Futurez  Kulkukoira

Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa

  • 27 Vastauksia
  • 12988 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Eli vähän ruvennut toi pakoputken koko mietityttään.

408hv mitattiin tosta avatarin alla olevasta raakkineesta 3" HST rännillä, tuskin ahdistaa hirveesti.

Samankokoinen ränni veneiden B230FT+penta+HX35 ja AQ171Turbo koneissa. 1,6bar ahtoa 8v koneessa ja 16v syötetään 2,1bar, eli tehoa pitäis olla 350hv ja 520hv laskennallisesti.

Missäköhän vaiheessa 3" rööri rupeaa ahdistamaan, 500hv pitäis varmaan vielä mennä?

Autossahan sitä rööriä tulee se 4m nurkilla, mutta veneissä ei oo kun reilu metri, ja sit sielläkin varmasti vetolaite ahdistaa eniten. Mutta autoista kelpaa kokemukset.

Ei haluais veneeseen ahtimelta sellaista 1m HST pätkää ja sit peräpeilistä suora 4" rööri läpi, se nimittäin EI ole hiljainen. :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #1 : 19.01.2016, 18:24:51 »
3" rööri ei vielä 575hp tehoilla merkittävästi ainakaan ahdistanut allekirjoituksen kulkineessa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #2 : 19.01.2016, 18:37:52 »
Meidän 242 kilpurissa oli 3" putkella 216kmh loppunopeutta vartilla. Suunilleen sama setuppi 3.5" putkella 217kmh. Tuskin on putki ainakaan paljoa ahdistanut. Penkkihevosista ei oo tietoa eikä kiinnostusta, mutta eiköhän tohon vauhtii jotain voimaakin tartte.

Jos pakokaasut tulee vetolaitteen kautta ulos niin tuskin on väliä minkä kokoista putkea on ennen sitä käytössä. Se vetolaite siellä kuitenkin eniten vastustaa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #3 : 19.01.2016, 18:53:33 »
Jes, hyvä tietää, noin vähän itsekin arvelin että ei se 3" rööri vielä 500-550hv haarukassa ahdista mitenkään.

Autoa silmälläpitäen eniten kyselin, mutta veneet siinä sivussa. Vetolaite siel tosiaan ahdistaa aika nopeasti, niin jos menee tukkoon väsään sinne 3" rööristä sähköläpän peräpeiliin tai keksin jotain muuta. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #4 : 19.01.2016, 19:02:45 »
Riippuu paljon mutkien säteestä ja määrästä, sekä puhaltaako hukkis putkeen vaiko ulkoilmaan. Mut joo ei varmaan jossain 500hp kantturoilla vielä ahdista jos suoraa torvea ja hukkis ulos puhaltava, toki helppo mitata ja kannattaa haarukoida se vastapaine nollan nurkille. Isolla vastapaineella menettää momenttia...

Esmes lambdamutusta, jarrunipasta ja jarruputkesta helppo askarrella, eikä montaa euroa maksa. Pätkä letkua ja jokin painemittari tuohon perään...
raw d

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #5 : 19.01.2016, 19:08:15 »
Mulla on käytössä ahtimen sisäinenhukkaportti joten luonnollisesti myös sen kaasut kulkee putkiston läpi.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #6 : 19.01.2016, 19:33:15 »
Itseä kiinnostaisi kokemukset siitä että miten pitkälle putkea on järkevää viedä vaikka nyt 3" kokoisena ahtimelta taaksepäin. Eli missä kohtaa kaasu on jäähtynyt jo niin paljon että putken supistaminen 3" -> 2,5" ei ahdista menoa. Monesti tuo halkaisijan pienentäminen auton takapäässä helpottaisi akselin ylityksen tekoa aikalailla eikä lisääntynyt maavarakaan pahasta ole putken alla.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #7 : 19.01.2016, 20:19:04 »
Meidän 242:ssa on hukkaportin puhallus samaan putkeen kuin muutkin kaasut ja putkessa luonnollisesti änkkäri. Ei sitä jaksa leimatussa katuautossa kuunnella ulkoilmaan puhaltavan mökää.. Oikeat kilpurit on sitten erikseen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7592
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #8 : 19.01.2016, 20:24:54 »
Omissa autoissa puhaltaa kaikissa hukkaportti pakoputkeen sillä kohtaa jossa dp kääntyy auton alle, mutta noin pienillä putkilla ja tehoilla ei ole tullut kokeiltua putkikoon vaikutuksia ::)

