Kulkukoira  Proturbo

TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)

  • 43 Vastauksia
  • 19152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #30 : 02.03.2022, 23:11:25 »
Miksei?
https://www.youtube.com/watch?v=m9bwZElsodM

Siinä sitä huuhtelun mallia. Merkkiliikkeessä tehdään samalla tavalla, mut lisäys alakautta T40 propusta. Pari kertaa tuollein ja se on siinä. Porukka vaan vauhkoo et huutelemalla vaihdetaan, mut ku eivät jummarra mitä se huuhtelemalla vaihto tarkoittaa..

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #31 : 05.03.2022, 17:03:34 »
8-vaihteista laatikkoa ei huuhdella. Kysyin sekä siniseltä että nyrkkipajalta tarjousta ja molemmilta tuli samanlainen vastaus. Imetään noin 4 litraa pois ja saman verran tilalle AWTG-81 SC laatikkoon.

Sinisen hinta työlle noin 280€ pienemmän pajan hinta 150€ (molemmat sisältää öljyn sekä työn)

Kyllä ainakin Bilialla huuhtelevat. Noin 11l öljyä taisi viimeksi mennä kun olivat huuhdelleet askin omasta autostani. Tosin vanhemmille vaihtoivat olevinaan myös pykälän vanhempaan Volvoon automaattilaatikon öljyt Savonlinnan valtuutetulla Volvo huollolla, niin siellä oli just noin tehty, että tyhjennys roppu pois, muutaman litran valuttaneet ulos ja saman verran sisään. Silti sama hinta vaihtotyöstä :D Vanhempieni auto meni sen jälkeen uudestaan öljypisteelle laatikon öljyjen vaihtoon huuhtelemalla...
V90 T8 2020 Inscription

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #32 : 05.03.2022, 18:52:12 »
Biliassa kyllä huuhtelevat BG-menetelmällä myös uudet 8-loviset.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #33 : 05.03.2022, 21:12:17 »
Hassua vääntöä öljynvaihdosta...
Automaattilaatikkoon ei pysty vaihtamaan kaikkea öljyä kerralla millään menetelmällä. Olennaista onkin säännöllinen öljynvaihto, jotta vanha öljy ei pääse liian huonoksi. Aina parempi mitä enemmän ja useammin lutrataan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #34 : 05.03.2022, 21:19:18 »
Eiköhän tuokin riipu ihan siitä milloin ollaan vaihtamassa ja mikä on auton historia. Usein käy siten, että eka vaihto on vasta jossain 150-200tkm:n välillä, jolloin kannattaa huuhdella. Jos taas autoa on huollettu "taksiohjelman" mukaisesti ja öljyjä vaihdettu 60tkm:n välein, aiheuttaa tuo muutaman litran vaihtokin sen että välillä 60-150tkm öljy on ollut selvästi tuoreempaa ja puhtaampaa kuin tuossa ekassa tapuksessa, jossa eka vaihto tehdään vasta pitkillä kilsoilla. Varmaan sen takia alkuperäinen Volvon ohje on ollut juuri tuo kertavaihto, koska se on tehty tuolle säännölliselle 60tkm välille.  En minä sano että se väärin on huuhdella vaikka 60tkm:n välein, mutta liekö tuosta merkittävää hyötyä, vähän epäilen.


Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #35 : 16.10.2023, 06:50:07 »
Eilen tuli vaihdettua omaan käyttikseen (V60 D3 -20) laatikkoöljyt ja eihän tuo tosiaan ihan ameriikan temppu ole tämmöiseen. Täyttöproppu hyvässä paikassa putsarikotelon alla joka lähtee alle minuutissa irti. 10 litraa oli ostettuna joka oli siinä mielessä sopiva määrä että vaihteistosta tuli joka tyhjennyksellä n. 2,4 litraa ulos. Sitten saman verran tilalle, putsarikotelo paikalleen ja auto hetkeksi käyntiin käyden samalla muutaman kerran vaihteita läpi. Tämä rumba x4, viimeisen täytön jälkeen testeri kiinni, vaihteiston lämmitys 50-60c lämpötilaan ja tarkistustulppa auki (öljymäärän tarkistus auto käynnissä) jotta ylimääräinen tulee pois. Kolmannen täytön jätin hieman vajaaksi jotta viimeiseen jäi n. 3 litraa että saa varmasti pienen ylitäytön ennen öljymäärän tarkistusta. Tuolla 10 litrallakaan ei kuitenkaan vielä ihan hirveän kirkkaaksi muuttunut ulos valuva öljy. Ehkä tehtävä uudestaan seuraavassa huollossa kun ei tuo comma nyt niin kallista ole.

