Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: juhispahis - 10.10.2011, 22:21:46
-
Startti siis ei ''kytke'', uus startti vaihdettu tänään ja ei vaikutusta. Ehdotuksia? Voiko virtalukon pohja aiheuttaa kyseistä ongelmaa?
Kiitos jo etukäteen
-
Oletko katsonut miltä vauhtipyörän hampaat näyttää?
Jos solenoidi liikkuu, silloin virtalukko toimii. Kuuluuko sieltä sellainen rääkäisy vai pelkkä sähkömoottorin suraus?
-
Mielenkiintoista... Pyörittelin konetta käsin vähän kerrallaan jos starttikehän hampit ois kuluneet mutta sama homma, suttaa vieläkin.. paitsi että kone pyörikin startatessa! Vanha startti kyllä huusi tyhjää, uudella startilla motti pyörii (ihmeen kevyen kuulosesti/olosesti!) mutta ei millään käyntiin. Yksin en edes huomannut että kone pyörii ennen ku kaveri tuli jelppimään ja pääsi tarkemmin kattelemaan. Jännä homma? Auto sammutettiin viimeksi täysin toimivana.
-
Olisikohan siellä jako pompannut? Katsohan öljykorkista pyöriikö nokka-akseli?
Mikä moottori sinulla tarkemmin on?
Voi olla myös hampaat lähteny nokkahihnasta joten suojakoteloa auki.
-
Voi olla myös hampaat lähteny nokkahihnasta joten suojakoteloa auki.
Todennäköisesti onkin ja venttiilit solmussa eli ei puristuksia.
-
Jotkin autot (Ford, VW) menevät jo viikonkin seisottuaan sellaisiksi, että venttiilit kantaa, ei puristuksia. Juuri jouduin koulussa/duunissa viikon lämpimässä hallissa seisonutta Mondeota sahaamaan kymmenisen minuuttia kaasua pumpaten käymään. Volvosta en kyllä vastaavaa tapausta tiedä.
-
vm84, siellä voisi olla b19a kone, jolloin hihnan katkeaminen on pelkkä hihnan katkeaminen. Se tosiaan jos hihna on poikki pyörittää todella iloisesti sitä konetta, kun venttiilit on kokoajan auki. Helpointa katsoa ottamalla virranjakajan kansi auki ja startata. Jos pyörijä ei pyöri niin remmi poikki.
-
Jotkin autot (Ford, VW) menevät jo viikonkin seisottuaan sellaisiksi, että venttiilit kantaa, ei puristuksia. Juuri jouduin koulussa/duunissa viikon lämpimässä hallissa seisonutta Mondeota sahaamaan kymmenisen minuuttia kaasua pumpaten käymään. Volvosta en kyllä vastaavaa tapausta tiedä.
Nuo ongelma liittyy yleensä hydrauliseen venttiilin säätöön. Ei koske vanhaa vinokonetta.
-
Tulikin sopiva sauma niin nappasin öljykorkin auki ja pyöritin konetta - jakopäässä ei tapahdu mitään. Koppa auki ---> remmi ehjä ja tiukallakin vielä :idiot2:
Purkailin sitten rojuja tieltä ja kampuran siivapyörää irrotellessa hokasin että pultti pyörii sormilla auki.. Noh, pyörä irti ja diagnoosina katkennut kiila eli ''konetta'' käsin pyöritellessä pyörikin pelkkä siivapyörä ja silläpä ei jakopäässäkään mitään tapahdu.. Kansipahvi ja jakoremmi vesipumppuineen vaihdettu n. 1000km sitten, liekkö jäänyt remppaajalla pultti liika löysälle tai se siivapyörän takana ollut peltilätkä huonosti ja siitä sitten aiheutunut tuo kiilan hajoaminen.
E: B200k kyseessä
-
Onnitteluni, sulla lienee n kappaletta (n<=4 :P) pakoventtiilejä solmussa. Kannattanee kiitellä ääneen kampuran pulttiin viimeksi koskenutta henkilöä, parhaassa tapauksessahan se on omilla jäljillä. Nim: 5000rpm ja jako sekasin tarkoittaa, että n == 4.
-
Kaikin puolin hieno homma ! Eipä tässä parempaakaan tekemistä olis kuin ruuvata volvoa kun vettä tulee vaakatasossa ja tuulee niin paljon että naapurin kissa tulee perse eellä vastaan pihatiellä. Pitänee tutkia, taitaa helpoimmalla päästä kun vaihtaa kerralla koko kannen?
Ei ole omilla jäljillä mutta isäukon kyllä, katellaan sormien läpi kun ei viitti vanhaa äijää suolata :o
-
Kaikin puolin hieno homma ! Eipä tässä parempaakaan tekemistä olis ku ruuvata volvoa kun vettä tulee vaakatasossa ja tuulee niin paljon että naapurin kissa tulee perse eellä vastaan pihatiellä.
Eikös olekin! Mutta onneksi on myös pimeää ja kylmää!
Melkein helpoimmalla pääset kun vaihdat koko kannen, esim "lassii" myy kahta tuommosta konetta 30e/tsipale, eiköhän irtokansi vois olla samaa luokkaa. Rupeaa tekemään eikä ihmettelemään niin aika nopsaan tuommosen kannen vaihtaa.
-
Kiitoksia vinkistä! Pitääpä ottaa yläkerta levälleen ja tutkiskella.
-
Mikä kone siinä on?
Esim tuo b19a ei mene iksikään jos jako sekoaa.
-
Mikä kone siinä on?
Esim tuo b19a ei mene iksikään jos jako sekoaa.
B200K. Luetaan niitä aloittajan viestejä, jooko...
-
B200K. Luetaan niitä aloittajan viestejä, jooko...
Luetaan, mutta kun en osaa ennustaa.
-
liekkö jäänyt remppaajalla pultti liika löysälle tai se siivapyörän takana ollut peltilätkä huonosti ja siitä sitten aiheutunut tuo kiilan hajoaminen.
Juuri näin, eli pultti on jäänyt löysälle/löystynyt ja sitä kautta se "kiila" on hajonnut siitä hammashihnapyörästä. Se "kiila" lähinnä vain ohjaa sen pyörän oikealle kohdalle.
-
Noniin, volvo käy ja kukkuu taas! Yhellä pakoventtiilin vaihdolla selvittiin. Tosin tuli kokonainen varakansikin hommattua, onpahan nyt jos sattuu kilkkaamaan..
Jos ei jotain hyvää niin huonoakin. Rempan jälkeen mittaristossa rupes palamaan kaikki huomiovalot öljyvaloa lukuunottamatta ja pelkästään pitkät valot toimii. Mistä lähteä metsästämään vikaa?
-
Noniin, volvo käy ja kukkuu taas! Yhellä pakoventtiilin vaihdolla selvittiin. Tosin tuli kokonainen varakansikin hommattua, onpahan nyt jos sattuu kilkkaamaan..
Jos ei jotain hyvää niin huonoakin. Rempan jälkeen mittaristossa rupes palamaan kaikki huomiovalot öljyvaloa lukuunottamatta ja pelkästään pitkät valot toimii. Mistä lähteä metsästämään vikaa?
Onnittelut, aika vähällä lopulta pääsit.
Sähkövikaan näissä aina ensin tuon kovanonnen sulakeboksin täydellinen puhdistus eli joko kaikki sulakkeet uusiksi tai hioo vanhoista kannat puhtaaksi, sitten kiristelee niiden kontaktipintoja ja vetäsee CRC:tä niihin. Sitten vasta alkaa ihmetteleen, että onko jotain ihan "oikeaa" sähkövikaa.
Jos jakohihnaa vaihdettaessa on vahingossa koskettu kampiakselin siivan alta menevään johtosarjaan, niin kannattaa sitäkin vähän vilkaista. Tuppaa vuosien varrella menemään haperaan kuntoon ja jos siellä on tietyn tyyppiset kiinnikkeet öljypohjan kohdalla, niin ruostuvat teräviksi ja rikkovat johdot. Kyseinen johtosarja kulkee lähinnä laturilta ja öljynpaineanturilta startille. Omassa oli startin päästä eteenpäin menevistä ohuista johdoista eristeet osittain kuoriutuneet, vaikka ei ollut kukaan mitenkään pidellyt niitä.
