Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: lemale01 - 25.12.2022, 00:28:29

Otsikko: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: lemale01 - 25.12.2022, 00:28:29
Joo elikkä täs ny ollu reilu kuukauden verran tuollasta ongelmaa, että valittaa jäähdytysneste vähissä pysähdy varoen. Kerran tuli ilmoitus että sammuta moottori. Paisuntasäiliössä nesteet on n. 1cm minimin alapuolella, mutta ku korkin avaa nii sihahdus kuuluu ja nousee maximiin. Huollossa ollu ny 3 kertaa ja webaston vikakoodi nollattiin ja toisella korkki uusittiin ja webaston vikakoodit nollattiin. Reilu viikko niin taas kolmatta kertaa ja vuotoa ei mistää löytyny, sekä meinas, että ei kannessa vikaa.

Oliskohan missä päässä vikaa? Jotain ilmakuplia oli huomannu, mutta on se ku alle viikon välein auto huutaa, että pysähdy varoen..
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 25.12.2022, 09:21:36
Nestettäkö ei kuitenkaan tarvitse lisätä lainkaan?
Voishan tuosta nesteestä testata ettei siinä ole pakokaasua. Korjaamolla aika simppeli homma.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sylinterin-vuototestisarjat/sylinterin-vuototestisarja-2000020969
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 25.12.2022, 10:20:22
Joku letkuista antaa sen verran periksi että pääsee pullistumaan ja pinta laskee. Kansivikainen oma käyttytyi myös samalla tavalla.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: lemale01 - 25.12.2022, 18:57:03
Ei ainakaa tarpeellista oo ollu, mutta ekalla kertaa vähä hätäännyin pelkästä ilmotuksesta ja lisäsin, vaikka oliki aikalailla maximis korkin aukaisun jälkeen. Välillä valittaa jo päivän tai parin päästä uudestaan ja nyt edellisestä kerrasta meni 8päivää, että taas herjas. Ny taas paripäivää ajanu ja ku äsken pysähdyin ja kurkkasin konepellin alle niin oli MIN rajalla.  ???


Nestettäkö ei kuitenkaan tarvitse lisätä lainkaan?
Voishan tuosta nesteestä testata ettei siinä ole pakokaasua. Korjaamolla aika simppeli homma.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sylinterin-vuototestisarjat/sylinterin-vuototestisarja-2000020969
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Scraab - 26.12.2022, 11:35:58
Kurkkaa sinne pellin alle, kun moottori on kylmä. Silloin jäähdytysnesteen pinnan tulisi olla oikealla tasolla.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: lemale01 - 11.01.2023, 19:55:59
Edelleen on sama vika päällänsä. Nyt viimeisellä 2kertaa huollossa ollu ja ekalla tehtiin väriaine testi jäähdytinnesteestä. Ei pakokaasua. Seuraavaks otettiin jäähdytysjärjestelmän painetesti ja mistään letkuista/ kannesta löytynyt minkäänlaista vuotoa joka viittaisi kansivikaan. Korkista tuli paineet kun tarpeeksi paljo päästivät useaan otteeseen niinku kuuluuki. Webaston vesipumppua koitti pyöräyttää ja se pyöri normaalisti. Autossa siis webasto vevo.

2 eri korjaamolla ny käyttäny autoa ja kumpiki nosti kädet pystyyn ja ei osaa sanoa mistä johtuu.

Lisää neuvoja?  ???
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 11.01.2023, 20:47:26
Luitko tuon minun aiemman kommentin? Joku letkuista antaa periksi.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 12.01.2023, 00:35:40
Eli nestettä kuitenkin häipyy vähän. Pakko olla pieni vuoto. Tihrusta paikat läpi kun kone on ihan kylmä, silloin se vuotaa jos vuotaa. :juhau:
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: hespa - 12.01.2023, 09:15:01
Mikähän moottori on edes kyseessä???

