Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: sippis - 02.03.2013, 12:54:14

Otsikko: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 02.03.2013, 12:54:14
Tervehdys.

Ostin tuossa tuollaiset männät ja niihin spm 155mm kanget. männät on madallettu ilmeisesti 3mm mutta, pienen koekasaus session jälkeen männät tuntuvat jäävän hirveän alas dekkitasoon nähden :o Mietityttää että, kuinka alhaalla puristukset ovat tuolla setillä? Ja siis orkkis kampuraa on tarkoitus käyttää. Jalkapallon kokoinen holsetti tuohon kylkeen on tulossa joten kyllä sinne painetta saadaan jos koneen vaan saa tulille ;D Nämä K-männät ilmeisesti kestää hyvin jos koneessa kaikki muu on kunnossa?
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: Brick - 02.03.2013, 13:15:48
Tervehdys.

Ostin tuossa tuollaiset männät ja niihin spm 155mm kanget. männät on madallettu ilmeisesti 3mm mutta, pienen koekasaus session jälkeen männät tuntuvat jäävän hirveän alas dekkitasoon nähden :o Mietityttää että, kuinka alhaalla puristukset ovat tuolla setillä? Ja siis orkkis kampuraa on tarkoitus käyttää. Jalkapallon kokoinen holsetti tuohon kylkeen on tulossa joten kyllä sinne painetta saadaan jos koneen vaan saa tulille ;D Nämä K-männät ilmeisesti kestää hyvin jos koneessa kaikki muu on kunnossa?

Jos niistä on sorvattu 3mm pois niin jäävät 0,4mm vakio dekin yläpuolelle 155mm veiveillä ja puristukset on tällöin vakio -530 kannella 7,1:1.
Ylimmän männänrengasuran ja laen väliin jää vakiona noin 10mm tavaraa.
Eli mittaa se ja miinusta se 10:stä pois niin saat pois sorvatun tavaran selville.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: miikel - 02.03.2013, 13:19:41
Puristussuhteen joudut itse laskemaan! Paha muiden tietää paljon mäntiä laskettu, kuinka alas jäävät, paljon kantta laskettu/muokattu jne jne.

Luulisi noin viskäpin olevan niin suuri, että kone nakuttaa herkästi ja muutenkaan seostuminen tapahdu oikein :/

Tarkistahan vielä asia. Mutta jos nyt jäävät hirveästi dekin alle niin sitten vain dekistä koneistaa tavaraa pois, eihän siinä sen kummempaa. Dekistä kyllä on varaa ottaa vaikka milli tolkulla.

edit: Tuo hermann:in mainitsema 0,4 yli dekin olisi kaiketi viskäpin kannalta ihan hyvä :)
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 02.03.2013, 13:30:35
Jos niistä on sorvattu 3mm pois niin jäävät 0,4mm dekin yläpuolelle 155mm veiveillä ja puristukset on tällöin vakio -530 kannella 7,1:1.
Ylimmän männänrengasuran ja laen väliin jää vakiona noin 10mm tavaraa.
Eli mittaa se ja miinusta se 10:stä pois niin saat pois sorvatun tavaran selville.

Siinä on noin 7,7mm tavaraa vielä. Oliskohan siinä kasauksessa käynyt joku pieni moka(asennusöljyllä ei ole osuuttaa asiaan ;D). Kokeilin suht hätäsesti ja jos kaikki ei ollutkaan ihan paikallaan. täytyypä koittaa ehtoommalla uudestaan.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: miikel - 02.03.2013, 13:34:23
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta olihan sinulla kiertokangen- ja runkolaakerit kiinni kun kokeilit?
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: Brick - 02.03.2013, 13:34:51
Siinä on noin 7,7mm tavaraa vielä. Oliskohan siinä kasauksessa käynyt joku pieni moka(asennusöljyllä ei ole osuuttaa asiaan ;D). Kokeilin suht hätäsesti ja jos kaikki ei ollutkaan ihan paikallaan. täytyypä koittaa ehtoommalla uudestaan.

Kuullostaa oudolta. Oletko varma, että veivit on 155mm pitkät vai jäikö kk laakeri laittamatta?
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 02.03.2013, 13:42:01
Kuullostaa oudolta. Oletko varma, että veivit on 155mm pitkät vai jäikö kk laakeri laittamatta?

