviikkoa sitten viikkoa sitten nyppäseen 1 ja 2 vaihdoilla, näyttöön teksti "laatikko vaatii huollon". Huononi muutamassa päivässä kolmosen vaihtoihin. Volvolla tyly kommentti, koko laatikko vaihtoon, arvio töineen vajaa 7000e. En voinut uskoa kun mittarissa oli kilometrejä noinkin vähän ja laatikon öljyt oli hiljattain vaihdettu. Hain auton pois ja samalla ajolla tilanne huononi koko ajan. Otin yhteyttä esp autotrans huittisiin, jossa erittäin asiantunteva kaveri lopulta myös antoi diagnoosin laatikon vaihdosta. Lopulta auto vietiin Huittisiin laatikon vaihtoon vielä ajamalla, paikanpäälle saavuttua autosta ei löytynyt vaihteita enään ollenkaan.
Nyt asennettu uusi laatikko. Meikäläisellä ollut kahdeksan automaatti autoa peräkkäin, yksikään ei ole toiminut näin pehmeästi, jopa pienten vaihteiden vaihtoja ei huomaa.
Esp autotransissa kerrottiin nimenomaan että tämä laatikkotyyppi TC80 tarvitsee säännölliset öljynvaihdot (60tkm), muuten kestävyys voi olla mitä vaan kuormituksesta rippuen. Meikäläisen kilometreihin olisi pitänyt olla kaksi vaihtoa, joista ensimmäinen oli ilmeisesti jäänyt tekemättä. Meikäläisellä jäi itselle sellainen ajatus että tämä toinen öljynvaihto vaikutti laatikon laukeamiseen, missään asiaa ei myönnetty. Mutta olisiko jotain töhnää lähtenyt liikkeelle. Olisiko kannattanut jättää vaihtamatta ja ajella laatikko loppuun, en tiedä. Laatikko toimi loistavasti ennen öljynvaihtoa, tarkoituksena oli pitää autoa pitkään, joten öljynvaihto tuntui luonnolliselta noilla kilometreillä.
Joka tapauksessa oppirahat on nyt maksettu korkoineen. Tämä auto pidetään kauan ja seuraavasta tutkin varmasti onko laatikkoöljyt vaihdettu säännöllisesti. Uuteen laatikkoon aioin teettää nyt vaihdot 60tkm välein, huomattavasti halvempaa kuin vaihtaa laatikko.
Kuitenkin autot yksilöitä joten kilometrejäkään ei kannata pelästyä jos laatikko muuten toimii.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #27 : 19.10.2013, 09:53:30 »
Tossa ois merkkikorjaamoillakin vähän parantamisen varaa kun ei osata korjata enään automaattia. Niitä on kuitenkin jo korjattu 60 vuotta liikkeissä ja takapihoilla ja autotalleissa mutta nyt merkkiliike ei osaa muuta kun myydä vaan uutta pakettia tilalle.

Paljon maksoi remontti huittisissa?

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #28 : 19.10.2013, 12:11:08 »
Typerää on myös se että automaatin öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ei moni normi autoista vähemmän kiinnostunut autoilija edes mieti tuollaisia... Joku vuosi sitten eräs tuttu sanoi vaan "joo, kyllä ne huollossa hoitaa", en jaksanut alkaa asiasta vääntämään. Ja kaippa manuaaliinkin olisi hyvä vaihtaa öljyt joskus, itse olen näin tehnyt. Siihen ei varmaan mitään suositusta ole kilsojen osalta? A-mallin Vectraan vaihdettiin ekan kerran öljyt laatikkoon vuosi pari sitten, vm. 95 ja alle 120 000km mittarissa silloin muistaakseni. Ei öljy kovin tuoretta enää ollut, hah.
a car you can believe in

Poissa Japit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
« Vastaus #29 : 19.10.2013, 12:17:57 »
Merkkiliikkeessä myönnettiin suoraan että ainoat asiat mitä pystyvät tekemään on koko laatikon vaihto tai pelkästään venttiilipöydän vaihto (hinta reilu 2000e). Jos pelkän venttiilipöydän olisi vaihtanut niin mitään toimintatakuuta ei olisi saanut eli reilut pari tonnia olisi voinut mennyt "kokeiluun". Olisi pitänyt uskoa heti korjaamoalalla olevia kavereita ja viedä auto samantien pelkästään automaatteihin erikoistuneisiin korjaamoihin. Noitten tuntemus vaatii vuosien kokemusta ja erikoiskoulutusta. En usko että missään merkkikorjaamossa on automaattilaatikoihin koulutusta saanutta henkilökuntaa. Perushuollot luultavasti hoituu asiantuntevasti merkkikorjaamoissakin.
Eli kun totesin että laatikko oli sökö niin vaihtoehdot oli:
Takuupurkaamosta käytetty laatikko; riski että ei olekaan priima, vaihtoon menee kuitenkin lähemmäs 10h, tuskin koekäytetty
Puolasta/Latviasta "tehdaskorjattu" laatikko; näissä olisi ollut takuu 12kk, hinta tonnin halvempi, vaatisi oman asennuskorjaamon erikseen, vaatisi volvolla sopeutuksen (hinta 150e), jos laatikko hajoaisi niin kenellä vastuu, tehtaalla/asentajalla? Liikaa riskejä, joten tämäkin jää väliin.
Vanhan laatikon korjaus; vanhan laatikon korjausarvio vajaa 2500e, edelleen irroitus ja asennus ongelma, todella suuritöinen, kustannukset lähellä uutta laatikkoa.
Pienen harkinnan jälkeen annoin korjausvastuun esp autotransille; laatikko tulee aisinin oikeasta tehdaskorjaamosta, vaihdettu kuluvat osat aisinin merkkiosiin, laatikko testattu penkissä (tämä mielestäni takaa laadun), koko operaatio suoritetaan samassa paikassa (ei mitään jälkisäätöä takuista), takuu 12kk/30tkm, esp:ltä löytyy volvon sopeutusohjelmointi, volvo käyttää samaa aisinin laatikko toimittajaa (hinnassa tietenkin volvo-lisä), vikaan nähden nopea aikataulu (viikon projekti), palvelu asiantunteva ja hyvä.
Laatikolle hintaa vaihtoineen, öljyineen, sopeutuksineen 4500e. Kallis remontti, mutta luulisi nyt kestävän jonkun vuoden.   

 

Proturbo  Autodiagnoosi