Sellainen vinkkivitonen mitä itse en muistanut, että pohjatulpan ja tarkistustulpan o-renkaat kannattaa hommata uudet valmiiksi. 3520718 ja 1233068

Sitten kysymys, kaverin kanssa vdashista yritin etsiä vaihteiston öljylaskurin nollausta mutta tcm puolella oli vaihtoehtoina vain reset adaptations tai reset self-learning. Kumpaankaan en uskaltanut koskea ettei tarvi mihinkään opetusajoon alkaa. Eli onko näissä edes koko öljylaskuria kuten 6-vaihteisissa ja jos on niin saako sen nollattua muulla kuin vidalla? (Joo tiedän on paras ja upee ja fantsu ja joka jampalla pitäis sellanen olla)
« Viimeksi muokattu: 16.10.2023, 06:52:59 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #36 : 16.10.2023, 11:16:45 »
Kyllä siellä sellainen toiminto on kuin ”öljyn vaihdon nollaus”
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #37 : 16.10.2023, 14:03:19 »
Mikä vdash versio/lisenssi teillä on käytössä, jos sillä pääsee edes noin pitkälle?

Omalla ilmaisversiolla ei kyl tee mitään muuta kuin nollaa huoltomuistuttimen ja ajaa jarrut huoltoasentoon.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #38 : 17.10.2023, 05:47:33 »
 -H- kaveri ilmottautuu. Taitaa olla joku garage-lisenssi käytössä siinä mun vdashissa. Aika hidas toimimaan ja epäselvä kun olen tottunut tosiaan vidaan.
Mikä vdash versio/lisenssi teillä on käytössä, jos sillä pääsee edes noin pitkälle?

Omalla ilmaisversiolla ei kyl tee mitään muuta kuin nollaa huoltomuistuttimen ja ajaa jarrut huoltoasentoon.

Ei osunut kyllä omaan silmäänkään millään
Kyllä siellä sellainen toiminto on kuin ”öljyn vaihdon nollaus”

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #39 : 15.12.2023, 15:41:41 »
Mun 8-vaihteiseen on nyt kaksi kertaa vaihdettu öljyt. Ekan kerran 60tkm kohdalla. Päästettiin pois 5 litraa ja uudet tilalle. Tämään 100tkm kohdalla Wetterillä (merkkihuolto) tehtiin sama toimenpide. 5 litraa pois ja uudet tilalle. Oli kuulemma hyvinkin kirkkaat vanhat öljyt.

Joten huuhtelutoimenpiteelle ei ole tarvetta eikä sitä kummankaan huollon mukaan edes ohjeen mukaan tehdä näihin laatikoihin.
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #40 : 15.12.2023, 17:29:41 »
Mun 8-vaihteiseen on nyt kaksi kertaa vaihdettu öljyt. Ekan kerran 60tkm kohdalla. Päästettiin pois 5 litraa ja uudet tilalle. Tämään 100tkm kohdalla Wetterillä (merkkihuolto) tehtiin sama toimenpide. 5 litraa pois ja uudet tilalle. Oli kuulemma hyvinkin kirkkaat vanhat öljyt.

Joten huuhtelutoimenpiteelle ei ole tarvetta eikä sitä kummankaan huollon mukaan edes ohjeen mukaan tehdä näihin laatikoihin.
Propusta tulee vajaat kolme litraa ulos. Tekevät luultavasti siten, että otetaan kolme ulos, laitetaan viisi litraa uutta sisään, käytellään lämpimäksi ja päästetään tarkastuspropusta ylimääräiset pari litraa pois.

Öljynvaihtokoneeseen tuota on hankala laittaa kiinni, kun lämmönvaihdin on suoraan laatikon kyljessä kiinni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #41 : 06.04.2024, 01:06:13 »
Herätellään vanhaa topiccia. Eikös Mannol 8207 ole passelia öljyä TG-81SC laatikkoon? https://www.mannol.de/products/gear-oils-and-transmission-fluids/automatic-transmission-fluids/mannol-dexron-vi

AW-1 luokitusta ei ole, mutta esim AW ATF-0WS on ja liuta Volvon varaosanumeroita, esim VOLVO 31256774 mikä osuu esim Volvon OEM TG-81SC öljyyn. Lisäksi on maininta "It is recommended for use in new 6-speed transmissions of GM, BMW, Land Rover, Jaguar vehicles, as well as 8- and 10-speed transmissions of Aisin vehicles."

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #42 : 06.04.2024, 09:40:56 »
Lupausten mukaan käy lähes kaikkiin automaageihin. Itsekin tuota katselin juuri muutama päivä sitten, mutta en vielä ehtinyt ostamaan ja kokeilemaan. Järviseudun varaosa myy huokeasti 20 litran kannua. Kerro sitten, oliko vaikutusta lootan toimintaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #43 : 06.04.2024, 12:17:36 »
Tilaukseen meni. Volvon varaosanumero (ja myös VW:n numero, G055540A2 AQ450 laatikolle) löytyi, joten eiköhän se oikeaa ole. Samalla mannolit moottoriin.

 

RallyBaron  Samppasport