Jos oikein olen ymmärtänyt niin veivit mitataan männän tapin ja kampiakseli lenkin silmien välisestä etäisyydestä? Se on jämpti sataviisviis. Mulla alkaa olemaan semmonen kutina että, siinä kasauksessa ei kaikki mennyt nappiin.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 02.03.2013, 13:43:04
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta olihan sinulla kiertokangen- ja runkolaakerit kiinni kun kokeilit?

olihan ne :)


Mutta ainoastaan kiertokanget oli kiristetty kampiakseliin. eli saattaa olla ettei kampiakseli ollut ihan paikallaan.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: Brick - 02.03.2013, 13:47:54
olihan ne :)

Ja jos männäntappi oli vielä paikallaan niin ihan oikein se siellä sitten on ollut.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: miikel - 02.03.2013, 13:53:54
Osaatko antaa osviittaa kuinka paljon ne männät olivat dekin alapuolella? Puhutaanko milleistä vai kympeistä?

Kasaahan vielä vaikka varmuuden vuoksi, niin että kiristät ainakin vähän kiertokanget sekä kampiakselin. Molemmin puolin tietenkin laakeriliuskat ja näin. Sitten mittaat paljon dekin alle jää?
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 02.03.2013, 14:12:32
Osaatko antaa osviittaa kuinka paljon ne männät olivat dekin alapuolella? Puhutaanko milleistä vai kympeistä?

Kasaahan vielä vaikka varmuuden vuoksi, niin että kiristät ainakin vähän kiertokanget sekä kampiakselin. Molemmin puolin tietenkin laakeriliuskat ja näin. Sitten mittaat paljon dekin alle jää?

Taidetaan puhua kympeistä, en varmaksi muista kun on hetki aikaa jo. Eli kyllä siinä joku ei ole mennyt paikalleen. Kyllä tässä hirveä kiirus on tekemään uusi kasaus. Voi nolous jos on tullut joku huolimattomuus virhe ;D
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 02.03.2013, 15:29:52
No voi pahus :2funny: Oma moka! Kasasin vähän tarkemmin ja kiristin kaikki kunnolla. Männät oli sen verran dekkitason yli että just sormella pykälän tunsi. Että tälläistä ;D No juu mutta se siitä ongelmasta sitten! Täytyy nyt kysyä noista männistä vielä sen verran että onko muilla kokemuksia niiden käytöstä? lähinnä kestosta. Jostain haulla löysin et voisivat kestää 600hv :o Amatzoniin vähempikin riittää, mutta jos nyt sen aikaa menis et on varaa kasata seuraava kone.

Ensimmäinen kirjoitukseni tänne ja heti tuli todella hyvä fiilis vastauksista :) Iso kiitos siitä :) Tässä vielä harjoitellaan ja opetellaan volvon saloja joten kaikki apu on tarpeen.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: Spoileri - 02.03.2013, 15:32:12
Taidetaan puhua kympeistä, en varmaksi muista kun on hetki aikaa jo. Eli kyllä siinä joku ei ole mennyt paikalleen. Kyllä tässä hirveä kiirus on tekemään uusi kasaus. Voi nolous jos on tullut joku huolimattomuus virhe ;D

Niin, siis "kympeistä" tarkoittaen millin kymmenyksiä?
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 02.03.2013, 16:11:02
Niin, siis "kympeistä" tarkoittaen millin kymmenyksiä?

Hups....väärin ymmärrys.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: Brick - 02.03.2013, 19:36:37
Täytyy nyt kysyä noista männistä vielä sen verran että onko muilla kokemuksia niiden käytöstä? lähinnä kestosta. Jostain haulla löysin et voisivat kestää 600hv :o

Isot pojat on kertonu, että kestäis yli 600hp omakohtaista kokemusta ei ole. Heronin männät vaatii turbokäytössä myös sen, että ylimmän männänrenkaan ja laen väliin jäävästä alueesta koneistetaan kymppi pois paksuudesta (siis siitä minkä mittasit 7,7mm). Kuuleman mukaan männät turpoavat siitä kohtaa sen verta, että saattaa kihnuttaa pyttyjä.
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: Veksi - 02.03.2013, 21:11:26
0,1mm on sitten aivan hirveästi. Jos meinaat ajaa muutakin kuin 12sekuntia kaasupohjassa niin harkitse ennen kuin otat sokeasti kympin pois männästä
Otsikko: Vs: B230K männät B230E koneeseen.
Kirjoitti: sippis - 04.03.2013, 08:34:59
0,1mm on sitten aivan hirveästi. Jos meinaat ajaa muutakin kuin 12sekuntia kaasupohjassa niin harkitse ennen kuin otat sokeasti kympin pois männästä

Enpä usko että tulee ajettua tuohon malliin. Nättiä sunnuntai ajelua....siihen asti kunnes joku alkaa liikaa härnäämään karvanoppabemarilla ;D

Onko näissä volvon vinokoneissa joku sylinterin naarmuuntumis tauti? yhdessä lohkossa ja yhdessä mäntä setissä mitä mulla on nurkissa on naarmuja männän tapin linjalla. Nuo männät eivät ole olleet tuossa lohkossa.