Onhan näissä vesijäähyturbotkin antanu monasti paineita jäähdytysjärjestelmään melko salamyhkäsesti.

Kun vaan tietäis että onko tässä ees turboo...

Automaatti???Manuaali???

Automaattilaatikon lauhdutin puskee läpitte? ATF:ät katottu onko glykolit sielä puolella?

Jäähdytysjärjestelmä huuhdottu ja termari vaihdettu?
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Jussius - 13.01.2023, 15:36:50
Edelleen on sama vika päällänsä. Nyt viimeisellä 2kertaa huollossa ollu ja ekalla tehtiin väriaine testi jäähdytinnesteestä. Ei pakokaasua. Seuraavaks otettiin jäähdytysjärjestelmän painetesti ja mistään letkuista/ kannesta löytynyt minkäänlaista vuotoa joka viittaisi kansivikaan. Korkista tuli paineet kun tarpeeksi paljo päästivät useaan otteeseen niinku kuuluuki. Webaston vesipumppua koitti pyöräyttää ja se pyöri normaalisti. Autossa siis webasto vevo.

2 eri korjaamolla ny käyttäny autoa ja kumpiki nosti kädet pystyyn ja ei osaa sanoa mistä johtuu.

Lisää neuvoja?  ???

Kuvausten perusteella, vuodenajan ottaen huomioon, itse veikkaisin Webastoa ja vuotoa sillä suunnalla (tai lämmityspuolta yleisesti), jos kansivika ja muut tyypillisimmät vuodon kohdat on suljettu pois.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 13.01.2023, 15:51:03
Ei webasto tuota kyllä aiheuta että neste pinta laskee kun paine nousee ja kun korkin avaa niin nousee takaisin normiin.
Edelleen se että joku letku antaa paineen alla periksi ja paisuu = nestepinta säiliössä laskee, paine laskee niin letku palautuu muotoonsa ja nestepinta nousee säiliössä, ei olisi ensimmäinen tapaus.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 13.01.2023, 17:16:55
Ei niin mutta kun nestettä kuitenkin vähän hukkuu johonkin.

Jaa, enpäs sanokaan kun tuosta kirjoituksista ei mulle selviä että hukkuuko sitä vai meneekö pinta vaan alas ja palautuu sit.
Aika iso letku pitäs olla, yleensä se on yläletku joka käy kuumimpana.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 13.01.2023, 21:34:35
Kyllä tuo letku homma on hyvin yleinen muillakin merkeillä, raskaankaluston puolella vieläkin yleisempi.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 13.01.2023, 21:49:50
On yleinen joo. Itsekin törmännyt moiseen ja eikös volvot lueta kaikki raskaaseen kalustoon? ;)
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 14.01.2023, 08:48:20
On yleinen joo. Itsekin törmännyt moiseen ja eikös volvot lueta kaikki raskaaseen kalustoon? ;)

Ei käi nyt sentään, raskaassa on pyöriä vähän enemmän.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jokket - 14.01.2023, 12:15:02
Mulla just pari päivää samaa ongelmaa, esiintyy varsinkin tilanteessa jossa jarruttaa voimakkaasti tai alamäessä... Ilmoitus kyllä häviää viimestään kun pysähtyy tai muuttuu tasaiseksi. Eli jotenkin nesteet liikkuu niin että aiheuttaa tuota... Mielestäni nestetasot kuitenkin kohdallaan.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Kojontti - 15.01.2023, 00:03:34
Mikähän on ihan tarkalleen se teksti? Omasta nimittäin korjautui samansuuntainen ilmoitus jarrunestettä lisäämällä.

Kun muistelen ettei jäähynesteestä pyydä pysähtymään varoen vaan ilmoittaa että alhainen jäähd. nestetaso.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 15.01.2023, 10:18:52
Nii jospa se ilmoitus onkin J nestetaso alhainen pysähdy varoen.

Jäähdytysnesteestä ilmoittaa että pysähdy ja sammuta moottori.

Siis näissä vanhoissa P2.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: idkf - 15.01.2023, 23:50:16
Kyllä se ilmoitus on "Alhainen jäähdytysnesteen taso, pysähdy varoen" tms. Minulla sama ongelma ollut nyt n. 1,5 vuotta, olen vain lisäillyt nestettä säännöllisesti. Jäähdytysnesteen kulutus on minusta jotain luokkaa 0.5-1.5dl/2500km. Jäähdytysjärjestelmään kertyy aika reilu paine, joka turvottaa letkuja sen verran, että pinta laskee paisuntasäiliössä tuon sensorin alapuolelle mutkissa/jarrutuksissa. Itse olen lisännyt nestettä hieman tuon maksimimerkin yläpuolelle, jolloin pelivaraa tulee tuo karkeasti desin verran. Heti kun pinta on merkistä puolisen senttiä alla, se alkaa vilkuttaa lämpipänä tuota valoa kun letkut turpoavat ja pinta lasee. Jäähdytysjärjestelmään jää paine moottorin jäähdyttyäkin, ja pinta paisarissa nousee "normaaliin", vasta kun korkin avaa.

Paisarin korkkia jotkut ehdottavat vaihtaa, mutta en yhdestäkään tapauksesta ole lukenut suomen tai englanninkielisiltä foorumeilta jossa se olisi auttanut. Webastosta tuskin ainakaan minulla on kyse, koska sama ongelma oli myös kesällä. EGR-jäähdytintä monet epäilevät, ja se voisi periaatteessa selittää asian, mutta kaikissa n. 5 viestiketjussa joissa aloittaja on kertonut lopputuloksen on syynä ollut kansivika. Itselläkin autosta ohjelmoitu EGR-pois tälläkin foorumilla vaikuttavan kaverin toimesta ja nostettu tehot 163 --> n. 200 tuntumaan, joka tuskin ainakaan pienentää sylinteripaineita, koska samalla myös maksimivääntö nousi. Vaikka volvon 5 sylinterinen on kestävän moottorin maineessa, niin kyllä kansiviat näillä suuremmilla kilometreillä on kuitenkin yllättävän yleisiä.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 16.01.2023, 07:49:18
Tuossa sen jo kerroitkin ja mitä itse sanonut monta kertaa, letkut turpoavat paineen alla ja nestepinta laskee säiliössä.
Miksi niitä /sitä turpoavaa letkua ei voi vaihtaa ??
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Uulapuula - 16.01.2023, 08:39:37
Mulla kans samanlaista vaivaa D5244t10 moottorilla varustetussa Xc70. Kesäisin tuntuu jäähdytinnestettä häviävän enemmän, kun taas talvella ei juurikaan.

Entisen omistajan kuitteja selaillessa näkyi, että paisarin korkki vähän ennen myyntiä vaihettu. Oliskohan säikähtäny mahdollista kansivikaa ja laittanu kiertoon?  ::) Eipä tästä vielä tunnu olevan haittaa, kunhan vaan muista seurata nesteen tasoa ja lisäilemään tarvittaessa.. Ja onneksi tämä ilmoittaa jos tippuu minimin alle  :)
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 16.01.2023, 09:45:11
Niin kyllä tuo letkuvialta kuulostaa ja ainahan sitä nestettä vähän kuluu. Mulla tuo bensakone ja päivittäin ajetaan ja ehkä kerran talvessa lisään kun alkaa alaraja lähestymään, joku 1-2 desiä varmaan.

Se systeemihän "hengittää". Kuumetessa korkki tiivistää ja päästää vain liiat paineet tarvittaessa ja kun moottori jäähtyy niin korkki päästää ilman kulkemaan ettei letkut mee kasaan. Tässä vaiheessa vesi pääsee haihtumaan paisarista, glykoli ei haihdu.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: idkf - 16.01.2023, 19:21:05
Tuossa sen jo kerroitkin ja mitä itse sanonut monta kertaa, letkut turpoavat paineen alla ja nestepinta laskee säiliössä.
Miksi niitä /sitä turpoavaa letkua ei voi vaihtaa ??
Niissä letkuissa ei ole mitään vikaa, vaan järjestelmässä tuntuu olevan ylisuuri paine, vaikka sen ei edes periaatteessa pitäisi olla mahdollista tuon 1.5 barin paisarin korkin takia. En tiedä onko kyse siitä, ettei korkki ehdi päästää paineita riittävän nopeasti ulos, vai että normaalisti paine ei ole 90 asteen lämpöisellä nesteelläkään tuolla 1.5barissa. Jostain syystä vaan se letkujen turpoaminen on yleensä loppunut vasta kansiremontilla.

Esimerkkinä vastaava keissi tältä foorumilta https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63348.15 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63348.15)
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 16.01.2023, 19:50:19
Niin tässähän juuri väitettiin että kansivikaa ei ole, omassa oli ja käyttäytyi juuri samoin. Se veltostunut / vaurioitunut letku paisuu tosi helposti, väittää kuka mitäkin, on tullut vastaan useamman kerran, painetta ei tarvitse paljoa olla ja johan viallinen letku pullistuu. Onnea ja menestystä vian etsimiseen, oma panos tähän annettu.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: idkf - 16.01.2023, 20:25:22
Niin tässähän juuri väitettiin että kansivikaa ei ole, omassa oli ja käyttäytyi juuri samoin. Se veltostunut / vaurioitunut letku paisuu tosi helposti, väittää kuka mitäkin, on tullut vastaan useamman kerran, painetta ei tarvitse paljoa olla ja johan viallinen letku pullistuu. Onnea ja menestystä vian etsimiseen, oma panos tähän annettu.
Et varmaan kuitenkaan saanut korjattua omaa kansivikaasi vaihtamalla jäähdytinnesteletkua? Pääpointti tässä oli, että hyvin todennäköisesti syy sille letkun pullistumiselle on kuitenkin normaalista poikkeava paine, eikä se, että letku on yksinkertaisesti niin löysä, että se pullistuu jo normaalilla paineella.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 16.01.2023, 20:37:57
Kannen vaihdolla korjaantui oma. Mutta on näitä ollut samoilla oireilla myös jotka korjattu p..skan letkun vaihdolla, monessa muussakin merkissä. No enempää jaksa asiasta vängätä.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 16.01.2023, 22:37:44
No tekee testin jäähdytysnesteelle niin näkee kansivian jos on. Ei tarvii vääntää.
Kyllä se korkki päästää liian paineen niin että pamahtaa kun tarvittava voima on saavutettu.
Eipäs ku... :D
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: lemale01 - 31.01.2023, 17:05:16
Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. Nousee ku korkin avaa. Mikähän letku sielä sitte mahtais olla vaihtoa vaille jos siitä on kiinni? Volvo on v70 2012 D5 215hv 332tkm ajettu. ja se neste ei häviä vaan palautuu kyllä samaan missä on ollukki, kun korkin aukasee.


Ei viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis  ::)
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: hessu80 - 31.01.2023, 18:42:26
Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. Nousee ku korkin avaa. Mikähän letku sielä sitte mahtais olla vaihtoa vaille jos siitä on kiinni? Volvo on v70 2012 D5 215hv 332tkm ajettu. ja se neste ei häviä vaan palautuu kyllä samaan missä on ollukki, kun korkin aukasee.


Ei viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis  ::)
Itse kokeilisin aluksi laittaa nestettä sentin pari yli maksimin, josko se olisi sillä jo tyytyväinen. Joku iso letku siellä paisuu, ylä- tai alavesiketku tai molemmat.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Jns - 31.01.2023, 19:57:10
Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. Nousee ku korkin avaa. Mikähän letku sielä sitte mahtais olla vaihtoa vaille jos siitä on kiinni? Volvo on v70 2012 D5 215hv 332tkm ajettu. ja se neste ei häviä vaan palautuu kyllä samaan missä on ollukki, kun korkin aukasee.


Ei viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis  ::)
Mulla oli pari vuotta sitten saman tyyppinen homma. Webasto oli lämmittäny aamulla auton valmiiksi ja siitä sitten nokka kohti työmaata. Työmaan parkkikselle kun pääsi ja ajoin ruutuun niin heitti varoitukset mittariin, tsekkasin heti mikä homma niin nesteet paisarissa reilusti alle minimin. Avasin korkkia varovasti ja nesteet nousi normaalille tasolle, vaikutti että oli kovasti painetta. Korkkia putsailin ja ihmettelin muuten siitä varsinaista vikaa löytänyt, uudestaan ei tätä ole tehnyt.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: lemale01 - 31.01.2023, 20:07:28
Itse kokeilisin aluksi laittaa nestettä sentin pari yli maksimin, josko se olisi sillä jo tyytyväinen. Joku iso letku siellä paisuu, ylä- tai alavesiketku tai molemmat.


Koittanu myös laittaa täyteen asti kylmänä ja tuntuu sama ongelma tulevan. Tulee sitte viimeistään siinävaihees ulos korkin suulta ku lämpöä koneessa ja paineet puskee pihalle. Itse en noita autoja ruuvaa ja ammattilaiset ei tiedä vastaavia tapauksia.. Joskus yli vuosi sitte ilmoitti kerran tota neste vähyyttä ja ku lisäs nii oli sitte pitkään pois. Nyt ei auta korkin vaihdot, painetestit, väriainetestit vian diagnosointiin. Rahaa kyllä saanu palamaan jo satasia, eikä asia oo muuttunu mihinkää suuntaan. Tuskin uus korkkikaan viallisena alusta asti on, ku n. viikko sen jälkeen sama ilmoitus. Jotain 300-550 kilometriä pääsee ajamaan ongelmitta sen jälkeen, ku korkin avaa ja paineet pääsee ulos.

Eroa en oo huomannu käyttääkö Webastoa vai ei
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: jak900 - 31.01.2023, 20:18:25
Lupasin että en tähän enään kommentoi mutta jos järjellä ajattelee että se nestepinta säiliössä laskee niin jossain täytyy tilavuuden kasvaa jonne neste katoaa, en sano missä koska joku vänkää kuitenkin vastaan.  ;D
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Jns - 31.01.2023, 21:10:54
Korkki on se mikä jäähdytysjärjestelmän paineen määrää, on sitä liikaa tai liian vähän.
Onhan se mahdollista että korkki kunnossa ja paineen johdosta huonokuntoiset letkut paisuu niin paljon että nestepinta vajoaa.
Ajoittain näkee työn puolesta öljyn turvottamia jäähäriletkuja mitkä aivan räjähdyspisteessä ja pehmeetä kuin lakritsi..

Nykyään voi saada mitä vaan viallista ja epäsopivaa osaa vaikka uusia ovatkin, varsinkin jos ostaa tarvikkeena. Itsellä viimeisinpänä viallinen sachs takaiskari.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Scraab - 01.02.2023, 10:38:35
Lupasin että en tähän enään kommentoi mutta jos järjellä ajattelee että se nestepinta säiliössä laskee niin jossain täytyy tilavuuden kasvaa jonne neste katoaa, en sano missä koska joku vänkää kuitenkin vastaan.  ;D
Näinhän se on, aina joku tietää asiat paremmin :).

Olen siinä uskossa, että neste on (lähes)kokoonpuristumatonta ja yleensä laajenee lämmetessään hieman. Jäähdytysjärjestelmässä oleva kaasu sen sijaan puristuu paineen vaikutuksesta kokoon. Vaihtoehtoina pinnankorkeuden vaihteluihin voisi olla esimerkiksi järjestelmässä oleva ilma (VEA-moottoreissa tästä erityisesti varotellaan) tai jo mainittu tilavuuden muutos eli paisuva letku. Järjestelmän painetta rajoittaa paisuntasäiliön korkki, joten se on myös yksi mahdollinen vikakohde, kuten yllä jo mainittiin.