Myös akulta lähtevän maakaapelin kiinnitykset kannattaa tarkistella ja putsailla.
-
Kovasti haiskahtaa joltain johto/kosketusvialta.. Koitettu toisella laturilla ja akulla, sulakkeet vaihdettu uusiin (oli osa muuten melko haperoa tavaraa) ja crc-hoitoa annettu. Tuota johtonippua myöskin tarkisteltu. Auton kun laittaa käyntiin niin saattaa pikku tovi mennä että kaikki pelaa ok, sitten alkaa discovalot palaa mittaristossa. Välillä teki semmosta että jätti pitkät päälle eikä lähtenyt pois viiksestä ränkkäämällä, nyt tuntus kuiten pelaavan niin pitkät kuin lyhyetkin normaalisti. Takalasin- ja penkinlämmittimien ja hätävilkkujen katkasijoista katos valot välillä, nyt taas nekin löyty jostain.. Hätävilkut toimi kuitenkin vaikka katkasijan valo temppuili. Penkinlämmittimet ei ole muuten minun aikana toimineet koskaan..
-
olisiko maajohto huonosti/irti konerempan jäljiltä? Penkin alla olevat apikoliittimet tai termostaatti hajalla?
-
Maajohto/johdot tarkisteltu, apikotkin on paikallaan. Jännä homma: laturia mittailtu ja mittari ei puhu mitään. Tuotakin on kahella eri laturilla koitettu ja ei jaksais uskoa että kummatki on yhtäkkiä sököjä ? Voiko joku olla oikosessa ja särkeä laturin? Sähköhommat on meikäläisellä ns ''harmaata aluetta'' :buck2:
-
Vittuileva laturi saa ainakin aikaan kaikennäköisiä mittarivalokombinaaioita.
Kun mulla oli laturissa vääränkokoinen hiilisilta, niin jossainkohtaa sytytti hehkumaan esim kässärin merkkivalon, jota mä en voi ymmärtää.
Periaatteessa jos laturin kytkee väärinpäin se voisi kai käräyttää sen, mutta saako sitä kytkettyä väärinpäin ilman että johdot sulaa käsiin?
-
Nyt on tuo siivapyörän alta kulkeva johtosarjakin uusittu, maajohtoja vaihdeltu ja maadotuspaikat putsailtu. Sulaketaulu käyty läpi kahteen kertaan. Tuossa on nyt kusiuus laturi odottelemassa pöydällä, ei kai auta kun sillä koittaa seuraavana..
-
Ainiin, nyt palaa enää latausvalo mittaristossa ja nyt startti jää pyörimään koneen mukana.. Sekin on käytännössä uus kun se tuli ensimmäisenä vaihdettua mutta viaksi paljastuikin nuo venttiilihommat. Kohta täytyy nostaa kädet pystyyn, loppuu ymmärrys... :peetu:
-
Ainiin, nyt palaa enää latausvalo mittaristossa ja nyt startti jää pyörimään koneen mukana.. Sekin on käytännössä uus kun se tuli ensimmäisenä vaihdettua mutta viaksi paljastuikin nuo venttiilihommat. Kohta täytyy nostaa kädet pystyyn, loppuu ymmärrys... :peetu:
Virtalukko sökönä, latausvalon kauttahan menee toi laturin heräte, jos se ei palaudu starttaus asennosta...
-
Ääni täältäkin virtalukonpohjalle. Siellä voi olla kondensoitunutta vettä, jos auto on nyt seisoskellut pihalla. Voi kokeilla vaikka hiustenkuivaajalla kuivata sitä, jos niin vähällä tokenisi.
-
Pitääpä huomenissa ottaa työn alle tuo virtalukko.. toivotaan parasta !
-
Pikainen katsaus startin kytkentöihin ja kas kummaa, viat katos tykkänään.. ::)