Samppasport  Futurez

V50 ilmastointivika!

  • 42 Vastauksia
  • 19536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
V50 ilmastointivika!
« : 05.06.2016, 21:16:00 »
Minun V50 2.0d vm.2007 ei toimi ilmastointi. Haluaisin nyt kystyä teiltä mahdollisesta viasta tai vastaavanlaisista kokemuksista?

Tehdyt diagnoosit:
- Kaksi viikkoa takaperin auto oli ilmastointihuollossa, jolloin huoltomies sanoi että kone ei ilmoittanut vuodoista. Huollon jälkeen ilmastointi taisi toimia vähän.(saattoi olla myös lumetta kun juuri huollosta tullut jne.. en muista oliko silloin kylmä ilma)
- Kompuran magneettikytkin toimii ja kompura pyörii JATKUVASTI.
- Lauhduttimen puhallin toimii.
- Lauhdutin on kohtuullisessa kunnossa ulkoapäin katsottuna.
- Vidalla katsottuna kaikki ilmastoinnin säätöläpät toimii oikein.
- Vida näyttää että höyrystimen lähpötila on minimissään 9 astetta ja kun puhaltimen laittaa päälle niin höyrystimen lämpötila nousee nopeasti melkein ulkoilma lämpöön.
- Vidalla ei pysty katsomaan ilmastoinnin painetta tässä mallissa. (vai pystyykö?)
- Olen vaihtanut muutamaa kuukautta aikaisemmin sisäilman puhaltimen moottorin. Silloin oli talvi, joten en tiedä onko ilmastointi toiminut sen jälkeen.

Uskon että täällä palstalla on kokeneempia ilmastointiukkoja ja pystytte näiden diagnoosien jälkeen auttamaan minua.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #1 : 06.06.2016, 21:02:04 »
Oliko ilmastointihuollossa kaikki aineet tallessa ja onko edelleen?

Mulle tuli tänään tuomio että lauhdutin vuotaa, korjausarvio käyttöautossa 950€ mutta ei-merkkihuolto ainakin lupaa vähän halvemmalla. Juurikin 2007 malli.

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #2 : 07.06.2016, 14:11:44 »
Ainetta oli hävinnyt 3 vuoden aikana muistaakseni 220g. Eli aika paljon, mutta ei kuitenkaan tyhjäksi asti tullut. En nyt muista että kuinka paljon on normaali hävikki vuodessa?

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #3 : 08.06.2016, 11:56:38 »
Kävin yhdellä kokeneella ilmastointimiehellä ja se laittoi suoraan pullosta tuntumalla lisää ainetta ehkä 100g. Nyt höyrystin näyttää lämpötilaksi n.+4 astetta eikä lämpene huomattavasti vaikka puhallus on päällä. Kompura siis luultavammin on kunnossa?
Seuraavaksi seuraan että alkaako taas jäähdytysteho laskemaan.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #4 : 10.06.2016, 23:08:53 »
Taitaa näissä olla lauhdutin heikkoa tekoa, että sitä sitten vaihtamaan jos tehot hiipuu.

Poissa jann3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #5 : 21.06.2016, 19:16:15 »
Omassa näytti ilmastointitesteri että kaikki ok, silti karkasi aineet pihalle.
Kennoon (lauhdutin?) oli kivi tai nasta tehnyt tuhoa, uusi kenno ja kuivain korjasi asian.

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #6 : 18.07.2016, 22:21:09 »
Hyvä tietää.
Vaihdoitteko itse? pitikö syyläri irroittaa ja jäähdytysnesteet valuttaa pois?

Itselläni oli typpitestissä. 20 bar typpeä ja ei löytynyt vuotoa, vaikka aineet silti häviää muutamassa viikossa. Testaaja epäili että on kompuran stefa sillain rikki että vuotaa vain pyöriessä? Itse pohdiskelin että voihan tuo lauhdutinkin vuotaa vaikka vaan lämpimänä?