Paineistetussa järjestelmässä nesteen kiehumispiste nousee ja kuumassa moottorissa neste voi höyrystyä, kun ylipaine järjestelmästä poistetaan. Tämä taas näkyy -joskus jopa tuntuu- paisuntasäiliön tuntumassa ELK.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: idkf - 04.02.2023, 12:30:24
Päivitetään tämä tarina vielä loppuun. Pitkän hakemisen ja väistämätöntä vastaan rimpuilun jälkeen lopulta alkoi näkyä merkkejä öljystäkin jäähynesteessä. Auto pajalle ja tuomio oli kannessa. Annoin luvan korjata ja kuten näistä pahveista sanotaan niin ei ollut selkeitä vian merkkejä kansipahvissa tosin sitä kai on melko vaikea nähdäkään. Mutta kansi oli ihan selkeästi kuulemma kiero.

Kansi kävi oikaisussa ja samalla entisöitiin muukin tarpeellinen kannesta mm pakoventtiilit vuoti. On nyt sitten ollu noin kuukauden ajossa sen jälkeen ja kyllä se vaikuttaa nyt sillä tulleen kuntoon. Ei ollut sitten niin huokea auto tämä nyt kansirempan jälkeen.

Opiksi tarinasta jäi ainaki se, että melko huonosti sillä indikaattorinesteellä näki kansivuotoa kun mittaaminen ei oikein onnistu mitenkään ajossa :D toinen oppi on se että on ne jäähynesteen letkut nyt selkeästi ihan löysät verrattuna siihen mitä ne oli, eli kyllä se vähänkin jämäkämpi letku on sitten liian korkea paine jäähyjärjestelmässä.
Tuossa vielä muistutuksena tuon jo aiemmin linkkaamani ketjun lopputulos. Ne letkut ei todellakaan mene normaaliajolla oikeasti kovaksi ilman yli max merkin täyttöä, saati sitten auto kuluta nestettä.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: laatikkovika - 04.02.2023, 17:46:46
Kova on suhteellinen käsite. Eihän se nyt kiveksi muutu mutta melko pinkeeksi kyllä. Koita sulkee joku letku ja laita vaikka baari sinne painetta, ei se nyt ihan velttokaan ole. *tumppuun->

Vaikka se nestepinta on yli max niin ei se paineeseen vaikuta(merkittävästi) kunhan vain jonkin verran on ilmatilaa.
Ei sen paisuntasäiliön ole tarkoitus pullistua.
Vaikka niitäkin on nähty. :D

Neste puristuu kasaan niinkuin ilmakin mutta ei näistä asioista puhuttaessa mitenkään vaikuttavasti.
Tarvittaisiin valtavat paineet.
Otsikko: Vs: Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"
Kirjoitti: Valtsu69 - 07.04.2024, 13:18:08
Moi,

Keskustelussa tuttu ongelma. Alhainen j(äähdytys)nesteen taso, pysähdy varoen. Jäähdytysnesteen pinta alle minimin ja kun korkin aukaisee niin painetta vapautuu samalla kun jäähdytysnesteen pinta nousee normaaliin tai vähän ylikin. Volvo 5D STW 2.5T Automatic-sw5957-4x4/276, vm 2007, ajettu 433 000km.

Keskustelussa esiintyy letkuihin liittyvä ongelma ja kansivika. Kysymys mikä on keskustelussa mainittu TESTI, jolla kansivian voi todentaa?

"No tekee testin jäähdytysnesteelle niin näkee kansivian jos on. Ei tarvii vääntää." "Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. ... i viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis ".

t.mika valtonen.