Proturbo  Autodiagnoosi

Tinakoneiden vapariviritys?

  • 15 Vastauksia
  • 8033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Tinakoneiden vapariviritys?
« : 12.08.2014, 15:05:16 »
Onko näitä tinakoneita kukaan kokeillutkaan ilman turboa virittää? Lähinnä neloset mielessä mutta mikä ettei pienemmät vitosetkin... Turboa en halua ainakaan ensi vaiheissa laittaa, hitaamman kaasuunvastaavuuden takia. 

Jos tässä vähitellen alkaa veteraanikoppaan suunnittelemaan tekniikkaa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #1 : 12.08.2014, 15:09:13 »
Tässä alkuun yksi tarina: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=179112
Toinen: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?147787-My-N-A-240-quot-BTCC-quot

Jälkimmäisestä 320hp/300Nm vauhtipyörältä. Vanhempaan malliin tuollanen piristetty vaparivitonen olis oikeen hieno ratkaisu äänineen kaikkineen.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2014, 15:17:22 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #2 : 12.08.2014, 15:30:53 »
Sitten taas että mikä on korkeasti viritetyn vaparin kaasunvastaavuus normi ajossa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #3 : 12.08.2014, 15:40:35 »
kotimainen lähestymistapa aiheeseen --> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5765
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #4 : 12.08.2014, 16:02:44 »
Sitten taas että mikä on korkeasti viritetyn vaparin kaasunvastaavuus normi ajossa.

Normi ajoa ei kannata tässä edes miettiä, mutta vapari vastaa mutkasta lähtiessä nopeammin. Varmaan samaan päästään turbollakin mutta se vaatii jo kehitystä ja säätöä paljon.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #5 : 14.08.2014, 20:52:28 »
Hmm... Menisköhän B5204 kaasarikoneena 140-sarjan teho/painorajoihin... S* Jos vaikka yrittäisi ihan kilvellistä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #6 : 14.08.2014, 21:39:36 »
Hmm... Menisköhän B5204 kaasarikoneena 140-sarjan teho/painorajoihin... S* Jos vaikka yrittäisi ihan kilvellistä...

Matalin mahdollinen teho on lohkon alkuperäinen teho. B5202 on nuhaisin tina vitonen 126hv.
Nuhasin tina nelonen on B4164S 105hv, jota turbomiehetkin kierrättävät 90mm iskulla (1.9L) 10000rpm.
Luulisi niitä vapari hevosiakin irtoavan.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 21:51:01 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #7 : 15.08.2014, 15:01:16 »
Matalin mahdollinen teho on lohkon alkuperäinen teho. B5202 on nuhaisin tina vitonen 126hv.
Nuhasin tina nelonen on B4164S 105hv, jota turbomiehetkin kierrättävät 90mm iskulla (1.9L) 10000rpm.
Luulisi niitä vapari hevosiakin irtoavan.

Onko tuosta jotain (kirjallista) faktaa jossain että lohko määrää mitä voi hyväksyä dynossa mitatuksi tehoksi?

Eli 10V lohko ja T5:sen koneesta kaikki loput, sitten vaan hanska imuputkeen dynovedon ajaksi ja pyörittelemään silmiä konttorille kuinka surkea alakerta tuollainen 10V on... :2funny:

Ei vaan, kyllä pitää katsastusasemalta kysyä mielipide, kun tuossa ruiskuversiossa olisi vain muutama heppa liikaa ja kaasareille muutos ei ainakaan pitäisi suoraan niitä lisätä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #8 : 15.08.2014, 15:18:54 »
Ei vaan, kyllä pitää katsastusasemalta kysyä mielipide, kun tuossa ruiskuversiossa olisi vain muutama heppa liikaa ja kaasareille muutos ei ainakaan pitäisi suoraan niitä lisätä...
Tämä on se kaikista helpoin ja varmin tapa saada (toivottavasti) oikeaa tietoa. Monenlaista "tietäjää" kun täältä foorumeilta löytyy.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #9 : 15.08.2014, 21:45:48 »
Onko tuosta jotain (kirjallista) faktaa jossain että lohko määrää mitä voi hyväksyä dynossa mitatuksi tehoksi?