Poissa jann3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #7 : 18.07.2016, 22:47:26 »
Meikän autoon vaihtoivat osat autoliikkeen toimesta kun olin auton juuri ostanut. 300e maksoin + testaus ja vikadiagnosointi Biliassa.

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #8 : 19.07.2016, 22:25:13 »
Sama juttu, aineet hävisi ja syy löytyi lauhduttimesta, reikä. Uusi kenno Vaasan Jäähdytinkeskukselta ja vaihto itse naapurin avustamana, noin 3h. Puskuri irti, kasa muovia, välijäähdytin ja syyläripakettia löysäämällä kennon sai vaihdettua aika nätisti. Taas tarkenee.
C30 2.0D R-design

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #9 : 20.07.2016, 22:30:54 »
Kun olette todenneet että lauhdutin vuotaa, niin oletteko löytäneet vuotokohtaa silmällä? Itselläni oli tosiaan typpitestissä ja vuotoa ei siltikään löytynyt. Se voisi johtua siitä että kompuran stefa vuotaa vain pyöriessä.
Kysyn siksi että ottaisinko riskin ja vaihtaisin vain lauhduttimen vai vaihdanko samalla kompuran.
Kiitos kaikista vastauksista :)

Poissa mi10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #10 : 21.07.2016, 13:48:55 »
Juurihan tuo auto on ilmastoinnin korjaustoimenpiteessä... Kuulemma tyyppivika näissä Volvo V50:ssa (itsellä vm.2008), että kenno rikkoutuu.
Misät se sitten johtuu, että se kenno rikkoutuu helposti vai mistä se "tyyppivika" tässä ilmastointiongelmassa tulee?

Poissa Taksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #11 : 21.07.2016, 17:33:08 »
Mulla oli kenno syöpynyt puhki. Maski on näissä ilmeisesti niin harva että kaikki puoden lehdet ym paska pääsee kennolle muttei pois sieltä, ainkin omassa oli reilusti kuraa kennon edessä. Joku musta hyttysverkko maskissa saattaisi ehkäistää tuota vikaa.

Poissa mi10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #12 : 22.07.2016, 07:15:17 »
Kenno oli rikki täälläkin. Eli ongelmana oli juuri se, että aineet hävisi eikä ongelmaa heti voinut kohdentaa, koska tuo kenno on kuulemma niin hankalassa paikassa, että sinne ei suoraan näe vaan joutuu purkamaan auton etuosaa pois.

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #13 : 22.07.2016, 15:36:54 »




Voiko joku ystävällinen mitata V50:stä kuvan osoittaman ilmastoinnin alipainepuolen anturin vastusarvon ilmastoinnin ollessa POIS PÄÄLTÄ. (tietenkin ehjästä ilmastoinnista, jossa kompuran magneettikytkin katkoo normaalisti)
Anturi löytyy kun irroitta kaksinapaisen liittimen.
Tuhannet kiitokset jo valmiiksi!

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointivika!
« Vastaus #14 : 25.07.2016, 16:06:05 »



Noniin ainakin yksi ongelma on ratkennut. Kuvassa on lauhdutin ja UV-lampulla näkyi selvästi vuoto. Jännää että ei vuotoa löytynyt vaikka oli typpitestissä 20bar. ..ehkä sitten vuosi vain lämmenneenä..?
Nyt on uusi lauhdutin asennettu ja seuraavat viikot sitten pitääkin seuraille että vuotaako edelleen.
Mittasin myös nyt edellämainitun anturin. Näyttää olevan anturi kiinni, kun ei oli ilmastoini päällä..

Edelleen jatkuu se vika että ilmastoinnin kompura ei katko ollenkaan. Saattaa jäähtyä 1-2 asteiseksi eikä katko. Vidan mukaan pitäisi katkoa kun höyrystin menee alle 6 astetta.

 

Futurez  Kulkukoira