Itseä kiinnostaisi kokemukset siitä että miten pitkälle putkea on järkevää viedä vaikka nyt 3" kokoisena ahtimelta taaksepäin. Eli missä kohtaa kaasu on jäähtynyt jo niin paljon että putken supistaminen 3" -> 2,5" ei ahdista menoa. Monesti tuo halkaisijan pienentäminen auton takapäässä helpottaisi akselin ylityksen tekoa aikalailla eikä lisääntynyt maavarakaan pahasta ole putken alla.
boost testaili ja jo 450hv teholuokassa bensalla tinakutosessa 2,5" läpivirtaava takapönttö ahdisti selvästi. Pöntön poistolla ahtopaine nousi 0,1bar, tehoa tuli lisää 30hv ja vääntöä 50Nm.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #9 : 19.01.2016, 20:42:53 »
boost testaili ja jo 450hv teholuokassa bensalla tinakutosessa 2,5" läpivirtaava takapönttö ahdisti selvästi. Pöntön poistolla ahtopaine nousi 0,1bar, tehoa tuli lisää 30hv ja vääntöä 50Nm.

Eli tästä voimme päätellä että 3" läpeensä niin on ainakin varman päälle. Tosin portti tulee varmaan ainakin alkuun puhaltamaan ulos, katsoo kauanko sitä jaksaa sitten kuunnella.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #10 : 21.01.2016, 11:47:22 »
Juu, mulla on allekirjoituksen 340 volvossa 3" taka-akselin yli (3 90ast mutkaa ennen sitä, yks heti ahtimelta DP:lle ja toinen ja kolmas DP:ltä kardaanin alle), takapenkin alla Evo9 läppä-kiertoilma änkkäri, eli siellä on läppä suljettuna ja "kiertoilma" päällä kruisaillessa ja luukku auki ni 3" läppä aukeaa ja suora läpi puhallus. Takakontin alla menee 3->2,5" ja jakautuu sit 2x2". Tuolla 408hv.

Toi 2,5" osan vois ehkä tosta ottaa veke ja vaihtaa suoraan 3->2x2" ni ei ainakaan ahdistais yhtä paljon. Ja sit "pappa-mutkat" vielä noiden HST bling ulostulojen tilalle, ni sleepperi kuva paranee. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #11 : 22.01.2016, 09:17:38 »
Tähän on olemassa myös laskukaava. Tosin vanhanliiton miehenä tämä pätee vapareihin. Moottorintilavuus kertaa 1.25 =X. Tulos on tuumina niinkun pitääkin.

Jostain varmaankin löytyy kaava myös ahdetun moottorin putkelle.
V70 TDI

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #12 : 22.01.2016, 09:56:28 »
Tähän on olemassa myös laskukaava. Tosin vanhanliiton miehenä tämä pätee vapareihin. Moottorintilavuus kertaa 1.25 =X. Tulos on tuumina niinkun pitääkin.

Jostain varmaankin löytyy kaava myös ahdetun moottorin putkelle.

Kyllä sitten kaverin Chevyssä ahdistaa putki ja kovin tällähetkellä... Siinä 2x 2.5". Tolla laskukaavalla pitäis olla 9.25" putkea.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #13 : 22.01.2016, 10:09:11 »
Kyllä sitten kaverin Chevyssä ahdistaa putki ja kovin tällähetkellä... Siinä 2x 2.5". Tolla laskukaavalla pitäis olla 9.25" putkea.  :P
Niin ei varmaan suoraan iskutilavuudesta voi kauheasti laskea , halutusta tehosta ehkä insinöörit laskee  ???
Mutta tämähän oli nyt turbokoneille , tämä topic ?
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 10:11:11 kirjoittanut hyvoneju »
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #14 : 22.01.2016, 10:10:34 »
Niin ei varmaan suoraan iskutilavuudesta voi kauheasti laskea , halutusta tehosta ehkä insinöörit laskee  ???

Jep. Sitä ajoin takaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Elekma  Autoracing