Ei ole faktaa esittää, mutta tuntuu olevan monen konttorin kanta. Ja niinkuin joku tietäjä sanoi niin konttorilta ne asiat helpoiten selviää.
citikka

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #10 : 26.08.2014, 23:10:30 »
Minkälaisia virtauslukemia neliventtiilisistä tinakoneen kansista on saatu vakiona/portattuna? Onko eroja eri versioiden välillä paljonkin?

Varmaan täältä jostain löytyisikin tietoa kun osaisi hakea...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #11 : 30.08.2014, 08:59:44 »
Lainaus
Minkälaisia virtauslukemia neliventtiilisistä tinakoneen kansista on saatu vakiona/portattuna? Onko eroja eri versioiden välillä paljonkin?
Kunnolla portattuina 65hp/ putki ei kauas heitä...vakiona vissiin jossain 30...40hp/ putki versioista riippuen. Viisaammat kertokoon lisää
raw d

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #12 : 30.08.2014, 12:09:20 »
Vakiota kantta ei ole tullut mittautettua, mutta tuommosia lukemia tuli kevyesti käsitellystä kutosesta pari vuotta sitten. Lähinnä venttiilimaljan ympärykset, seeti ja imuventtiilin muotoilu.
Virtauksen kasvu pysähtyy, koska enempää ei vaan mahtunut menemään läpi, kanavan muoto oli kuulemma kohillaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #13 : 31.08.2014, 10:49:30 »
Täysin koskematon tinakoneen kansi virtaa  8.75mm nostolla 266-270hv, noston lisääminen ei muuta tilannetta 11.5mm noston jälkeen kanava sekoaa ja virtaus pinenee..

Mulla esim. omassa kannessa 34.5mm imuvena niin virtaus oma porttaamana 370hv  11mm   ja 390hv 12mm.

Kannen kanavan kattoa olen korottanut noin 3-4mm ja ympäriinsä pyöräytetty kanavaa isommaksi paitsi lattiaan ei ole koskettu juuri ollenkaan. Sisäkurvi pitää työstää.
Itsellä on tinakoneen kansi pilkottuna ja kanavat porattu reikiä täyteen että näki missä on minkäkin verran tavaraa. Ohuin kohta kanavassa on 5mm.

Pakopuolelle ei kummosia tarvii tehdä. Mulla imuvena siirretty pakopuolelle eli 31mm nykyisin, virtaus muuttui niin radikaalisesti että kanavaa ei ole portattu ollenkaan, suukappale on pirrattu tiivisteen mukaan ei muuta, pakokanavan virtaus hieman yli 80% imusta.


Tässä mun kannessa siis kaikki seetirenkaat vaihdettu että iso vena mahtuu. Ison venttiilin hyöty ei hirveen hyvä loppupeleissä ole koska poraus koneessa on pieni. Jos tuon vetäisi 83 poraukselle kannen hyöty tulisi paremmin esille.

Tämä kansi siis käytössä 6sy koneessa ja turbolla.

Vapaastihengittävää tehoa noin 270-280hv
 

« Viimeksi muokattu: 31.08.2014, 11:00:39 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Tinakoneiden vapariviritys?
« Vastaus #14 : 31.08.2014, 10:53:38 »
Toinen kansi mulla on tehty vakio venoilla. Virtaus kevyemmällä porttaamisella 11mm ja 320hv,  12mm ja 330hv kanavakokoa ei ole kasvatettu.

Seetinä näissä pitopintana 0.8-1.0mm r seeti. 

Pakopuolella jäähtymisen takia pitopinta lähemmäs 1.5mm.
 
« Viimeksi muokattu: 31.08.2014, 10:59:13 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy