Futurez  Kulkukoira

Kannen madallus

  • 12 Vastauksia
  • 8020 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Kannen madallus
« : 08.11.2013, 07:33:18 »
vakio B19e alakerta vm-83, päälle pitäisi laittaa 530 kaasarimallin kansi, nokkana Enem K24, muistaakseni 316 astetta ja 14,5mm nostoa.
Tollaselle nokalle pitäis ilmeisesti saada vähän lisää ruttua joten kuinka paljon tosta kannesta uskaltaa ottaa pois? Kannen korkeus nyt n.147mm, tosi tarkasti rullamitalla mitattuna ;) Saman korkunen kun suuttimien rei'illä oleva alkuperänen kansi mikä ton koneen päällä oli.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #1 : 08.11.2013, 08:55:43 »
Kannesta uskaltaa ottaa 3,5 mm pois mutta järkeä ei ole, koska rutut nousee liikaa. Joku 1-1,5 mm on hyvä. Hyvän jos haluaa niin pitäisi mitata kannen palotila ja laskea paljonko sitä pitäisi pienentää halutun puristussuhteen saamiseksi. Pikaisesti laskettuna 42 cm³ palotilalla tulisi noin 11:1, jos mäntä on tasapäinen ja tulee lohkon tasalle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #2 : 08.11.2013, 10:23:19 »
ok, mikäköhän on tollasen vakiokannen tarkka korkeus. Vois mitata ihan kunnolla että onko siitä jo jotain otettu vai ei. Ja onko noihin saatavailla eripaksusia tiivisteitä.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #3 : 08.11.2013, 10:39:58 »
FAQ-osiosta löytyy tällainen puristusten laskentaan: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=248.0

Ja sitten toisaalta FAQ-osiosta taas tämä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0

Olisiko noista apuja aloittajalle?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #4 : 08.11.2013, 19:03:21 »
Kunhan sit laitat tankkiin 98 ainetta.

Jos kannesta viilaa vaikka 2mm niin se taitaa riittää aika monelle. Toi nokka tuntuu aika hurjalta. Meinaatko rallia ajaa?Helpommalla pääset kun vaihdat koko koneen, kun kiusaat vanhaa K-jettiläistä.
V70 TDI

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #5 : 09.11.2013, 14:29:06 »
ok, mikäköhän on tollasen vakiokannen tarkka korkeus. Vois mitata ihan kunnolla että onko siitä jo jotain otettu vai ei. Ja onko noihin saatavailla eripaksusia tiivisteitä.

146.1 mm

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #6 : 09.11.2013, 15:55:20 »
Mistä olette tuon mitan ottaneet? Ihan mielenkiinnosta kyselen vain.
V70 TDI

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #7 : 09.11.2013, 16:02:11 »
Mistä olette tuon mitan ottaneet? Ihan mielenkiinnosta kyselen vain.

Volvo harrastajien Raamatusta Vihreäkantinen Huoltokäsikirja Korjaus ja huolto 240 1975-1990 0 (03) sivu 20, 41

Poissa Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #8 : 09.11.2013, 19:31:36 »
Kannesta uskaltaa ottaa 3,5 mm pois mutta järkeä ei ole, koska rutut nousee liikaa. Joku 1-1,5 mm on hyvä. Hyvän jos haluaa niin pitäisi mitata kannen palotila ja laskea paljonko sitä pitäisi pienentää halutun puristussuhteen saamiseksi. Pikaisesti laskettuna 42 cm³ palotilalla tulisi noin 11:1, jos mäntä on tasapäinen ja tulee lohkon tasalle.

Männät tulee lohkon tasalle ja on pattipäiset, eli toi on varmaan se malli missä on vakiona 10:1 puristukset. Laskurillakin sain saman 10:1, jos noi palotilat on sen 51.7cm3 minkä koon löysin täältä foorumilta jonkun kirjotuksesta.

Kansi on nyt tuossa vakio 146,1mm korkeudessa, mittasin sen tarkemmin. 1mm laskulla palotilasta tulee kait 47.39cm3, ja noitten mäntien patin tilavuus on n. 3,8cm3. jos osasin laskea lieriön tilavuuden oikein. Eli 1mm laskulla tulisi puristussuhteeksi n.11:1 mikä olisi varmaan aika sopiva.

Ja tankkiin tulee aina laitettua ysikasia noihin vanhempiin vehkeisiin.

Ihan vaa pillurallia tulee varmaan ajettua. Toi nokka vaan takaa urheilullisemman ajotavan. Ei vaan sattu tulemaan kokonainen kansi sopivasti vastaan tolla nokalla. Kannen on kai tehnyt joku joka näistä jotain tietää, toisin kuin allekirjottanut.

Ja toi vanha k-jettiläinen sattu kanssa tulemaan sopivasti vastaan, itse asiassa k-jetillä piti alunperin mennäkin, mutta sitten tuli toi kansi, ja toi kone on menossa -71 144:seen niin helpottaa vähän sähkö ym muita hommia ku tulee kaasarilla. Ajettavakshan(rikottavaks) noi on tehty.

Eli lopputuloksena lasken kantta todennäkösesti 1mm, tuleepahan oikastua samalla ja tulee vähän lisää puristusta





Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #9 : 07.02.2014, 18:54:07 »
Osaako joku arvioida... Pitäs palotilaa saada 7-8cc pienemmäks jotta saatas puristukset halutuksi (9.0 --> 9.7-10.0). Helpoimmalla pääsis kantta laskemalla. Mutta miten paljon tosta kannesta pitäs ottaa että puristus nousisi edellämainitusti? 
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #10 : 10.02.2014, 15:23:53 »
Palotila pienenee noin 4.5cc milliltä, riitävän tarkka laskemiseen.
kansipaja@hotmail.com

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #11 : 10.02.2014, 17:18:21 »
Palotila pienenee noin 4.5cc milliltä, riitävän tarkka laskemiseen.
kansipaja@hotmail.com

Paljon kiitoksia!
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannen madallus
« Vastaus #12 : 10.02.2014, 17:47:33 »
Nokan ajoitus arvot imu 54/82
Tämä nokka vaatii vähintään 12 puristusuhteen mielellään 12.5:1

 

Ateho  Elekma