Olen kyllä samaa mieltä, että tuossa vanhemman korimallin XC/v70 luokassa ei kannata päätyä dieseliin, ellei kilometrejä tule oikeasti paljon yli 30tkm.
Perustelut omiin kokemuksiin pohjautuen:
1. todellinen polttoaineen kulutusero ei ole järin suuri. (1,5-2 litraa/100 km). Lisäksi Dieselissä joutuu pyörittämään lisälämmitintä talvella paljon enemmän. (Bensakoneen yhteydesä muuten lisälämmitinkin toimii siististi savuttamatta ja varmasti aina, kun taas dieselissä tulee sillon tällöin T-72 tyylinen suojasavuefekti.)
2. 2.5T on yksinkertainen pomminvarma peruskone, jossa ei ole kalliita rikkimeneviä komponentteja (turboahan ei käytännössä rikki saa ellei lastuta) vs D5, jossa saa useamman vuoden polttoainesäästöt tungettua helposti vaikka hiukkassuodattimen vaihtoon ( toki sekin on toimiva hyvä moottori)
3. Käyttöominaisuudet ja mukavuus.
-bensa krematorio lämpenee todella nopeasti. Ei tärise vaan kehrää tasaisesti. Vetää alhaalta rajoittimeen iloisesti vaikkei raketti olekkaan, kun taas dieseli lupailee paljon alakierroksilla, mutta "kuolee" kesken kaiken.
Sääli, että verottaja on torpannut vastaavat pohdinnat uusista. Ihanan verotuksen takia ei nykyään tarvitse miettiä ostaisiko uuden T6 vai D5 koneella, kun tuota hintaeroa on "hiukan" dieselin eduksi ja dieselikin on kehittynyt roimasti ja polttoaineen kulutuserokin on kasvanut oikeasti merkittäväksi.